Permalänk
Medlem

Köpa ny PSU?

Jag håller på att bygga en ny dator och ska precis hämta den sista delen för att datorn ska bli komplett. Jag hade en PSU från den gamla datorn som jag tänkte att jag kunde använda. Men efter att jag läst lite tips så börjar jag fundera på om den kommer hålla.

Det är en CoolerMaster RS-500-ACAB-B1. Komponenterna PSUn ska klara av att underhålla är
AMD Ryzen 5 5500
GTX 1660 TI
2x8GB DDR4
M.2 SSD 258GB
ASUS Prime B450M-A II

Borde jag köpa ny eller kommer denna hålla måttet utan några dåliga effekter?
Värt att notera att den är använd i några år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cezarh:

Jag håller på att bygga en ny dator och ska precis hämta den sista delen för att datorn ska bli komplett. Jag hade en PSU från den gamla datorn som jag tänkte att jag kunde använda. Men efter att jag läst lite tips så börjar jag fundera på om den kommer hålla.

Det är en CoolerMaster RS-500-ACAB-B1. Komponenterna PSUn ska klara av att underhålla är
AMD Ryzen 5 5500
GTX 1660 TI
2x8GB DDR4
M.2 SSD 258GB
ASUS Prime B450M-A II

Borde jag köpa ny eller kommer denna hålla måttet utan några dåliga effekter?
Värt att notera att den är använd i några år.

Datorn behöver ungefär 200w totalt så du klarar dig på ditt nuvarande nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joshua2024:

Datorn behöver ungefär 200w totalt så du klarar dig på ditt nuvarande nätaggregat.

Är det säkert då med tanke på att den är använd ett bra tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cezarh:

Är det säkert då med tanke på att den är använd ett bra tag?

Ja. Ett nätaggregat kan tappa viss effekt med tiden men det är några få w vi pratar om. Sen är väl inte kvaliten på ditt CoolerMaster B500 nätaggregat det bästa då det tillhör det lägre prissegmentet.

Permalänk
Medlem

Alla nätaggregat blir sämre med tiden i rent elektriska egenskaper. Generellt så är det ett litet problem med tanke på hur länge komponenter håller, men i teorin så är det sämre för livslängden om det är riktigt dålig (oregelbunden) strömförsörjning. Dock skulle jag inte tro att det är något större problem i ditt fall eftersom du har så pass strömsnåla komponenter.

HardOCP (RIP) gjorde ett test av en 10 år gammal PSU för några år sedan och kom fram till att den fortfarande var helt OK. Men den hade gått från att vara premium med fantastisk kvalite på strömreglering till medioker som en budget PSU från samma tid. Tyvärr har de plockat ner sitt arkiv så man kan inte läsa den längre, men jag har för mig att slutsatsen var att det funkade helt OK för fortsatt användning men att han inte varit bekväm med att maxa det.

Permalänk
Medlem

JAg brukar ha mina nätagg i ungefär 8-10 år, sedan brukar de gå sönder. Så är den äldre än så kan du lika gärna byta till nytt direkt kanske.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag stoppade in dina värden i Cooler Masters PSU-kalkylator, de rekommenderar en PSU på 266 watt för din dator i fråga.

En PSU på 500 W räcker och blir över rent effektmässigt. Det finns så klart alltid en risk med gamla PSU:er att en PSU går sönder med följdskador på komponenterna eller instabilitet som konsekvens, så det är i princip alltid en bra idé att inte snåla på PSU. Det är väl generellt bättre att betala för kvalité än för effekt man inte behöver.

Personligen hade jag aldrig kört en gammal PSU i budgetsegmentet med nya komponenter. Nya komponenter är för dyra att riskera en förtida död, dessutom vill man gärna att en ny dator så strulfri som möjligt. Tumregeln är väl att om det finns garanti kvar på PSU:n så är den OK att använda.

Men om jag skulle bygga en dator av gamla komponenter så skulle jag inte ha något emot att använda en gammal PSU heller, eller byta en trasig gammal PSU mot en annan gammal PSU. Det är ändå ganska sällsynt att den här typen av fel uppstår.