Permalänk
Inaktiv

DVI till DP som ej vill fungera

Goddagens gott folk.
Tänkte bara kolla vad jag har glömt bort innan jag blir tokig och beställer allt för många adaptrar.
Jag har en sekundär skärm som använder sig utav en DVI-D (DL) kabel och den har fungerat fin fint med mitt gamla grafikkort i flertal år utan problem.

Nu efter en GPU uppgradering så saknade det nya grafikkortet DVI utgång (visst en föråldrad standard men jag har fortfarande en fungerande skärm som jag vill använda)
Provade först med en HDMI->DVI adapter som jag hade liggandes hemma. Denna fungerande till en viss del. Enhetshanteraren indikerade att en ny enhet har lagts till. Bildskärmsinställningarna visar att det finns två bildskärmar, men om jag duplicerar eller sträcker ut så får jag bara felmeddelandet att -Det gick inte att spara bildskärmsinställningarna. Försök med en annan kombination av bildskärmsinställningarna

Beställde en ny adapter, en Deltaco DisplayPort till DVI-I. Dock så gav den exakt samma problem som ovan.
Kan det vara så jädrans enkelt att jag måste hitta en DVI-D till DP adapter även fast DVI-I ska klara av både digitalt och analogt?

Win+P gör inte mycket nytta heller. Jag klickar i mitt val men ingenting händer, så signalfel är det någonstans.

Permalänk
Medlem

DVI DL (dual link) ha blivit lite udda i dag. Bäst är om du behåller ditt gamla grafikkort till den skärmen, om inte skärmen stödjer DisplayPort.. Du kan prova att ställa in en lägre upplösning som gör att datatakten på DVI blir låg nog för att skärmen ska kunna ta emot den i single-link mode.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Chansen att få konstruktiva svar, ökar nog om du ger oss några grundläggande fakta...

Tex
Vilken skärm handlar det om?
Vilket grafikkort har du?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av microblaze:

DVI DL (dual link) ha blivit lite udda i dag. Bäst är om du behåller ditt gamla grafikkort till den skärmen, om inte skärmen stödjer DisplayPort.. Du kan prova att ställa in en lägre upplösning som gör att datatakten på DVI blir låg nog för att skärmen ska kunna ta emot den i single-link mode.

Omöjligt att ställa in varken Hz eller upplösning då jag inte kommer så långt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Chansen att få konstruktiva svar, ökar nog om du ger oss några grundläggande fakta...

Tex
Vilken skärm handlar det om?
Vilket grafikkort har du?

Nej det tror jag inte. En Kina skärm och det nya kortet är en uppgradering, inte en nedgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Omöjligt att ställa in varken Hz eller upplösning då jag inte kommer så långt.
https://i.ibb.co/7W7RDGJ/Untitled-2.jpg

Du har satt den att bara visa bild på skärm 1, ändra den inställningen först.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Du har satt den att bara visa bild på skärm 1, ändra den inställningen först.

Går inte. Läs mitt första inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Går inte. Läs mitt första inlägg.

Ok, svara på frågorna FatherOfThree hade. Märke och modell på skärmen och GPU.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Ok, svara på frågorna FatherOfThree hade. Märke och modell på skärmen och GPU.

Eftersom du insisterar så måste jag bara fråga till vilken nytta du behöver denna info? I min värld har du redan fått all info som behövs.
Ger tusan i att ens följa min egna tråd och fortsätter min diskussion i andra forum tills dess att jag fått ett vettigt svar eller en vettig fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Eftersom du insisterar så måste jag bara fråga till vilken nytta du behöver denna info? I min värld har du redan fått all info som behövs.
Ger tusan i att ens följa min egna tråd och fortsätter min diskussion i andra forum tills dess att jag fått ett vettigt svar eller en vettig fråga.

Oj vad trevligt det blev nu! Du vill ha hjälp men bara på dina villkor eller?

Permalänk
Medlem

Vad är det för upplösning på skärmen då? Eller är det också irrelevant? Sånt går ju att kolla med en modell exempelvis, antar att det är därför folk frågar. Tex om det är några av dom vanliga 1440p, 120hz överklockningsbara skärmarna som bara har DL DVI, tex Catleap, QNIX osv. Jag skulle tippa på att det skulle kunna vara bandbreddsproblem så du faktiskt behöver en aktiv DP till Dual-link DVI, och det är sällan värt priset/besväret.

T.ex

https://www.startech.com/en-eu/display-video-adapters/dp2dvid...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Eftersom du insisterar så måste jag bara fråga till vilken nytta du behöver denna info? I min värld har du redan fått all info som behövs.
Ger tusan i att ens följa min egna tråd och fortsätter min diskussion i andra forum tills dess att jag fått ett vettigt svar eller en vettig fråga.

Det är viktigt med fakta för att ge bra svar

Anledningen till dina problem är troligen att skärmen kräver dual-link dvi för att fungera

Inga nya grafikkort har sådana portar

Ett alternativ kan vara att ha kvar gamla grafikkortet också i datorn, bara för att ha skärmen i

Adapter som konverterar till den signalen är sällsynt och inte någon garanti att det ens fungerar även om du hittar en som ger rätt signal

Tagga ner några nivåer och ta ett djupt andetag

Det kan gå att göra en custom resolution som ryms inom bandbredden för single link, men då får du troligen minst halverad bildfrekvens

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av macmann1:

Vad är det för upplösning på skärmen då? Eller är det också irrelevant? Sånt går ju att kolla med en modell exempelvis, antar att det är därför folk frågar. Tex om det är några av dom vanliga 1440p, 120hz överklockningsbara skärmarna som bara har DL DVI, tex Catleap, QNIX osv. Jag skulle tippa på att det skulle kunna vara bandbreddsproblem så du faktiskt behöver en aktiv DP till Dual-link DVI, och det är sällan värt priset/besväret.

T.ex

https://www.startech.com/en-eu/display-video-adapters/dp2dvid...

Absolut inte, men då frågar man efter upplösning och inte vilken skostorlek man har
2560x1440 och i 60hz körs skärmen i. Dock är det irrelevant då jag inte tar mig så långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Eftersom du insisterar så måste jag bara fråga till vilken nytta du behöver denna info? I min värld har du redan fått all info som behövs.
Ger tusan i att ens följa min egna tråd och fortsätter min diskussion i andra forum tills dess att jag fått ett vettigt svar eller en vettig fråga.

Du har missat en del viktig informationen. Använder du Dual-Link DVI eller inte? Vilken upplösning försöker du använda?
Dual-Link DVI går inte att enkelt konvertera till eller från DP eller HDMI, utan då behövs en dyr aktiv adapter.

Inbilla dig inte att du vet helt säkert vilken info som behövs. Hade du vetat det hade du antagligen vetat svaret på din fråga också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik_T:

Du har missat en del viktig informationen. Använder du Dual-Link DVI eller inte? Vilken upplösning försöker du använda?
Dual-Link DVI går inte att enkelt konvertera till eller från DP eller HDMI, utan då behövs en dyr aktiv adapter.

Inbilla dig inte att du vet helt säkert vilken info som behövs. Hade du vetat det hade du antagligen vetat svaret på din fråga också.

Läs mitt första inlägg är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Läs mitt första inlägg är mitt råd.

Det har jag gjort, och ditt första inlägg ger inte nödvändig information.

Om du vill ha hjälp, var inte otrevlig mot de som försöker hjälpa, det är mitt råd.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon25463:

Eftersom du insisterar så måste jag bara fråga till vilken nytta du behöver denna info? I min värld har du redan fått all info som behövs.
Ger tusan i att ens följa min egna tråd och fortsätter min diskussion i andra forum tills dess att jag fått ett vettigt svar eller en vettig fråga.

Hårdvara kan ha sina egenheter som orsakar begränsningar och problem, det hjälper att veta om vad man har för hårdvara för att se om det finns någon enkel förklaring som beror just på hårdvaran eller om det något mer komplicerat.

Vill du ha hjäp så hjälper det om du svarar på frågor och inte sätter dig på tvären när du får en väldigt relevant fråga, annars kan vi bara gissa oss fram och ge generella råd som kanske inte hjälper dig alls. Ingen vill hjälpa någon som inte kan ta emot hjälp. Tips om hur man begär support i forumet.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Idiotiska frågor kräver idiotiska svar. Radera tråden och jag har mailat SweC om att få mitt konto raderat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Radera tråden och jag har mailat SweC om att få mitt konto raderat.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon25463:

Idiotiska frågor kräver idiotiska svar. Radera tråden och jag har mailat SweC om att få mitt konto raderat.

Ingen överreaktion?
Det är viktigt att vara trevlig i foumet, hjälper inget att hugga när man ber om hjälp.
Nu är kontot avstängt, men kanske läser du detta ändå för framtiden.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺

Klockrent exempel på att man inte kör DVI år 2023. Kan ju sluta riktigt illa.

Permalänk
Bildexpert 📺

DVI är alltid rörigt. Du kan aldrig se på den fysiska kontakten vad som faktiskt är möjligt.

Om vi bortser från TS självsanerande attityd så har den här frågan kommit i forumet så länge som jag varit aktiv (2013-ish) och frågan besvarats i forumet flera hundra gånger. Jag har även tagit upp ämnet i flera artiklar.

Det korta, enkla svaret är att man köper en ny skärm. En ny skärm som är likvärdig eller bättre än den gamla DVI-skärmen man vill sparka liv i kostar idag runt 1500–2000 kronor.

Äldre skärmar, som kör 1080p/144 Hz eller 2560x1440/60 bygger på att signalen kommer via DVI-DL (Dual Link) och det kan man inte åstadkomma med vanliga enkla adaptrar och sladdar till HDMI eller DP. Detta eftersom det direkta innebörden av dual link är att signalen bärs över fler fysiska ledare och kontaktpinnar än vad som är tillgängligt för bildsignaler på DP och HDMI, vilka då är single link.

Då måste alla omvandlare som går från DP-till-DVI-DL elektroniskt bygga om hela signalen och fördela den på fler ledare. Därför blir dessa omvandlare dyra doningar. Som följd finns få modeller, de är sällanköpsprodukter och de kostar ofta på samma nivåer som en ny skärm, runt 1500 kronor.

Inte bara det #1: "Korea-skärmar" och liknande är ofta känsliga och specifika med vilket exakt signal de tar emot. Det var poängen med dessa skärmar när de blev populära. Sämre paneler och minimal elektronik till mycket lägre pris jämfört med vad dåtidens mainstream-skärmar kostade. Allt detta kommer nu tillbaka och biter en nacken.

Inte bara det #2: omvandlarna är dessutom ofta otestade och ingen garanti för att det fungerar. Väldigt få gånger jag läser om bekräftade exempel på att DVI-DL-omvandlarna fungerar som tänkt. Vilket är självförklarande. Betala dyra pengar för att få gamla skrotskärmen att kanske fungera. Eller köpa en helt ny och modern skärm med aktuell HDMI och DP för ungefär samma pengar?

DVI är funktionellt likvärdigt med HDMI så länge man håller sig till max 1920x1200 och 60 Hz. Då fungerar enkla adaptrar och kablar för HDMI<->DVI eller DP-till-DVI. 150–200 kronor räcker långt. Allt utöver det och det blir mycket dyrare till den punkt där de flesta alltså köper en ny skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Klockrent exempel på att man inte kör DVI år 2023. Kan ju sluta riktigt illa.

Ouch då 😄
Ligger man själv i farozonen med min antika LG!

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Vilken fascinerande tråd och utvecklingen i tråden. Borde postas som ett skolexempel på hur en viss attityd inte hjälper dig i ett teknikforum om du behöver hjälp.

Däremot så hade den funkat på flashback varje dag i veckan

Permalänk
Medlem

Otrolig tråd! Borde pinnas och ramas in i all evighet. SweC Hall of Fame-material!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vi taggar denna i "hur du ber om hjälp" 😁

https://www.sweclockers.com/forum/trad/578039-kranglar-din-da... 🙄

Taggat
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin