Uppgradera sweclockers vinterdator från 2019

Permalänk
Medlem

Uppgradera sweclockers vinterdator från 2019

Tja, jag sitter på sweclockers vinterdator från 2019 ( https://gyazo.com/083e03f1f1d3cd36349902b6e35df10a )

Vet inte riktigt ifall den skall klara mer än 150-200fps i CS2 men i vissa lägen dyker den under 100 och det känns sådär.

Kör cs2 på alla lägsta inställningarna och har inget igång i bakgrunden.

Är det så att datorn är såpass outdated att den helt enkelt inte pallar mer eller kan det vara så att något spökar? Typ att gpu/cpun börjar ge upp elr dyl.

Är det dags att införkassa sig en ny dator elr kanske något uppgraderingspaket?

Är inte speciellt kunnig inom datorer så därför frågar jag er.

Vill ju inte köpa en helt ny dator ifall det hade räckt med att tex byta cpu/gpu elr liknande.

Alla temperaturer i datorn är normala.

All hjälp uppskattas!

Mvh

Permalänk

Byt till en 5800x3d eller 5700x3d samma sockel troligen kompatibel med bios uppdatering och 5800x3d ligger typ max 5-10% bakom 7800x3d i det mesta men presterar betydligt bättre än 3000 serien över lag.

Så vill du spendera så lite som möjligt är det nog det minsta du kan komma undan med om moderkprtet fått uppdatering för 5000 serien vilket jag är typ 99% på att den har.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6040557

En begagnad bör inte gå för mer än typ 1800-2000:- eller nått om du vill spendera ännu mindre.

Bytte själv från 3900x till 5800x3d och i vissa cpu tunga titlar så nästan fördubblades fps med samma inställningar.

Vet inte hur cs är idag men generellt hittills har det väl varit mestadels cpu tungt men inte omöjligt att cs2 är mer gpukrävande.

Dock brukar låga inställningar i låg upplösning innebära att cpu i första hand är det som bromsar för de flesta spel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Gör som ovan. 3d cache-modellerna verkar prestera väldigt bra i cs2 om man googlar lite.

5700x3d eller 5800x3d är en klockren uppdatering.

Sweclockers testade nyligen 5700x3d, dock inte cs2 tror jag: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1710742-amd-ryzen-7-57...

Permalänk
Medlem

Tack som fan för era jävligt informativa svar, är som sagt väldigt meh på datorer.
Hur vet jag ifall mitt morderkort fått uppdatering för 5000 serien?

Kikat omkring på marketplace och blocket efter just dessa processorer utan någon lycka, var en dock som la upp ett 5700x3d här på sweclockers för 2500 men missade att snipa det.

Tror ni att jag kommer behöva köpa ny fläkt elr nån form av kylning ifall jag nu skulle få tag i ett 5700x3d elr 5800x3d?

Mvh

Permalänk
Skrivet av zarw:

Tack som fan för era jävligt informativa svar, är som sagt väldigt meh på datorer.
Hur vet jag ifall mitt morderkort fått uppdatering för 5000 serien?

Kikat omkring på marketplace och blocket efter just dessa processorer utan någon lycka, var en dock som la upp ett 5700x3d här på sweclockers för 2500 men missade att snipa det.

Tror ni att jag kommer behöva köpa ny fläkt elr nån form av kylning ifall jag nu skulle få tag i ett 5700x3d elr 5800x3d?

Mvh

det har stöd för 5800x3d iaf från bios ROG STRIX B450-F GAMING BIOS 4702

https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450...

så bara att köra in nyaste 5302 så har du troligen stöd för alla 5000 serien cpuer kanske inte 5700x3d iom att den är helt färsk oach iaf inte står något om tillagt stöd för den.

och bara att testa om kylaren räcker lyckas den hålla den under ~80°c är den good enough

och räcker den inte beställ en ny kylare och kör lite lättare spel tills den nya kylaren kommit hem 3-4 dagar senare.

skulle tippa att Thermalright Peerless Assassin 120 är good enough om än kanske inte den bästa men säkerligen god nog för priset.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11485774

f.ö.
https://www.inet.se/produkt/5304666/amd-ryzen-7-5800x3d-3-4-g...

~3500:- helt ny ändå bra pris för den med tanke på att den ligger och nosar den nyare 7800x3d i hälarna generellt i alla speltest och som kostar typ 1000:- mer.

5800x3d är jäkligt mycket pang per krona

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det har stöd för 5800x3d iaf från bios ROG STRIX B450-F GAMING BIOS 4702

https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b450...

så bara att köra in nyaste 5302 så har du troligen stöd för alla 5000 serien cpuer kanske inte 5700x3d iom att den är helt färsk oach iaf inte står något om tillagt stöd för den.

och bara att testa om kylaren räcker lyckas den hålla den under ~80°c är den good enough

och räcker den inte beställ en ny kylare och kör lite lättare spel tills den nya kylaren kommit hem 3-4 dagar senare.

skulle tippa att Thermalright Peerless Assassin 120 är good enough om än kanske inte den bästa men säkerligen god nog för priset.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=11485774

Tack som fan, tankade ned den länken du skickade, vad vill du jag ska göra med den? Står nått om att jag ska roota från ett usb typ

Blir nog till att åka till inet o köpa mig en sån fan, men som sagt vad ska ja göra med länken du skickade?

Permalänk
Skrivet av zarw:

Tack som fan, tankade ned den länken du skickade, vad vill du jag ska göra med den? Står nått om att jag ska roota från ett usb typ

Blir nog till att åka till inet o köpa mig en sån fan, men som sagt vad ska ja göra med länken du skickade?

släng in den på en fat32 formaterad usbpinne (kanske går med andra format osäker jag använder alltid min gamla 16GB pinne jag har liggande för sådana ändamål så inte testat med annat än fat32 formaterat ) in i bios och välj Bios update tool eller vad det nu heter på asus kort välj filen på pinnen och välj att läsa in den.

högg en random video på youtube som går igenom hur man installerar den kollade inte hela men tror den är förklarande nog för at få datorn att fungera med nya bioset.

annars står det i manualen för moderkortet hur man gör.

avråder från online uppdatering mycket som kan skita sig då. och skiter sig biosflashen så är moderkortet en dyr dörrstopp så rekommenderat att köra från antingen usbpinne eller usb disk vad man har tillgängligt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

släng in den på en fat32 formaterad usbpinne (kanske går med andra format osäker jag använder alltid min gamla 16GB pinne jag har liggande för sådana ändamål så inte testat med annat än fat32 formaterat ) in i bios och välj Bios update tool eller vad det nu heter på asus kort välj filen på pinnen och välj att läsa in den.

högg en random video på youtube som går igenom hur man installerar den kollade inte hela men tror den är förklarande nog för at få datorn att fungera med nya bioset.

https://youtu.be/n2PuzplcBzw

annars står det i manualen för moderkortet hur man gör.

avråder från online uppdatering mycket som kan skita sig då. och skiter sig biosflashen så är moderkortet en dyr dörrstopp så rekommenderat att köra från antingen usbpinne eller usb disk vad man har tillgängligt.

SNYGGT!! Tack så mycket, har nu uppdaterat till den du länkade, nu fattas det bara en ny processor sen e ja good 2 go

Förresten kan det vara värt att testa o klocka processorn en aning? Via msi afterburner typ, skall ju ändå byta inom kort liksom

Permalänk
Skrivet av zarw:

SNYGGT!! Tack så mycket, har nu uppdaterat till den du länkade, nu fattas det bara en ny processor sen e ja good 2 go

Förresten kan det vara värt att testa o klocka processorn en aning? Via msi afterburner typ, skall ju ändå byta inom kort liksom

afterburner kan bara klocka gpu.

och njae överklocka AMD cpuer är mer eller mindre obefintligt de generellt körs redan väldigt nära bristningsgränsen och du kanske kan komma upp 100-200Mhz på sin höjd vilket i slutänden kanske gör 1-5 fps.

möjligen undervolta den så att den går kallare och kan boosta längre tid om du ligger nära templimit för boost (~80°c har jag för mig)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

afterburner kan bara klocka gpu.

och njae överklocka AMD cpuer är mer eller mindre obefintligt de körs redan väldigt nära bristningsgränsen och du kanske kan komma upp 100-200Mhz på sin höjd vilket i slutänden kanske gör 1-5 fps

Och det man vinner i mutlicore performance, förlorar man i singelcore performance då cpu:n inte boostar på samma sätt när man överklockat alla kärnor.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

afterburner kan bara klocka gpu.

och njae överklocka AMD cpuer är mer eller mindre obefintligt de generellt körs redan väldigt nära bristningsgränsen och du kanske kan komma upp 100-200Mhz på sin höjd vilket i slutänden kanske gör 1-5 fps.

möjligen undervolta den så att den går kallare och kan boosta längre tid om du ligger nära templimit för boost (~80°c har jag för mig)

Aha okej, tror det blir till att låta bli att överklocka då. Är såpass okunning inom det området så vågar inte på mig det då det finns risk att något värde får nån del att pajja elr liknande.

Eller är det bara att sänka Frequencyn(MHz) och sänka Voltagen till typ 1.2?

Kan ju höjja mina fläktar i afterburner så det kanske hjälper lite för processorn också?

Permalänk
Skrivet av zarw:

Aha okej, tror det blir till att låta bli att överklocka då. Är såpass okunning inom det området så vågar inte på mig det då det finns risk att något värde får nån del att pajja elr liknande.

