Hjälp att hitta en skärm för jobb och spel

Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta en skärm för jobb och spel

Jag inser att jag behöver hjälp att hitta rätt skärm, och då framförallt paneltyp och upplösning.

Sitter idag med en Dell p2419hc som jag tagit på jobbet. Det är en 24" IPS skärm med upplösning 1920 x 1080 och 60Hz uppdateringsfrekvens.

Mitt användningsområde är 80% jobb (där jag läser och skriver mycket text) samt 20% spel. Eftersom jag är en gammal och tråkig gubbe så spelar jag mest spel som World of tanks, men även lite CS och Fortnite med brorsbarnen.

Anledningen till att jag vill byta skärm är att den är liten, ful och jag har inbillat mig att 60Hz uppdateringsfrekvens inte duger för mina lilla spelande. Det som jag tycker är väldigt bra med min nuvarande skärm är att jag den har laddning och bild via USB-c (snyggt och smidigt för att undvika massa sladdar när jag kopplar in laptopen) Jag har en stationär dator jag har inkopplad via displayport. Tangentbord och mus får jag koppla om när jag byter mellan laptop och stationär.

Och vad jag vill ha...
Jag trodde jag ville ha en ny stor fin OLED skräm eftersom de är dyrast. Dyrast är väl alltid bäst?
Men så har jag läst att text kan upplevas som suddig. Jag har lite halvkass syn och blir lätt trött i skallen, så då kanske OLED är dumt.

Om man vill ha en skräm som används 80% till jobb och ska inte vara för ansträngade att läsa text på men samtidigt gå att spela på, vad ska man ha då?
Övrigt är att jag absolut vill ha usb-c för laddning och bild till laptop, inte curved eller massa lampor som inte går att stänga av. Max 34" stor... Pris spelar inte så stor roll om det blir rätt skärm.

Väldigt osäker på paneltyp (VA, IPS, OLED) samt upplösning (har ju bara 1920 x 1080 idag och osäker på när hög upplösning och storlek på skärm gör text för liten).

Tacksam för hjälp och råd att hitta rätt. Inte köpt en skärm på 15 år...

//Filip

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Jag inser att jag behöver hjälp att hitta rätt skärm, och då framförallt paneltyp och upplösning.

Sitter idag med en Dell p2419hc som jag tagit på jobbet. Det är en 24" IPS skärm med upplösning 1920 x 1080 och 60Hz uppdateringsfrekvens.

Mitt användningsområde är 80% jobb (där jag läser och skriver mycket text) samt 20% spel. Eftersom jag är en gammal och tråkig gubbe så spelar jag mest spel som World of tanks, men även lite CS och Fortnite med brorsbarnen.

Anledningen till att jag vill byta skärm är att den är liten, ful och jag har inbillat mig att 60Hz uppdateringsfrekvens inte duger för mina lilla spelande. Det som jag tycker är väldigt bra med min nuvarande skärm är att jag den har laddning och bild via USB-c (snyggt och smidigt för att undvika massa sladdar när jag kopplar in laptopen) Jag har en stationär dator jag har inkopplad via displayport. Tangentbord och mus får jag koppla om när jag byter mellan laptop och stationär.

Och vad jag vill ha...
Jag trodde jag ville ha en ny stor fin OLED skräm eftersom de är dyrast. Dyrast är väl alltid bäst?
Men så har jag läst att text kan upplevas som suddig. Jag har lite halvkass syn och blir lätt trött i skallen, så då kanske OLED är dumt.

Om man vill ha en skräm som används 80% till jobb och ska inte vara för ansträngade att läsa text på men samtidigt gå att spela på, vad ska man ha då?
Övrigt är att jag absolut vill ha usb-c för laddning och bild till laptop, inte curved eller massa lampor som inte går att stänga av. Max 34" stor... Pris spelar inte så stor roll om det blir rätt skärm.

Väldigt osäker på paneltyp (VA, IPS, OLED) samt upplösning (har ju bara 1920 x 1080 idag och osäker på när hög upplösning och storlek på skärm gör text för liten).

Tacksam för hjälp och råd att hitta rätt. Inte köpt en skärm på 15 år...

//Filip

Ruskigt nöjd med min Asus xg32uq.
Platt, 16:9, 32" och 4k i en massa Hz.
Skall klara 160Hz men jag kör min i 120 då jag inte spelar FPS spel och jag inte märker någon skillnad i Windows.

Men den är ju inte ny längre.
Skulle jag handlat idag blev det en OLED.

