Permalänk
Medlem

Funderingar kring dator samt skärm

Tjena!
Är så att jag har en stationär dator som i princip används max 1 gång per år.
Tannken är att ev. Sälja den beroende såklart på hur mycket jag kan få för den iom att den är inköpt 2019 och ordervärdet var 13000kr via inet. Och min känsla är att den kanske ligger på max 2500 nu om man säljer den begagnad osv då elektronik sjunker avsevärt varje år. Är dock dåligt insatt numera då jag för det mesta spelar konsoll då tillfälle ges!

Droppar specsen här:
MSI Z390 MPG gaming plus.
Seasonic FOCUS Plus 750w gold.
Fractal Design Define S svart.
Cooler Master Hyper 212 EVO.
Intel Core i5 9600K 3.7 GHz 9MB.
Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Sport.
Asus GeForce RTX 2060 6GB ROG STRIX GAMING OC.

Som sagt inköpt 2019-07-29 men sparsamt använd och extremt tystgående är den vilket har varit ett stort +.
Har även riktig windows installerat som jag köpte. Om det nu spelar någon som helst roll..

Sen är jag utöver datorn intresserad att sälja eller få prischeck på min Skärm som är en Acer nitro 28 xv28kkv som jag köpte i princip på release och har enbart använts i samband med mitt PS5. Fortfarande oerhört nöjd över den då jag tycker att den levererar grymt till framförallt fps spel. Tips mottages vad man kan kolla själv om man ska sälja en skärm, pixlar som är döda och diverse(någon bra hemsida man kan använda)?

Acer 28" Nitro XV282KKV 4K 144 Hz HDMI 2.1 HDR
Senaste firmwaren nerladdat förövrigt, vet vissa hade problem att kräma ut 4k/120fps eller att hdcp 1.4 istället för 2.3

Alla svar uppskattas! Är tråden placerad fel så justera gärna så det blir rätt.
Mvh

Permalänk
Medlem

Datorn kan du nog få iaf ca 4000kr för beroende på skick, vad för lagring som ingår och var du säljer den. Bara grafikkortet kan du få ca 1500kr för.

Skärmen låter jag vara osagt.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Söker du på blocket på 9600k så får du fram datorer med liknande specs. Dom verkar ligga uppe för mellan 5-8k så om du säljer det som ett komplett paket kan du säkert få en del.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Datorn kan du nog få iaf ca 4000kr för beroende på skick, vad för lagring som ingår och var du säljer den. Bara grafikkortet kan du få ca 1500kr för.

Skärmen låter jag vara osagt.

Skrivet av Maskaren:

Söker du på blocket på 9600k så får du fram datorer med liknande specs. Dom verkar ligga uppe för mellan 5-8k så om du säljer det som ett komplett paket kan du säkert få en del.

Tack för svar!
Okej, intressant att det ändå är såpass med tanke på hur gammal den är och hur snabbt elektronik vanligvis sjunker i värde relativt fort.
Stämmer ganska väl med vad kjell och cc värdera den till ungefär då jag tar för givet de erbjuder några lappar mindre såklart.

Panta hos kjell - Vi har gått igenom din dator och vill erbjuda dig 3576kr vid val av banköverföring alternativt 3934kr om du väljer värdecheck hos Kjell.

Permalänk
Medlem

Har i princip gjort en deal med en polare att sälja den för 2000kr + cirka 2-3 års biltemas elcykel och ev. en PS5 kontroll. Ska givetvis kontrollera cykelns skick. Förväntade mig få max 4k på blocket. Men om man med tur och tålamod rent kan få 8k så känns det som jag kan komma att ångra dealen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oljelund:

Har i princip gjort en deal med en polare att sälja den för 2000kr + cirka 2-3 års biltemas elcykel och ev. en PS5 kontroll. Ska givetvis kontrollera cykelns skick. Förväntade mig få max 4k på blocket. Men om man med tur och tålamod rent kan få 8k så känns det som jag kan komma att ångra dealen..

Jag tror inte du kommer få 8k, bara för att liknande datorer ligger uppe för det betyder det inte att dom säljs för utgångspris. Jag Sålde en liknande dator nyligen med ett GTX1080 istället som grafikkort för 4500kr och det tog helt klart ett tag på blocket.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeJoke:

Jag tror inte du kommer få 8k, bara för att liknande datorer ligger uppe för det betyder det inte att dom säljs för utgångspris. Jag Sålde en liknande dator nyligen med ett GTX1080 istället som grafikkort för 4500kr och det tog helt klart ett tag på blocket.

Svårt att tro det jag med. Erfarenheten jag har från blocket just när det kommer till datorer är att många insatta ”duktiga” skriver att man är dum i huvudet och måste sänka priset avsevärt!!! och de andra är föräldrar som ska köpa gamingdator till sitt barn, och då brukar frågan vara ”går det spela counter strike på den?”
Hade lite dåligt samvete då jag nog fick ett par tusen mer än vad den faktiskt var värd för flera år sedan.. just av en fader vars son önskade sig en gamingdator.
Det jag ville komma fram till är vad maxpriset jag faktiskt kan lägga ut den för utan att någon känner sig lurad för både köpare och säljares okunskap

Permalänk
Medlem

Glömde nämna hårddiskarna.
Samsung ssd 860 evo 500gb
Kingston ssd suv400s37240g
ST2000DM001-1CH164 på 1.81tb eller 2..
Vilken utav ssd är bättre? Tänkte om man ska lagra lite foton och diverse på någon av dom? Är väl bara att föra över sen plocka ur den innan man formaterar om inför försäljning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oljelund:

Glömde nämna hårddiskarna.
Samsung ssd 860 evo 500gb
Kingston ssd suv400s37240g
ST2000DM001-1CH164 på 1.81tb eller 2..
Vilken utav ssd är bättre? Tänkte om man ska lagra lite foton och diverse på någon av dom? Är väl bara att föra över sen plocka ur den innan man formaterar om inför försäljning?

Samsung disken är bättre, högre MTBF, högre endurance rating och garantitid, samt större dram cache.

Men oavsett så hoppas jag att du har en eller två backuper på bilder och annat viktigt du vill spara. En disk kan dö plötsligt och SSDer kan vara svårare att rädda någon data från när det händer.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Samsung disken är bättre, högre MTBF, högre endurance rating och garantitid, samt större dram cache.

Men oavsett så hoppas jag att du har en eller två backuper på bilder och annat viktigt du vill spara. En disk kan dö plötsligt och SSDer kan vara svårare att rädda någon data från när det händer.

Tacksam för svar!
Har endast ett par usb-stickor för tillfället. Jo läste det i någon tråd här på sweklockers. Men får funka tillsvidare eftersom inte allt rymdes på usb tyvärr men blev att beställa en portabel Seagate Expansion Plus 4tb då den var nedsatt ett par hundringar och verkar vara helt ok!