Eller är det bara att sänka Frequencyn(MHz) och sänka Voltagen till typ 1.2?

Kan ju höjja mina fläktar i afterburner så det kanske hjälper lite för processorn också?

njae...

när jag skrev undervolta så handlar det snarare om att försöka behålla default klocken eller iaf i närheten av den men att du kör den på lägre spänning än default.

men 3000 men samma där väldigt obefintlig prestandavinst mot att bara byta den mot en 5000 serien.
och är det inget du är van vid att göra så skulle jag isf inte rekomendera att börja fippla för mycket...

Afterburner är bara grafikkortsfläktarna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Blev till att undvika överklockningen då jag inte fattade ett smack i BIOS, men har nu uppgraderat mitt moderkort så det skall palla 5000 serien.

Nästa blir till att köpa ett 5800x3d eller 5700x3d, såg ett på marketplace för 2500, utan förpackning dock.

Känns det dock inte lite risky att köpa just processor beggat? Tänker de kan ju ha använt skiten till allt möjligt, eller kört det på höga grader osv?

Det blir nog till att köpa ett nytt, men rekomenderar ni att jag köper en fläkt till för att va på den säkra sidan elr tror ni den jag har (se ovan) är tillräcklig?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarw:

Blev till att undvika överklockningen då jag inte fattade ett smack i BIOS, men har nu uppgraderat mitt moderkort så det skall palla 5000 serien.

Nästa blir till att köpa ett 5800x3d eller 5700x3d, såg ett på marketplace för 2500, utan förpackning dock.

Känns det dock inte lite risky att köpa just processor beggat? Tänker de kan ju ha använt skiten till allt möjligt, eller kört det på höga grader osv?

Det blir nog till att köpa ett nytt, men rekomenderar ni att jag köper en fläkt till för att va på den säkra sidan elr tror ni den jag har (se ovan) är tillräcklig?

Mvh

CPUer är relativt riskfritt att köpa begagnat. Det är sällan cpu:n som går sönder/slutar fungera. Moderkort/minnen brukar fallera före cpu:n.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

https://gyazo.com/79204730c435f0659beeeb2badd412e9

Känns det safe? Åker o köper det NU isf.

Permalänk
Skrivet av zarw:

Blev till att undvika överklockningen då jag inte fattade ett smack i BIOS, men har nu uppgraderat mitt moderkort så det skall palla 5000 serien.

Nästa blir till att köpa ett 5800x3d eller 5700x3d, såg ett på marketplace för 2500, utan förpackning dock.

Känns det dock inte lite risky att köpa just processor beggat? Tänker de kan ju ha använt skiten till allt möjligt, eller kört det på höga grader osv?

Det blir nog till att köpa ett nytt, men rekomenderar ni att jag köper en fläkt till för att va på den säkra sidan elr tror ni den jag har (se ovan) är tillräcklig?

Mvh

kan inte svara på ån 212 kylaren är tillräcklig eller inte ingen erfarenhet alls av att använda den på ryzen cpuer.

min D15 så ligger jag runt 60-70°c vid fullt ös i spel nån enstaka spik uppåt 80°c här och där men den har rätt möe mer kött att kyla den med så kan inte svara på hur illa det skulle bli med en 212.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarw:

https://gyazo.com/79204730c435f0659beeeb2badd412e9

Känns det safe? Åker o köper det NU isf.

Ja, så länge säljaren verkar/ser legit ut.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Den jag länkade ovan kommer i en Ryzen 5 förpackning, inklusive standarfläkt.

Borde jag slå till? Sparar ju över 1 lax

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ja, så länge säljaren verkar/ser legit ut.

Jag åker ju och möter upp snubben, tar hans namn o allt sånt, skulle det vara så att skiten krånglar då blir det ett hembesök ba, tror knappast han blåser mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan inte svara på ån 212 kylaren är tillräcklig eller inte ingen erfarenhet alls av att använda den på ryzen cpuer.

min D15 så ligger jag runt 60-70°c vid fullt ös i spel nån enstaka spik uppåt 80°c här och där men den har rätt möe mer kött att kyla den med så kan inte svara på hur illa det skulle bli med en 212.

Vill minnas att jag läst och svarat andra i andra trådar som haft problem med 212 kylaren i kombination med Ryzen 5XXX CPU:er. Det funkar, men du får inte ut max boost på de lite varmare modellerna. Dock är det ofta bara några 100MHz lägre boost, som kanske inte påverkar prestandan märkbart (om man inte jämför med benchmarks).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Han skrev att digitalt kvitto finns. Tror garantin fortfarande är aktuell dessutom. Han verkar stenseriös.

Jag kör på detta, STOOOOOOORT tack för hjälpen grabbar!! Trevlig helg på er!