Och oroa dig inte över textskalning.
Skalning fungerar tillräckligt bra i Windows numera för att det på sin höjd är lite irriterande när en del program inte stöder det.

Och utbudet bland platta 32" 4k skärmar är så stort numera att du definitivt kan hitta en skärm som passar just dina krav.
Köp hem och testa, använd returrätten om den inte duger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ruskigt nöjd med min Asus xg32uq.
Platt, 16:9, 32" och 4k i en massa Hz.
Skall klara 160Hz men jag kör min i 120 då jag inte spelar FPS spel och jag inte märker någon skillnad i Windows.

Men den är ju inte ny längre.
Skulle jag handlat idag blev det en OLED.

Och oroa dig inte över textskalning.
Skalning fungerar tillräckligt bra i Windows numera för att det på sin höjd är lite irriterande när en del program inte stöder det.

Och utbudet bland platta 32" 4k skärmar är så stort numera att du definitivt kan hitta en skärm som passar just dina krav.
Köp hem och testa, använd returrätten om den inte duger

Tack. Jag får kanske köpa hem och testa. Läst väldigt blandat om vad folk tycker om att jobba med OLED...
Eller sätta mig på elgiganten och jobba en eftermiddag

Permalänk
Medlem
Skrivet av dust79:

Tack. Jag får kanske köpa hem och testa. Läst väldigt blandat om vad folk tycker om att jobba med OLED...
Eller sätta mig på elgiganten och jobba en eftermiddag

Ingen expert på OLED.
Men högre upplösning minskar ju en hel del av de underligheter som OLED panelernas uppbyggnad ger.
Plus att det ju finns projekt som är på MS för att få till subpixel renderingen för att få bra text på just OLED:
https://github.com/microsoft/PowerToys/issues/25595
Det är ju inte helt orimligt att problemet löses inom rimlig tid.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dust79:

Väldigt osäker på paneltyp (VA, IPS, OLED) samt upplösning (har ju bara 1920 x 1080 idag och osäker på när hög upplösning och storlek på skärm gör text för liten).

Det är många som missar detta om storleken på text vilket har gett oss den tioåriga pågående missuppfattningen om att 4K-skärmar alltid kräver nästa generations GPU.

Se runt 150 ppi pixeltäthet som ett finger i vinden beroende på synförmåga, användning, individuella appars gränssnitt och hur man organiserar sitt skrivbord. Runt 150 ppi för skärmen på skrivbordet brukar de flesta uppleva 1:1-förhållande eller 100% skalning som för smått och otydligt. Blir svårt att se. Då skalar man istället i gränssnittet till önskade nivåer vilket är det som gör 4K-skärmar så flexibla.

27 tum 1920x1080: ≈82 ppi
27 tum 2560x1440: ≈110 ppi (även 34-tum 3440x1440)
27-tum 3840x2160: ≈163 ppi

Om man pratar om större skärmar, runt 40 tum brukar dessa som regel hamna längre bakåt för att matcha synfältet. Då kan man tala om PPD eller pixels per degree för att väga in det multidimensionella med hur avståndet påverkar. 42 tum 4K likt många OLED baserade på LG:s paneler har till exempel ≈105 ppi men om man räknar om avstånden de ofta används på är PPD-nivån jämförbar med en mindre skärm som står närmare. Som tumregel vill man nå runt 60 PPD eller högre för att få en skalning som börjar nå gränsen där man vill skala gränssnitt.

Vill man på en 4K-skärm ha en disponering av gränssnittet motsvarande en 1920x1080-skärm kör man 200% skalning i Windows. Blir lika "stort" som 1080p-skärmen fast med överlägsen gränssnittsrendering som är omöjligt på 1920x1080 native. Eller 150% skalning för att få motsvarande 2560x1440/QHD-nivån i disponeringen och återigen med överlägsen gränssnitsrendering som inte är möjlig på 2560x1440 native.

Eller något annan skalningsnivå beroende på. Poängen är att man kan välja. Man blir med hög ppi på skärmen inte längre låst till pixelmatrisen på samma sätt som man är låst till legacy-upplösningar likt 1920x1080. Vilket är vad många missar med 4K. Många är så fast i vad som är inaktuella tumregler efter alla år med låg ppi att de felaktigt transponerar de tankesätten på 4K-skärmar.

