Permalänk
Medlem

HDMI 2.0b/2.1 och USB 8m bort

Jag vill kunna spela på min 4k 120hz TV utan att behöva ha två datorer.
- Det är ca 8m mellan min dator och min TV som har HDMI 2.1 portar
- Mitt grafikkort är ett Asus GeForce RTX 2080 Super Dual EVO som har DP 1.4 och HDMI 2.0b portar
- Jag behöver även USB men det verkar inte lika svårt
- Bonus ifall jag kan koppla in VR headset som är ett HTC vive

Vad jag hittat är i så fall en DP 1.4 till HDMI 2.1 konverter, en HDMI kabel och även en aktiv USB 3.0 kabel.

Men jag ville höra om någon har en bättre lösning eller ifall det är något uppenbart fel i min lösning.

Även nyfiken på tipps på couchmaster lösningar och alternativ när kontrollen inte räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Vad jag hittat är i så fall en DP 1.4 till HDMI 2.1 konverter, en HDMI kabel och även en aktiv USB 3.0 kabel.

Inte ett ord om att den HDMI-kabeln skulle vara Ultra High Speed certifierad, så hade helt klart undvikit.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

1. Du behöver en aktiv optisk kabel (AOC) för att vara säker på att du inte får problem med hög bandbredd på så långa avstånd. Köper du en som är certifierad så vet du att den kommer fungera (så länge den inte är trasig), men vissa andra kablar fungerar också. Jag använder själv två sådana här icke-certifierade kablar för 4K120, HDR, RGB, DV, VRR etc.: https://www.amazon.se/FIBBR-fiberoptisk-hastighet-2-1-kabel-k... Observera att det inte är samma kabel som du har länkat, även fast dom ser likadana ut (annat företag som säljer, annan färg, kan även vara annan hårdvara innanför - men kan lika gärna vara exakt samma).

2. Ditt grafikkort har inte stöd för 4K120 RGB eller 4:4:4 så du behöver sänka Chroma Subsampling till 4:2:0 i kontrollpanelen för ditt grafikkort om du vill få ut 4K120. Det är inga problem för spel eller film men kan bli problem att läsa viss text från t.ex. hemsidor. Text i spel är normalt sett redan optimerat för att fungera med 4:2:0. Film är alltid 4:2:0.

För så lång USB behöver du även aktiva USB-kablar men dessa har jag inget tips om.

Glöm DP till HDMI-konvertern.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Tror att största "risken" är DP->HDMI-omvandlaren. Är att alltid "testa och se" med sådana här kombinationer. Du kan med RTX2080 fortfarande köra 1440p/120 eller 4K/120 med 4:2:0 och 8-bitar utan omvandling. Direkt med vanligt HDMI-kabel kommer även sådant som adaptiv synk fungera (om din TV har den funktionen vill säga) – något som sällan fungerar med DP->HDMI-omvandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

1. Du behöver en aktiv optisk kabel (AOC) för att vara säker på att du inte får problem med hög bandbredd på så långa avstånd. Köper du en som är certifierad så vet du att den kommer fungera (så länge den inte är trasig), men vissa andra kablar fungerar också. Jag använder själv två sådana här icke-certifierade kablar för 4K120, HDR, RGB, DV, VRR etc.: https://www.amazon.se/FIBBR-fiberoptisk-hastighet-2-1-kabel-k... Observera att det inte är samma kabel som du har länkat, även fast dom ser likadana ut (annat företag som säljer, annan färg, kan även vara annan hårdvara innanför - men kan lika gärna vara exakt samma).

2. Ditt grafikkort har inte stöd för 4K120 RGB eller 4:4:4 så du behöver sänka Chroma Subsampling till 4:2:0 i kontrollpanelen för ditt grafikkort om du vill få ut 4K120. Det är inga problem för spel eller film men kan bli problem att läsa viss text från t.ex. hemsidor. Text i spel är normalt sett redan optimerat för att fungera med 4:2:0. Film är alltid 4:2:0.

För så lång USB behöver du även aktiva USB-kablar men dessa har jag inget tips om.

Glöm DP till HDMI-konvertern.

Känns ju bra att du redan testat den kabeln och att den fungerar så tackar för länken!

