Spotifys Hifi-abonnemang kan äntligen vara på väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Då ska väl ni som köper detta inte spela via Bluetooth?

Kan dock säga att Sony.s mobiler kombinerat med Sony headset eller deras portabla högtalare med LDAC gör faktiskt väldigt bra ifrån sig. Dock så sjunker avståndet mellan enheterna avsevärt när LDAC är igång.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Jag kommer att köra med snöre mellan två muggar

http://arms22.blog91.fc2.com/blog-entry-192.html

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem

Ja vill man nyttja detta går nog det mesta trådlösa bort helt. Detta verkar rikta sig till de riktiga audiofiler som fortfarande kör med "snöre"(som jag).

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Då ska väl ni som köper detta inte spela via Bluetooth?

AptX Lossless finns ju, borde väl duga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tacka vet jag Tidal, billigare och bättre kvalité.

+1

Fast det är onekligen intressant om även Spotify snart blir lossless.
Då kvittar det i stort, vilken man väljer.

Men tills dess kör jag vidare med Tidal. 🙂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mörksuggan:

Kan dock säga att Sony.s mobiler kombinerat med Sony headset eller deras portabla högtalare med LDAC gör faktiskt väldigt bra ifrån sig. Dock så sjunker avståndet mellan enheterna avsevärt när LDAC är igång.

Jodå, jag har Sonys 1000MX3 eller vad de heter, ska köpa 5'an nu till Black Friday om dessa kommer på rea.

Men 900kb/s streaming som är max för BT oavsett vilket variant det är lågt om man jämför med kabel som kan ge 50Mb/s eller vad det var.

Så denna premium sub är ganska så bortkastade pengar till användaren.. om man kör med BT.. igen, jag älskar BT, jag kör med BT varje dag! Det duger för mig! Jag föredrar trådlöst framför kabel när det kommer till hörlurar, mus och kontroll..

Enda jag inte accepterar är Wifi (Inte BT, jag vet) på datorn eller konsol.. där ska det vara snabbt som blixten.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Känns snålt att ha bättre funktioner i appen med det nya.

Kommer dom att se till att ha bra versioner av musiken? Lätt att köra ut i 24-bit utan att det är den kvaliteten.
Här känner jag att jag inte har speciellt stort förtroende för Spotify.

Vad kan priset tänkas bli? 229:-/månaden känns dyrt. 199:-? Nja. 169:-/månaden känns som det jag skulle acceptera...

Visa signatur

-dool

Permalänk
Skrivet av SvenskEnkrona:

Då ska väl ni som köper detta inte spela via Bluetooth?

BT stödjer 16/44.1 utan problem, det är om du skall ha 24/96 som problem dyker upp. Då måste hela kedjan ha stöd. De nyaste telefonerna har det. Har du en gammal hörlur så kommer det ej fungera.
AAC containern stödjer 24bit och det gör även senaste codec från Qualcomm. Därefter är det en helt annan frågeställning om du klarar av att höra 24bit

Det som kommer avgöra är priset.

De är väldigt sena på bollen. Tidal, Qobuz, Deezer, Apple och Amazon music har redan många kunder som utnyttjar deras tjänst. Alla de här erbjuder hifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazhaul:

Har använt Tidal i ca ett år men var tyvärr tvungen att avsluta abonnemanget pga att android-appen är under all kritik.

Fattar inte hur dom kan ha en så otroligt dålig utveckling på nått som är A och O för deras tjänst.
Va tyvärr tvungen att gå tillbaka till Spotify men ska testa Apple music efter denna månaden.

Kunde vara jag som skrivit detta inlägg. Är identisk, havt tidal i ca 1 år men fick nyligen avsluta pga android-appen är helt värdelös så blev att jag ändå använde spotify och bara pumpade pengar till tidal som ett gymkort.

Så väldigt trevliga nyheter att spotify till slut har lossless på tapeten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Jodå, jag har Sonys 1000MX3 eller vad de heter, ska köpa 5'an nu till Black Friday om dessa kommer på rea.

Men 900kb/s streaming som är max för BT oavsett vilket variant det är lågt om man jämför med kabel som kan ge 50Mb/s eller vad det var.

