Är det bara jag som känner av de tuffa tiderna?

Permalänk

Är det bara jag som känner av de tuffa tiderna?

Matpriserna är skyhöja och ökar hela tiden, likaså elpriserna främst från elnätsbolagen har ökat elnätspriserna mer än vanligt nu med det nya året. Extremt mycket högre hyror och avgifter. Mitt hyresbolag befinner sig i kris och de har redan höjt hyran långt över normen både detta år och nästa år. Bredbandspriserna främst inom stadsnätet har chockhöjts 50% i vissa fall och hastigheter, 100/100mbit kostar idag över 500 kr se Telia eller Tele2. Mobilpriserna också men inte i samma omfattning.

Hur ska man ta sig igenom detta? Känner att vardagen blir allt tuffare och det är svårt att få saker att gå ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Matpriserna är skyhöja och ökar hela tiden, likaså elpriserna främst från elnätsbolagen har ökat elnätspriserna mer än vanligt nu med det nya året. Extremt mycket högre hyror och avgifter. Mitt hyresbolag befinner sig i kris och de har redan höjt hyran långt över normen både detta år och nästa år. Bredbandspriserna främst inom stadsnätet har chockhöjts 50% i vissa fall och hastigheter, 100/100mbit kostar idag över 500 kr se Telia eller Tele2. Mobilpriserna också men inte i samma omfattning.

Hur ska man ta sig igenom detta? Känner att vardagen blir allt tuffare och det är svårt att få saker att gå ihop.

Kan inte annat än att hålla med dig, är dessvärre själv långtidssjukskriven då jag fått två neurologiska sjukdomar, varav en fortfarande är "okänd" för vetenskapen tydligen och den andra ME. Det som gör att jag faktiskt klarar mig är för att jag inte "kan" göra något och inte direkt köper kläder.

Får ut ca 14k och bor i en hyrestvåa (förort till Sthlm) med en kallhyra på 8k... vet att jag/vi tillhör en minoritet här på Sweclockers, speciellt om man ser till "vad har ni i lön" tråden

Edit:
Mitt tips gällande käk, enbart handla sådant som är typ medlemspriser och låta det styra vilket matintag man har, trist som fan men det sparar lite pengar i alla fall. För "leksaker" så typ sitta på Tradera och hoppas på att det man är intresserad av inte fångats upp av den enorma drös av köp och sälj människor som sitter där så man kan hitta något billigt. Har man riktig tur slinker en eller två saker undan dem nån gång per halvår ungefär...

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Om du är beredd att byta bredband kring black friday borde du kunna få bra mycket bättre pris än "långt över 500".

Matpriserna tycker jag har stabiliserat sig och till och med sjunkit lite.

Lönerna har för de flesta av oss inte hängt med inflationen, så det är klart det märks på ett och annat sätt. Att försöka få upp lönen är nog det bästa sättet att motverka det, att minska utgifterna hit och dit är inte lösningen tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om du är beredd att byta bredband kring black friday borde du kunna få bra mycket bättre pris än "långt över 500".

Matpriserna tycker jag har stabiliserat sig och till och med sjunkit lite.

Lönerna har för de flesta av oss inte hängt med inflationen, så det är klart det märks på ett och annat sätt. Att försöka få upp lönen är nog det bästa sättet att motverka det, att minska utgifterna hit och dit är inte lösningen tror jag.

För somliga av oss är utgifterna det enda vi kan "kontrollera/förändra", gäller en ganska stor grupp i samhället som inkluderar sjukskrivna, sjukpensionärer/sjukersättning och pensionärer.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag märker det på lönen. Även om jag "teknisk sätt" har lite högre lön än för 3 år sen, så känns det inte riktig.

Men jag märker det när jag ska handla på nätet, t.ex. när jag ser en pryl som ska kosta 699$ (t.ex. min nya Quest 3) som kostade 9200 (8990 vissa ställen), men ändå - känns lite långt från 699$

Brukade räkna 699 = 6990 SEK, så är det inte längre.

När jag går och handlar på ICA, så tänker jag ofta, jävlar...38,- för 2 x Marabou kakor, dom brukade jag se 2 för 20 spänn bara några år tillbaka. Färdigmat med.

