Permalänk
Medlem

Uppgraderingspaket till sambo

Sambon har fått lov att köpa ett grafikkort genom sin utbildning. I samband med detta vill hon "snygga till" sin burk i helhet, dvs den ska vara vit med RGB (precis som alla hennes favorit-streamers har). Vi har kommit fram till det här. Vi är ganska bestämd i budgeten. Några åsikter? Jag har motiverat den lite föråldrade processorn med att man sparar några slantar och på så sätt kan lägga mer på det estetiska - vilket är viktigt. Och ja, jag är fullt medveten om att grafikkortsbudgeten skulle kunna spenderas bättre... men som sagt. 😮‍💨

Vi behåller hennes PSU (600W) och lagringsenheter från nuvarande. Hon har en i5 8400 idag, så det känns som att den skulle släpa efter en del med ett 4070 Super. Observera att det är i euro för vi bor i Finland.

Permalänk
Medlem

Det här ger väldigt mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan vara värt 100€ extra för AM5:

Tyvärr kostar det 200€ ytterligare för ett vitt N7 moderkort, vilket jag inte tror det är värt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen satsa på AM5 istället för AM4.

Permalänk
Medlem

Vill du ha just det grafikkortet och chassit, samt inte spendera något mer så får du inte något bättre för pengarna nej. Är helt ok val, kan köra på det.

Men byt ram-minnet till ett 2x8 kit (finns Adata 3200mhz för 5€ billigare). Inte mycket skillnad mellan 3200mhz cl16 och 3600mhz cl18, men med enskilda stickor är det mer risk att de inte fungerar bra/som de ska tillsammans på den hastigheten.

Permalänk
Medlem

Ska se om vi kan skrapa fram lite extra för ett AM5 i så fall. Tack för hjälpen, gott folk