Så denna premium sub är ganska så bortkastade pengar till användaren.. om man kör med BT.. igen, jag älskar BT, jag kör med BT varje dag! Det duger för mig! Jag föredrar trådlöst framför kabel när det kommer till hörlurar, mus och kontroll..

Enda jag inte accepterar är Wifi (Inte BT, jag vet) på datorn eller konsol.. där ska det vara snabbt som blixten.

Spotify HQ är 320kbps, LDAC 990kbps. Så är över 3x med lossless + bluetooth vs. vanliga spotify.

När jag jämför tidal+bluetooth med spotify+bluetooth märker jag ingen skillnad på många låtar, men extrem skillnad på vissa låtar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Den är minst lika bra/dåligt som Spotify's imho.

Känns i samma nivå som att säga att Sveriges soldatutrustning "minsann är lika bra som Burkina Faso"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kommer absolut testa, frågan för mig är om Spotifys AI-verktyg/rekommendationer osv kommer vara värt att byta till(baka) till tjänsten. Qobuz och Tidals UI känns alltid lite off på något sätt. På tiden att tjänsten levererar lika bra kvalité som en fyrtio år gammal CD.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Känns i samma nivå som att säga att Sveriges soldatutrustning "minsann är lika bra som Burkina Faso"

Ouch! hahahaha jag kände den

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Bytte till Qobuz för drygt ett år sen och har inte ångrat mig. De erbjuder som Tidal från CD-kvalité upp till studiokvalité (24bit/192Khz som högst). Inte lika välutvecklade appar, men för mig spelar det inte speciellt stor roll. Jag vet vad jag vill lyssna på och hittar rekommendationer på andra ställen. Qobuz är en väldigt liten musiktjänst jämfört med jättarna. Men gillar att den är mindre inriktad på topplistor och mer på ett blandat utbud och rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Kör redan Qobuz, och det är snäppet bättre än Tidal faktiskt, eller var det då det när Tidal höll på med MQA dyngan. För då var Tidal sämre än Deezer också. och man måste ha en bra anläggning / hörlursrigg för att höra skillnad. Och du hör större skillnad på 24 bitars ljud vs 16, än vad t.ex 44.1-192 kHz på en bra master ger. Bitdjupet är viktigare, men visst, 24/192 vs 24/44.1 går ibland att förnimma en viss skillnad, men bara ibland. Och jag har inga golden ears. Men anläggningen och streaming prylarna, tex switch, nätverkskablar, strömförsörjningen, hörlurskablar, mm mm, gör skillnad, inbyggda ljudkort är inte i närheten av vad en bra DAC och bra hörlurar med bra hörlurskabel kan ge. Inte några gaming hörlurar utan Hi-fi hörlurar.
Alltså en ändamåls inriktad anläggning för musiklyssnande, då hör säkert dom flesta skillnad om dom faktiskt lyssnar på riktigt, och inte som bakgrundsmusik.
Jag kommer inte att byta då Qobuz ger det jag söker, ett familje Hifi abonnemang för 199 kr

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edd1e:

Kommer absolut testa, frågan för mig är om Spotifys AI-verktyg/rekommendationer osv kommer vara värt att byta till(baka) till tjänsten. Qobuz och Tidals UI känns alltid lite off på något sätt. På tiden att tjänsten levererar lika bra kvalité som en fyrtio år gammal CD.

Spotifys rekommendationer är redan idag rätt bra. Vad kommer den här AIn att göra bättre?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Låter bäst över guldpläterad WiFi.

Permalänk
Medlem

Är inte intresserad av att betala mer än jag redan gör för premium. Har inte ljudutrustning så att det skulle vara värt det heller för den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Varför?

Eller, ja.. dina pengar.. men BT kommer ju att flaska rejält..

Jag älskar BT, ser alla mina filmer med Silent Cinema så jag välkomnar allt trådlöst.

Men man ska såklart inte inbilla sig saker och sedan eventuellt sprida fel fakta (Nej, jag säger inte att du gör det)

https://www.google.com/search?q=bluetooth+limited+quality+mus...