Fika käk brukade kosta 39-49,- för en sandwich. Nu är minsta gränsen 79,-
Att äta buffé ute kostade typ mellan 59 och max 89 om det var lite "extra". Nu är det 130 min. överallt.
Köpte elbil (begagnad) då bensinpriset låg på 22,- per liter for vanlig bensin.

En pall pellets brukade kosta 2200,- i 10+ år, helt till 2022, då blev det 5000,- per pall och har stannat där. Tänker byta till värmepump nu, då polarn skryter med att han ligger kring halften av mina utlägg, och han ska inte fylla på och bära tonsvis med pellets och sota varje vecka.

Köper billigaste "Basic/Standard" mat och går galant förbi 200-400 steaks och tänker, fyfan vem har råd med det där?

Kommer ihåg när vatten och avlopp var typ 3000,- om året, nu är det 8000,-

Allt i allt blir det svindyrt, och 2% löneökning är så litet att det är löjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

För somliga av oss är utgifterna det enda vi kan "kontrollera/förändra", gäller en ganska stor grupp i samhället som inkluderar sjukskrivna, sjukpensionärer/sjukersättning och pensionärer.

Jag har utgått ifrån att TS jobbar och kan påverka den biten, men TS har inte nämnt något om sin personliga situation så det kanske inte stämmer.

Permalänk
Medlem

Matpriser och hyreshöjning på några hundralappar i alla ära....

Jag har flera i bekantskapskretsen som sitter med huslån runt 3-4milljoner, den ökade räntan i kombination med skenande elpriser har senaste åren gjort att många nu har runt 15-20.000:-/mån i genomsnitt i ökad boendekostnad...
De kämpar på och försöker härda ut, drar ner på allt och naggar på sparandet för att få det att gå ihop varje månad, det håller en tid till, men snart är folks skattkistor tomma.....

Min spåkula säger att vi under året kommer få se fler o fler hus som säljs i ren panik till rena reapriserna.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Avstängd

hitta flera inkomstkällor än bara lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Matpriserna tycker jag har stabiliserat sig och till och med sjunkit lite.

Inte en enda matkategori som tickat upp med en krona varje vecka sedan inflationen började för ett par år sen har gått ner ett öre, i någon butik jag handlar i frekvent. Tomater har gått upp och ner, som de alltid gör. Svd skrev senast igår om detta, Matpriskollens Ulf Mazur citerades:

"Konsumenterna ska dock inte förvänta sig prissänkningar. Att sänka priserna är bland det svåraste som finns, enligt Ulf Mazur. Ett skäl är att ett nytt pris som förhandlas fram mellan leverantören och butikskedjan ska hålla över tid. Och ingen vill riskera att ta för lite betalt och riskera krympande marginaler. "

Skrivet av Kasken:

Matpriser och hyreshöjning på några hundralappar i alla ära....

Jag har flera i bekantskapskretsen som sitter med huslån runt 3-4milljoner, den ökade räntan i kombination med skenande elpriser har senaste åren gjort att många nu har runt 15-20.000:-/mån i genomsnitt i ökad boendekostnad...
De kämpar på och försöker härda ut, drar ner på allt och naggar på sparandet för att få det att gå ihop varje månad, det håller en tid till, men snart är folks skattkistor tomma.....

Min spåkula säger att vi under året kommer få se fler o fler hus som säljs i ren panik till rena reapriserna.

Det kan vara lika knapert för ett singelhushåll i hyreslgh att få ihop det ekonomiska som två personer med inkomst som köpt ett hus. "Några hundra" i hyreshöjning och ökade matpriser är nog en underdrift och "i all ära" låter trivialiserande.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk

Privatekonomin är mer ansträngd men jag oroar mig mer för omvärlden.

Hela världen har blivit maktgalen. Gängkriminaliteten ökar för varje dag och kryper ner i åldrarna. Beväpnade konflikter poppar upp överallt i världen. Vetenskapen faller tillbaka i kampen mot konspirationsteoretiker. Ekonomiska klyftorna fortsätter öka. Egenskaper som empati, öppenhet och kärlek värderas allt lägre hos människor generellt. AI gör att gränsen mellan sant och falskt suddas ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Inte en enda matkategori som tickat upp med en krona varje vecka sedan inflationen började för ett par år sen har gått ner ett öre, i någon butik jag handlar i frekvent.

