Datorskärm startar om när min TV används?

Permalänk
Medlem

Datorskärm startar om när min TV används?

Tjo!

Jag har ett underligt problem. Min dator med skärm står på andra sidan av vardagsrummet från min TV, men när min TV+PS5 används så tänds min datorskärm titt som tätt utan anledning. Det händer om och om igen med några 2-10 minuters mellanrum.

Det händer aldrig när TVn är avstängd. Ibland, men inte alltid, vaknar datorn och jag ser login-skärmen. Men inte varje gång. Oftast ser jag bara skärmens backlight, och ibland startar skärmen från noll - dvs. den visar Acer-loggan, G-Sync-loggan m.m.

Skärm: Acer Predator Z35P
Dator: Macbook Air M3 16GB 512GB
TV: LG OLED CS

Macbooken är ansluten till min skärm via USB-C till DisplayPort samt USB-C till USB-B som är skärmens ingång för att använda dess inbyggda USB-hubb.

Jag har tydligt märkt att problemet uppstår när jag startar min TV. Eluttagen är på olika ställen i vardagsrummet.

Är det någon som har en idé över vad som skulle kunna vara fel? Det finns inget annat eluttag för datorn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Gissar på nåt knas i proppskåp/elledningar? Du måste byta uttag för att utesluta det som datorn är ansluten till nu, absolut enklast.
Är datorn ansluten till TV'n kan det vara typ CEC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Gissar på nåt knas i proppskåp/elledningar? Du måste byta uttag för att utesluta det som datorn är ansluten till nu, absolut enklast.
Är datorn ansluten till TV'n kan det vara typ CEC?

Jag får helt enkelt dra en liten förlängningskabel för att kunna testa. Det borde ju visa sig ganska snabbt. Skärmen slutar starta om sig när jag stänger av TVn.

Datorn är inte ansluten till TVn.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Ser min teve under Multmedia Devices i Control Panel\All Control Panel Items\Devices and Printers så det kan tänkas att datorn reagerar på att nåt händer där. Miracast är en annan möjlig orsak.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Kan ju även vara PS5án som gör detta med.
Om du tex har en nätverksplats/nätverksdrive genom smb/nfs tillagd och ps5án försöker komma åt den lite då o då (samma med tv´n om du har nån app som kan ha en plats/drive genom smb/nfs).

Och som redan sagts CEC kan ställa till med en hel del skumma och omöjliga problem, har varit med om att allt CEC har funkat felfritt i ett system men efter städning så kopplades en hdmi kabel in i en annan port i förstärkaren och INGET fungerade efteråt.
Satte tillbaks allt som det satt och vissa saker fungerade och andra inte alls.

Så prova att slå av allt som har med CEC att göra i tv/ps5 och alla andra enheter du har anslutna o se om det hjälper.
OBS det kan dock heta nåt annat än CEC på en hel del enheter/märken, och använder du CEC nu så är det långtifrån säkert att det kommer fungera likadant efter att du stängt av och satt på CEC igen!!!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kan ju även vara PS5án som gör detta med.
Om du tex har en nätverksplats/nätverksdrive genom smb/nfs tillagd och ps5án försöker komma åt den lite då o då (samma med tv´n om du har nån app som kan ha en plats/drive genom smb/nfs).

Och som redan sagts CEC kan ställa till med en hel del skumma och omöjliga problem, har varit med om att allt CEC har funkat felfritt i ett system men efter städning så kopplades en hdmi kabel in i en annan port i förstärkaren och INGET fungerade efteråt.
Satte tillbaks allt som det satt och vissa saker fungerade och andra inte alls.

Så prova att slå av allt som har med CEC att göra i tv/ps5 och alla andra enheter du har anslutna o se om det hjälper.
OBS det kan dock heta nåt annat än CEC på en hel del enheter/märken, och använder du CEC nu så är det långtifrån säkert att det kommer fungera likadant efter att du stängt av och satt på CEC igen!!!

Datorskärmen är inte ansluten till TV, PS5 eller någon annan enhet som är ansluten till TVn. Datorskärmen är enbart ansluten till min Macbook. CEC kan uteslutas helt. Jag har ingen utdelad mapp på Macbooken som PS5 eller TV försöker nå.

Jag kan utesluta PS5:an också efter att ha provat lite i förmiddags.

Det är bara när TVn är igång som min datorskärm startar upp. Ikväll kommer jag byta uttag och prova med en förlängningskabel från annat rum.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat två andra uttag från ett annat rum men problemet kvarstår. Uttagen som jag har provat sitter inte på samma säkring som TVn.

Jag får fundera vidare...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Har du något högupplöst pekdon (mus) inkopplad i datorn och är datorn alltid påslagen när skärmen vaknar till liv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Har du något högupplöst pekdon (mus) inkopplad i datorn och är datorn alltid påslagen när skärmen vaknar till liv?

Jag har en USB-mottagare ansluten till skärmens inbyggda USB-hubb för Logitech MX Keys och MX Master 3 tangentbord och mus. Musen har dock varit ansluten via BT vid testande.

Datorn är alltid igång när det händer, ja, så både dator och TV måste vara igång för att det ska hända.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har en USB-mottagare ansluten till skärmens inbyggda USB-hubb för Logitech MX Keys och MX Master 3 tangentbord och mus. Musen har dock varit ansluten via BT vid testande.

Datorn är alltid igång när det händer, ja, så både dator och TV måste vara igång för att det ska hända.

Helt uteslutet att det är vibrationer som musen plockar upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Helt uteslutet att det är vibrationer som musen plockar upp?