Looseless och stumfilm låter som en udda kombination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Kan dock säga att Sony.s mobiler kombinerat med Sony headset eller deras portabla högtalare med LDAC gör faktiskt väldigt bra ifrån sig. Dock så sjunker avståndet mellan enheterna avsevärt när LDAC är igång.

Det låter som LDAC skulle kunna användas till mycket spännande men jag antar att du nog menade att räckvidden minskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Spotifys rekommendationer är redan idag rätt bra. Vad kommer den här AIn att göra bättre?

Det är det jag är nyfiken på, i artikeln står det:.

Skrivet av SC:

Koden visar också att "Supremium"-prenumeranter får en rad andra funktioner, som inte finns i standardabonnemanget Premium. En av dessa är möjligheten att skapa egna spellistor med hjälp av AI.

Visa signatur

MLG Lurker

Permalänk
Skrivet av _Ibanez_:

Kör redan Qobuz, och det är snäppet bättre än Tidal faktiskt, eller var det då det när Tidal höll på med MQA dyngan. För då var Tidal sämre än Deezer också. och man måste ha en bra anläggning / hörlursrigg för att höra skillnad. Och du hör större skillnad på 24 bitars ljud vs 16, än vad t.ex 44.1-192 kHz på en bra master ger. Bitdjupet är viktigare, men visst, 24/192 vs 24/44.1 går ibland att förnimma en viss skillnad, men bara ibland. Och jag har inga golden ears. Men anläggningen och streaming prylarna, tex switch, nätverkskablar, strömförsörjningen, hörlurskablar, mm mm, gör skillnad, inbyggda ljudkort är inte i närheten av vad en bra DAC och bra hörlurar med bra hörlurskabel kan ge. Inte några gaming hörlurar utan Hi-fi hörlurar.
Alltså en ändamåls inriktad anläggning för musiklyssnande, då hör säkert dom flesta skillnad om dom faktiskt lyssnar på riktigt, och inte som bakgrundsmusik.
Jag kommer inte att byta då Qobuz ger det jag söker, ett familje Hifi abonnemang för 199 kr

Enda skillnaden mellan 16 bit och 24 bit är det dynamiska omfånget. Och i princip under alla realistiska scenarion så medger 16 tillräckligt dynamiskt omfång att det inte ska vara möjligt att höra någon skillnad. Dessutom är det ytterst osannolikt att den musik du lyssnar på har ett dynamiskt omfång som går bortom vad som tillåts med 16 bit, där dithering ofta använda för att utöka omfånget.

samplingsfrekvensen på uppspelningsmedia avgör bara frekvensomfånget som kan återges. 44.1 räcker för att täcka frekvensomfånget för mänsklig hörsel, för alla utom möjligtvis väldigt unga individer.

Skillnaden mellan prestandan av DAC-chip idag är ohörbar. Däremot så fort ljudet blivit analogt, så finns det risk för störningar, eller att man har en dåligt anpassad förstärkare, så det kan vara vissa skillnad på ljudet mellan olika dac-en-heter, i synnerhet dom med hörlursförstärkare, om den används.
Switchar, nätverkskablar gör ingen skillnad. Hörlurskablar kan göra skillnad när dom åldrats så pass mycket att förmågan att leda ström har avtagit till en extrem nivå. Strömförsörjning kan introducera brus, så det går inte att säga att en strömförsörjning är irrelevant. Man kan också få jordbrum, under vissa förhållanden, så vad som är kopplat til USB-portar på en dator kan vara relevant.
Olika hörlurar låter olika, så det kommer att påverka din upplevelse, men det ska till mycket för att hörlurarna ska göra att du kan höra skillnad mot en effektivt komprimerad ljudfil och en lossless-fil. En dåligt komprimerad fil, låter sämre på gaming-lurar, än en bra komprimerad eller lossless med samma gaming-lurar, upplevelsen blir den samma med dyra hifi-lurar.

