Gamers Nexus testar Ryzen 5 5600X3D – kompetent spelprocessor för sockel AM4

Permalänk
Melding Plague

Gamers Nexus testar Ryzen 5 5600X3D – kompetent spelprocessor för sockel AM4

Den cacheberikade svanesången för AMD:s sockel AM4 har landat hos Gamers Nexus, som konstaterar att den står sig stark i spel men inte håller sina utlovade klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En försenad storsäljare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att AMD ligger i toppen av benchmarks men ändå prissänker innevarande Zen-generation?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser moderkortsstödet ut för 5600X3D ?
Behövs inte uppdaterat bios med inställningar för varje processor?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur han kan köra DDR5 minne på AM4 mobo..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur kommer det sig att AMD ligger i toppen av benchmarks men ändå prissänker innevarande Zen-generation?

För att Intel säljer till företag?

Permalänk

Om de bara hade släppt en 7600X3D. Det hade blivit en succé!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dinkefing:

Om de bara hade släppt en 7600X3D. Det hade blivit en succé!

Vi får hoppas att de har pissdåliga yields på 7800X3D, så kanske vi får se en sådan i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibrah:

Jag förstår inte hur han kan köra DDR5 minne på AM4 mobo..

Naglade kommentaren:
"DDR4 standardized kit used for this testing, detailed in our older test methodology. The DDR5 kit mentioned in charts is for the modern CPUs."

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur kommer det sig att AMD ligger i toppen av benchmarks men ändå prissänker innevarande Zen-generation?

Prisstrategi? Jag har ingen som helst insikt, men den generella idén kan ju vara något i stil med: Om man säljer dubbelt så många till halva vinsten och tar marknadsandelar samt ökar försäljningen av chipset så är det en lång- och kortsiktig vinst. Med lämpligt värde i stället för dubbelt/halva, så klart. Om man råkar veta att konkurrenten har problem med sin lönsamhet och får svårt att kontra så kan det gå hem. Leverantörsförhållanden kan vara en annan aspekt (oops, vi beställde 20% fler än vi kan sälja till tänkt pris och kommer inte ur avtalet, vad gör vi nu?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

En försenad storsäljare.

Verkligheten skulle behöva möblera om så att Ryzen 5 5600X3D inte var fallerade 7 5800X3D så att den både kunde säljas tidigare och globalt och i mycket större antal.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Hjälper väldigt lite att denna cpu är riktigt bra när AMD sålt exklusiviteten till en kedja i ett land, och bara fysiskt i butik om jag förstod det riktigt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Hjälper väldigt lite att denna cpu är riktigt bra när AMD sålt exklusiviteten till en kedja i ett land, och bara fysiskt i butik om jag förstod det riktigt.

För att det inte finns så stort lager eftersom det är 5800x3d rejects, det är detta eller deponi, inte logiskt att sälja 15st i varje land.

Detta var iaf vad GN nämnde, https://www.tomshardware.com/reviews/amd-ryzen-5-5600x3d-cpu-... verkar så vissa tvivel kring det.

Skrivet av Söderbäck:

Hur ser moderkortsstödet ut för 5600X3D ?
Behövs inte uppdaterat bios med inställningar för varje processor?

"According to the batch number, our sample was built in week 48 (Nov/Dec) of 2022, but the design was copyrighted in 2021. Motherboard vendors tell us that the Ryzen 5 5600X3D was enabled in the same AGESA revision (underlying BIOS code) that enabled the Ryzen 7 5800X3D when it launched back in April 2022. Therefore, any AM4 motherboard with an AGESA 1.2.0.6b (or newer) BIOS will work with the 5600X3D."
(från tomshardwares rec länkad ovan)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Hur kommer det sig att AMD ligger i toppen av benchmarks men ändå prissänker innevarande Zen-generation?

För allt är inte benchmarksresultat? Intel har fortfarande en enorm mindshare och AMD behöver ta in marknadsandelar. Vilket en attraktiv prisbild hjälper till med.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

AM4 måste vara den "bästa" plattformen nånsin. Ser inte att vi nånsin kommer få support så länge som AM4 haft. Mitt AM4 moderkort jag köpte 2018 fick en bios update senast en månad sen.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Skrivet av ChaosClocker:

AM4 måste vara den "bästa" plattformen nånsin. Ser inte att vi nånsin kommer få support så länge som AM4 haft. Mitt AM4 moderkort jag köpte 2018 fick en bios update senast en månad sen.

Håller med, AM4 var en Jack of all Trades plattform. Gillar hur AMD sköter boost på cpuerna, inte så nerlåsta moderkort, bra stöd rent generellt med få undantag.

Tekniskt sett hade första generationens moderkort kunnat få stöd för PCI-e 4.0 men det slopades tyvärr även om vissa moderkort hade klarat det utan problem, ja det och kinkigt minnesstöd, även om det blev mycket bättre med tiden.

Väldigt trevlig plattform allt som allt ändå tycker jag!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

För allt är inte benchmarksresultat? Intel har fortfarande en enorm mindshare och AMD behöver ta in marknadsandelar. Vilket en attraktiv prisbild hjälper till med.

Tänk om AMD resonerade så här på grafikkortssidan också.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Knappt värt att nämna denna processor, då den knappt finns eller kommer att finnas tillgänglig.