240hz skärm ändras till 60hz automatisk

Permalänk
Inaktiv

240hz skärm ändras till 60hz automatisk

Hej har en LG skärmsom är 240hz.

Jag har ändrat så att den är på 240hz på display settings, men när jag kör cs 1.6 på steam så ändras den automatiskt till 60hz. Har fps counter på och kan se att fps är max 60.

Om jag däremot öppnar cs1.6 på window mode så kör den det i 240hz men då får jag typ stuttering/lag.
Men när jag kör på window mode, så är det inte ens window mode, det är fortfarande full screen. SÅ som att köra utan window mode.

Är det någon som vet hur man fixar detta? Kan man köra cs1.6 i 240hz utan lag/stuttering?

Går det göra så att min monitor inte ändras till 60hz automatisk, dvs låsa den till 240hz.

har lg monitor och amd graphic kort + adrenaline software.

Det funkar bra med andra spel att köra 240hz. Förutom ett annat spel RE4 som jag tror är låst på 30/60fps, allafall i game settings.

Permalänk
Inaktiv

jag testade cs2 och det kan jag köra 240fps utan problem, och spelen ändrar inte refresh rate automatisk till 60hz såsom cs1.6 gör. Hur kommer det sig?

Permalänk
Medlem

Kolla launch options för CS 1.6, du kanske har -freq 60 eller något där..
Eller om du inte har de, prova isf lägga till -freq 240

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krEJZi:

Kolla launch options för CS 1.6, du kanske har -freq 60 eller något där..
Eller om du inte har de, prova isf lägga till -freq 240

https://counterstrikeza.files.wordpress.com/2011/01/22.jpg

hej har inte -freq 60 där. Ska testa med -freq 240. Vad betyder det? att det ändrar refresh rate till 240? Jag kan annars göra så att jag trycker ctrl+alt+delete och ändrar refresh rate tillbaka till 240 utan att stänga ner spelet. Men varför skulle det liksom behöva göras. Är något konstigt. Spelen blir lite stuttering när jag kör på 240hz, men på cs2 så funkar det fint även om det är nyare.

Funkar -freq 240 till alla spel? dvs även till re4 som på inställningar har att fps endast kan sättas till 30/60

Permalänk
Medlem

Har för mig att -freq användes ofta förr i CS när man kunde köra högre HZ i lägre upplösningar. Så I Windows kanske skärmen bara klarade 60HZ i 1080p men I CS kanke du kunde köra 800x600 i 120HZ.

I CS2 fungerar -freq fortfarande tror jag, men bara om du har vsync igång eller något. Inte så insatt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Hien Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Inaktiv

jag läser på nätet att cs1.6 bara kan köra 100hz annars blir den buggig. Vet ej om det stämmer, men när jag kör på 240 så blir det stuttering/lag. Men på andra mer grafikkrävande spel blir det inte så vid 240fps

Permalänk
Inaktiv

OKej testade nyss -freq 240 på launch options för cs1.6
När jag startade blev min skärm svart och min monitor skickade medelandet "ingen signal".

Jag blev tvungen att starta om datorn.

Permalänk
Bildexpert 📺

Detta är en återkommande frågeställning som ofta handlar om CS men också andra titlar. Man byter skärm och så blir det något knasigt. Fast nya skärmen är inte problemet utan det specifika spelet som inte vill vara med riktigt.

Orsaken är troligtvis något tidigare tekniskt fixande i någon settingsfil och liknande som ställer till det. Man kanske adderat någon flaggning under properties för appen. Någon annan inställning etc. Just CS verkar ofta vara föremål för diverse tweaks. Ofta är det någon ändring man en gång gjorde för att det skulle vara något optimalt med hur den gamla skärmen fungerade. Nu är detta det som spökar. Bara att man kanske glömt bort att man gjorde den ändringen och än mindre vad det var man ändrade.

Inget annat förslag än det de enda konkreta svaren/feedback jag fått är att det börjar fungera igen efter man raderat CS och installerat om. Eller rent av blåst datorn när det handlat om någon rigg som enbart används för CS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Detta är en återkommande frågeställning som ofta handlar om CS men också andra titlar. Man byter skärm och så blir det något knasigt. Fast nya skärmen är inte problemet utan det specifika spelet som inte vill vara med riktigt.

Orsaken är troligtvis något tidigare tekniskt fixande i någon settingsfil och liknande som ställer till det. Man kanske adderat någon flaggning under properties för appen. Någon annan inställning etc. Just CS verkar ofta vara föremål för diverse tweaks. Ofta är det någon ändring man en gång gjorde för att det skulle vara något optimalt med hur den gamla skärmen fungerade. Nu är detta det som spökar. Bara att man kanske glömt bort att man gjorde den ändringen och än mindre vad det var man ändrade.

Inget annat förslag än det de enda konkreta svaren/feedback jag fått är att det börjar fungera igen efter man raderat CS och installerat om. Eller rent av blåst datorn när det handlat om någon rigg som enbart används för CS.

Detta var ny dator och ny skärm. Allt nytt förutom steam kontot.

Jag la till dessa i console för cs1.6 och det håller nu min fps till 240

Developer 1
Fps_override 1
Fps_max 240

Vet ej vad allt det där faktiskt gör, men det funkade. Har dock lite stuttering/lag ibland men återgår sen till 240hz