Asus Zenbook batteri plötsligt dött

Permalänk

Asus Zenbook batteri plötsligt dött

Min laptop (Asus Zenbook UX425E), inköpt januari 2021, har fram tills i somras fungerat helt perfekt. Batterikapaciteten hade då sakta sjunkit från c:a 67000 mWh till c:a 53000, när den över en vecka i juli plötsligt sjönk till 42000. En månad senare var vi på 32000 och häromdagen sjönk det till 18000.
Batteristatus visar nu konstant 53% men är i praktiken 0% - så fort jag drar ur laddaren så tvärdör datorn.
Ända sedan den var ny har jag följt Asus rekommendation och endast laddat upp till 80%

Har någon annan varit med om något liknande? Kan man anta att det bara är batteriet som behöver bytas eller indikerar symtomen något större problem? Är det normalt eller borde jag kunna reklamera?

Permalänk
Medlem

Jag är alltid en förespråkare av att reklamera fel man inte orsakat genom yttre åverkan eller felaktig hantering, och i synnerhet då sådant som beror på undermålig konstruktion, materialval och liknande.

Problemet i kråksången är ju att såpass lång tid passerat att det ligger på dig att visa att felet är ursprungligt. Generellt kan man som konsument göra detta genom att påtala att man använt produkten enligt medföljande skötselråd samt genom att den inte visar tecken på åverkan. När det gäller batterier blir det här lite svårt, då man ganska gravt kan missköta laddningen och förvaringen utan att det för den skull syns på batteriet. Samtidigt lutar sig många tillverkare också mot detta och lämpar gladeligen över konsekvenserna av uselt tillverkade batterier på konsumenterna - "bara sex månaders garanti på batterier" är ett typexempel på detta.

Vet du med dig att du handskats på bra sätt med batteriet tycker jag du skall reklamera och vara förberedd på lite mothugg. Hanterar man batteriet som tillverkaren rekommenderar skall det (med viss tappad kapacitet) fungera hela reklamationstiden och en bra bit däröver, så det är inte normalt att ditt beter sig som det gör. Det kan ju också vara annat fel än just i själva batteriet som orsakar problemet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Jag är alltid en förespråkare av att reklamera fel man inte orsakat genom yttre åverkan eller felaktig hantering, och i synnerhet då sådant som beror på undermålig konstruktion, materialval och liknande.

Tack! Och jag håller med, men vill helst inte vara utan datorn i veckor utan hyfsat goda utsikter att få godkänd reklamation. Tänker att det nästan kan vara värt 1500:- att låta Compucraft här i Sthlm byta batteriet om sannolikheten är hög att det löser problemet, även om det förstås vore poäng i att låta Asus stå för notan