Råd kring “Renovering” av MSI GTX 1080 Ti

Permalänk

Råd kring “Renovering” av MSI GTX 1080 Ti

Hej!

Som rubriken antyder söker jag lite råd gällande byte av thermal pads samt kylpasta på en MSI Geforce GTX 1080 Ti Gaming. Har haft det i min ägo sedan jag köpte den begagnad för minst 5-6 år sedan och börjar få en mindre innre stress av temperaturerna 😅 I dem flesta “äldre” spelen har jag 80-85c med en NZXT h510 elite 3440x1440@60hz, sällan jag kör i 144hz trots att skärmen tål det. Idle ligger grafikkortet nästan på 58-65c trots custom fan curve. I lite nyare spel såsom Elden Ring, Baldurs Gate & Helldivers så närmar jag mig 88-92c. Även om jag skulle köra standard 2560x1440. Så kom på att i ett sista ryck av denna dator ska jag se ifall det blir bättre temps med en liten investering. Har köpt detta:

Valde dessa artiklar efter en ritning med storlekar på MSIs forum, länk här.

Avslutningsvis, vad tror ni om detta? Låter det som en bra plan för en sista hurra? Har jag missat något eller har ni bra tips? Om jag är dum i huvudet så uppskattar jag den feedbacken också! Går i tanke att uppgradera datorn men hade varit trevligt att skjuta på det ett år till tills efter examen.

Tack på förhand!

Permalänk

du kan komma undan billigare.

https://www.inet.se/produkt/5320948/arctic-kylpasta-mx-4-4g

ingen mening i att köpa nått som halva priset är namnet när skillnaden handlar om <3°c max... aka mer eller mindre inom felmarginalerna mx4 pastan går säkert hitta ännu billigare dessutom och jag kör generellt uppåt 10 år utan några problem på min gamla mx2 pasta jag köpte nån gång strax innan stenyxan om jag fick till påläggningen bra.

padsen är säkert ok aldrig bytt några bara återanvänt de befintliga utan några problem och skulle det va nå fel efter att man monterat om dem så lär man märka det på hög minnestemp isf.

skulle väl även kolla in iom åldern att fläktarna funkar som de ska.

oftast rapporteras bara varvtalet från den en fläkt så är det en av fläktarna utan varvtalsrapportering som går trögt eller inte snurrar alls så kommer den fortfarande rapportera att fläktarna snurrar som de ska.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan komma undan billigare.

https://www.inet.se/produkt/5320948/arctic-kylpasta-mx-4-4g

ingen mening i att köpa nått som halva priset är namnet när skillnaden handlar om <3°c max... aka mer eller mindre inom felmarginalerna mx4 pastan går säkert hitta ännu billigare dessutom och jag kör generellt uppåt 10 år utan några problem på min gamla mx2 pasta jag köpte nån gång strax innan stenyxan om jag fick till påläggningen bra.

padsen är säkert ok aldrig bytt några bara återanvänt de befintliga utan några problem och skulle det va nå fel efter att man monterat om dem så lär man märka det på hög minnestemp isf.

skulle väl även kolla in iom åldern att fläktarna funkar som de ska.

oftast rapporteras bara varvtalet från den en fläkt så är det en av fläktarna utan varvtalsrapportering som går trögt eller inte snurrar alls så kommer den fortfarande rapportera att fläktarna snurrar som de ska.

Tack för svaret! Ah okej, hade tyvärr redan beställt när du skrivit 🥲 Intressant det med fläktarna ska se till att ha koll!

Permalänk
Medlem

Snälla, återrapportera hur det gick med hjälp av inköpen du gjorde. Tack.

Permalänk
Skrivet av PeterP57:

Snälla, återrapportera hur det gick med hjälp av inköpen du gjorde. Tack.

Det löser jag! En av padsen var beställningsvara så den förväntas komma hit omkring den 12e april 😮‍💨

Permalänk
Medlem

Intressant! Har också ett 1080. Är det Hotspot eller GPU som är varmt?
Min Hotspot är 86 grader medans GPU är 75..

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Skrivet av Skylar7s:

Intressant! Har också ett 1080. Är det Hotspot eller GPU som är varmt?
Min Hotspot är 86 grader medans GPU är 75..

Båda skulle jag säga! Min hotspot i regel verkar vara 14-16c varmare än GPUn enligt HwInfo. Bifogar bild nedan för lite mätningar i Elden Ring och Baldurs gate, verkar vara skapligt varmt.

Permalänk

Kan inte redigera inlägget då jag insåg att länken till msi forumet med ritningen är trasigt! Men bifogar bilden i detta inlägg istället:

Tanken var att använda 1.5mm där det borde vara 1.25mm då jag hoppas att dem är tillräckligt mjuka. Verkade vara ganska svårt att hitta just 1.25mm

Permalänk
Skrivet av PeterP57:

Snälla, återrapportera hur det gick med hjälp av inköpen du gjorde. Tack.

Tjena allesammans! Gjort renoveringen nu, var inte så lätt som man trodde som ny. Var ett fantastiskt pill att få tillbaka kylaren på chippet då kablarna för fläktarna och RGB headern var rejält korta! Märkligt dock då dem verkade vara mycket kortare än en dekonstruktionsvideo jag sett på kortet, nåväl! Dem flesta pads:en inuti var nästintill snustorra, sprack direkt man pillade på dem så antar att det var dags. Resultatet iallafall; peppar peppar så ser det ut som det blev väldigt bra med en rejäl dropp på cirka 15℃, om inte mer! Har inte hunnit mer än att provspela i cirka en timme men vad Afterburner visar så ser det ut som ett lyckat projekt.
Dem tidigare temps och värden hittas längre upp i tråden, här är dem nya att jämföra med.

Permalänk
Medlem

.... - JamalTheBlack"
Tjena allesammans! Gjort renoveringen nu, var inte så lätt som man trodde som ny......
Afterburner visar så ser det ut som ett lyckat projekt.
Dem tidigare temps och värden hittas längre upp i tråden, här är dem nya att jämföra med.

Wow.. Grattis, bra gjort ! En lyckad operation, där "patienten" överlevde.
Prova sedan att skruva upp i Ab, för att se vinsten ?

.. format-fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av JamalTheBlack:

Tjena allesammans! Gjort renoveringen nu, var inte så lätt som man trodde som ny. Var ett fantastiskt pill att få tillbaka kylaren på chippet då kablarna för fläktarna och RGB headern var rejält korta! Märkligt dock då dem verkade vara mycket kortare än en dekonstruktionsvideo jag sett på kortet, nåväl! Dem flesta pads:en inuti var nästintill snustorra, sprack direkt man pillade på dem så antar att det var dags. Resultatet iallafall; peppar peppar så ser det ut som det blev väldigt bra med en rejäl dropp på cirka 15℃, om inte mer! Har inte hunnit mer än att provspela i cirka en timme men vad Afterburner visar så ser det ut som ett lyckat projekt.
Dem tidigare temps och värden hittas längre upp i tråden, här är dem nya att jämföra med.

<Uppladdad bildlänk>

Ser fantastiskt bra ut, men även CPU verkar ligga upp till 13 grader under de tidigare värdena - sjunker tempen i hela lådan, gjort något med CPU också eller är det kallare i hela spelhörnan idag? 🤔

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Skrivet av PeterP57:

.... - JamalTheBlack"
Tjena allesammans! Gjort renoveringen nu, var inte så lätt som man trodde som ny......
Afterburner visar så ser det ut som ett lyckat projekt.
Dem tidigare temps och värden hittas längre upp i tråden, här är dem nya att jämföra med.

Wow.. Grattis, bra gjort ! En lyckad operation, där "patienten" överlevde.
Prova sedan att skruva upp i Ab, för att se vinsten ?

Tackar tackar! Möjligt att jag gör så, men funderar också på att underklocka för att trycka ned det ännu mer! 😅 Är inte så jätteinsatt att minmaxa performance, vill snarare att inget ska råka brinna upp hehe

Skrivet av ErikLtz:

Ser fantastiskt bra ut, men även CPU verkar ligga upp till 13 grader under de tidigare värdena - sjunker tempen i hela lådan, gjort något med CPU också eller är det kallare i hela spelhörnan idag? 🤔

Märkte det också! Men förmodar att hela lådan blir kallare nu när GPUn inte sprutar ut 85℃+ luft. Kör NZXT H510 Elite som chassi, otroligt snyggt men förjävlig luftflöde- skulle kunna agera som induktionsugn förmodligen.

Permalänk
Skrivet av JamalTheBlack:

Tjena allesammans! Gjort renoveringen nu, var inte så lätt som man trodde som ny. Var ett fantastiskt pill att få tillbaka kylaren på chippet då kablarna för fläktarna och RGB headern var rejält korta! Märkligt dock då dem verkade vara mycket kortare än en dekonstruktionsvideo jag sett på kortet, nåväl! Dem flesta pads:en inuti var nästintill snustorra, sprack direkt man pillade på dem så antar att det var dags. Resultatet iallafall; peppar peppar så ser det ut som det blev väldigt bra med en rejäl dropp på cirka 15℃, om inte mer! Har inte hunnit mer än att provspela i cirka en timme men vad Afterburner visar så ser det ut som ett lyckat projekt.
Dem tidigare temps och värden hittas längre upp i tråden, här är dem nya att jämföra med.

<Uppladdad bildlänk>

orginal padsen är inte alltid sådana som du kan köpa som är typ som en gummimatta, de är ofta en annan typ som är typ mer som nån halvtorr armerad gipsplandning i konsistensen (tippar att de har en robot som typ sprutar på den som en sörja på kortet genom ett munstycke vid montering) och är typ one time use om man inte är extremt försiktig då den rivs sönder bara av att titta på den även på sprillans nya kort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows