Permalänk
Medlem

Vad säger skatteverket

Nordea som gjort en liten glitch i sitt datasystem och var ju några som var biljonärer ett tag. Men hur reagerar skatteverket😁 Tänker på om jag hade råkat ut får något liknande själv. I min fantasi borde de ju kunna ge en en kvarskatt som ingen människa på jorden skulle klara av att betala tillbaka.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Skatteverket har inte tillgång till ditt bankkonto, och Nordea lär inte begära in någon förklaring eftersom de är medvetna om att felet var deras.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Intressant fundering! Satt och klurade själv också, hinner man tekniskt sett få någon ränta på det där eller skippas det också då det egentligen inte var riktiga pengar? Antar såklart det senare då det var ett visningsfel och inte faktiska summan, ens av misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Intressant fundering! Satt och klurade själv också, hinner man tekniskt sett få någon ränta på det där eller skippas det också då det egentligen inte var riktiga pengar?

Jag har fått riktiga utbetalningar som gått till fel konto och allt korrigeras i efterhand ändå.
Men detta är ju bara något visningsfel...

Permalänk
Medlem

Enligt Nordea var beloppet ett glitch i själva visningen av dennes belopp, alltså inte på riktigt miljarder som faktiskt fanns på kontot.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | ASUS GeForce RTX 4070 12GB GDDR6 ProArt OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Corsair RM850x 850W v3 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Fractal Design North Svart TG

Permalänk
Medlem

Även om en massa pengar skulle landa på ett bankkonto tillhörande random privatperson som har tillgodoränta/inlåningsränta på aktuellt konto där de skulle ligga ett dygn, så skulle korrigering göras av banken på valutadag och förmodligen även på bokföringsdag så ränteberäkning blir noll. I detta fall var det dock visningsfel, ingen bakomliggande transaktion som låg till grund för knasigt saldo.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Inget kommer att hända. Ingen kommer att registrera det som en inkomst. Sånt sker inte automatiskt, och framförallt kommer banken inte att göra det.

Skrivet av Flundra:

Enligt Nordea var beloppet ett glitch i själva visningen av dennes belopp, alltså inte på riktigt miljarder som faktiskt fanns på kontot.

Hur skiljer man på "riktiga" siffror i en databas kontra låtsassiffror i en databas?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Inget kommer att hända. Ingen kommer att registrera det som en inkomst. Sånt sker inte automatiskt, och framförallt kommer banken inte att göra det.

Hur skiljer man på "riktiga" siffror i en databas kontra låtsassiffror i en databas?

Riktiga siffror kan härledas till en transaktion som banken kan spåra. Om summan som finns på konton bara finns där helt plötsligt utan att en transaktion har skett så kan man då troligen dra slutsats att det är ett visningsfel endast. Var den specifika siffran som visas kommer ifrån vågar jag inte svara på. Om det är kodfel eller bara att den visar en siffra som finns på någon random DB i bakgrunden

Permalänk

Oavsett vems felet är, om jag hade omfattats av denna bug hade jag gått loss och köpt bilar, hus, maxat uttagsautomater, fört över pengar till andra banker och dylikt för att försvåra för banken att lösa problemet.
Jag har ju inte gjort något större fel än att nyttja likvida medel på mitt eget konto
Sen om jag inte får behålla något i längden får bli ett problem för imorgon
Bankerna är de största tjuvarna i dagens samhälle

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Oavsett vems felet är, om jag hade omfattats av denna bug hade jag gått loss och köpt bilar, hus, maxat uttagsautomater, fört över pengar till andra banker och dylikt för att försvåra för banken att lösa problemet.
Jag har ju inte gjort något större fel än att nyttja likvida medel på mitt eget konto
Sen om jag inte får behålla något i längden får bli ett problem för imorgon
Bankerna är de största tjuvarna i dagens samhälle

Kan lova att du kommer få betala tillbaka verenda krona du spenderat av dessa pengar om du skulle göra det och troligen en polisanmälan också kanske t.om. så du få bo bakom galler ett tag om du har tur.

Så resten av ditt liv hade du nog fått se fram emot existensminimum i billigaste tältet på öb typ.

Typ olovligt förfogande eller nått tror jag det heter.

Samma sak som om du inte skulle lämna tillbaka något du inte beställt från en affär du fått i ett paket.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan lova att du kommer få betala tillbaka verenda krona du spenderat av dessa pengar om du skulle göra det och troligen en polisanmälan också kanske t.om. så du få bo bakom galler ett tag om du har tur.

Så resten av ditt liv hade du nog fått se fram emot existensminimum i billigaste tältet på öb typ.

Haha nu har det ju inte hänt men man har väl drömt om det någon gång när man haft svårt att somna en sen kväll och tankarna spinner iväg.
Vet inte om jag hade haft mod att göra det heller helt ärligt men det är alltid kul att slänga med extrema exempel i ett online forum 😂

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur skiljer man på "riktiga" siffror i en databas kontra låtsassiffror i en databas?

Fanns siffrorna öht i en databas?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperhorn:

Riktiga siffror kan härledas till en transaktion som banken kan spåra. Om summan som finns på konton bara finns där helt plötsligt utan att en transaktion har skett så kan man då troligen dra slutsats att det är ett visningsfel endast. Var den specifika siffran som visas kommer ifrån vågar jag inte svara på. Om det är kodfel eller bara att den visar en siffra som finns på någon random DB i bakgrunden

En transaktion från var? Som kom från var? Backa några steg till så ska du se att de från första början bara "kom till" likt en glitch.

Permalänk
Medlem

Med andra ord, en UI/klient relaterad bugg?

Permalänk
Skrivet av littlemac:

En transaktion från var? Som kom från var? Backa några steg till så ska du se att de från första början bara "kom till" likt en glitch.

Jag har förstått det som att detta fall är en glitch precis om du säger. Allt bara fanns helt plötsligt.

Men det som du frågade var om man kunde se vad skillnanden på en riktigt och inte riktigt transaktion var.
Det var det jag svarade dig på.

EN riktig transaktion har en "audit trail" som visar att pengar gick in på ditt konto och man kan se var dem kom ifrån etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan lova att du kommer få betala tillbaka verenda krona du spenderat av dessa pengar om du skulle göra det och troligen en polisanmälan också kanske t.om. så du få bo bakom galler ett tag om du har tur.

Så resten av ditt liv hade du nog fått se fram emot existensminimum i billigaste tältet på öb typ.

Typ olovligt förfogande eller nått tror jag det heter.

Samma sak som om du inte skulle lämna tillbaka något du inte beställt från en affär du fått i ett paket.

Som om han skulle stanna kvar i landet...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Som om han skulle stanna kvar i landet...

Vad ska han då med hus och bil till här...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad ska han då med hus och bil till här...

Han skrev inte var han skulle köpa allt. Är han smart skaffar han det i landet utan utlämningsavtal.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net