Värt att uppgradera från i7 12700F och RX 6900XT?

Permalänk

Värt att uppgradera från i7 12700F och RX 6900XT?

Hejsan!

Jag funderar på att uppgradera till ett AMD RX 7900XTX eller kanske till och med ett Nvidia RTX 4090, och isåfall en i7 14700K eller i9 14900K tillsammans med RTX 4090 grafikkortet.
Har även varit lite inne på ett RTX 4080 Super och RTX 3090Ti.

Men min fråga är om det är värt det?

Spelar mest BF 2042 och får ungefär 150-180 FPS (med låga inställningar på 1440p) men hade velat ligga på stabila 200+.
Lirar även lite Minecraft, men halkar efter där i FPS med texture packs x512 och shaders (ungefär 90 FPS.)
Vill gärna ha hög upplösning på texture pack och inställningar i Minecraft men att det ska rulla på bra utan lagg, vilket jag inte upplever nu, lite därför jag är inne på ett RTX 4090. Men känns nog lite overkill, ändå är man något sugen.

Dagens komponenter är följande:

Moderkort: ASUS Prime B660-Plus D4
CPU: Intel i7 1200F
GPU: RX 6900XT
RAM: 32GB @3200Mhz
PSU: Seasonic 1000W

Skärm: Asus @165Hz

/Daniel

Permalänk
Medlem

Du skriver 1200F men jag kan inte hitta den modellen. Kan vara min google-fu som fallerar eller så missade du en siffra i modellnamnet.

Innan du uppgraderar gpu så skulle jag råda dig att kolla så inte det är processorn som är flaskhalsen. Enklast är att kolla så GPU användningen ligger på 99-100% när du spelar. Skulle den ligga lägre är det processorn som flaskar.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Du skriver 1200F men jag kan inte hitta den modellen. Kan vara min google-fu som fallerar eller så missade du en siffra i modellnamnet.

Innan du uppgraderar gpu så skulle jag råda dig att kolla så inte det är processorn som är flaskhalsen. Enklast är att kolla så GPU användningen ligger på 99-100% när du spelar. Skulle den ligga lägre är det processorn som flaskar.

Här finns 1200F: https://www.komplett.se/product/1203831/datorutrustning/dator...

Ska kolla så att det inte är processorn som flaskhalsar och återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Hejsan!

Jag funderar på att uppgradera till ett AMD RX 7900XTX eller kanske till och med ett Nvidia RTX 4090, och isåfall en i7 14700K eller i9 14900K tillsammans med RTX 4090 grafikkortet.
Har även varit lite inne på ett RTX 4080 Super och RTX 3090Ti.

Men min fråga är om det är värt det?

Spelar mest BF 2042 och får ungefär 150-180 FPS (med låga inställningar på 1440p) men hade velat ligga på stabila 200+.
Lirar även lite Minecraft, men halkar efter där i FPS med texture packs x512 och shaders (ungefär 90 FPS.)
Vill gärna ha hög upplösning på texture pack och inställningar i Minecraft men att det ska rulla på bra utan lagg, vilket jag inte upplever nu, lite därför jag är inne på ett RTX 4090. Men känns nog lite overkill, ändå är man något sugen.

Dagens komponenter är följande:

Moderkort: ASUS Prime B660-Plus D4
CPU: Intel i7 1200F
GPU: RX 6900XT
RAM: 32GB @3200Mhz
PSU: Seasonic 1000W

Skärm: Asus @165Hz

/Daniel

https://www.sweclockers.com/test/37459-test-intel-core-i7-147...

Där kan du kolla lite hur det ser ut, dock låg upplösning, men på högre upplösningar så gör ju CPUn inte lika stor skillnad. Nu fanns inte F med, men vad jag kan se så är det ingen större skilland mellan dom, förutom att K har upplåst multi och 100MHz högre boost. Jag tror inte det kommer ge dig speciellt mkt att kliva upp i CPU, men GPU kanske kan ge dig mera.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Här finns 1200F: https://www.komplett.se/product/1203831/datorutrustning/dator...

Ska kolla så att det inte är processorn som flaskhalsar och återkommer.

12700F

Låter som att något är knas, med din dator borde du få den fps du får nu med allt på ultra i 1440p

Börja med att ladda ner hwinfo och kolla tempratur/frekvenser på allt i datorn, inte helt omöjligt om du har halvtaskig kylning och någon upplåsningsfunktion på moderkortet som gör att CPUn brinner och trottlar ner extremt mycket.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Här finns 1200F: https://www.komplett.se/product/1203831/datorutrustning/dator...

Ska kolla så att det inte är processorn som flaskhalsar och återkommer.

Som ovan skriver så är det 12700F. om det är den processorn du har så borde den inte flaska i den upplösningen. Har dock dålig koll på Minecraft men har för mig jag läst att det spelet är rätt cpu-styrt, speciellt med texture packs.

Permalänk
Skrivet av tonii:

Du skriver 1200F men jag kan inte hitta den modellen. Kan vara min google-fu som fallerar eller så missade du en siffra i modellnamnet.

Innan du uppgraderar gpu så skulle jag råda dig att kolla så inte det är processorn som är flaskhalsen. Enklast är att kolla så GPU användningen ligger på 99-100% när du spelar. Skulle den ligga lägre är det processorn som flaskar.

Missade en siffra, 12700F ska det vara.

I BF så ligger processorn på 100% men grafikkortet pendlar mellan 70-98%, men i Minecraft ligger processorn runt 25% och grafikkortet 80-100% (tror jag det var)

Permalänk
Skrivet av norrby89:

12700F

Låter som att något är knas, med din dator borde du få den fps du får nu med allt på ultra i 1440p

https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/5C2dPoDz6zQPdqcHvNX9Nn.png

Börja med att ladda ner hwinfo och kolla tempratur/frekvenser på allt i datorn, inte helt omöjligt om du har halvtaskig kylning och någon upplåsningsfunktion på moderkortet som gör att CPUn brinner och trottlar ner extremt mycket.

Resultat från HwInfo:

Har en AIO kylare, motsvarande denna:
https://www.inet.se/produkt/5324511/ek-nucleus-aio-360-dark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Resultat från HwInfo:
<Uppladdad bildlänk>

Har en AIO kylare, motsvarande denna:
https://www.inet.se/produkt/5324511/ek-nucleus-aio-360-dark

Okej men om du har det igång medans du spelar? utan någon last så ser ändå allt helt ok ut.
Edit: är bra om man kollar ordentligt på bilden...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Okej men om du har det igång medans du spelar? utan någon last så ser ändå allt helt ok ut.

Detta var medans jag spelade, dock bara under några minuter. Vet inte om det spelar någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Detta var medans jag spelade, dock bara under några minuter. Vet inte om det spelar någon roll?

Yes såg det när jag kollade lite mer ordentligt på bilden...

Men om du har en sekundär skärm och har hwmonitor uppe medans du spelar så borde du i HWmonitor kunna klicka på Core klockor för att se vilken frekvens alla kärnor går i medans du spelar, dom borde ligga runt 4,8-4,9 ghz eller dom som används iallafall.

Skulle nästan gissa på att något i windows spökar, har du senaste versionen på drivrutinerna till grafikkortet ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Missade en siffra, 12700F ska det vara.

I BF så ligger processorn på 100% men grafikkortet pendlar mellan 70-98%, men i Minecraft ligger processorn runt 25% och grafikkortet 80-100% (tror jag det var)

Ligger CPUn på 100% så är det mest troligen den som begränsar FPS, är det gaming datorn är till för så hade jag kikat på 7800X3D främst som uppgradering

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Yes såg det när jag kollade lite mer ordentligt på bilden...

Men om du har en sekundär skärm och har hwmonitor uppe medans du spelar så borde du i HWmonitor kunna klicka på Core klockor för att se vilken frekvens alla kärnor går i medans du spelar, dom borde ligga runt 4,8-4,9 ghz eller dom som används iallafall.

Skulle nästan gissa på att något i windows spökar, har du senaste versionen på drivrutinerna till grafikkortet ?

Har senaste drivrutinerna till grafikkortet men när jag uppdaterade till senaste för någon dag sedan så laggar det mycket mer i BF än vad det gjorde förr. Kanske behöver om installera drivrutinen eller så kanske den gamla versionen ligger kvar och spökar, har bara inte kommit till att göra det.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Ligger CPUn på 100% så är det mest troligen den som begränsar FPS, är det gaming datorn är till för så hade jag kikat på 7800X3D främst som uppgradering

Har varit lite inne på att köpa den, men då måste jag byta moderkortet också ju.

Edit: Men å andra sidan kan man uppgradera RAM-minnena till DDR5, dock kanske inte så värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Har varit lite inne på att köpa den, men då måste jag byta moderkortet också ju.

Edit: Men å andra sidan kan man uppgradera RAM-minnena till DDR5, dock kanske inte så värt det.

Det är absolut värt att ha i åtanke, DDR5 är (vad jag vet) inte ett mega-hopp i prestanda från DDR4 för tillfället.
Däremot är det värt att tänka på att AMD kommer att släppa nya CPUer till AM5 till 2025 i alla fall

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

<Uppladdad bildlänk>

Har senaste drivrutinerna till grafikkortet men när jag uppdaterade till senaste för någon dag sedan så laggar det mycket mer i BF än vad det gjorde förr. Kanske behöver om installera drivrutinen eller så kanske den gamla versionen ligger kvar och spökar, har bara inte kommit till att göra det.

Prova ladda ner DDU och rensa allt först, hade enorma problem med det med mitt rtx 3080 förut och har börjat köra DDU typ varannan gång jag uppdaterar drivrutinerna.

Sen körs kärnorna bara i 4,5 ghz vilket känns en aning lågt.. och verkar stanna runt 100 watt när den borde gå upp betydligt högre. Men hade börjat med DDU och prova installera om senaste versionen av drivrutinerna till grafikkortet. Sen om det inte gör någon skillnad så hade jag kollat i BIOS om någon form av ECO läge råkar vara aktiverat.
Lite osäker på hur det fungerar med intel på B moderkort men kan va värt att prova med Asus multicore enchancement satt till enabled.

Edit: kan va värt att kolla temps på moderkortet också, inte omöjligt att VRM kanske blir varma och därav att cpun inte får boosta ordentligt ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det är absolut värt att ha i åtanke, DDR5 är (vad jag vet) inte ett mega-hopp i prestanda från DDR4 för tillfället.
Däremot är det värt att tänka på att AMD kommer att släppa nya CPUer till AM5 till 2025 i alla fall

Vilket garanterar zen 5 som kommer i år =p tänk på att AMD släpper ny generation vartannat år. Men med lite tur kanske vi även får se zen 6 på AM5

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kanske stryper moderkortet processorn, BIOS 3001 eller senaste?
2. Improve system performance
3. Improve DRAM compatibility

https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Har varit lite inne på att köpa den, men då måste jag byta moderkortet också ju.

Edit: Men å andra sidan kan man uppgradera RAM-minnena till DDR5, dock kanske inte så värt det.

AMD AM5 plattformen är ju mer "framtidssäkert" då den nyligen lanserats. Nackdelen är att även denna gången har plattformen "barnsjukdomar". Denna gången är det att processorn kan kasta in handduken när den känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vilket garanterar zen 5 som kommer i år =p tänk på att AMD släpper ny generation vartannat år. Men med lite tur kanske vi även får se zen 6 på AM5

Ja, jag hoppas att AMD fortsätter på samma bana som de slog in på med AM4, där vi fortfarande ser "nya" CPUer

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Prova ladda ner DDU och rensa allt först, hade enorma problem med det med mitt rtx 3080 förut och har börjat köra DDU typ varannan gång jag uppdaterar drivrutinerna.

Sen körs kärnorna bara i 4,5 ghz vilket känns en aning lågt.. och verkar stanna runt 100 watt när den borde gå upp betydligt högre. Men hade börjat med DDU och prova installera om senaste versionen av drivrutinerna till grafikkortet. Sen om det inte gör någon skillnad så hade jag kollat i BIOS om någon form av ECO läge råkar vara aktiverat.
Lite osäker på hur det fungerar med intel på B moderkort men kan va värt att prova med Asus multicore enchancement satt till enabled.

Edit: kan va värt att kolla temps på moderkortet också, inte omöjligt att VRM kanske blir varma och därav att cpun inte får boosta ordentligt ?

Körde DDU. Sedan kunde jag inte direkt hitta något ECO relaterat i BIOS, men ”enchancement” var redan aktiverat.

Ska kolla tempen på moderkortet efter jag har uppdaterat BIOS.

Edit: Tempen på moderkortet ligger runt 28 grader.
Nu ligger jag runt 220 i FPS, men små laggar ändå och droppar ner till 100-150 FPS emellanåt.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Kanske stryper moderkortet processorn, BIOS 3001 eller senaste?
2. Improve system performance
3. Improve DRAM compatibility

https://www.asus.com/se/motherboards-components/motherboards/...

Hade en rätt gammal version så håller på att uppdatera den nu.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Prova ladda ner DDU och rensa allt först, hade enorma problem med det med mitt rtx 3080 förut och har börjat köra DDU typ varannan gång jag uppdaterar drivrutinerna.

Sen körs kärnorna bara i 4,5 ghz vilket känns en aning lågt.. och verkar stanna runt 100 watt när den borde gå upp betydligt högre. Men hade börjat med DDU och prova installera om senaste versionen av drivrutinerna till grafikkortet. Sen om det inte gör någon skillnad så hade jag kollat i BIOS om någon form av ECO läge råkar vara aktiverat.
Lite osäker på hur det fungerar med intel på B moderkort men kan va värt att prova med Asus multicore enchancement satt till enabled.

Edit: kan va värt att kolla temps på moderkortet också, inte omöjligt att VRM kanske blir varma och därav att cpun inte får boosta ordentligt ?

Det kan inte vara så att CPU:n inte får tillräckligt med ström? Inte så kunnig när det kommer till volt värden och så men tyckte det såg lågt ut i BIOS. Dessutom var något volt värde gult markerat.

Skrivet av norrby89:

Vilket garanterar zen 5 som kommer i år =p tänk på att AMD släpper ny generation vartannat år. Men med lite tur kanske vi även får se zen 6 på AM5

Eller ska man köra på en i9 14900K? Mest för enkelhetens skull, och ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Det kan inte vara så att CPU:n inte får tillräckligt med ström? Inte så kunnig när det kommer till volt värden och så men tyckte det såg lågt ut i BIOS. Dessutom var något volt värde gult markerat.

Eller ska man köra på en i9 14900K? Mest för enkelhetens skull, och ekonomiskt.

Min 12600k har 1.25-1.38V, auto volt, din verkar gå väldigt lågt så att den får fel ström kanske är sant, vilken LCC har du i bios?
Lcc=load line calibration
Är din voltage på auto eller? Annars testa override på vad din cpu har som max i din post

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Min 12600k har 1.25-1.38V, auto volt, din verkar gå väldigt lågt så att den får fel ström kanske är sant, vilken LCC har du i bios?
Lcc=load line calibration
Är din voltage på auto eller? Annars testa override på vad din cpu har som max i din post

Här är min hwinfo iaf under cinbench
LCC =7
Volt Är auto

Edit
Ser också att mina ram går utan xmp 😅

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

<Uppladdad bildlänk>

Här är min hwinfo iaf under cinbench
LCC =7
Volt Är auto

Edit
Ser också att mina ram går utan xmp 😅

Satte LCC till 7, samt höjde volten till 2.1, processorn kör fortfarande bara upp i 4.5Ghz. Märkte dock nu att i idle kör den 4.8Ghz, men när jag startar BF går den ner till 4.5Ghz och går inte högre än så.

Edit: Men i Minecraft ligger den på 4.7Ghz, vilket verkar lite skumt i mina ögon. Kanske har något med BF att göra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Satte LCC till 7, samt höjde volten till 2.1, processorn kör fortfarande bara upp i 4.5Ghz. Märkte dock nu att i idle kör den 4.8Ghz, men när jag startar BF går den ner till 4.5Ghz och går inte högre än så.

Edit: Men i Minecraft ligger den på 4.7Ghz, vilket verkar lite skumt i mina ögon. Kanske har något med BF att göra..

Max volt 1.4V!! Inte högre om du inte vet vad du gör

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Det kan inte vara så att CPU:n inte får tillräckligt med ström? Inte så kunnig när det kommer till volt värden och så men tyckte det såg lågt ut i BIOS. Dessutom var något volt värde gult markerat.

Eller ska man köra på en i9 14900K? Mest för enkelhetens skull, och ekonomiskt.

B660 är inte gjorda för att överklocka processorer, så en 14900K vore dumt utan att byta moderkort.
Det är troligen ditt nuvarande moderkort som bromsar din processor också, därav förslaget att uppdatera BIOS för att nyare BIOS borde kunna optimera hur strömmen justeras bättre.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Max volt 1.4V!! Inte högre om du inte vet vad du gör

Tog fel på värdena, 1.44V var det, men nu 1.4V.

Skrivet av Fenrisulvfan:

B660 är inte gjorda för att överklocka processorer, så en 14900K vore dumt utan att byta moderkort.
Det är troligen ditt nuvarande moderkort som bromsar din processor också, därav förslaget att uppdatera BIOS för att nyare BIOS borde kunna optimera hur strömmen justeras bättre.

Ja, juste. Tänkte inte på att mitt moderkort inte har stöd för överklockning.

Ingen direkt skillnad efter BIOS uppdatering :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel B 073:

Tog fel på värdena, 1.44V var det, men nu 1.4V.

Ja, juste. Tänkte inte på att mitt moderkort inte har stöd för överklockning.

Ingen direkt skillnad efter BIOS uppdatering :/

Om du kör cinbench, vad får du för resultat?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du kör cinbench, vad får du för resultat?