En nätverks Switch - Ett ovanligt problem.

Permalänk
Medlem

En nätverks Switch - Ett ovanligt problem.

Hej alla !
Gnugga geniknölarna nu.

Jag hyr en nedervåning i ett hus (ett hus har blivit 2 lägenheter)
Internet (fiber ingår).

I källaren finns det två förråd ena förrådet har fiber kopplingen
Den andra är mitt förråd.

Hyresvärden har dragit en kabel upp till övervåningen och till bottenvåningen där jag bor.

Vi pluggar in kabeln i vår egna router och vips vi har Wifi till tv, telefoner osv.

MEN jag .. här kommer problemet .
Jag gejmar i källaren i förrådet en PS5 och PC.

Min lösning då jag vill ha kabel till ps5 och PC.
Är att ta min switch och koppla in de två Internetkablarna i switche. Port 1-2
Vips jag och grannen har internet !

Port 3-4 till min konsoll och dator.

Fungerar detta ??
NEJ !!

Det går inte alls.
Provat med andra kablar. Testat samtliga portar men det går inte.
Har köpt en ny switch och samma fel kvarstår.

Varför skulle detta inte fungera????

Felskrivning
Permalänk
Medlem

Förmodligen för att det ska vara kopplat fiberdosa -> router.

Det är två lägenheter, då ska varje lägenhet ha en egen router om man nu har sin egen kabel från fiberdosan och den delar ut flera IP-adresser. Det som är mer vanligt förekommande är att det endast går att ha EN kabel från fiberdosan till en router och från denna kopplar man alla kablar, WiFi etc som ska ut i fastigheterna. Oftast får man bara en IP-adress tilldelad för Internet men det kan hända man har tillgång till flera fungerande portar på fiberdosan. Det är olika beroende på vilket fibernät man använder.

Permalänk
Medlem

Om du ska koppla in en switch för att få anslutning till din spel-hörna i förrådet så måste den anslutas på LAN-sidan av din router, inte direkt på tjänstefördelaren. Ni har förmodligen två eller flera IP-adresser publikt på Internet som används av era routers. Det du nu vill göra är att få kontakt med ditt hemmanätverk som bara finns uppe i din lägenhet. Du får antingen dra ner en retur-kabel från din router, alternativt ställa din router här nere och köra switchen uppe i lägenheten.

Permalänk
Medlem

Som mc68000 skriver så har ni troligtvis en leverantör som ger ut upp till två publika IP-adresser, jag vet med mig att bland annat f.d. A3/T3 numera Bredband2, gav ut just två IP-adresser.

Så för att det ska fungera så behöver du alltså sätta din router nere i källaren och koppla inkommande från tjänstefördelaren till WAN-porten på routern, och därefter koppla kabeln som går upp till bottenvåningen på en av LAN-portarna. Sedan behöver du komplettera med en trådlös enhet på bottenplan om du vill ha trådlöst nätverk även där, exempelvis med en Asus-router i AP-läge, på så vis kommer du att ha ett fysiskt nätverk som sträcker sig från källarutrymmet upp till bottenplan. Döper du dessutom wifi:t likadant och med samma WPA-nyckel så får du sömnlös övergång mellan de två planen för mobila enheter.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för mycket bra info !
Tusen tack.

Permalänk
Medlem

Alltid egen router efter mediakonverterare. Egna saker efter routern.