Mejerivaror tycker jag har gått ner. A-filen som jag brukar köpa har gått ner 15% sedan den var som dyrast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kan inte annat än att hålla med dig, är dessvärre själv långtidssjukskriven då jag fått två neurologiska sjukdomar, varav en fortfarande är "okänd" för vetenskapen tydligen och den andra ME. Det som gör att jag faktiskt klarar mig är för att jag inte "kan" göra något och inte direkt köper kläder.

Får ut ca 14k och bor i en hyrestvåa (förort till Sthlm) med en kallhyra på 8k... vet att jag/vi tillhör en minoritet här på Sweclockers, speciellt om man ser till "vad har ni i lön" tråden

Edit:
Mitt tips gällande käk, enbart handla sådant som är typ medlemspriser och låta det styra vilket matintag man har, trist som fan men det sparar lite pengar i alla fall. För "leksaker" så typ sitta på Tradera och hoppas på att det man är intresserad av inte fångats upp av den enorma drös av köp och sälj människor som sitter där så man kan hitta något billigt. Har man riktig tur slinker en eller två saker undan dem nån gång per halvår ungefär...

Tips, kolla inte i "Vad har jag i lön"-tråden. Det slutade jag med för länge sen. Man blir bara deprimerad av hur ojämställt det är i Sverige. Framförallt när folk som är friska tror man själv valt att vara sjuk eller är lat. Min sambo har sjukpenning i särskilda fall (hon har också ME och kan inte jobba alls) och hon får ut ~3800kr/mån (+ lite boendetillägg) på den (min inkomst spelar ingen roll, beloppet är fast).

Vem klarar sig på 3,8k i månaden? Den är HELT orimlig. Det är dessutom ett belopp som inte höjts sedan 2012 tror jag det var. Som tur är har jag ett jobb så vi klarar oss.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Tips, kolla inte i "Vad har jag i lön"-tråden. Det slutade jag med för länge sen. Man blir bara deprimerad av hur ojämställt det är i Sverige. Framförallt när folk som är friska tror man själv valt att vara sjuk eller är lat. Min sambo har sjukpenning i särskilda fall (hon har också ME och kan inte jobba alls) och hon får ut ~3800kr/mån (+ lite boendetillägg) på den (min inkomst spelar ingen roll, beloppet är fast).

Vem klarar sig på 3,8k i månaden? Den är HELT orimlig. Det är dessutom ett belopp som inte höjts sedan 2012 tror jag det var. Som tur är har jag ett jobb så vi klarar oss.

Det är helt sjukt system med 3800kr i mån.
Lite samma här men inte i närheten ändå.
Min fru pluggade o hade CSN. Hon blev gravid o vi fick barn. Hon fick ut runt 3500kr i föräldrapenning för att hon inte hade jobbat innan pluggandet. Hade hon varit ensamstående/(jag hade dött eller whatever) hade hon ju gått under. Hur fan tycker staten man ska klara sig på det? Man tycker att vi betalar så mycket skatt o har ett system med föräldrapenning osv att man borde ska kunna klara sig när ungen är så liten att den inte kan gå på förskola. helt sjukt.

OT: Ja lönerna står still o priserna rusar i taket. Matjättarna tar ut jättesummor i utdelning medan vi knegare kämpar på. (Ja det är bolag som vill tjäna pengar, men nån måtta får det va när man säljer livsavgörande varor som mat).
Våra Fackförbund böjer sig fram med arslet o ger oss löneökning med nån % medan inflationen rusar.
Hyresgästföreningarna verkar ju inte heller göra så mycket för att hyrorna inte ska höjas med 10-12% iår.

O innan ni som är IT chefer med 100k i lön. Alla har inte möjlighet o plugga o få toppjobb med tjänstemannainkomst o löneförhandling med ökning med 10tusentals kronor. Det finns vi som måste jobba för kollektivavtalets skitlön. Det är det vi får eller svälta....

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är också mer orolig för omvärlden och för vad som händer med människor som blir desperata.

Själva klarar vi oss okej ändå trots att vi bara haft en heltidslön inom familjen i snart fem år, föräldraledighet och totalt nåt halvår utan jobb för min del.

Försöker ändå se saker positivt och tänker framåt. Vill man lösa saker hjälper det sällan att leta syndabockar eller vara bitter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Att vara två personer i samma hushåll är nog den bästa lösningen rent ekonomiskt. Svensk ekonomi bygger på den planen generellt när det gäller ersättningar, basbelopp etc. även om pengarna betalas ut enskilt per person.

