Brukar begravningsbyråer ta betalt för minnessidor?

Permalänk
Medlem

Brukar begravningsbyråer ta betalt för minnessidor?

Brukat snurra in på minnessidan efter far och säga god natt till bilden på honom men det var borta i natt. Fick vetskap av en slump i dag att begravningsbyrån har 20 fria dagar sen får man betala för att ha den kvar. Gör alla större kedjor så? Kollade runt för att jämföra men är tydligen inte kapabel att hitta info.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Där jag bor så tar de flesta betalt, dyrt är det också.
Men det finns en person som har någon egen hemsida där han lägger upp det gratis till folk.

Dem tar betalt för allt möjligt, och det är sjuka summor också. Jag har sagt att jag ska inte ha någon kista eller sånt, bränn mig och strö min aska över en åker och lite i havet sen är jag nöjd ( Vet att man inte får göra så utan tillåtelse )

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mihon:

Jag har sagt att jag ska inte ha någon kista eller sånt, bränn mig och strö min aska över en åker och lite i havet sen är jag nöjd ( Vet att man inte får göra så utan tillåtelse )

Lebowski-style med andra ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Där jag bor så tar de flesta betalt, dyrt är det också.
Men det finns en person som har någon egen hemsida där han lägger upp det gratis till folk.

Dem tar betalt för allt möjligt, och det är sjuka summor också. Jag har sagt att jag ska inte ha någon kista eller sånt, bränn mig och strö min aska över en åker och lite i havet sen är jag nöjd ( Vet att man inte får göra så utan tillåtelse )

Så jag med vill göra för egen del med undantaget att strössla ut askan i minneslunden morsan och farsan spreds i. I övrigt så ingen ceremoni eller begravning. Kremera och sprid askan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ja, det tar de såklart betalt för precis som för allt annat, de sysslar inte med välgörenhet.

Permalänk
Medlem

Känns väl smartare bara ha ett foto i en ram någonstans, i bokhyllan eller på väggen, som man gjorde förr. Engångskostnad för ramen och fotot. Det lär ändå bara vara de allra närmaste som besöker en sådan minnessida, de som ändå troligen har ett foto någonstans.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Beginner:

Så jag med vill göra för egen del med undantaget att strössla ut askan i minneslunden morsan och farsan spreds i. I övrigt så ingen ceremoni eller begravning. Kremera och sprid askan.

Det låter lite hårt kan jag tycka. Ceremonin är ju till för efterlevande och är i många fall ett hälsosamt sätt att ta farväl till någon som gått ur tiden. Visst kan det finnas gånger då man drar slutsatsen att det är överflödigt, till exempel om släkten är väldigt liten eller utspridd och ingen känner att sorgen är alltför smärtsam.

Men generellt sett så tror jag att de flesta vill kunna göra ett formellt avsked tillsammans vid en närståendes bortgång och det vore konstigare om så inte var fallet för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, det tar de såklart betalt för precis som för allt annat, de sysslar inte med välgörenhet.

Skrivet av Alphahanne:

Känns väl smartare bara ha ett foto i en ram någonstans, i bokhyllan eller på väggen, som man gjorde förr. Engångskostnad för ramen och fotot. Det lär ändå bara vara de allra närmaste som besöker en sådan minnessida, de som ändå troligen har ett foto någonstans.

Självklart finns det foto hemma men när man betalar den kostnad som är för en begravning som är tämligen hög så kan de låta en minnessida vara längre än 20 dagar.

Skrivet av Nissling:

Det låter lite hårt kan jag tycka. Ceremonin är ju till för efterlevande och är i många fall ett hälsosamt sätt att ta farväl till någon som gått ur tiden. Visst kan det finnas gånger då man drar slutsatsen att det är överflödigt, till exempel om släkten är väldigt liten eller utspridd och ingen känner att sorgen är alltför smärtsam.

Men generellt sett så tror jag att de flesta vill kunna göra ett formellt avsked tillsammans vid en närståendes bortgång och det vore konstigare om så inte var fallet för det mesta.

För egen del är det ingen som bryr sig. Har i den här processen insett att min halvsyskon är borta ur mitt liv och det var väl de som skulle vara närmast sörjande. (Tänker inte rabbla allt som utspelat sig under dessa sex veckor men det har smärtat rejält att inse att jag är ensam.)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av mihon:

Där jag bor så tar de flesta betalt, dyrt är det också.
Men det finns en person som har någon egen hemsida där han lägger upp det gratis till folk.