Permalänk
Medlem

Det jag har problem med Spotifys tjänst är att vissa ljudspår distar, som att signalen är överstyrd. Jag har fått detta med det inbyggda ljudkortet, och via extern DAC, via Windows egen ljudhantering och via WASAPI. Inga equalizers e-.dyl i signalvägen som kan överstyra signalen utan så "bit perfect" som det bara går. Irriterar mig något enormt och jag har felsökt massor men kan bara komma till slutsatsen att problemet ligger i ljudfilen hos Spotify. Skit in - skit ut. Nån som har nån idé om detta om det är nån parameter jag missat? Borde ju vara fler än jag som noterat detta...

När jag testar Quboz eller Tidal så händer detta aldrig. Bara bra ljud helt enkelt. F.n. kör jag med Tidals "High" abb, det innebär 44.1 KHz, 16 bit FLAC och kostar tror jag 119 kr/mån. Dvs motsvarande mina egna FLAC-rippade CD-skivor från förr. Finns en del MQA kvar, men det rensas bort efter hand, FLAC gäller framöver. Låter gudomligt med mina rätt hyffsade prylar som är trådbundna. Spotify låter OK för det mesta, men sällan gudomligt och de ljudspår som distar är ju förfärliga.

Det Spotify gör riktigt bra är funktionerna för rekommendationer. Jag har hittat massvis med musik jag inte hade hittat utan Spotify. Tidal är i hälarna, Quboz hänger inte med där alls.

En annan sak Tidal gör suveränt bra är att matcha samplingsfrekvensen i både Windows och USB mot en extern DAC. Med min iFi DAC som stödjer WASAPI så kan man välja den drivrutinen direkt i Tidal-applikationen, låsa volymen till max och välja exklusivt läge. Bit perfect direkt. I Android så styr den också USB-porten (till DAC) till att matcha ljudkällan och ger också där bit perfect. Utan några krångel eller fix överhuvudtaget, det bara funkar. Om det funkar med Windows resp. Androids inbyggda ljudkort/drivrutiner har jag inte koll på f.n. Android låser USB-porten till 48 KHz som standard, vilket innebär ljudkonvertering. Detta slipper man alltså med Tidal, men det går inte att komma runt med Spotify alls!

Med Quboz på Andoid kan man också få "bit perfect", men då får man använda en extern app som tar över USB-porten mot extern DAC (USB Player Pro). Den agerar då också användargränssnitt för dina spellistor. Inte en lika bra lösning, men funkar ljudmässigt fint.

Så om Spotify ska få tummen upp från mig för sin HiFi-satsning så måste de uppfylla följande grundkrav:

  1. Streama från orginal-mastern så att ljudet är öförvanskat, rent och inte distar (vissa spår). (Tidal gör detta)

  2. Stöd för WASAPI/ASIO för bit perfect ljud i Windows. (Tidal gör detta, Hmm Quboz också tror jag)

  3. Stöd för att Android-appen att ta kontrollen över USB-porten och matcha ljudkällans samplingsfrekvens. (Tidal gör detta, Quboz via USB Player Pro, Spotify inte alls!)

Miss på nån punkt här så är det en dödsdömd satsning då detta ju ska attrahera audiofilerna vilket väl ändå måste vara målgruppen här. Att Spotify fortfarande idag inte fixar WASAPI eller ASIO är ju en skam. Skulle ju lösa så många problem med ljudkedjan i Windows och förbättra potentialen även för den lossy-musik de har där nu. Uppenbarligen finns det ingen audiofil alls i Spotifys ledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Enda skillnaden mellan 16 bit och 24 bit är det dynamiska omfånget. Och i princip under alla realistiska scenarion så medger 16 tillräckligt dynamiskt omfång att det inte ska vara möjligt att höra någon skillnad. Dessutom är det ytterst osannolikt att den musik du lyssnar på har ett dynamiskt omfång som går bortom vad som tillåts med 16 bit, där dithering ofta använda för att utöka omfånget.

samplingsfrekvensen på uppspelningsmedia avgör bara frekvensomfånget som kan återges. 44.1 räcker för att täcka frekvensomfånget för mänsklig hörsel, för alla utom möjligtvis väldigt unga individer.

