Permalänk

Laptop för studier

Hejsan! Jag ska börja plugga inom kort och skulle då behöva en skoldator som jag kan ta med mig (annars hade jag köpt en PC istället). Jag har dock inte den blekaste aning vad för specs som är viktigast att kolla på.

Det som jag vet är att den måste eventuellt palla att kunna göra videosamtal (tex. över Teams) samt helst något bättre än en potatis till webbkamera och så skulle jag personligen uppskatta om den vore något bra för att rendera videor. (Vet inte hur mycket det har med hårdvaran att göra, dock.)

Jag hade frågat min syrra vad för laptop hon köpte, men annat än att det är en Lenovo så kommer hon inte ihåg vilken modell det är. Det suger, för hennes laptop är riktigt bra och jag skulle vilja ha något liknande.

Min budget ligger på 7-9k; jag tror inte jag får en hyfsad laptop i samma kaliber som min syrras för en mindre prislapp.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Till studier

Jag hade i all ärlighet köpt en MacBook Pro / MacBook Air med 1-3 år på nacken. Köpte min första MacBook Pro 2021 till arbete och det blev snabbt en favorit att jobba med, plugga med osv. Väldigt bra prestanda och batteritid, känns aldrig ”tung” smidig att ta med och skärm man kan titta på i flera timmar utan huvudvärk eller dylikt.

Går alltid att köra en Windows boot med om man nu skulle vilja det. Program finns piratkopierade och lätt tillgängliga för den fattiga studenten till bägge OS.

Visa signatur

If practise makes perfect and no one is perfect why practise?

Permalänk
Skrivet av Justone:

Jag hade i all ärlighet köpt en MacBook Pro / MacBook Air med 1-3 år på nacken. Köpte min första MacBook Pro 2021 till arbete och det blev snabbt en favorit att jobba med, plugga med osv. Väldigt bra prestanda och batteritid, känns aldrig ”tung” smidig att ta med och skärm man kan titta på i flera timmar utan huvudvärk eller dylikt.

Går alltid att köra en Windows boot med om man nu skulle vilja det. Program finns piratkopierade och lätt tillgängliga för den fattiga studenten till bägge OS.

Jag kan inte säga att jag är något vidare fan av Apple, tyvärr. :/ Ärligt talat äger jag inte en enda Apple produkt; har bara kört på Android och Windows och jag känner mig inte särskilt motiverad över att behöva lära mig ett helt nytt operativsystem ovanpå studier.

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om du är nöjd med en likadan dator som din syster har, så finns det en etikett på undersidan av datorn, där står hela modellnamnet.

Annars finns det troligen ett program på hennes dator som heter Lenovo Vantage, går man in där så står det också vad det är för modellnummer.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog kört på någon modell av Lenovo Yoga Slim. Hade själv en Yoga Slim 7 förut som jag var väldigt nöjd med. En väldigt rapp maskin, bra skärm och låg vikt.
Till exempel denna (fyndvara): https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-yoga-slim-7-p...

Permalänk

Följer, helt rookie på datorer men båda utav de länkade ovanför ser intressanta ut. Nån som kan ge en fingervisning till vilken som är mest bang for the buck?

Permalänk
Skrivet av Vading:

Jag hade nog kört på någon modell av Lenovo Yoga Slim. Hade själv en Yoga Slim 7 förut som jag var väldigt nöjd med. En väldigt rapp maskin, bra skärm och låg vikt.
Till exempel denna (fyndvara): https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-yoga-slim-7-p...

Jag har tittat på några Slim-modeller och är lite intresserad. De verkar vara bra maskiner från vad jag har läst.

Permalänk

Ska vara ärlig och säga att den laptopen verkar som ett riktigt monster (komplimang), dock är nog 16" lite stort för studier oavsett hur lite den väger. Annars hade jag vart intresserad.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 14" windows dator för studier med påstådda 11 timmar batteritid (Huawei). Ångrade 1-2 år in att jag inte köpt en Macbook. (Har aldrig ägt en Mac)
Batteritiden höll så mycket bättre för klasskamraterna. I många salar fanns det inte heller eluttag för laddning vilket gjorde att ibland blev det papper och penna efter en heldag.

Så min rekommendation är köp en billig Macbook Air, eller en riktig strömsnål windowslaptop.

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Skrivet av Zyzlite:

Jag köpte en 14" windows dator för studier med påstådda 11 timmar batteritid (Huawei). Ångrade 1-2 år in att jag inte köpt en Macbook. (Har aldrig ägt en Mac)
Batteritiden höll så mycket bättre för klasskamraterna. I många salar fanns det inte heller eluttag för laddning vilket gjorde att ibland blev det papper och penna efter en heldag.

Så min rekommendation är köp en billig Macbook Air, eller en riktig strömsnål windowslaptop.

Jag har mina fördomar om Macbooks, en utav dem är att Macbooks är extra premium. Och det känns inte vidare kul att ha en extra premium skoldator när min hobbylaptop är bara lite över en budgetlaptop. (Är som sagt inte en expert på datorer, så har inte kommit omkring till att skaffa en PC ännu.)

Kanske låter lite konstigt, men en är som en är.