För flera år sedan när lyxfällan började gå på TV så väcktes en tanke hos mig; Tänk om man kan spendera "deras lyx", utan att använda lån, onödiga krediter. etc.

Jag började helt enkelt trimma allt som gick när det gäller utgifter / sparande just för att pumpa upp så mycket pengar som möjligt. - Utan att för den sakens skull leva ett dumsnålt von Anka liv.

Ok, jag har haft en liten silversked i munnen. När jag flyttade hemifrån tog jag över min mormors lägenhet. Fördelen här var att den var inredd, till viss del. Så ett storköp av möbler och attiraljer behövdes ej. Frågan är bara hur mycket silver är det i den skeden? Ja, när man är nyutsprungen student så är det helt klart en fördel då man inte behöver köpa så mycket till sitt boende. Så här 20 år senare är det nog försumbart.

Lyx och rik är inte samma sak för mig. Har man dubbel eller tredubbel inkomst så är man nog rik, på pappret. Frågan är bara vad det är för lyx man får. Skulle jag öka min inkomst med 10% skulle jag kunna äta oxfilé varje dag. Skulle jag öka den med 100% skulle jag kunna äta middag, inte bo, på grand hôtel varje dag. - Men till vilken nytta? Det blir ingen lyx när det normaliseras. Bara en onödig utgift.

Jag skulle vilja säga köphysterin faktiskt har blivit en folksjukdom. Lyckokickarna folk eftersträvar är helt horribla med skuldberg som aldrig förr. Man kör rakt in väggen utan något skydd eller eftertanke. Men till vilken nytta?

Nej, Rösta med plånboken är bästa sättet att få företagen medhårs.

När Telenor vilje höja min årsavgift för TV, som ändå inte fungerar speciellt bra p g a deras usla TV-nät så sa ja att två andra bolag kommit in att välja på till lägre pris. 30 minuter senare ringer någon chef upp och ursäktar sig och ska genast titta på varför det inte fungerar och erbjuder abonnemanget till halva priset i tolv månader som kompensation. - Cashing!

Blir jag VD rik på detta? Knappast, men "lite lyx" kan man unna sig.

Några saker att titta på när det gäller mat, är kvalité. Mat med bättre kvalité mättar betydligt bättre än det billigaste man hittar. Med andra ord, man behöver inte äta onödig bukfylla. Det här är såklart så som jag upplever att det smakar, bolla och prova.

Behöver man ha lingonsylt på potatisbullar eller jordgubbssylt på pannkakor. Prova och byt. Helt onödigt inköp bara för att få "rätt" smak.

Stekt korv med hög kötthalt är betydligt bättre än färdiga köttbullar.

Rivna morötter i köttfärssås gör den dubbelt så mättande än utan.

En fibermacka med ordentligt pålägg är lika effektiv som en lunch. Oftast till halva priset eller lägre. Eller gör den själv, till 10% av priset.

Bacon och stekt ägg är bra komplement till potatisbullar för att mätta bättre. Eftersom båda innehåller protein. Potatisbullar och färdig pytt i panna är i princip stekt socker. Där Pytt i panna är sämre än potatisbullar i kvalité.

Gör din egen korv stroganoff med falukorv som har högre än 70% kött. Alternativt andra korvar för lite roligare smak.

Valnötter, cashewnötter och mozzarella är bra komplement till sallad som är för liten.

Kalkonskivor som pålägg mättar mer än skinka. (I alla fall för mig).

150 gram stek fisk (inte fiskpinnar) och ris samt ärtor är dubbelt så mättande som 200gram köttfärssås(utan morötter) och spagetti.

Tunnbröd eller bröd med riktigt fiber + ägg räcker lika länge som en lunch, Äter jag Fiberbröd med lite fil + riktig müsli samt ett kokt ägg lite senare på morgonen behöver jag inte äta mat innan klockan fem en helgdag. Det är åtta måltider på en månad. Kan du slippa den måltiden ute i korvkiosken(135kr) så är det 1080 kronor i månaden.

En större hamburgare utan meny är ofta billigare och mer mättande än en lägre meny med pommes. Ta en ramlösa med smak så slipper du sockerchocken av läskedryck. Speciellt sådan som är blandad socker + sötningsmedel. Eller ta hem den utan dricka och använd statens kranvatten.

