Iphone 15-familjen kan ha batterier av lägre kvalitet än tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Får man passa på och fråga ifall du bytte batteri hos Apple eller hos en 3:e part, vad fick du betala? Och hur upplevde du förändringen efteråt på mobiltelefonen? Jag har en Iphone 11 som är nere på 73% nu som behöver ett nytt batteri

Från Apple kostar det 1200:- då behåller du ev. IP klass, om din telefon har en sådan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Optimalt är typ att köra bara mellan 45% och 50% (kan göra nästan hur många cykler som helst utan märkbar degradering)

Mycket bra är att hålla sig typ 30-70% (klarar tiotusentals cykler)

Bra är 20-80% (klarar ca 5000 cykler)

Okej är 10-90% (klarar då ca 1000 cykler)

Det är rent av skadligt för batterier att röra sig utanför detta, alltså om man talar om procent av cellens totala kapacitet.

Laddar man verkligen 0-100% så kanske den klarar 50-100 cykler

Sen beror det på vad man menar, många tillverkare döljer 5-15% av cellens kapacitet i reserv i ena eller båda ändar (laddar inte upp eller ur maximalt)

Ju längre från ’mitten’ desto mer ändras cellens storlek och mikrosprickor skapas. I dessa sprickor kan det bildas gas och annat, som minskar kapaciteten. Temperaturen påverkar också hur mycket cellerna utvidgas och hur fort de kemiska processerna sker, hög temp är väldigt skadligt

Milt överdrivet; laddar i princip 0-100 (eller 20-100) näst intill varje gång och min Samsung Galaxy Note 10+ har nu fyllt 4 år. Om din beräkning stämmer så skulle jag ha 30 dagars batteritid i snitt, samt att batteriet skulle vara tokdött. Enligt AccuBattery har jag tappat strax under 10% på dessa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Milt överdrivet; laddar i princip 0-100 (eller 20-100) näst intill varje gång och min Samsung Galaxy Note 10+ har nu fyllt 4 år. Om din beräkning stämmer så skulle jag ha 30 dagars batteritid i snitt, samt att batteriet skulle vara tokdött. Enligt AccuBattery har jag tappat strax under 10% på dessa år.

Jag tror inte de 20-100 du ser motsvarar cellens faktiska nivå

Men absolut är mina siffror inte exakta. Andra har här i tråden informerat om att andra intervall tydligen kan vara ännu bättre

Permalänk
Medlem

Ryktesclockers....
Mycket som händer i nyhetsvärlden idag?

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Så... ca 1.5-2 år av vanlig användning. Yikes.

Precis som alla mobiler då, yikes!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Vi får ju en rolig diskussion om laddning åtminstone. Använder Samsungs funktion för att begränsa till 85% laddat, förutom enstaka dagar i fjällvärlden eller skärgården när jag vill maxa. Får i praktiken aldrig slut på batteri så finns ingen vits för mig att pressa till 100% om det inte behövs. (Däremot tycker jag att den drar ganska mycket när jag lyssnar på Spotify via lurar, och märkbart mindre om jag slår på energisparläge (varför?) - men ändå otroligt mycket mer än om jag spelar vanliga mp3or)

Fruns Galaxy S7 (modellår 2016 men utplockad mid 2017 tror jag) har haft lite taskigt batteri några år, men hänger i ändå. Enligt nån app jag installerade har den väl 64% batterikapacitet kvar, och en screen on time på 2 tim 40 min. Det är inte så mycket kanske, men räcker för det mesta. Laddas varje natt. Hon har faktiskt på batterisparläge nästan hela tiden, det gör verklig nytta och det är sällan hastigheten inte duger. Inte värt pengarna för batteribyte längre, och den får nog vara med tills Bank-ID ställer för höga krav.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Så klart batterierna är billigare de använder 100% återvunnet cobalt eller vad det heter. Batterier som använder återvunnet material brukar vara billigare

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk

Orden "för att hålla nere totalkostnaden" tycker jag är provocerande från ett företag som säljer bland världens dyraste telefoner med skyhöga marginaler. Hade de verkligen brytt sig om konsumentens totalkostnad hade de kunnat sänka priset genom att knäppa med fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarChild42:

Orden "för att hålla nere totalkostnaden" tycker jag är provocerande från ett företag som säljer bland världens dyraste telefoner med skyhöga marginaler. Hade de verkligen brytt sig om konsumentens totalkostnad hade de kunnat sänka priset genom att knäppa med fingrarna.

Håller med dig.
Men det gör inte miljontals aktieägare tyvärr.
Sjuk värld.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Och i slutet på artikeln i länken så skriver dom:

"Of course, this rumor could end up being nothing more than hot air, so remember to treat it with a grain of salt, at least for now."