Open source video-editor enkelt beskära videor?

Permalänk
Medlem

Open source video-editor enkelt beskära videor?

Varenda streaming site för med ofoget att lägga upp widescreen filmer med den svarta kanten uppe och nere i själva videofilen. På vanlig widescreen märks det inte, men på ultra wide så blir det en liten ruta i mitten med svart upp, nere, vänster, och höger.

Finns det någon smidig open source video-editor där jag kan klippa av de utan att påverka de andra sakerna (som fps, codex, etc).

Både linux och windows är välkommet.

Eller nästan ännu bättre, om det finns något FFMPEG kommando jag kan köra? Copy allt as-is, minus x pixlar uppe och x pixlar nere.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av pistage:

Varenda streaming site för med ofoget att lägga upp widescreen filmer med den svarta kanten uppe och nere i själva videofilen. På vanlig widescreen märks det inte, men på ultra wide så blir det en liten ruta i mitten med svart upp, nere, vänster, och höger.

Finns det någon smidig open source video-editor där jag kan klippa av de utan att påverka de andra sakerna (som fps, codex, etc).

Både linux och windows är välkommet.

Eller nästan ännu bättre, om det finns något FFMPEG kommando jag kan köra? Copy allt as-is, minus x pixlar uppe och x pixlar nere.

Du kan alltid köra Davinci Resolve, bör täcka upp alla dina behov och mer därtill. Finns som gratis nedladdning (dock inte open source).

https://www.blackmagicdesign.com/products/davinciresolve

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det är inte möjligt att beskära och inte komprimera om videon. Rekommenderar LosslessCut om man vill klippa bort eller exportera delar av en video i lossless.

Det du behöver är en ny videospelare som stödjer scripts, mpv ska stödja AviSynth+ filer och finns även ca 10 användarscript för att hantera beskärning, från manuellt till automatiskt. AvsPmod är ett UI för att skapa AviSynth-filer.

Vill du inte använda scripts och dina filer är komprimerade med H.264 ska du kunna lägga till "cropping metadata", vilket mpv ska stödja.

Det ska även gå att använda Matroska och MPC-BE (eller mpv med tillägg) för att beskära med hjälp utav metadata.

La till information om Matroska.