Bakar du dina egna bullar kostar grundläggande ingredienser (mjöl, mjölk, kardemumma, jäst, smör) 108 kr just nu på coop. Den mängden räcker till två recept, som ger 40st bullar per recept. Jag får ofta ut 60st med min bakmaskin. Kostnaden per bulle blir då 9 öre styck (120 bullar). Socker, salt, kanel tar jag för givet att man alltid har hemma. Har du redan smör så sparar du 40 kr till.

Sist jag och min partner åt på café kostade det över 200 kr tillsammans. Skulle jag sälja mina bullar för 27kr st så skulle jag göra en vinst på 33 000%.

Jag lyxar till mig med en pizza då och då. Varje gång jag har tvättstugan äter jag pizza. Ofta en halv då pizzerian har extrem diameter på sina pizzor så räcker dom till en lunch eller middag dagen efter, vilket innebär "halva priset". Dessutom den avslappnade lyxen att slippa laga maten samma dag när man knegat i tvättstugan.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Inflation känner vi alla av. Det är surt att allt ha blivit så dyrt. För min del tappar jag köplusten och jag är nog knappast ensam, detta innebär i sin tur att de som säljer saker tappar omsättning. Detta kan bli en negativ spiral.

Angående gräset är grönare på andra sidan argumentet har alltid funnits, såklart frisk är bättre än att vara sjuk. Men arbete så har folk olika förutsättningar och gör olika val.
Jag kollar in grannar som varje helg festar, det är ett val de gör istället för att studera. Om valet är rätt eller fel kan diskuteras, de har ju väldigt roligt.

Svårigheten skulle jag säga är ovisshet. Ta lastbilschaufför, snickare etc det har varit jobb med bra löner. Detta kan förändras så snabbt genom att endast ändra reglerna för utländska arbetares villkor. Och är man högutbildad med lång arbetserfarenhet och blir av med jobbet så får man inte "enkla jobb". För arbetsgivare vill ha folk som både presterar bra på deras arbetsuppgift, men även att personen stannar kvar. Så den där meriten att man har varit på rymdstationen IIS, är snarare negativ när man söker jobb i en korvkiosk.

Det som oroar mig mest är att tiden bara skenar iväg. Ett halvår idag är för mig som en månad när jag var yngre.

Permalänk
Medlem

Ett råd jag har för oss som har det knapert är att glömma myten om veckohandling och storpack.
Gå varje dag till butiker å titta i bingarna med "kort/utgånget datum" där kan man spara några kronor. Lidl brukar vara bra på att sälja ut halvtaskiga grönsaker å lite tråkigt bröd i färdigpackade påsar. det blir en viss del svinn. men det är betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Bor i en etta med 5000 i hyra och har inga lån, dessutom sett över alla mina räkninar såsom försäkringar och mobil osv för att ha så låga kostnader som möjligt varje månad. Jag klarar mig rätt bra och kan lägga undan några tusenlappar varje månad. Men det är klart man märker att allt blivit mycket dyrare.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Gå varje dag till butiker

Har barn och jobb och undrar hur f*n jag ska ha tid med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag märker det på lönen. Även om jag "teknisk sätt" har lite högre lön än för 3 år sen, så känns det inte riktig.

Men jag märker det när jag ska handla på nätet, t.ex. när jag ser en pryl som ska kosta 699$ (t.ex. min nya Quest 3) som kostade 9200 (8990 vissa ställen), men ändå - känns lite långt från 699$

Brukade räkna 699 = 6990 SEK, så är det inte längre.

När jag går och handlar på ICA, så tänker jag ofta, jävlar...38,- för 2 x Marabou kakor, dom brukade jag se 2 för 20 spänn bara några år tillbaka. Färdigmat med.

Fika käk brukade kosta 39-49,- för en sandwich. Nu är minsta gränsen 79,-
Att äta buffé ute kostade typ mellan 59 och max 89 om det var lite "extra". Nu är det 130 min. överallt.
Köpte elbil (begagnad) då bensinpriset låg på 22,- per liter for vanlig bensin.

En pall pellets brukade kosta 2200,- i 10+ år, helt till 2022, då blev det 5000,- per pall och har stannat där. Tänker byta till värmepump nu, då polarn skryter med att han ligger kring halften av mina utlägg, och han ska inte fylla på och bära tonsvis med pellets och sota varje vecka.