Skillnaden mellan prestandan av DAC-chip idag är ohörbar. Däremot så fort ljudet blivit analogt, så finns det risk för störningar, eller att man har en dåligt anpassad förstärkare, så det kan vara vissa skillnad på ljudet mellan olika dac-en-heter, i synnerhet dom med hörlursförstärkare, om den används.
Switchar, nätverkskablar gör ingen skillnad. Hörlurskablar kan göra skillnad när dom åldrats så pass mycket att förmågan att leda ström har avtagit till en extrem nivå. Strömförsörjning kan introducera brus, så det går inte att säga att en strömförsörjning är irrelevant. Man kan också få jordbrum, under vissa förhållanden, så vad som är kopplat til USB-portar på en dator kan vara relevant.
Olika hörlurar låter olika, så det kommer att påverka din upplevelse, men det ska till mycket för att hörlurarna ska göra att du kan höra skillnad mot en effektivt komprimerad ljudfil och en lossless-fil. En dåligt komprimerad fil, låter sämre på gaming-lurar, än en bra komprimerad eller lossless med samma gaming-lurar, upplevelsen blir den samma med dyra hifi-lurar.

Kan man få så bra kvalité man kan, är det bättre än att få sämre kvalité. Oavsett att det är mer teoretiskt än praktiskt hörbart.

Detta gäller speciellt på Qobuz eftersom de har en digital affär där man kan köpa väldigt mycket av musiken som finns att streama. Då laddar man ner absolut högsta möjliga kvalité som finns tillgänglig för lagring/arkivering.

Du får gärna hålla dig till 16/44,1 eller lossy om du vill, men om jag kan ladda ner Pink Floyd - Dark Side of the Moon med 24/96 föredrar jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vilket ändå ger en indikation på hur lite skillnad det faktiskt gör.

Precis det här. Skillnad i bitrate mellan 320kbps OG Vorbis o lossless är det ingen som hör, medans skilllnad i master kan vara ganska stor. Men som vanligt så är det den där highres-klisterlappen o höga ljudnivåer som säljer.

Ja det gamla ordspråket skit in skit ut lever fortfarande och kommer så att fortsätta göra.

Ganska sjukt hur hifi världen än idag fortfarande lever till stor det på floskler om bättre ljud trots att verkligheten i så många år har visat något annat.

Permalänk
Skrivet av Fulci:

Kan man få så bra kvalité man kan, är det bättre än att få sämre kvalité. Oavsett att det är mer teoretiskt än praktiskt hörbart.

Detta gäller speciellt på Qobuz eftersom de har en digital affär där man kan köpa väldigt mycket av musiken som finns att streama. Då laddar man ner absolut högsta möjliga kvalité som finns tillgänglig för lagring/arkivering.

Du får gärna hålla dig till 16/44,1 eller lossy om du vill, men om jag kan ladda ner Pink Floyd - Dark Side of the Moon med 24/96 föredrar jag det.

Det enda sättet att teoretiskt kunna höra skillnad mellan 16bit och 24 bit, är dom du spelar väldigt högt. Du måste överkomma bakgrundbrus, så du måste dra på ljudet för att ens teoretiskt kunna höra bruset som uppstår av att det är en 16 bit signal. I många fall kommer elektroniken att addera eget brus som tar bort alla chanser att höra bruset av att ljudet är 16 bit.
Så när det kommer till lyssning så är det i praktiken omöjligt att höra skillnad på 16 bit och 24 bit, om mastern är densamma.

När det kommer til samplingsfrekvens, så finns det en risk att det högre frekvensomfånget som inte kan återges faktiskt skapar hörbar distortion, och det läget så får du sämre ljud, rent utav. 44.1khz, räcker till mänsklig hörsel.

När det kommer till att äga filer så föredrar jag lossless, då det går att konvertera till vilket format man vill, utan onödigt kvalitetsförlust som kan uppstå av att man konverterar från ett lossy-format till ett annat. Jag brukar använda Flac, för att det är lossless men med mindre filstorlek, och med stöd för id taggar. Man kan helt enkelt konvertera det tillbaka till wav vid behov, och få en identisk fil.
När det kommer till streaming, så vill jag först få bevisat att det gör skillnad på den specifika tjänsten, för den högsta kvalitetsnivån som inte är lossless. Det finns musik på spotify som har clipping, men där jag inte hört original-mastern, så jag har ingen aning om det är avsiktlig clipping, eller om det är deras process när dom konverterar som introducerat det (det kan också bero på att dom använder en limiter som skapar clipping redan innan konvertering, om artist inte levererat en master med rätt lufs). Modern pop använder också ofta effekter som kan resultera i ljud som låter som komprimeringsartifakter, så man kan luras att tro att det är lossy-formatet som ställt till det, fast det egentligen är produktionen.
Om format eller bandbredd/datamängd är kritiskt som vid streaming, så ska det inte vara något problem med bra lossy-komprimering, om konverteringsprocessen också gått rätt till. Skillnaden är inte hörbar, helt enkelt.

När det kommer till en gammal master som för Pink floyd, så måste dom ha remastrat med noise reduction, för 16 bit har lägre brusnivå än den original-mastern. Jag är också tveksam till att master-tapen skulle ha något avsiktligt frekvensinnehåll bortom 20.000Hz, vilket man får ut av 44.1Khz med AA filter, så inte nog med att du inte hör det för din hörsel sträcker sig inte ens till 20.000Kz, det är sannolikt ingen faktiskt inspelad ljudinformation som finns på 24/96 mastern utökade frekvensgång, om dom inte använt någon process för att försöka addera extra frekvensinnehåll, som du då ändå inte kan höra oavsett.
Så 24/96 versionen är antingen en fil som skiljer från master-tapen, eller så har du bara en massa extra brus sparat i din fil.

Det finns teoretiska anledningar att spela in med 24 bit, eller 32 bit floating point (men det handlar om att rädda ljudinformation från en icke optimal tagning, under normala inspelningsförhållanden räcker 16 bit, bara man ställer gain rätt).
Det kan också finnas anledning att arbeta i ett projekt som är 96Khz eller mer, på grund av hur vissa mjukvarueffekter är programmerade så saknar dom intern over-sampling, och då kan man faktiskt få hörbar aliasing, vilket man kan komma ifrån genom att köra plug-in'en i högre samplingsfrekvens.
Men när man sedan gjort en master så kan man utan problem konvertera till 16bit 44.1Khz, utan att något hörbart försvinner, så kvaliteten blir inte sämre, filen blir bara mindre.
Det finns dock många inom musikproduktion som också faller på hifi-myter, och företag som gärna göder den för att få sälja sin dyrare utrustning (och för en del år sedan nya versioner av plug-ins).

Jag har också en gång i tiden trott på hifi-myter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Då ska väl ni som köper detta inte spela via Bluetooth?

Att inte utnyttja hela är inte samma sak som ingen skillnad alls. LDAC lägger kvalitén väldigt nära i allt annat än teorin.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ja det gamla ordspråket skit in skit ut lever fortfarande och kommer så att fortsätta göra.

Ganska sjukt hur hifi världen än idag fortfarande lever till stor det på floskler om bättre ljud trots att verkligheten i så många år har visat något annat.

Dessvärre finns det många inom musikproduktion som man hade kunnat hoppas visste bättre, som tror på diverse myter. Dom flesta utbildningarna tar inte ens upp dom sakerna, så myterna dör aldrig ut heller, eftersom alla tillåts att gå runt och tro saker som inte stämmer, och sprida det vidare till nya individer som inte heller lär sig sanningen.

Permalänk
Medlem

Inte särskilt såld.

Jag gillar förvisso bra ljud men skillnaden mellan 320 kbit/s och lossless är i princip omöjlig att urskilja. Gemene man som inte ens har samma utrustning och lyssnar på säg Airpods kommer kanske inbilla sig att de får bättre ljud, men troligtvis kommer ingen i praktiken fatta skillnaden. Ser citaten framför mig "asså jag uppgraderade till Spotify HiFi och det är helt sjukt ljud asså"...

AI funktionerna låter ju mer intressant i så fall MEN Spotifys nuvarande AI DJ kan gör en enda sak. Spela 4 låtar på ett tema. Prata lite. Spela 4 låtar till på ett tema. Prata lite.