Ja, det skulle jag vilja påstå är helt uteslutet

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

I batteri-inställningarna för Mac OS brukar det finnas en "vakna för nätverksåtkomst" som är på som default. Denna kan ge beteendet och härledas till att det bara ske när TV:n är på. LG:s apparater är väldigt pratsamma så att säga och har man kopplat ihop dem tidigare för Apple-TV-appen eller liknande kan det vara TV:n som väcker Macbooken för att tillkänna ge sin existens, "du kan strömma till mig nu". Detta väcker också anslutna tillbehör likt skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I batteri-inställningarna för Mac OS brukar det finnas en "vakna för nätverksåtkomst" som är på som default. Denna kan ge beteendet och härledas till att det bara ske när TV:n är på. LG:s apparater är väldigt pratsamma så att säga och har man kopplat ihop dem tidigare för Apple-TV-appen eller liknande kan det vara TV:n som väcker Macbooken för att tillkänna ge sin existens, "du kan strömma till mig nu". Detta väcker också anslutna tillbehör likt skärmen.

Det här kändes spontant som något som kunde vara anledningen till det hela. Men innan jag ändrar datorns inställningar så stängde jag av WiFi på TVn men det tog ungefär 15 minuter innan skärmen vaknade till liv ändå.

Nu har jag stängt av WiFi på datorn och dragit ur nätverkskabeln i dongeln till skärmen så nu har inte datorn någon anslutning.

Jag återkommer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Det tog en liten stund till men nu vaknade skärmen igen.

Nu hade Macbooken varken WiFi eller ethernet och TVn avstängt WiFi. Jag ska ändra inställningen som @Laxpudding nämnde men iom att datorn nu redan saknar nätverksåtkomst så känns det långsökt.

Jag har en Apple TV som förstås startar med TVn men man kan tycka att den inte borde påverka datorn när datorn inte har någon nätverksåtkomst…

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det tog en liten stund till men nu vaknade skärmen igen.

Nu hade Macbooken varken WiFi eller ethernet och TVn avstängt WiFi. Jag ska ändra inställningen som @Laxpudding nämnde men iom att datorn nu redan saknar nätverksåtkomst så känns det långsökt.

Jag har en Apple TV som förstås startar med TVn men man kan tycka att den inte borde påverka datorn när datorn inte har någon nätverksåtkomst…

Nu börjar jag tröttna.

Jag har stängt av WiFi på dator och TV. Jag har stängt av Ethernet (via dongel ansluten till skärm), jag har stängt av funktionen @Laxpudding nämnde och jag har dragit ur USB-enheterna i skärmens hubb för ljud samt mus/tangentbord. Musen är dessutom avstängd för att utesluta vibrationer.

Nu är alltså skärmen fortfarande ansluten via USC-C till DisplayPort samt en USB-C till USB-B för skärmens hubb, men ingenting är anslutet till hubben.

Ändå tänds datorskärmen när TVn är igång!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Nu börjar jag tröttna.

Jag har stängt av WiFi på dator och TV. Jag har stängt av Ethernet (via dongel ansluten till skärm), jag har stängt av funktionen @Laxpudding nämnde och jag har dragit ur USB-enheterna i skärmens hubb för ljud samt mus/tangentbord. Musen är dessutom avstängd för att utesluta vibrationer.

Nu är alltså skärmen fortfarande ansluten via USC-C till DisplayPort samt en USB-C till USB-B för skärmens hubb, men ingenting är anslutet till hubben.

Ändå tänds datorskärmen när TVn är igång!

Något via bluetooth kanske?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Något via bluetooth kanske?

Nej, tyvärr inte! Enda BT-enheten som är ansluten till Macbooken är musen och den har varit avstängd hela kvällen.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle kunna vara någon form av RF-interferens eller interferens på elen som får skärmens strömdosa att reagera som om att den ska starta – eller att den sviktar i sin försörjning och går ur viloläge, effektivt bootar om skärmen i de fall man får upp logotyperna.

Långsökt och förstås väldigt svårt att bekräfta. Jag har varit med (inte själv, men andra via forum etc.) där liknande problem har visat sig vara att just strömadaptern är på väg att bli dålig. Men då har det också varit avbrott under drift. Slå på någon pryl i närheten och skärmen slocknar plötsligt eller bootar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle kunna vara någon form av RF-interferens eller interferens på elen som får skärmens strömdosa att reagera som om att den ska starta – eller att den sviktar i sin försörjning och går ur viloläge, effektivt bootar om skärmen i de fall man får upp logotyperna.

Långsökt och förstås väldigt svårt att bekräfta. Jag har varit med (inte själv, men andra via forum etc.) där liknande problem har visat sig vara att just strömadaptern är på väg att bli dålig. Men då har det också varit avbrott under drift. Slå på någon pryl i närheten och skärmen slocknar plötsligt eller bootar om.

Hmm... Skärmen verkar inte påverkas om jag slår på eller stänger av någon annan pryl än just TVn. Men mitt problem löses ju relativt simpelt genom att helt enkelt stänga av skärmen när jag går ifrån datorn och sätter mig i soffan.

Däremot blir man lite fundersam över om det är skärmen, datorn eller elen (som i sin tur kanske "skadar" datorn och skärmen?) som det är fel på.

Det hela började när jag bytte ut min Mac Mini M1 8GB 256GB till denna Macbook. Minin var också ansluten till skärmen via USB-C till DisplayPort men använde inte skärmens hubb eftersom Mac Mini hade tillräckligt många USB-A portar.

Så imorgon får jag helt enkelt koppla bort USB-C till USB-B-kabeln och testa på nytt för att utesluta det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit testa lite mer men har fortfarande samma problem.

Jag har provat utan kabeln till hubben, jag har provat utan strömkabel till Macbooken (så enbart USB-C till DisplayPort är ansluten) men med samma fel. Jag har också stängt av BT, WiFi på datorn samt WiFi på TVn.

Väldigt underligt...

Visa signatur

press nu1mlock