Piratkopieringar ökar i Norden – var fjärde person är pirat

Permalänk
Melding Plague

Piratkopieringar ökar i Norden – var fjärde person är pirat

Högre kostnader på streamingtjänster pekas ut som en av orsakerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När gratis livestreams betecknas som en pirat klart det ökar

Permalänk

Ja. Så blir det när företag försämrar/begränsar sina tjänster och samtidigt ber dig att betala mer. Vem kunde ha anat?

Permalänk
Medlem

Känns väl ändå som en rätt så naturlig effekt på inflationen.

Permalänk
Medlem

Jag tror piratkopierat film, serier eller livesänd sport är nog boven till de högre siffrorna.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Tror inte ett ögonblick på dessa propagandasiffror. Är det i relation till betalande streamingkunder? Har de räknat med att samtliga som säger upp sina abonnemang automatiskt blir piratstreamare? Så om en och samma kund säger upp två av sina tre abonnemang så har vi helt plötsligt två nya pirater.

Personligen tycker jag att det som inte sänds på TV, det kan jag vara utan.

Permalänk
Medlem

Det kunde man ju räkna ut med röva, priserna ökar, utbudet blir sämre och fler tjänster, tro f*n folk laddar hem sina favoritserier ifrån all dem olika, själv har jag tur då typ alla mina favoriter finns på prime som jag tycker är prisvärd.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Erik av Pommerns anda lever alltså vidare.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

kan tro att piratkopiering gick ner när vi typ bara hade netflix som strömmingtjänst. men nu när strömmingtjänsten bler fler, sämre och dyrare. så kan man verkligen förstå att det nu går upp igen.
Det pratas nästa aldrig om att musik piratkopieras osv, jo tacka spotify för det.
Finns det alternativ till piratkopiering, som är smidigt och till ett rimligt pris ja då kommer piratkopiering även går ner.

Edit: exemple jag skulle vilja se Doctor Who säsong 11-13 lagligt, i sverige. Gärna streaming. men hittar verkligen inte hur. har bara hittat till säsong 10 och sedan 14 (den som finns på disney plus).

Så ja jag kan förstå om folk har lika svårt som mig att hittat sådant man vill tittat på att man istället gör det olagligt liksom.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Hej allesammans!

Vill bara påminna om att SweClockers forumregler gäller även i kommentarsfält. Inlägg som strider mot reglerna kommer att plockas bort och upprepade regelbrott kommer att leda till avstängning.

Specifikt § 7 - Piratkopiering som vi kommer titta extra på. Ni får gärna diskutera ämnet piratkopiering men all antydan på att ni har piratkopierat material eller hur man piratkopierar material är förbjuden.

Om du vill läsa mer om våra regler kan du se dem här.

Permalänk
Medlem

Ökade priser. Check.
Sämre utbud. Check.
Regionslås. Check.
Illegal nerladdning ökar = Va!?

Framför allt när olaglig nerladdning är det enda sättet att se på något så är det ju inte så konstigt att det blir illegalt nerladdat. Någon som t.ex. vet hur man tittar på senaste säsongen av brittiska Taskmaster i Sverige lagligt? Genuint nyfiken.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Hej allesammans!

Vill bara påminna om att SweClockers forumregler gäller även i kommentarsfält. Inlägg som strider mot reglerna kommer att plockas bort och upprepade regelbrott kommer att leda till avstängning.

Specifikt § 7 - Piratkopiering som vi kommer titta extra på. Ni får gärna diskutera ämnet piratkopiering men all antydan på att ni har piratkopierat material eller hur man piratkopierar material är förbjuden.

Om du vill läsa mer om våra regler kan du se dem här.

Ni antyder att folk gör det men resten får inte prata om det, hehe.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Betaltjänsterna har blivit dyrare -> piratkopiering ökar. Ingen är förvånad, förutom mediabolagen då...

Permalänk
Medlem

Alternativ så som Plex har gjort det mycket lättare att streama till alla enheter från ett eget media bibliotek. Fördelarna med tillgänglighet som streamingtjänsterna hade har nu försvunnit. Plex är också gratis och tillräckligt lätt för vem som helst att använda.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gilgamesh:

Ni antyder att folk gör det men resten får inte prata om det, hehe.

Nja, så är det ju inte, och inte heller är det vad du citerade. Det är okej att prata om, men inte att hjälpa andra piratkopiera eller att diskutera att man själv gör det.

Att diskutera om siffrorna stämmer, möjliga anledningar till att de ökar osv är tillåtet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6600K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Ni antyder att folk gör det men resten får inte prata om det, hehe.

