Permalänk
Medlem

Kontot låst

Jag har en kompis som precis har köpt en ny dator från FB marketplace (mot mina råd) och nu så krånglar den direkt. Jag var hemma hos honom att startade den och vi gick in och började logga in på hans microsoft konto. Jag behövde dra mig men han fortsatte själv och då hade det kommit upp att han behövde starta om för en uppdatering vilket han då gjorde. När dator sedan startade och kom fram till startsidan så kunde han inte komma vidare. när han klickar på logga in så står det att kontot är låst. Det finns inget annat att klicka på och han har testat hur många gånger som helst. Han har också startat om datorn och stängt av den och satt på den. Inget verkar funka.

Här kommer de specsen jag vet datorn har:
Modellen: Legion t5 26
amd ryzen 7 3700 8-core, 3.60 ghz
nvidea Geforce rtx 3060TI
(har inte mer information än så)
Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem

Installera om på en opartitonerad systemenhet för att vara säker på att inget gammalt hänger med.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Installera om på en opartitonerad systemenhet för att vara säker på att inget gammalt hänger med.

Tack! dock uppstår problemet att jag varken vet vad en opartitonerad systemenhet är eller hur man installerar om på den.:\

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hjälper inte när Microsoft-kontot är låst.

Permalänk
Medlem

Inget fel med att köpa begagnat varken på FB eller någon annanstans ifall man kan testa först.

Har ni inte ominstallerat windows helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av yebro:

Tack! dock uppstår problemet att jag varken vet vad en opartitonerad systemenhet är eller hur man installerar om på den.:\

Köper man begagnad dator och inte ens vet hur man installerar om en ren windows 10 så bör man nog vända sig till något företag som kan hjälpa till med installationen eller köpa nytt. så är väl bara skicka iväg polarn till nån firma som löser det

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Linus:

Köper man begagnad dator och inte ens vet hur man installerar om en ren windows 10 så bör man nog vända sig till något företag som kan hjälpa till med installationen eller köpa nytt. så är väl bara skicka iväg polarn till nån firma som löser det

@Linus
Just därför Swec och alla trevliga medlemmar är så bra och kan hjälpa till med sådant här 🙂

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9800X3D - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Sapphire 9070 XT Nitro+ - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Hjälper inte när Microsoft-kontot är låst.

Men...???
Om hans konto låses direkt på en ren-installerad dator är det fel på kontot och inte datorn.
Om det är det gamla befintliga kontot som är låst så installerar man om flr att tömma den på alla gamla rester av föregående användare och då fungerar win normalt igen.

Det enda som kan ställa till det är om TPM är aktivt och låst datorn, då är den skrot om ni saknar nyckeln.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men...???
Om hans konto låses direkt på en ren-installerad dator är det fel på kontot och inte datorn.

Precis det jag menar.

TS vän lade in sitt Microsoft-konto och möttes sedan av att kontot är låst.

Svensk version av @Oliver91:s länk är https://support.microsoft.com/sv-se/account-billing/kontot-ha....