Kassettdäck Nakamichi BX150-E problem

Permalänk
Medlem

Kassettdäck Nakamichi BX150-E problem

Hej,
Tog fram mitt kassettdäck Nakamichi BX150-E efter att ha haft det nerpackat i flera år. Den gick igång som vanligt men efter ca 30 sekunder så bara stannade det. Sen gick det inte att varken spela eller spola bandet och luckan öppnas inte ordentligt (bara lite halvt) så bandet sitter fast. Jag tog av locket för jag läste att det kan hjälpa att manuellt göra så att remmen roterar om den ev. hängt sig. Men det hjälper inte. Jag tycker det ser ut som att remmen är i fint skick. Någon som kan ha någon aning?

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte är nått gummirelaterat så har du servicemanualen här
https://www.hifiengine.com/manual_library/nakamichi/bx-150.sh...
Har inte satt mig in i hur däckets mekanik funkar utan det kan du göra i påsk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Om du ändå har av locket så kolla även ev eelektronik efter ålderskrämpor.

Läckande kondensatorer framförallt som åldras även utan användning.

Kan ju vara så att den elektroniskt är i så dåligt skick att motorerna inte orkar dra runt som det ska längre.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ska tillägga nu att varken Play eller Stop är "tända", ska tydligen vara det när strömmen går på. Det enda som lyser är vid decibel. Jag kan inget om detta, därför jag frågar. Googlar för fullt och snackar med AI men inte fått något konkret mer än att det ev. är motorn som gått.

Strax efter att jag skrev detta blev där ett jäkla liv när den försökte dra igång. Allt lyser nu och den försöker gå igång när man trycker Rew/Fwd (inget händer på play) men den står bara stilla. Lucka går fortfarande inte att öppna mer än en liten springa. Ser även att remhjulet snurrar hela tiden nu, kan ej stänga av.

ny info
Permalänk
Medlem

Efter att ha knackat på en motor (den som sitter överst), har nu allt ändrats. Nu fungerar bara play ordentligt, rew/fwd fungerar jättesakta om man håller in knapp. Nu går luckan inte att öppna alls, innan ens en springa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hej2132:

Efter att ha knackat på en motor (den som sitter överst), har nu allt ändrats. Nu fungerar bara play ordentligt, rew/fwd fungerar jättesakta om man håller in knapp. Nu går luckan inte att öppna alls, innan ens en springa.

Problemen kan kanske bero på att den stått länge eller att den nu blivit så gammal att man ändå behöver rengöra de mekaniska delarna och smörja dem, gammalt fett och intorkad olja är mer likt lim än smörjmedel och gummidelar kan både torka och bli styvare, lämna avlagringar och deformeras de också pga ålder.
BX 150 är nu 40 år gammalt så en ordentlig rengöring och smörjning är nått man kan börja göra om man inte har något uppenbart problem för det kan hjälpa och det kommer även att underlätta eventuellt vidare felsökning om man vet att de mekaniska delarna inte kärvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.