Byte till ”för långsamma” DDR4-minnen?

Permalänk
Medlem

Byte till ”för långsamma” DDR4-minnen?

Hej!
En bekant har en begagnad HP EliteBook 840 G8 med bara 8 GB RAM (DDR4-3200). Datorn har två minnesplatser och klarar upp till 64 GB RAM.
Jag har två 16 GB-minnen av rätt typ men med lägre klockfrekvens (DDR4-2666) liggande. Skulle de funka i min bekants dator och vilka reella hastighetsskillnader kan det i så fall röra sig om? Jag vet inte hur kinkiga datorer är när det gäller minnen med för låga klockfrekvenser. Men det kanske bara är att testa och se om det funkar?
Någon som har testat detta?

Permalänk
Medlem

Det skulle troligtvis fungera bra, hastigheten gör inte så mycket så att det inte skulle vara värt att ha 32GB RAM istället för 8GB.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Under förutsättning att mer än 6GB RAM ofta används så kommer det förmodligen göra större skillnad att Windows inte längre kommer behöva "swappa", dvs, frigöra fysiskt minne (RAM) genom att skyffla data från RAM till pagefile.sys på lagringsmediet.
Windows gör det när det börjar ta slut på minne och jonglerar sedan med datan fram och tillbaka beroende på vad datorn används till.
Att "swappa" sliter även på SSD:er.

Skulle det vara så att datorn endast är utrustad med 1st 8GB-modul så kommer du förmodligen vinna prestanda med två stickor då "Dual Channel" för minnet kommer användas istället för "Single Channel".