Lite så ja..jag reagerade också på det

Permalänk
Medlem

Det har streamingtjänsterna bäddat för. Sov gott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nja, så är det ju inte, och inte heller är det vad du citerade. Det är okej att prata om, men inte att hjälpa andra piratkopiera eller att diskutera att man själv gör det.

Att diskutera om siffrorna stämmer, möjliga anledningar till att de ökar osv är tillåtet.

varför ska man spela dum om varför man tror andra gör det när många här garanterat gör det, bara löjligt, men visst högre priser, dåligt utbud, flera streamingtjänster bla bla bla, diskussionen över.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Du skulle väl inte stjäla en bil? Eller en handväska??? Eller en bildrörsbsserad teve??

Exakt. Piratkopiering är också ett brott - med allvarliga konsekvenser!!!

Källa: https://m.youtube.com/watch?v=_FtE0S-IyY0

edit: glömde den bildrörsbaserade teven
Permalänk
Medlem

Mitt problem är att det inte finns speciellt mycket som är värt att piratkopiera. Än mindre värt att betala för. Att döglo på sånt som andra skapat är inte speciellt utvecklande. Och värdet på det andra skapar sjunker drastiskt nu när var och varannan människa själva är kreatörer i någon form. Alla vill höras och synas i etern samtidigt som ingen bryr sig om dig eller det du gör.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Var fjärde var nog att ta i.

Säkert CopySwede som gjort oberoende undersökningar för att komma fram till det antalet...

Permalänk
Medlem

En bra utveckling. Företagen får förbättra sina tjänster så att det blir värt att betala för dem.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om man kan lita på dessa siffror om 5 miljoner *personer*, kan dock möjligtvis tänka mig 5 milj. påbörjade "piratströmningar". Det hela beror på hur de definierar pirat... Jag gissar många av dessa skulle då vara gjorda av samma personer. Transparensen för hur dessa siffror kommit fram är tämligen begränsad.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Du skulle väl inte stjäla en bil? Eller en handväska??? Eller en bildrörsbsserad teve??

Exakt. Piratkopiering är också ett brott - med allvarliga konsekvenser!!!

Källa: https://m.youtube.com/watch?v=_FtE0S-IyY0

Haha ja den klassikern, lika larvig nu som då. Speciellt med bror duktig Aro som frontfigur.
Jag har Prime som jag fick med när man blir primemedlem på Amazon (59kr är väldigt överkomligt för vad man får) och Netflix genom brorsan som betalat för extra användare och där är i princip allt som jag tittar på, sen har man TV från Telia med de vanliga kanalerna i grundpaketet så jag känner att jag klarar mig rätt okej med det mesta nu

Permalänk
Medlem

Företagen fick precis som de ville.

Permalänk
Medlem

Tycker inte 5 miljoner av 27,5 miljoner invånare är helt orimligt.

Permalänk
Medlem

Fullt förståeligt. Varför ska man betala mer för en tjänst som bara blir sämre? Se bara på Godzilla Minus One. Släpps inte på Blu-Ray förrän till hösten men finns att pirata redan nu.
Vad finns det då för motiv till att vänta ett halvår innan man själv legalt ska kunna köpa eller hyra den?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har själv börjat köpa film på skiva igen, skillnaden mot streaming är inte lika stor längre och då "äger" jag filmen/serien och kan se den när jag vill.

Ser även trevligt ut i hyllan

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Jag har flera flyttlådor med film jag aldrig kommer att titta på. många är köpta för fullpris. dvs 300:- numera är jag för fattig för det.. så nu väntar jag ett år tills priset gått ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Jag vet inte om man kan lita på dessa siffror om 5 miljoner *personer*, kan dock möjligtvis tänka mig 5 milj. påbörjade "piratströmningar". Det hela beror på hur de definierar pirat... Jag gissar många av dessa skulle då vara gjorda av samma personer. Transparensen för hur dessa siffror kommit fram är tämligen begränsad.

Du missar nog poängen. Det viktiga är att samhället nu kraftsamlar för att komma till bukt med denna kriminalitet genom utökad lagstiftning, större anslag till polis som kan fokusera på dessa frågor. Sen självklart förebyggande åtgärder där skola och socialtjänst blir viktiga spelare som kan utbilda i dessa frågor och ev vara grund för laglig angiveriverksamhet sk ”lagstiftat civilkurage” så att vi röker ut alla barn som inte gör rätt för sig eller får en inkörsport till tyngre kriminalitet, drogmissbruk m.m.