Permalänk
Medlem

Köpråd gamingrigg

Hej!

Då jag sitter på en dinosaurie till dator (b.la. i5 2500k) som fungerat till många av de äldre spel jag lirat men den börjar bli något trött så tänkte jag införskaffa mig en ny.

Budget ca 13-14000. För närvarande 1080p. Har tittat runt lite här på forumet och kommit fram till något i stil med:

Har tidigare bytt grafikkort, RAM och satt in SSD men inte tidigare byggt helt själv. Tänkte att man kanske skulle kunna lösa att bygga ihop den själv med lite tålamod eller tar man sig vatten över huvudet då?

Tar gärna emot lite synpunkter om det är något som är knasigt. Har gärna en ganska tystlåten dator också. Är det några av komponenterna som kommer väsnas allt för mycket? Behövs en CPU fläkt eller räcker den som följer med?

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Så här hade jag gjort för 14 000 kr. Blev väldigt likt ditt bygge. Lite bättre chassi och moderkort i mitt dock. Samt lite lägre CL på RAM-modulerna.

Permalänk
Medlem

Går att få ner ljudnivån med t.ex. en mer påkostad PSU samt en CPU-kylare men ska du hålla dig runt 14 000 kr kommer prestandan påverkas negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Så här hade jag gjort för 14 000 kr. Blev väldigt likt ditt bygge. Lite bättre chassi och moderkort i mitt dock. Samt lite lägre CL på RAM-modulerna.

https://komponentkoll.se/bild/XTomO.png

Det moderkortet verkar först finnas i lager om 3 veckor. Vad är den stora skillnaden här?

När jag googlar på chassit du lagt till tycks det ha RBG-fläktar där ljuset ej går att stänga av. Har gärna en diskretare look utan ljus. Är det något annat som är bättre med det chassit?

Är det något direkt skillnad på de olika 7800 xt eller spelar det ingen roll vilken tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eow13:

Det moderkortet verkar först finnas i lager om 3 veckor. Vad är den stora skillnaden här?

När jag googlar på chassit du lagt till tycks det ha RBG-fläktar där ljuset ej går att stänga av. Har gärna en diskretare look utan ljus. Är det något annat som är bättre med det chassit?

Är det något direkt skillnad på de olika 7800 xt eller spelar det ingen roll vilken tillverkare?

Bättre strömförsörjning på mitt moderkort men det kommer inte direkt spela någon rolla för den CPU:n.

Chassit har fler och större fläktar samt plats för länge grafikkort. Men chassit du valt fungerar absolut.

Skillnaden mellan 7800 XT är kylaren, TechPowerUp brukar vara bra för att jämföra dessa.

Permalänk
Medlem

Kan väl tycka att 7800 XT är overkill för 1080p men tänker du skaffa en 1440p-skärm relativt snart är det självklart ett bra val.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

+hellhound 7800 XT Demo-ex 6030Kr

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Någon fara att köpa demoex?

Räcker 650W? Risk att denna låter mycket eller vad skulle man behöva punga ut för att få en tystare PSU?

Får man med allt man skulle behöva för att montera vid en beställning likt denna eller något mer jag bör köpa till för montering?

Edit: Ser att GPUn du länkat är 332 mm, max på chassit säger 330. Är det någon fara eller kan man klämma in det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eow13:

Någon fara att köpa demoex?

Räcker 650W? Risk att denna låter mycket eller vad skulle man behöva punga ut för att få en tystare PSU?

Får man med allt man skulle behöva för att montera vid en beställning likt denna eller något mer jag bör köpa till för montering?

Edit: Ser att GPUn du länkat är 332 mm, max på chassit säger 330. Är det någon fara eller kan man klämma in det?

Man tappar kanske nylukten och det kan ha fläckar damm och repor, kanske saknas nåt klistermärke osv med demo-ex.
650W räcker gott, grafikkortet drar 263W och CPU 65W och övriga delar kanske drar 20W = 348W, det ska vara tyst enligt Inets recensioner jämfört med 750e som en del har stört sig på.
Det du tappar är effektivitet, garantiår och modulära strömkablar och såklart uppgraderingsvägar som PCIE 5.0 redo, men moderkortet är inte heller redo för det och moderkort som B650E är betydligt dyrare.

Grafikkortet är vad jag läser 322mm långt, blir det för tajt går det att skruva loss en fläkt i fronten vid montering så även 2 mm går nog att baxa in.
Du borde klara dig bra med en stjärnskruvmejsel, ett USB-minne och en annan dator tillhands kan dock vara bra för manual och operativsystem. Ha INTE en stickad tröja på dig eller andra saker som kan skapa statisk elektricitet som pälsdjur så klarar du dig utan anti-stat armband. Moderna prylar har skydd mot små mängder statisk elektricitet, men dumt att utmana ödet med högrisk saker i samma rum.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.