Trådlöst nätverkskort till stationär dator

Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverkskort till stationär dator

Hej!

Efter flytt har jag insett att ingen nätverkssladd är framdragen till det rummet som kommer användas till kontor. Jag använder en stationär dator i kontoret till jobb/surf/gamling och skulle därför behöva köpa ett trådlöst nätverkskort till datorn.

Upplever att det trådlösa nätverket funkar bra i rummet.

Har absolut ingen koll på trådlösa nätverkskort och önskar därför lite input på vilket man ska köpa!

Komponenter i min dator enligt nedan.

MSI B450 TOMAHAWK MAX
MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB GAMING X
Kingston A2000 1TB M.2 NVMe
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Ripjaws V
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB
Cooler Master Hyper 212 EVO
Fractal Design Define C Svart
be quiet! Pure Power 11 600W CM

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av smnstr:

Hej!

Efter flytt har jag insett att ingen nätverkssladd är framdragen till det rummet som kommer användas till kontor. Jag använder en stationär dator i kontoret till jobb/surf/gamling och skulle därför behöva köpa ett trådlöst nätverkskort till datorn.

Upplever att det trådlösa nätverket funkar bra i rummet.

Har absolut ingen koll på trådlösa nätverkskort och önskar därför lite input på vilket man ska köpa!

Komponenter i min dator enligt nedan.

MSI B450 TOMAHAWK MAX
MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB GAMING X
Kingston A2000 1TB M.2 NVMe
G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Ripjaws V
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB
Cooler Master Hyper 212 EVO
Fractal Design Define C Svart
be quiet! Pure Power 11 600W CM

Tacksam för hjälp!

Det finns en del olika alternativ att välja mellan, men det här från Asus är ett populärt val. Stöd för Wi-Fi 6 och passar fint med ditt moderkort i PCI Express x1-platsen längst ned.

Permalänk
Medlem

Kontrollera vilket chip som sitter på kortet. Intel är välrenommerat och har (till skillnad från deras nyare ethernetcontrollers) ett gott rykte så länge man bara är ute efter klient, inte accesspunkt. De har även ett bra stöd för Linux via iwlwifi-drivrutinen, vilket ökar flexibilitet, återanvändbarhet och andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Kontrollera vilket chip som sitter på kortet. Intel är välrenommerat och har (till skillnad från deras nyare ethernetcontrollers) ett gott rykte så länge man bara är ute efter klient, inte accesspunkt. De har även ett bra stöd för Linux via iwlwifi-drivrutinen, vilket ökar flexibilitet, återanvändbarhet och andrahandsvärde.

Just det trådlösa nätverkskortet verkar vara baserad på Intel's AX200 så där är det OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det finns en del olika alternativ att välja mellan, men det här från Asus är ett populärt val. Stöd för Wi-Fi 6 och passar fint med ditt moderkort i PCI Express x1-platsen längst ned.

Tack. Satsar på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av smnstr:

Tack. Satsar på det!

Noterade att det inte fungerar med mesh och har tänkt bygga ett mesh-nätverk hemma så får leta vidare..

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av smnstr:

Noterade att det inte fungerar med mesh och har tänkt bygga ett mesh-nätverk hemma så får leta vidare..

Var står det att det inte fungerar med meshnätverk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Var står det att det inte fungerar med meshnätverk?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/natv...

Under specifikationer

Kompatibel med MESH Nej

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av smnstr:

I det här fallet tror jag att Elgiganten har klippt-och-klistrat lite slarvigt i specifikationstabellerna från routrarna de säljer.

Att koppla upp sig mot ett Mesh-nätverk kräver inget specifikt stöd från det trådlösa nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

ASUS PCE-AX3000 använder sig av Intel AX200 vilket är rätt gammalt nu och det finns iaf två generationer nyare (AX210 or BE200) och ärligt talat är det där kortet inte speciellt prisvärt med tanke på vad du får.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10686160 eller https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5994822 kommer med AX210 exempelvis (det finns fler varianter men jag orkar inte leta mer)

Skulle dock starkt rekommendera en trådlös brygga istället som fungerar i de allra flesta fall mycket bättre och stabilare samt att du inte behöver bry dig om drivrutiner och eventuell latency på samma sätt. Kör du t.ex OpenWrt på din router så kan du använda WDS som löser allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

ASUS PCE-AX3000 använder sig av Intel AX200 vilket är rätt gammalt nu och det finns iaf två generationer nyare (AX210 or BE200) och ärligt talat är det där kortet inte speciellt prisvärt med tanke på vad du får.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=10686160 eller https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5994822 kommer med AX210 exempelvis (det finns fler varianter men jag orkar inte leta mer)

Skulle dock starkt rekommendera en trådlös brygga istället som fungerar i de allra flesta fall mycket bättre och stabilare samt att du inte behöver bry dig om drivrutiner och eventuell latency på samma sätt. Kör du t.ex OpenWrt på din router så kan du använda WDS som löser allt.

Tack för info.
Jag är helt grön på nätverk så istället för text får du gärna länka vad du rekommenderar att jag köper ☺️