Fått ärva dator, vill wipea hårddiskarna - men hur?

Permalänk
Medlem

Fått ärva dator, vill wipea hårddiskarna - men hur?

Som rubriken lyder har jag ärvt en PC från en polare som jag tänkt spela lite på.
Jag gjorde en återställning men trots det finns min polares filer kvar och knappt något utrymme kvar i SSDn eller hårddisken. Hur kan jag enklast wipea allt? Vill alltså att det ska kännas som en helt ny dator.

mvh

Permalänk
Medlem

Behöver lite mer info, vilken Windows version sitter du på?

Idag ska Windows ha en fabriksåterställning där du dessutom kan VÄLJA att ta bort personliga filer osv. och wipea datorn helt.

Sen är frågan, har du licensnyckeln för Windows kvar? Har du möjlighet att installera om? Det är nämligen det man brukar göra annars.

Permalänk
Medlem

Enklast är att gör ett USB-minme med Windows Media creation tool och gör en ren installation med den, ta bort alla partitioner och installera om helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Avancerad start på Windows gör det enkelt!

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/ge-datorn-en-helt...

Där kan du även välja att ta bort allt (radera hela disken)

Permalänk
Medlem

Har Windows 11, ska se om jag har nyckeln kvar. Gjorde en återställning igår där jag valde att ta bort personliga filer men nästan allt är ju kvar, kanske gjorde nåt fel iofs

Permalänk
Medlem

Boota från USB sticka och om du kommer åt systemdisken, ta bort alla partitioner och skapa en ny primär. Därefter kan man fylla med skräpdata om du har något sådant. Bara fylla upp disken så mycket det går sedan är det klart. Det är inte 100% säkert men i alla fall 98% säkert att man inte kommer kunna återställa data från systemdisken.

Det finns gratisprogram som kan boota från USB minne och radera hårddisken också.

Permalänk
Medlem

Du nämner att du har både en hårddisk och en SSD. En ominstallation kommer bara att påverka operativsystemsdisken, den andra får du formatera själv via diskhanteraren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjabo99:

Har Windows 11, ska se om jag har nyckeln kvar. Gjorde en återställning igår där jag valde att ta bort personliga filer men nästan allt är ju kvar, kanske gjorde nåt fel iofs

Du kan hoppa över nyckel steget om 10/11 redan är aktiverad.

Microsoft kommer ihåg och aktiverar den igen efter ett tag nästa gång datorn kopplas mot internet även om man bytt ut disken (inga andra kopplade) och bara har haft lokalt konto på datorn.