Dem tar betalt för allt möjligt, och det är sjuka summor också. Jag har sagt att jag ska inte ha någon kista eller sånt, bränn mig och strö min aska över en åker och lite i havet sen är jag nöjd ( Vet att man inte får göra så utan tillåtelse )

Skrivet av Beginner:

Så jag med vill göra för egen del med undantaget att strössla ut askan i minneslunden morsan och farsan spreds i. I övrigt så ingen ceremoni eller begravning. Kremera och sprid askan.

Tyvärr måste man köpa en kista inför kremering. De utför det inte utan.

Även jag har samma plan när den dagen kommer.
Ingen traditionell begravning, endast kremering o sen urnsättning.

Men det viktigaste är att prata med anhöriga redan nu om sina önskemål. Annars står man där som anhörig i den värsta perioden o inte vet vad den avlidne hade önskat. Det kan jag med erfarenhet säga är det värsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Tyvärr måste man köpa en kista inför kremering. De utför det inte utan.

Även jag har samma plan när den dagen kommer.
Ingen traditionell begravning, endast kremering o sen urnsättning.

Men det viktigaste är att prata med anhöriga redan nu om sina önskemål. Annars står man där som anhörig i den värsta perioden o inte vet vad den avlidne hade önskat. Det kan jag med erfarenhet säga är det värsta.

Jodå. Kista är jag medveten om. Kommer lämna papper där jag skriver hur jag vill ha det med att skippa begravning och plats för askspridning osv.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det låter lite hårt kan jag tycka. Ceremonin är ju till för efterlevande och är i många fall ett hälsosamt sätt att ta farväl till någon som gått ur tiden. Visst kan det finnas gånger då man drar slutsatsen att det är överflödigt, till exempel om släkten är väldigt liten eller utspridd och ingen känner att sorgen är alltför smärtsam.

Men generellt sett så tror jag att de flesta vill kunna göra ett formellt avsked tillsammans vid en närståendes bortgång och det vore konstigare om så inte var fallet för det mesta.

Ja, jag har heller aldrig förstått personer som säger i stil med "jag behöver minsann inte ha någon 'riktig' begravning". Dom har inte förstått att begravningen INTE är framförallt för den avlidne, utan för anhöriga. Samma sak med begravningsplats. Min mormor som dog på 90-talet valde att inte ha någon riktig gravplats, utan kremerades bara. Det blev jobbigt för mina systrar (som då var barn), som inte kände att de visste var de skulle gå när de ville komma och sörja sin mormor.

Med det sagt så förstår jag precis som du skriver de personer som har utspridd släkt eller liknande och inte alls har behovet av en riktig ceremoni eller gravplats. Men som sagt, jag tycker att man ska tänka förbi sin egen vilja och egoism och snarare tänka på vad ens omgivning har för behov.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Beginner:

Jodå. Kista är jag medveten om. Kommer lämna papper där jag skriver hur jag vill ha det med att skippa begravning och plats för askspridning osv.

Begravning kan du inte skippa utan alla som dör i Sverige behöver gravsättas på något vis. Begravning är inte detsamma som ceremoni och det är viktigt att hålla isär när man pratar om sakfrågor. Av exakt samma skäl har vi begravningsavgiften.

Jag vet inte med säkerhet hur detta funkar, men jag tror inte att du har mandat att kräva något som är juridiskt bindande kring din begravning samt ceremonins vara eller icke-vara. Givetvis kan du lämna önskemål, såsom att viss musik ska spelas eller att något ska undvikas under ceremonin (t.ex. religiösa framföranden) men det stannar vanligtvis vid just önskemål. Många ger nog avslag till Another One Bites the Dust eller Highway to Hell...

Jag vet ingen begravningsbyrå som kan planera in en begravningsceremoni åt en levande person. Allt lämnas till dina efterlevande som i sin tur får ta ställning till hur de vill göra.

Utan att känna till din bakgrundshistoria eller veta något om dina närstående så låter det hela mer som en fix idé. I egenskap att själv ha haft mycket dödsångest är mitt råd att inte fokusera på din egna begravning annat än att kanske fylla i Vita Arkivet och låta det vara därefter. Du kan lägga ner din energi på något mycket vettigare än att envisas om vad som kommer att ske när du inte längre lever.