En miljon svenskar har nu digitalt ID via Bank ID

Permalänk
Melding Plague

En miljon svenskar har nu digitalt ID via Bank ID

Fem månader efter lansering berättar Bank ID att en miljon svenskar anslutit sig till tjänsten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag har gått och blivit en laggers. Orsaken är att jag inte riktigt ser poängen när man likförbaskat måste ha med sig körkortet för att köra bil och lite annat. Men det stora hindret är just bilen.

Permalänk
Medlem

Har polis och andra det berör utrustning för att se att det är äkta på fältet?
Jag har väldigt lite koll på hur detta är uppbyggt och används.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Inte dags för att hacka in än. Väntar tills det ticka upp till 2 mille

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk

Nej tack,har mitt körkort,fungerar alltid. Om man nu inte ska skaffa nytt mobilt BankID,då någon idiot kommit på att bara pass och nationellt id kort ska gälla för identifiering. Rent idioti

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har gått och blivit en laggers. Orsaken är att jag inte riktigt ser poängen när man likförbaskat måste ha med sig körkortet för att köra bil och lite annat. Men det stora hindret är just bilen.

Vill du lämna ut din olåsta telefon till polisen?
Tror inte många vill det.

Permalänk
Medlem

Skaffade det så fort Systembolaget kom med på tåget, men har inte behövt använda det än

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Skrivet av Ryssfemma:

Vill du lämna ut din olåsta telefon till polisen?
Tror inte många vill det.

Den trafikpolis som stoppar en har ej rätt att snoka i ens mobil av flera anledningar, dock har du rätt i att det måste bli säkrare. Det kommer säkert bli detta i framtiden, det är rätt idiotisk hur data hanteras idag för många.
*edit*
Ska man vara säker idag ska man ha 3st mobiler med sig för jämnan. En jobbmobil, en privat för allmän, en privat för nöje. Men jag tror inte man är så mycket säkrare med dessa 3st mobiler och ha koll på att man ej har glömt någon. Det behöver byggas om, kanske olika inloggning tillgång till olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har polis och andra det berör utrustning för att se att det är äkta på fältet?
Jag har väldigt lite koll på hur detta är uppbyggt och används.

Nej. Det finns ingen metod för mig att se att det verkligen är du eftersom det är lätt att skapa falska identiteter från början

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem

Jag har skaffat, men har aldrig kommit ihåg att jag har det. Men det är väl great som en extra backup om man glömt plånboken hemma. Typ såsom jag använder Apple Pay.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NightGhost:

Nej tack,har mitt körkort,fungerar alltid. Om man nu inte ska skaffa nytt mobilt BankID,då någon idiot kommit på att bara pass och nationellt id kort ska gälla för identifiering. Rent idioti

Körkort är inte en säker form av identifikation, det idiotiska är att det tillåts användas som om det var det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Nej. Det finns ingen metod för mig att se att det verkligen är du eftersom det är lätt att skapa falska identiteter från början

Är du polis? Jag tror inte det

Permalänk
Medlem

Vilka banker är det som accepterar att man identifierar sig hos dem med digitalt ID via Bank ID?
Man kan ju tycka att de borde göra det, det är ju de som gör det möjligt, litar de vad de själva har släppt?

Swedbank accepterar det inte.
https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-banki...

Sparbanken Syd accepterar det.
https://www.bankid.com/om-oss/nyheter/sparbanken-syd-verifier...

Permalänk
Medlem

"En miljon svenskar har förnyat sitt BankID och därmed tvingats på ett digitalt ID som nog förbannat fortfarande inte accepteras överallt"

There. I fixed it.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Upplever det lite vinklat när man skriver ”endast 900.000” om Freja jämfört med BankID:s 1 miljon
(Ja jag vet Freja funnits mycket längre…)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"En miljon svenskar har förnyat sitt BankID och därmed tvingats på ett digitalt ID som nog förbannat fortfarande inte accepteras överallt"

There. I fixed it.

Va? Förklara.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

I butiker handlar jag inte med en masking hållandes för att skanna varor.

Och jag kommer fortsätta samma med ID'et och vara uråldrig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Från Lawline.

Jag har aldrig med varken körkort eller kreditkort någonstans längre. Har också smart lås hemma. Fantastiskt skönt att kunna lämna hemmet med endast mobilen med mig. (Okej, bilen kräver fortfarande nyckel, tyvärr)

Permalänk
Medlem

Titt som tätt måste ändå använda ID Handling. Pga man tar inte Bank id. Skulle checka in på ett hotell gbg , där ville dom har ID, det hade jag kvar i Stockholm . På nårde fick godtog dom bank id.

Vilket är konstig, för Bankid är lättare att kontroller än ett vanligt id kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Körkort är inte en säker form av identifikation, det idiotiska är att det tillåts användas som om det var det.

Utveckla gärna 🙂

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Jag använder bara min mobil i hemmet och har inga planer på att ta med den när jag kör bil och jag tackar nej till erbjudandet.

Permalänk
Medlem

En miljon oidentifierade stolpskott när helvetet bryter loss

Tacka vet jag fysiskt ID-kort. Kalla mig gammaldags, men jag kommer åtminstone ha en identitet intakt...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pugilisten:

Utveckla gärna 🙂

Är väl "relativt enkelt" att beställa ett fejkat "äkta" körkort från tex Rumänien.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pugilisten:

Utveckla gärna 🙂

Du postar in en bild som kan vara på vem som helst. Du hämtar ut det på pizzalivs som scannar qr-koden och bryr sig noll.

Jämför med processen för att få ett pass eller nationellt id-kort. Finns en anledning till att du inte får resa med det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightGhost:

Nej tack,har mitt körkort,fungerar alltid. Om man nu inte ska skaffa nytt mobilt BankID,då någon idiot kommit på att bara pass och nationellt id kort ska gälla för identifiering. Rent idioti

Nej, körkorten är betydligt enklare att förfalska.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Körkort är inte en säker form av identifikation, det idiotiska är att det tillåts användas som om det var det.

Men har du inte pass eller internationellt id kort så är du körd och måste ta dig till banken. När dom nu har öppet😬😋
Bättre att dom förbättrar körkortet och vanliga id kortet i så fall.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Skrivet av Archibald:

Nej, körkorten är betydligt enklare att förfalska.

Bara att förbättra körkorten och vanliga id kort.så folk som inte har pass eller körkort slipper gå in till dom kassa bank kontoren för att fixa en lätt grej.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem

Körkortet räknas ju inte som id handling längre så antingen skaffar man nationellt id-kort eller detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightGhost:

Bara att förbättra körkorten och vanliga id kort.så folk som inte har pass eller körkort slipper gå in till dom kassa bank kontoren för att fixa en lätt grej.

”Bara att”, klassiska ord från folk som inte förstår komplexiteten bakom den där enkla grejen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miska:

En miljon oidentifierade stolpskott när helvetet bryter loss

Tacka vet jag fysiskt ID-kort. Kalla mig gammaldags, men jag kommer åtminstone ha en identitet intakt...

För att aktivera digitalt ID krävs det att du redan har ett pass eller nationellt idkort utfärdat av polisen.

Visa signatur

4790k | 780