Köper billigaste "Basic/Standard" mat och går galant förbi 200-400 steaks och tänker, fyfan vem har råd med det där?

Kommer ihåg när vatten och avlopp var typ 3000,- om året, nu är det 8000,-

Allt i allt blir det svindyrt, och 2% löneökning är så litet att det är löjligt.

Man kan just nu köpa pellets för runt 3800 kr pallen på Vida pellets. Använd bara koden vida pellets 20 (inte särskrivet då). Då får jag ett energipris på 1 kr/kWh med min panna. Inte tokbilligt men ändå ok tycker jag med tanke på att det värmer upp murstock och håller huset friskt. Kollade på ny värmepump. De har fullständigt ballat ur i pris. Jag får ge minst 150 k för vanligt luft vatten och 250 k för bergvärme. Återbetalningstid på 25 år känns inte rimligt på en anläggning med en livslängd på ca 15 år.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har barn och jobb och undrar hur f*n jag ska ha tid med det.

Är det knapert så har man inte så mycket val.

Permalänk
Medlem

Det är rekordmånga hos Kronofogden, avhysningar har ökat med 10% och prognosen för 2024 är ett ökat ärendeinflöde med 8%.

Man kan lugnt säga att många har det tufft nu.

Permalänk
Medlem

Märkt av ja, men jag har haft turen att både binda lånen innan det brakade loss och fick en ganska stor lönehöjning ungefär samtidigt. Så har det inte sämre än innan men man blev ju inte så mycket rikare av det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Man kan just nu köpa pellets för runt 3800 kr pallen på Vida pellets. Använd bara koden vida pellets 20 (inte särskrivet då). Då får jag ett energipris på 1 kr/kWh med min panna. Inte tokbilligt men ändå ok tycker jag med tanke på att det värmer upp murstock och håller huset friskt. Kollade på ny värmepump. De har fullständigt ballat ur i pris. Jag får ge minst 150 k för vanligt luft vatten och 250 k för bergvärme. Återbetalningstid på 25 år känns inte rimligt på en anläggning med en livslängd på ca 15 år.

Vida levererar inte till mig

Sen så när jag räknade på det så räknade jag på en återbetalning på luft/vattenpump på ca 5-7 år. Köpte pellets för 28000 och det kommer inte räcka denna säsong, så hade jag inte bytt till pump hade jag behövt köpt pellets för säkert 8000-10000 till.

Håller med om murstocken, men det löser jag med kamin istället. Att slippa sota och oroa sig för att pelletsen tar slut/pannan strular är också en "lyx" man får ta i åttanke.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Matpriserna är skyhöja och ökar hela tiden, likaså elpriserna främst från elnätsbolagen har ökat elnätspriserna mer än vanligt nu med det nya året. Extremt mycket högre hyror och avgifter. Mitt hyresbolag befinner sig i kris och de har redan höjt hyran långt över normen både detta år och nästa år. Bredbandspriserna främst inom stadsnätet har chockhöjts 50% i vissa fall och hastigheter, 100/100mbit kostar idag över 500 kr se Telia eller Tele2. Mobilpriserna också men inte i samma omfattning.

Hur ska man ta sig igenom detta? Känner att vardagen blir allt tuffare och det är svårt att få saker att gå ihop.

Yeah det är segt att pröjsa 15000kr i bolåneränta, 6000kr i amortering, 3-4000kr i el, sambo som är föräldraledig. Kunde haft roligare för pengarna. Men bara
att hålla ut och fortsätta äta gröt och höja lönen.

Ett tips kan vara att ansöka om jämkning och få ränteavdraget varje månad.

Permalänk
Medlem

All produktion kräver energi, för båda produktion och distribution. Med ett energisystem nära kollaps i stora delar av Europa och de enorma investeringen som krävs för övergången från planerbar till intermittent energiproduktion så kommer energikostnaderna vara mycket stora i årtionden framöver. Infrastruktur generellt är så eftersatt (vägar, järnvägar, vattendistribution)
Kronan har ju dessutom blivit en skvalp-valuta sedan riksbankens experiment vilket inte hjälpt.

Sällanköpshandeln (skit som man klarar sig utan) dök väl med 7-8%, så även butiker märker av "det nya klimatet". Byggandet av bostäder stannar av helt då "ingen" har råd att köpa nytt när du skall lägga ut 30k / månad på avgift / ränta / amortering. Mest förvånande är att arbetslösheten "bara" är 8%, men är rädd att det blir värre framöver.

Vad kan leda oss ut ur detta? Ökad produktivitet och högre lönehöjningar än inflationen, men facken är för mesiga för detta. Tills dess så blir det mindre för alla då skatteintäkter sjunker i rask takt i realvärde. Ett exempel är neddragning med 2000 tjänster på Sahlgrenska i GBG (https://cornucopia.se/2024/02/den-svenska-modellen-tm-har-tja...)

Permalänk
Medlem

Ja, saker och ting återgår till hur det var.

Kreti och pleti kommer få det tufft igen och inse varför man var med i facken en gång i tiden.

Men om man återgår till vårt snäva område så var det ju ett bra tag som datorer blev billigare och billigare. De blev tillgängliga för gemen man. Det svänger och nu är det dyrt igen.

Gamingdator blir en klassfråga igen där bara vi med cash har råd med riktiga grafikkort. För kreti och pleti är nya AMD ett tecken på tiden. De får nöja sig med ett inbyggd grafik:
https://www.amd.com/en/processors/ryzen

Alternativet är en mer hetsk andrahandsmarknad där man får köpa flera år gamla komponenter. Idag skulle det kanske vara att jag begagnade system som en x299 med 7820x med 1080 eller möjligen 2070. Om några år kanske det är 3070 och 10900k.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Vit | EK-Quantum Reflection PC-O11D XL D5 PWM D-RGB - | Asus rog strix z590-a gaming wifi II | i9 11900-Kf | Corsair Vengeance DDR4 3200 2X16GB | EVGA SuperNova 705W G2 | 3x Corsair Hydro X Series Radiator XR5 360mm Vit | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | MSI 3080 suprim X med K-Quantum Vector Trio RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi samt backplate nickel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Vida levererar inte till mig

Sen så när jag räknade på det så räknade jag på en återbetalning på luft/vattenpump på ca 5-7 år. Köpte pellets för 28000 och det kommer inte räcka denna säsong, så hade jag inte bytt till pump hade jag behövt köpt pellets för säkert 8000-10000 till.

Håller med om murstocken, men det löser jag med kamin istället. Att slippa sota och oroa sig för att pelletsen tar slut/pannan strular är också en "lyx" man får ta i åttanke.

Oj jisses! Hur stor kåk har du eller bor du i Norrbotten? Luft/vatten brukar jävlas rätt duktigt när temperaturen kryper ner med igenisning. Efter - 15/-20 går dessutom elpatronen in så då har du plötsligt direktverkande el. Något att ha i åtanke. Bergvärme är ju mycket bättre om det är kallt men med tanke på prisökningar även där är det knappt värt det.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

Oj jisses! Hur stor kåk har du eller bor du i Norrbotten? Luft/vatten brukar jävlas rätt duktigt när temperaturen kryper ner med igenisning. Efter - 15/-20 går dessutom elpatronen in så då har du plötsligt direktverkande el. Något att ha i åtanke. Bergvärme är ju mycket bättre om det är kallt men med tanke på prisökningar även där är det knappt värt det.

Behöver inte va en stor kåk för att dra så mycket pellets räcker med en riktigt gammal.

T.ex timmerväggar med bara typ nån board på innerväggarna och kanske lite panel på utsidan. Och lite gammal mossa tidningspapper whatever de hade nära för att täppa till de värsta hålen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Flyttade hem till morsan precis innan jul/nyår.
Hon har odlat tomat och squash tidigare.
Tanken är att vi ska köra på med mer nu till denna sommar.
Jag satte paprikafrön i förrgår. Paprika har ju inga direkt problem med att växa inne.
Kommer även förså fler saker lite längre fram så att man kan komma igång tidigt ute. En självklar grej är potatis som går att ha till så många saker.

Jag har inte odlat något i lägenhet, men det finns ju fortfarande väldigt mycket man kan odla inne som man inte behöver en hel trädgård till.

Detta bör göra en del på ekonomin.

Om ni har barn och påstår att ni inte har tid ;p

The Ferengi Rules of Aquisition

  • 6. Never allow family to stand in the way of opportunity.

  • 21. Never place friendship above profit.

  • Exploitation begins at home.

Dold text
Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.