2 st 8-pin power eller 1 på moderkortet ASUS TUF Gaming X670E-Plus

Permalänk
Medlem

2 st 8-pin power eller 1 på moderkortet ASUS TUF Gaming X670E-Plus

Hejsan jag har ett ASUS TUF Gaming X670E-Plus och när jag kikar i manualen så står det.
"Ensure to connect the 8-pin power plug, or connect both 8-pin plugs".
Min fundering nu är vad skillnaden är att använda båda eller bara 1. För tillfället så har jag bara 1 inkopplad och tycker inte det är något knas, men vill veta om det är någon fördel med att ha båda i.
Sen funkar det med denna kabeln?

https://imgur.com/a/iX2YCWu

Tacksam för all hjälp och information

Mvh
Gh0Sty^

Permalänk
Medlem

Nu är detta ett AMD moderkort så borde mer eller mindre bara bli relevant om du ska börja överclocka din CPU, hade det varit ett intel moderkort så hade det kunnat bli problem då dom är enormt mycket törstigare än AMD cpuerna som finns idag.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Nu är detta ett AMD moderkort så borde mer eller mindre bara bli relevant om du ska börja överclocka din CPU, hade det varit ett intel moderkort så hade det kunnat bli problem då dom är enormt mycket törstigare än AMD cpuerna som finns idag.

Okej så typ det du säger är att det inte spelar roll för min del att ha 1 8-pin inpluggad? men funkar det med kabeln annars för att splitta till båda kontakterna eller lär jag ha en 1 till singel 8-pin för det andra uttaget?

Permalänk
Medlem

Skall du inte extremöverklocka så räcker en 8-pins EPS plug utan problem (men har nätaggregatet två så kan man lika gärna plugga in andra också). Så kör med en ifall du bara har en.

På andra frågan så ser den ut som en adaptern är från 2 stycken 6-pins PCIe till en 8-pins PCI-e, vilket är mer för att ge ström till grafikkort. En 8 pins PCI-e uttag ser väldigt likt ett 8-pins EPS uttag, så skiljer de både fysiskt och elektriskt så de är inte kompatibla. Har sett folk som pressat dit dem fel med våld, men det kommer bara att resultera med ett bränt moderkort/grafikkort.
Så nej den kommer inte att fungera till det du undrade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Skall du inte extremöverklocka så räcker en 8-pins EPS plug utan problem (men har nätaggregatet två så kan man lika gärna plugga in andra också). Så kör med en ifall du bara har en.

På andra frågan så ser den ut som en adaptern är från 2 stycken 6-pins PCIe till en 8-pins PCI-e, vilket är mer för att ge ström till grafikkort. En 8 pins PCI-e uttag ser väldigt likt ett 8-pins EPS uttag, så skiljer de både fysiskt och elektriskt så de är inte kompatibla. Har sett folk som pressat dit dem fel med våld, men det kommer bara att resultera med ett bränt moderkort/grafikkort.
Så nej den kommer inte att fungera till det du undrade.

Okej tack för hjälpen.
Nej jag har inga planer på att överklocka något utan tycker att mitt 7700x funkar bra som den är