Skapa Thumbnails gratis, Var?

Permalänk
Medlem

Skapa Thumbnails gratis, Var?

Hej,

jag skulle vilja skapa thumbnails. Finns det någon gratis tjänst för detta?
Testade lite med canva, men tyckte inte om den så mycket. Vad använder ni er utav?

Permalänk
Medlem

Vad för operativsystem använder du?

I Linux kan du enkelt öppna terminalen och skriva convert -resize 80x80 filen.jpg filen.webp. Och om du vill göra filstorleken ännu mindre, lägg till -quality 70 före eller efter resize. convert kräver att du har ImageMagick installerat.

Men om du använder dig av Windows, så är det många fler steg än i Linux. Lösningar: https://www.businessinsider.com/guides/tech/how-to-resize-an-...

Eller menar du hur du skapar en helt egen tumnagel? GIMP låter dig göra det helt gratis, tack vare FOSS.

Ändrade "kan låta" till "låter"
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Adobe Express duger, tycker jag.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vad för operativsystem använder du?

I Linux kan du enkelt öppna terminalen och skriva convert -resize 80x80 filen.jpg filen.webp. Och om du vill göra filstorleken ännu mindre, lägg till -quality 70 före eller efter resize. convert kräver att du har ImageMagick installerat.

Men om du använder dig av Windows, så är det många fler steg än i Linux. Lösningar: https://www.businessinsider.com/guides/tech/how-to-resize-an-...

Eller menar du hur du skapar en helt egen tumnagel? GIMP låter dig göra det helt gratis, tack vare FOSS.

jag använder windows 10. Behover kunna edita thumbnail också. Tex lägga till snygg text.

Skrivet av Dreijer:

Adobe Express duger, tycker jag.

är det gratis att använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

jag använder windows 10. Behover kunna edita thumbnail också. Tex lägga till snygg text.

är det gratis att använda?

Pris (eller avsaknad av pris) står antagligen på deras hemsida.

Permalänk
Snusfri

Pixlr eller GIMP om du skall ha något gratis.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

jag använder windows 10. Behover kunna edita thumbnail också. Tex lägga till snygg text.

Då är GIMP valet för dig

Skrivet av comp50:

är det gratis att använda?

Både ja och nej. Det beror på hur du vill använda mjukvaran. Läs mer: https://www.adobe.com/express/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Paint.NET fungerar också skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Icaros can provide Windows Explorer thumbnails, for essentially any video media format supported by FFmpeg, this includes popular filetypes such as: Mkv, Flv, Avi, Mp4, Mov, Rmvb, M2ts, Ogm etc.

Besides the FFmpeg supported filetypes, Icaros also contains custom parsers, which can produce Cover Art thumbnails for Mkv, Flac, Ape, Mpc and several other filetypes.

Icaros also provides Windows Explorer properties for the following popular filetypes: Mkv, Mk3d, Mp4, Mov, Webm, Ogm, Ogg, Flv, Avi, Rm, Rmvb, Flac, Opus, Spx, Ape, Mp3, Mpc, Mka, Tak, Tta, Ofr, Wav and more.

Properties refer to the info shown for each file in Explorer, such as length, width, height, title, channels and so on.

Icaros works on Vista, Windows 7, Windows 8/8.1, Windows 10 and Windows 11.

https://github.com/Xanashi/Icaros/releases

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Pixlr eller GIMP om du skall ha något gratis.

Pixlr var bra, behövdes inte ladda ner software, de hade online editor. GIMP behövdes ladda ner, men jag hittade en annan sida som hade GIMP online editor på fixthephoto.com har dock inte testat ännu.

Skrivet av Airikr:

Då är GIMP valet för dig

Både ja och nej. Det beror på hur du vill använda mjukvaran. Läs mer: https://www.adobe.com/express/

Är GIMP eller express lättare att använda? om jag bara ska använda för thumbnails. Såg att express inte hade så man kunde ta bort bakgrund i fri versionen.

Skrivet av krEJZi:

Icaros can provide Windows Explorer thumbnails, for essentially any video media format supported by FFmpeg, this includes popular filetypes such as: Mkv, Flv, Avi, Mp4, Mov, Rmvb, M2ts, Ogm etc.