Grafikkortet ska bytas nån gång så vill köra direkt på en HDMI 2.1 lösning och om bara en adapter funkar för tillfället för 4K120 HDR så skulle det vara vad jag letar efter.

Skrivet av Laxpudding:

Tror att största "risken" är DP->HDMI-omvandlaren. Är att alltid "testa och se" med sådana här kombinationer. Du kan med RTX2080 fortfarande köra 1440p/120 eller 4K/120 med 4:2:0 och 8-bitar utan omvandling. Direkt med vanligt HDMI-kabel kommer även sådant som adaptiv synk fungera (om din TV har den funktionen vill säga) – något som sällan fungerar med DP->HDMI-omvandlare.

Kan ju chansa på ett par DP till HDMI om inte annat amazon har varit bra på att byta ut defekt/inkompatibla saker innan. Finns det inte någon som är ok prissatt (<500kr) som funkar?

Annars så enligt https://www.sweclockers.com/forum/trad/1602517-displayport-1-... så ska https://www.amazon.se/Club-3D-DisplayPort1-4-4K120Hz-adapter/... funka men för 700kr

Permalänk
Medlem

Jag tror verkligen inte du kommer få det att fungera med både adapter och så lång kabel pch så gammalt grafikkort

Mycket enklare är att byta till begagnat 3070 och köpa en aktiv optisk kabel för ditt behov

Permalänk
Medlem

Återigen, glöm adapter!

Köp rätt kabel direkt så slipper du byta nästa gång du köper grafikkort.

10m kabel kostade väl typ 500kr så varför letar du efter andra, sämre lösningar?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av swesen:

Grafikkortet ska bytas nån gång så vill köra direkt på en HDMI 2.1 lösning och om bara en adapter funkar för tillfället för 4K120 HDR så skulle det vara vad jag letar efter.

RTX 2080 är ännu inte lastgammal på något sätt. Däremot tenderar de spel som använder HDR att vara rätt tungdrivna. Lär därför inte var allt för många kombinationer som ger dig några 120 FPS i 4K med de spel som faktiskt utnyttjar HDR. Eftersom du inte lär få ut någon adaptiv synk landar du i praktiken på att kämpa mot 4K/60-ish i vilket fall med den typen av spel. Lär nog inte bli någon avgörande skillnad i praktiken med att köra HDMI direkt.

Blir därför lite "vill nå högsta möjliga för sakens skull" över det hela. Vilket jag iofs är ett tankesätt jag kan förstå. Fast det är också mycket meck – omvandlare är alltid meck någonstans – med fipplande och småkrångel vilket ligger i sakens natur. Det är kombinationen av alla prylar ihop som avgör hur det fungerar i praktiken.

Så testa gärna och håll förväntan därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

RTX 2080 är ännu inte lastgammal på något sätt. Däremot tenderar de spel som använder HDR att vara rätt tungdrivna. Lär därför inte var allt för många kombinationer som ger dig några 120 FPS i 4K med de spel som faktiskt utnyttjar HDR. Eftersom du inte lär få ut någon adaptiv synk landar du i praktiken på att kämpa mot 4K/60-ish i vilket fall med den typen av spel. Lär nog inte bli någon avgörande skillnad i praktiken med att köra HDMI direkt.

Blir därför lite "vill nå högsta möjliga för sakens skull" över det hela. Vilket jag iofs är ett tankesätt jag kan förstå. Fast det är också mycket meck – omvandlare är alltid meck någonstans – med fipplande och småkrångel vilket ligger i sakens natur. Det är kombinationen av alla prylar ihop som avgör hur det fungerar i praktiken.

Så testa gärna och håll förväntan därefter.

Jo, jag förstår att 2080 kanske inte klarar de nyaste spelen i 4k120 eller att de äldre spelen inte har HDR, men att kunna ha 120hz i äldre spel och HDR i nyare spel utan att behöva gå in i inställningar och byta till 120hz SDR eller 60Hz HDR är ju ett plus och i min värld värt ca 500kr extra tills jag byter grafikkort, men som sagt adaptrarna kanske inte funkar alls.

Men just nu kör jag nog på fiber kabeln som nu1mlock nämnde och en USB 3.0 repeater kabel.