Permalänk

Splitta nätverkskabel

Hejsan!

Jag vore tacksam om tips på hur man kan "splitta" en nätverkskabel. I dagsläget har jag Telias stadsnät som kommer in i vårt hus via källaren. Därefter har jag dragit en nätverkskabel från källaren till markplan som går in i Telias tv-puck. Jag skulle även vilja ha en wifirouter i vardagsrummet så då undrar jag om det finns någon slags lösning så jag kan koppla nätverkskabeln från källaren till tv-pucken och en router? I dagsläget har jag en wifirouter i källaren men signalen räcker inte till för att sonen ska kunna spela via Steam på markplan. Mycket tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Enda sättet att splitta en trådbunden nätverkssignal är via en switch. En sådan finns normalt sett inbyggd i en Wi-Fi-router.

Kör nätverkskabeln från källaren till en Wi-Fi-router vid TVn och sedan en kabel från routern till TV-pucken.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K @ Stock, Asus P8P67 B3, HyperX Genesis 2x4gb 1600Mhz, Gigabyte GTX570 "Windforce III" @ 820/1640/4000, Samsung 1tb, Corsair tx650v2 650W, Windows 7 Home Premium x64

Permalänk
Medlem

Tänkte först du skulle köra två olika signaler i en kabel, så redigerade bort den delen.
Skaffa en enkel 5-port switch för kanske 250.- eller vad de kostar idag. Inkommande kabel ska gå till telias "router" eller vad de kallar den. Den brukar ha minst en utgång. Till den utgången kopplar du switchen och sedan till switchen kopplas alla nätverksgrejor i huset.

Permalänk

Tusen tack för era svar! Nu hoppas jag wifisignalen blir än bättre😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sverker75:

Tusen tack för era svar! Nu hoppas jag wifisignalen blir än bättre😀

Om du redan har en router i källaren så måste du konfigurera om den andra routern i vardagsrummet till en accesspunkt, annars kommer du få problem förr eller senare. Man ska aldrig ha två routrar som agerar router i samma nätverk!

Men varför ens ha två? Anslut en nätverkskabel till tjänstefördelaren i källaren. Denna kabel drar du till vardagsrummet och ansluter till din router. Från routern kopplar du en nätverkskabel till TV-boxen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Som föregående inlägg. Flytta upp Telia routern till vardagsrummet om det inte är så att du vill ha WiFi även i källaren. Om så är fallet låter du routern vara kvar och kopplar en switch till kabel du dragit fram till TV-pucken. Till switchen kopplas TV-puck och en Åtkomstpunkt (AP) för WiFi anslutningen. Inte två routrar på samma nät. Det blir bara problem.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegruppchef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlingsmaskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjorchen:

Enda sättet att splitta en trådbunden nätverkssignal är via en switch.

Inte helt sant!

Det finns ett sätt att använda köra två nätverksförbindelser genom en nätverkskabel. Det utnyttjar att en nätverkskabel innehåller åtta trådar, men det vara bara krävs fyra för att köra i 100 Mbit/s. Man kan därför köra två förbindelser à 100 Mbit/s på en nätverkskabel om man har en lämplig "splitter" i båda ändorna.

En switch är däremot rätt lösning i 99% av fallen. Välfärden börjar i 100 Mbit/s heter det ju som bekant, men det är inte 2006 längre.