Spotifys AI är för tillfället i princip din "daily mix" + text to speech.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonHolstein:

Det enda sättet att teoretiskt kunna höra skillnad mellan 16bit och 24 bit, är dom du spelar väldigt högt. Du måste överkomma bakgrundbrus, så du måste dra på ljudet för att ens teoretiskt kunna höra bruset som uppstår av att det är en 16 bit signal. I många fall kommer elektroniken att addera eget brus som tar bort alla chanser att höra bruset av att ljudet är 16 bit.
Så när det kommer till lyssning så är det i praktiken omöjligt att höra skillnad på 16 bit och 24 bit, om mastern är densamma.

När det kommer til samplingsfrekvens, så finns det en risk att det högre frekvensomfånget som inte kan återges faktiskt skapar hörbar distortion, och det läget så får du sämre ljud, rent utav. 44.1khz, räcker till mänsklig hörsel.

När det kommer till att äga filer så föredrar jag lossless, då det går att konvertera till vilket format man vill, utan onödigt kvalitetsförlust som kan uppstå av att man konverterar från ett lossy-format till ett annat. Jag brukar använda Flac, för att det är lossless men med mindre filstorlek, och med stöd för id taggar. Man kan helt enkelt konvertera det tillbaka till wav vid behov, och få en identisk fil.
När det kommer till streaming, så vill jag först få bevisat att det gör skillnad på den specifika tjänsten, för den högsta kvalitetsnivån som inte är lossless. Det finns musik på spotify som har clipping, men där jag inte hört original-mastern, så jag har ingen aning om det är avsiktlig clipping, eller om det är deras process när dom konverterar som introducerat det (det kan också bero på att dom använder en limiter som skapar clipping redan innan konvertering, om artist inte levererat en master med rätt lufs). Modern pop använder också ofta effekter som kan resultera i ljud som låter som komprimeringsartifakter, så man kan luras att tro att det är lossy-formatet som ställt till det, fast det egentligen är produktionen.
Om format eller bandbredd/datamängd är kritiskt som vid streaming, så ska det inte vara något problem med bra lossy-komprimering, om konverteringsprocessen också gått rätt till. Skillnaden är inte hörbar, helt enkelt.

När det kommer till en gammal master som för Pink floyd, så måste dom ha remastrat med noise reduction, för 16 bit har lägre brusnivå än den original-mastern. Jag är också tveksam till att master-tapen skulle ha något avsiktligt frekvensinnehåll bortom 20.000Hz, vilket man får ut av 44.1Khz med AA filter, så inte nog med att du inte hör det för din hörsel sträcker sig inte ens till 20.000Kz, det är sannolikt ingen faktiskt inspelad ljudinformation som finns på 24/96 mastern utökade frekvensgång, om dom inte använt någon process för att försöka addera extra frekvensinnehåll, som du då ändå inte kan höra oavsett.
Så 24/96 versionen är antingen en fil som skiljer från master-tapen, eller så har du bara en massa extra brus sparat i din fil.

Det finns teoretiska anledningar att spela in med 24 bit, eller 32 bit floating point (men det handlar om att rädda ljudinformation från en icke optimal tagning, under normala inspelningsförhållanden räcker 16 bit, bara man ställer gain rätt).
Det kan också finnas anledning att arbeta i ett projekt som är 96Khz eller mer, på grund av hur vissa mjukvarueffekter är programmerade så saknar dom intern over-sampling, och då kan man faktiskt få hörbar aliasing, vilket man kan komma ifrån genom att köra plug-in'en i högre samplingsfrekvens.
Men när man sedan gjort en master så kan man utan problem konvertera till 16bit 44.1Khz, utan att något hörbart försvinner, så kvaliteten blir inte sämre, filen blir bara mindre.
Det finns dock många inom musikproduktion som också faller på hifi-myter, och företag som gärna göder den för att få sälja sin dyrare utrustning (och för en del år sedan nya versioner av plug-ins).

Jag har också en gång i tiden trott på hifi-myter.

Du behöver bara svara på en fråga, inga långa utlägg om dina personliga preferenser.

Är 24/96 tekniskt sett bättre än 16/44,1?