Besides the FFmpeg supported filetypes, Icaros also contains custom parsers, which can produce Cover Art thumbnails for Mkv, Flac, Ape, Mpc and several other filetypes.

Icaros also provides Windows Explorer properties for the following popular filetypes: Mkv, Mk3d, Mp4, Mov, Webm, Ogm, Ogg, Flv, Avi, Rm, Rmvb, Flac, Opus, Spx, Ape, Mp3, Mpc, Mka, Tak, Tta, Ofr, Wav and more.

Properties refer to the info shown for each file in Explorer, such as length, width, height, title, channels and so on.

Icaros works on Vista, Windows 7, Windows 8/8.1, Windows 10 and Windows 11.

https://github.com/Xanashi/Icaros/releases

ska kolla detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

...men jag hittade en annan sida som hade GIMP online editor på fixthephoto.com har dock inte testat ännu.

Fejk. Om du klickar på "About" på fixthephoto.com/online-gimp-editor.html, så får du se att det i själva verket är Photopea som de använder sig av. Man kan inte komma åt GIMP via webbläsaren (källa), utan man måste installera det på sin dator för att kunna använda mjukvaran. Om du vill endast vill använda något via webbläsaren, så är dock Photopea det enda bästa valet. Adobe Photoshop finns online, men då måste du ge dom pengar efter 7 dagar + ha ett konto hos dom.

Du kan dock använda dig av rollApp för att komma åt GIMP via webbläsaren, men jag vet inte hur det funkar då jag vägrar skapa ett konto hos dom. Det finns en risk att du måste ge dom pengar för att kunna använda GIMP i längden, vilket jag verkligen inte skulle rekommendera, då GIMP är och ska alltid vara 100% gratis.

Skrivet av comp50:

Är GIMP eller express lättare att använda? om jag bara ska använda för thumbnails. Såg att express inte hade så man kunde ta bort bakgrund i fri versionen.

Jag har inte testat Adobe Express, så jag har tyvärr ingen aning. Men om du kan Adobe Photoshop, så kan du GIMP. GIMP är nämligen klassad som en Photoshop-klon.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Fejk. Om du klickar på "About" på fixthephoto.com/online-gimp-editor.html, så får du se att det i själva verket är Photopea som de använder sig av. Man kan inte komma åt GIMP via webbläsaren (källa), utan man måste installera det på sin dator för att kunna använda mjukvaran. Om du vill endast vill använda något via webbläsaren, så är dock Photopea det enda bästa valet. Adobe Photoshop finns online, men då måste du ge dom pengar efter 7 dagar + ha ett konto hos dom.

Är alltså fixthephoto.com/online-gimp-editor.html exakt samma som https://www.photopea.com ?
så de "länkar" till photopea? är väl inte något virus grej?

Skrivet av Airikr:

Du kan dock använda dig av rollApp för att komma åt GIMP via webbläsaren, men jag vet inte hur det funkar då jag vägrar skapa ett konto hos dom. Det finns en risk att du måste ge dom pengar för att kunna använda GIMP i längden, vilket jag verkligen inte skulle rekommendera, då GIMP är och ska alltid vara 100% gratis.

Jag har inte testat Adobe Express, så jag har tyvärr ingen aning. Men om du kan Adobe Photoshop, så kan du GIMP. GIMP är nämligen klassad som en Photoshop-klon.

aldrig testat adobe photoshop

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

Är alltså fixthephoto.com/online-gimp-editor.html exakt samma som https://www.photopea.com ?
så de "länkar" till photopea? är väl inte något virus grej?

Om du är orolig för och få din dator infekterad av sabotageprogram, gå då till photopea.com och använd deras verktyg därigenom. Det fixthephoto.com har gjort, är att använda en iframe med webbadressen photopea.com/#{"environment":{"theme":5,"intro":false}}. Så tekniskt sätt använder du Photopea, men då via fixthephoto.com.

Kolla källkoden på fixthephoto.com/online-gimp-editor.html i webbläsaren så ser du vad jag menar.

Skrivet av comp50:

aldrig testat adobe photoshop

Aha, ok Om du bemästrar GIMP och sen går över till Adobe Photoshop för att få AI (vilket jag personligen är rätt emot, alltså, att de har lagt in AI (totalt onödigt + möjligtvis integritetskränkande)), så kommer du kunna Photoshop på ett kick.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.