Denna förmåga till skalning vid hög ppi gäller även spel. Dels moderna spel som har nyare sorters skalningstekniker, DLSS, FSR etc. men också äldre spel där man kan hålla renderingen under skärmens upplösning för att hålla FPS-nivåerna uppe. Eftersom pixeltätheten är nära gränsen för vad ögat klarar att uppfatta som individuella pixlar blir skalning inte lika problematiskt när skärmen har hög upplösning. Nej, man måste inte rendera spelen i 4K för att man har en 4K-skärm. Man väljer det som ger en önskad upplevels. Däremot måste man ofta rendera spelen i 1440p på en 1440p-skärm för det ser rätt kasst ut om man försöker skala. Därmed blir man mer låst av en låg upplösning.

Kring 100 ppi (PPD typiskt runt 30–40 med 27-tum på skrivbord) och lägre som de flesta är vana med från alla legacy-upplösningar som just 1920x1080 och 2560x1440 ger en synlig pixelstruktur och det är för låg upplösning för att det ska fungera att skala utan tydlig inverkan på kvaliteten. Då är man låst till att rendera i native och hålla gränssnitten till 100 procent. Eftersom försök till skalning ser mindre bra ut eller har direkt negativ effekt.

Jag ser idag endast två skäl till att välja skärmar som är på 100 ppi-nivån, alltså dagens 27-tums 2560x1440-vaniljskärm eller UW-varianten som är 34–35 tum 3440x1440 (samma höjd bara mer bredd):

(1) Bulk. Det är billigare (och blir billigare) och finns ett mycket större utbud med 1440p-nivån och särskilt då 1080p-nivån
(2) Frekvens. Man kan för mindre pengar nå högre panelfrekvens likt 240 Hz och högre om man har den prioriteten för spelande.

Ifråga om paneltyp är svaret enkelt: IPS. Kan inte bli mer allround.

VA väljer man för att det är billigare, kanske för att det är högre kontrastförhållande, vilket då vägs upp mot fler nackdelar som sämre vinklar. TN är idag kvar främst för spelskärmar avsedda för hög frekvens och mer sällan för allroundbruk.

OLED ger en nya dimensioner bortom LCD-tekniken och det som är problemet idag är främst utbudet och prisnivåerna. Men det är också där tekniken ändras som mest.

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding , många tack för ditt mycket utförliga svar.
Jag förstår att jag inte behöver vara "rädd" för hög upplösning utan att det är en fördel med att kunna skala.
IPS är det som gäller också.

Hade kikat på denna (som ligger i överkant på min budget, hade föredragit under 10k och denna ligger däromkring med 5% rabatt som jag kan få):
https://www.dell.com/sv-se/shop/dell-ultrasharp-34-b%C3%B6jd-.... Men om jag förstår dig rätt så kanske jag borde satsa på högre ppi (och kanske en mindre skärm, men inte ultrawide)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av dust79:

Men om jag förstår dig rätt så kanske jag borde satsa på högre ppi (och kanske en mindre skärm, men inte ultrawide)

Endast du själv som kan svara på vad som är rätt för dig eller vad du borde satsa på.

Mitt inlägg var en respons på din fundering om att texten skulle bli för liten, vilket var en legitim fråga förr när tätare pixelstruktur faktiskt innebar mindre text eftersom det då var i stort sett endast 1:1-förutsättningar och ingen skalning av gränssnitt. Drog man igång Win8 på en 4K-skärm för första gången blev det en liten pixelchock. Idag är det annat.

Legacy-upplösningarna runt 100 ppi och lägre (dvs typiskt 1080p och 1440p) innebär att man är låst till förutsättningarna som skärmens fysiska format ger. Det går inte att göra så mycket åt den bild man får när man växlar mellan Full HD på 27 och 42 tum på samma skrivbord. Detta är den historiska lärdomen med skärmar som man bär med sig, jag själv inkluderad en gång i tiden.

Idag är hög upplösning inte ett hinder utan tvärtom en möjlighet att få ett mer amorf användning av gränssnitten anpassade efter individens önskemål. Om jag växlar mellan 27 tum och 42 tum 4K på skrivbordet blir skalningsnivån ett utmärkt verktyg för att matcha funktion och form, likt arbetsyta mot läsbarheten i text. 4K på 27 tum och 42 tum är båda användbara fast på på olika sätt.

Har man aldrig upplevt den flexibilitet som högre upplösning ger, då är det också svårt att föreställa sig hur den kommer till användning.

Kör gärna en 3440x1440-skärm om du tycker det passar dig och känns rätt. Då är den skärmen låst till den skalningen och det formatet. Fast så det länge matchar behoven så