Xbox series X - synkronisera data problem

Permalänk
Medlem

Xbox series X - synkronisera data problem

Hej, jag har från och med igår kväll haft problem att både logga in på min xbox-profil och när jag väl är inloggad och försöker starta olika typer av spel så står det följande:

synkroniserar data för (spelet jag försöker starta) till xbox series X.

Sedan håller den på att ladda in all data men lyckas inte och då får jag följande meddelande:

Det finns ett tillfälligt nätverksproblem. Det kan finnas ett avbrott i tjänsten. Kontrollera tjänstens status. Om det finns ett serviceavbrott, vänta lite och försök igen eller använd det här spelet eller appen offline (% 1)

Alla tjänster körs så det verkar vara hos mig felet ligger 🤔 det enda som har fungerat än så länge är att gå in på DNS-inställningar och ändra manuellt till 8-8-8-8 8-4-4-8. Då kom jag in på spel, men fortfarande strul när man går in på t.ex xbox tillbehör och den synkar där inne.

Några idéer? Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte hänga här på xbox kategori men hittade "felet" och när jag byter plats på internetkabeln från routern så funkar det.. i xbox nätverksinställning står det nu port 3074 och då fungerar det, innan stod det 5xxxx någonting och då strulade allt när det skulle synkas 😴 är dålig på allt som har med internet att göra men nu är det mycket långsammare internet men det fungerar åtminstone!

Permalänk
Medlem

Står lite status för din internet förbindelse i inställningarna på xboxen. Där du också kan köra lite olika tester för att se att allt fungerar som det ska. Bäst är om du har det som kallas för Open NAT.

Och ibland kan det ju också vara routern som strular och då kan det hjälpa att starta om den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Står lite status för din internet förbindelse i inställningarna på xboxen. Där du också kan köra lite olika tester för att se att allt fungerar som det ska. Bäst är om du har det som kallas för Open NAT.

Och ibland kan det ju också vara routern som strular och då kan det hjälpa att starta om den.

Tackar dock konstigt att det funkar nu när jag bytt plats på internetkabeln som går in i routern 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Tackar dock konstigt att det funkar nu när jag bytt plats på internetkabeln som går in i routern 🤔

Troligtvis att upnp registrering gjordes om eller något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Troligtvis att upnp registrering gjordes om eller något sånt.

Ska kolla upp vad det är tack igen

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om du skrev fel här eller i inställningarna, men Googles DNS ligger på (8.8.8.8 och-) 8.8.4.4, inte 8.4.4.8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag vet inte om du skrev fel här eller i inställningarna, men Googles DNS ligger på (8.8.8.8 och-) 8.8.4.4, inte 8.4.4.8.

Oj ja, jag menade nog 8.8.4.4 det var det jag hade skrivit in i network settings iaf! Men att xbox synk är så känsligt för detta låter konstigt ändå.. tappar lite suget på att spela när man tänker att allt ska vara raderat dagen efter typ pga strul

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Oj ja, jag menade nog 8.8.4.4 det var det jag hade skrivit in i network settings iaf! Men att xbox synk är så känsligt för detta låter konstigt ändå.. tappar lite suget på att spela när man tänker att allt ska vara raderat dagen efter typ pga strul

Om saves ska synkas med "molnet" så behöver den kunna kommunicera med internet och något med dit lokala nätverk hindrar det. Oavsett så försvinner inget, dina saves finns kvar på hårddisken också.

Enklast är väl att testa med default inställningar på xboxen och se till att routern har vettiga dns inställningar (jag använder cloudflare och quad9 men google är väl också ok om man vill dem mer info) och att upnp är påslaget. Sen kan man köra de olika testerna på xboxen för att se så att man har Open NAT och får bra hastigheter osv.

Svårt att ge specifika tips när vi inte vet hur nätverket hos dig ser ut osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Om saves ska synkas med "molnet" så behöver den kunna kommunicera med internet och något med dit lokala nätverk hindrar det. Oavsett så försvinner inget, dina saves finns kvar på hårddisken också.

Enklast är väl att testa med default inställningar på xboxen och se till att routern har vettiga dns inställningar (jag använder cloudflare och quad9 men google är väl också ok om man vill dem mer info) och att upnp är påslaget. Sen kan man köra de olika testerna på xboxen för att se så att man har Open NAT och får bra hastigheter osv.

Svårt att ge specifika tips när vi inte vet hur nätverket hos dig ser ut osv.

Okej tackar har telia fiber och får ut ca 300 mb/s när synken strular och när jag får det att fungera så får jag ca 80-90 mb/s 🤔 NAT är öppen. Och portarna som har fungerat verkar vara både TCP/UDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Okej tackar har telia fiber och får ut ca 300 mb/s när synken strular och när jag får det att fungera så får jag ca 80-90 mb/s 🤔 NAT är öppen. Och portarna som har fungerat verkar vara både TCP/UDP

Har du ett spel igång när du testar hastigheten? För Xboxen stryper hastigheten för nedladdningar medans man har ett spel igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Har du ett spel igång när du testar hastigheten? För Xboxen stryper hastigheten för nedladdningar medans man har ett spel igång.

Näe jag stänger av allt annat men om det nu är något med udp / tcp , kan det tjuva så mycket internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollyman:

Näe jag stänger av allt annat men om det nu är något med udp / tcp , kan det tjuva så mycket internet?

Kollat i Mine spel och appar, Hantera kö för att verkligen vara säker på att du inte har ett spel igång? Normalt så lämnas alltid det senaste spelet igång i standby så du snabbt kan växla tillbaka.

Annars kanske det är en QoS grej i routern som prioriterar ett visst uttag eller har tak för viss typ av trafik eller annat.