Förresten är det bara att "klicka" i processorn där den förra satt sen elr behöver jag vara jätte försiktig? Fan är pinsamt dum när d kmr till databygge.

Han skrev att det inkludera standardfläkt. Är den inget att ha elr? Borde jag köpa nån annan?

Permalänk
Skrivet av zarw:

Jag åker ju och möter upp snubben, tar hans namn o allt sånt, skulle det vara så att skiten krånglar då blir det ett hembesök ba, tror knappast han blåser mig.

kolla pinnarna på cpu noga de är extremt små och tunna. ä svinlätt att råka ha böjt pinnarna och isf är det inte värt det.

men iom att det är öga mot öga har du ju all möjlighet i världen för inspection innan några pengar byter händer

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av zarw:

Han skrev att digitalt kvitto finns. Tror garantin fortfarande är aktuell dessutom. Han verkar stenseriös.

Jag kör på detta, STOOOOOOORT tack för hjälpen grabbar!! Trevlig helg på er!

Förresten är det bara att "klicka" i processorn där den förra satt sen elr behöver jag vara jätte försiktig? Fan är pinsamt dum när d kmr till databygge

typ ja bara att plonka i sockeln där den nuvarande sitter på me en klick kylpasta å på med en kylare.

men som jag skrev ovan akta cpu pinnarna de är svinsmala och EXTREMT lättböjda så absolut inget våld.
åker den inte ner i sockeln typ av sig självt så gör du fel

är troligen fläkt för processorn kartongen tillhör för vill minnas att 5800 cpun kommer utan kylare

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Prutade ned den till 2300, ska åka och hämta den nu. Jag har inte kylpasta, är det något jag borde köpa? Skulle kunna ta vägarna förbi inet o fixa kylpasta och en bättre fläkt kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarw:

Prutade ned den till 2300, ska åka och hämta den nu. Jag har inte kylpasta, är det något jag borde köpa? Skulle kunna ta vägarna förbi inet o fixa kylpasta och en bättre fläkt kanske?

Ja, ny kylpasta behövs men brukar ingå med ny kylare.

Denna är bra: https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarw:

Prutade ned den till 2300, ska åka och hämta den nu. Jag har inte kylpasta, är det något jag borde köpa? Skulle kunna ta vägarna förbi inet o fixa kylpasta och en bättre fläkt kanske?

Skrivet av shugge:

Ja, ny kylpasta behövs men brukar ingå med ny kylare.

Denna är bra: https://www.inet.se/produkt/8308822/thermalright-peerless-ass...

Yes köp den och kylaren shugge reckommenderar, kan också vara gött att ha en liten förpackning kylpasta typ Arctic MX-4 eller MX-6 liggandes hemma ifall man inte får till installationen direkt och råkar smeta ut den förapplicerade kylpastan. Fördelen med kylaren shugge reckommenderar jämfört med en AMD standardkylare bättre allting, dvs lägre temps och lägre ljudnivå.

Glhf!

Permalänk
Medlem

Sådär va nyss o hämtade den, fick med kylpasta o en originalfläkt från en 5800, funkar den till 5800x3d också? Elr ska ja ba testa att köra med 212 o hålla ett öga på graderna bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarw:

Sådär va nyss o hämtade den, fick med kylpasta o en originalfläkt från en 5800, funkar den till 5800x3d också? Elr ska ja ba testa att köra med 212 o hålla ett öga på graderna bara?

AMD wraith och Cooler master 212 är väldigt snarlika i syn kylningsförmåga, men 212 är aningen tystare. Så kör med din 212 och skaffa en bättre kylare om du vill få ner temp, öka boostfrekvenserna och få ner ljudnivån.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

AMD wraith och Cooler master 212 är väldigt snarlika i syn kylningsförmåga, men 212 är aningen tystare. Så kör med din 212 och skaffa en bättre kylare om du vill få ner temp, öka boostfrekvenserna och få ner ljudnivån.

Haha allt jag vill ha är att ha en dator som klarar 250-300fps, o inte överhettas.

Hoppas verkligen den här processorn gör jobbet nu 🔥

Den får låta precis hur mkt som helst, sålänge den ej överhettas

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarw:

Haha allt jag vill ha är att ha en dator som klarar 250-300fps, o inte överhettas.

Hoppas verkligen den här processorn gör jobbet nu 🔥

Den får låta precis hur mkt som helst, sålänge den ej överhettas

Ditt mål lär uppnås oavsett kylare 🙂

Vill du få ner tempen lite utan att byta kylare så finns det många guider på hur man får ner volten på cpu:n genom PBO (curve optimizer). Jag har ställt ner min 5800X3D med -15 eller 20 för att sänka temp och höja boostfrekvensen något (testade först -30, som är max man kan ställa ner det, men min cpu var inte 100% stabil med det. Datorn startade om sig pga för låg volt i vissa spel).

Stavfel
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34