Svenska Embracer säljer Gearbox för 4,9 miljarder kronor

Permalänk
Melding Plague

Svenska Embracer säljer Gearbox för 4,9 miljarder kronor

Efter tre år under den svenska spelkoncernen blir Take-Two nyägare för Borderlands-utvecklaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu har de ju sålt av några av deras bättre uppsättning av studios. 4,9 miljarder känns inte riktigt så bra betalt heller tycker jag just nu.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Dom köpte Gearbox för 363 Miljoner USD med möjligheten för Gearbox att få mer om dom nådde vissa prestationsmål, som jag misstänker att dom inte gjorde. Så det är drygt 100 Miljoner USD+ på drygt 3 år, låter inte som en förlustaffär, men knappast världens vinst heller givet att det finns stora kostnader både med att köpa och sälja bolag i form av omorganisation, integration osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Nu har de ju sålt av några av deras bättre uppsättning av studios. 4,9 miljarder känns inte riktigt så bra betalt heller tycker jag just nu.

Det är ju en underdrift, ca 1/3 av anskaffningsvärdet, yikes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är ju en underdrift, ca 1/3 av anskaffningsvärdet, yikes.

De sålde visserligen inte hela det de köpte för det andra priset. Så inte 100% korrekt jämförelse, men fortfarande framstår det som rejält "yikes".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

De sålde visserligen inte hela det de köpte för det andra priset. Så inte 100% korrekt jämförelse, men fortfarande framstår det som rejält "yikes".

Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur menar du?

"Däremot åker inte hela Gearbox-varumärket med, Gearbox Publishing i San Francisco blir kvar i Embracers ägo."

Dvs man säljer inte nu exakt allt man köpte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Känns så sjukt att folk som styr bolag som dessa lyckas presentera affärer som dessa och ändå behålla sina jobb.

Att efter 3 år enbart 1/3 av värde på gearbox är kvar är ju katastrof, antigen köpte de till för högt pris eller så har de förvaltat det dåligt. Jag fatta att marknaden är en annan nu än 2021, men att sätta sig i situationen där du tvingas sälja nu är ju också en bedrift.

Jobbar på en fabrik. Tänk om fabriken 3 år efter att jag jobbat på fabriken så har den enbart kvar 1/3 av sin kapacitet. Hade blivit ett himla väsen om dålig förvaltning etc. Det hade inte varit acceptabelt

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jobbar på en fabrik. Tänk om fabriken 3 år efter att jag jobbat på fabriken så har den enbart kvar 1/3 av sin kapacitet. Hade blivit ett himla väsen om dålig förvaltning etc. Det hade inte varit acceptabelt

Antar du missat alla artiklar om bolaget inom finansmedia senast året(?).

Det är ett bolag som expanderat snabbt när pengar var gratis men som inte har tillräckliga inkomster när ränteavgifterna stiger. Vad jag förstår så har affärsidén varit att köpa på sig utvecklar hej vilt och hävda att värdet av denna soppa är högre än enskilda komponenterna. Marknaden verkar inte längre tycka detta och VD:n och grundaren står väl inte allt för starkt längre.

Enkel jämförelse är väl SBB.

Permalänk
Medlem

Lite tveksam till att TakeTwo skulle vara en bra ny ägare. Hoppas dock att det går bra för Gearbox.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Antar du missat alla artiklar om bolaget inom finansmedia senast året(?).

Det är ett bolag som expanderat snabbt när pengar var gratis men som inte har tillräckliga inkomster när ränteavgifterna stiger. Vad jag förstår så har affärsidén varit att köpa på sig utvecklar hej vilt och hävda att värdet av denna soppa är högre än enskilda komponenterna. Marknaden verkar inte längre tycka detta och VD:n och grundaren står väl inte allt för starkt längre.

Enkel jämförelse är väl SBB.

Jo jag har koll på denna historia, men tycker ändå det är sjukt att den VD som satte embracer i skiten fortfarande har förtroende att försöka reda ut det.
Äger nog indirekt lite av embracer via någon fond, men hade jag varit storägare hade jag nog försökt få till en annan ledning...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Just den här delen av spelindustrin gillar jag verkligen inte.
Att ett bolag köper upp studios och sedan lägger ner dessa för att de inte lyckades tjäna sina snabba pengar som de ville är allt annat än bra för oss gamers.
Alltid trist när en kreativ bransch drabbas hårt på grund av pengakåta muppar.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Just den här delen av spelindustrin gillar jag verkligen inte.
Att ett bolag köper upp studios och sedan lägger ner dessa för att de inte lyckades tjäna sina snabba pengar som de ville är allt annat än bra för oss gamers.
Alltid trist när en kreativ bransch drabbas hårt på grund av pengakåta muppar.

Dom köper för att kvitta mot sina skatter.
Gratis IP.

Permalänk
Medlem

Gearbox har i princip bara Borderlands serien, och 3,an var ju allt annat än bra. Så man får väl se om Take Two kan vända på skutan med nästa spel.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jo jag har koll på denna historia, men tycker ändå det är sjukt att den VD som satte embracer i skiten fortfarande har förtroende att försöka reda ut det.
Äger nog indirekt lite av embracer via någon fond, men hade jag varit storägare hade jag nog försökt få till en annan ledning...

Wingefors (VD:n på Embracer) äger 37,8% av rösterna i Embracer så det ska ju massivt motstånd till för att kunna flytta på honom.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Gearbox har i princip bara Borderlands serien, och 3,an var ju allt annat än bra. Så man får väl se om Take Two kan vända på skutan med nästa spel.

Var lite inne på detta också.

Samtidigt ska man ha klart för sig att säljsiffror för spel har rusat under senaste tio åren. Sen speglar inte nödvändigtvis den högljudda kritiken från en liten skara potentialen i stort. Ser man bara till Borderlands 3 så var det enligt Wikipedia 5 miljoner sålda exemplar inom 5 dagar. Totalt har serien sålt 83 miljoner exemplar, enligt finansiell rapport från Take-Two.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Gearbox har i princip bara Borderlands serien, och 3,an var ju allt annat än bra. Så man får väl se om Take Two kan vända på skutan med nästa spel.

Trean var ju ändå inte en flopp. Otroligt bra gameplay även om storyn fallerade. Men Gearbox har hög ribba att leverera med 4:an. Känns som make or brake för serien. Wonderlands kändes som en flopp dock. Samma nivå på gameplay men där fallerade dom. Hörs dock som de kommer fortsätta på wonderlands serien.

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Skrivet av Dan_89:

Trean var ju ändå inte en flopp. Otroligt bra gameplay även om storyn fallerade. Men Gearbox har hög ribba att leverera med 4:an. Känns som make or brake för serien. Wonderlands kändes som en flopp dock. Samma nivå på gameplay men där fallerade dom. Hörs dock som de kommer fortsätta på wonderlands serien.

Är det inte en rejäl flopp med tanke på potentialen?
Jämför hur stor marknaden var inär 3an släpptes och jämför med hur mycket mindre den var när 2an blev populärt.

Att inte ens nå upp till säljsiffror som i närhet matchar det gamla spelet känns som en rejäl flopp.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Gearbox har i princip bara Borderlands serien, och 3,an var ju allt annat än bra. Så man får väl se om Take Two kan vända på skutan med nästa spel.

Homeworld 3 kommer om 2 månader.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB