Vad är mest populärt: QT eller Visual Studio?

Permalänk

Vad är mest populärt: QT eller Visual Studio?

Jag såg nyss att Visual Studio 2022 kunde erbjuda kross plattform i C++. Allt från skrivbord till Android/iOS och även för Linux.

Detta kan QT också. Så då är frågan vad som är mest populärast?

Jag har kört QT. Det var OK, så länge man undviker databaser och grafik/grafer. En annan nackdel med QT var att man var låst till deras bibliotek och allt började på Q.

Jag är att många företag väljer QT.

Visual Studio har jag bara kört C i. Väldigt snygg design och integrerat git.

Så vad skulle ni rekommendera mig om jag vill:

* Programmera i långtidsprojekt, alltså koden ska leva i flera år
* Enkelt att skapa grafiska applikationer
* C++
* Ergonomisk utvecklingsmiljö

Permalänk
Medlem

QT är ett ramverk, främst för grafiska användarinterface. Dvs, det är ett gäng bibliotek och headers.
Visual Studio är en utvecklingsmiljö. Dvs, kompilator, editor, debugger, m.m.

Man kan säkert använda QT tillsammans med Visual Studio, så det är inte antingen eller.

Jämföra dem är som att jämföra äpplen med lingonsylt.

Med det sagt, så är nog Visual Studio väldigt mycket populärare. De flesta som programmerar för Windows (och en del andra också) använder Visual Studio.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

QT är ett ramverk, främst för grafiska användarinterface. Dvs, det är ett gäng bibliotek och headers.
Visual Studio är en utvecklingsmiljö. Dvs, kompilator, editor, debugger, m.m.

Man kan säkert använda QT tillsammans med Visual Studio, så det är inte antingen eller.

Jämföra dem är som att jämföra äpplen med lingonsylt.

Med det sagt, så är nog Visual Studio väldigt mycket populärare. De flesta som programmerar för Windows (och en del andra också) använder Visual Studio.

Men med båda gör man applikationer för alla operativsystem. Alltså löser dom båda samma problem.

Så vad är mest vanligast ute på arbetsmarknaden? Annonser som efterfrågar efter C++ med Visual Studio eller annonser som efterfrågar efter C++ med QT?

Jag tror QT är vanligast med tanke på att dom har alltid funnits och har alltid varit tillgängligt, jämfört med Visual Studio som är väldigt ny inom krossplattform.

Men vad är framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Men med båda gör man applikationer för alla operativsystem. Alltså löser dom båda samma problem.

Det gör man med C också. Och med tangentbord. Har till och med hört att man använder bildskärmar när man gör applikationer för alla operativsystem. Betyder inte att de löser samma problem, eller är jämförbara.

Visual Studio och QT löser helt olika problem.

Citat:

Så vad är mest vanligast ute på arbetsmarknaden? Annonser som efterfrågar efter C++ med Visual Studio eller annonser som efterfrågar efter C++ med QT?

Jag tror QT är vanligast med tanke på att dom har alltid funnits och har alltid varit tillgängligt, jämfört med Visual Studio som är väldigt ny inom krossplattform.

Men vad är framtiden?

På arbetsmarknaden är det nog en minoritet som överhuvudtaget bryr sig om att göra applikationer för multipla plattformar. Merparten av dessa utvecklar appar för mobiler som skall kunna köras på både Android och iOS, och där används normalt inte C++ vad jag förstår.
Eller så gör de webb-appar. Som inte heller byggs med C++.
QT är inte heller särskilt vanligt för mobil-appar. Inte riktigt mitt område, men fem minuter med google indikerar att de populäraste ramverken för utveckling av mobilappar är javascript-baserade.

C++ som språk är på väg ut. Långsamt men ändå på väg ut. Så det är inte framtiden.

Visual Studio nämns sällan i platsannonser, även när det används på företaget. Precis som de sällan eller aldrig efterfrågar kunskaper med någon specifik kompilator eller texteditor. Det är sånt som utvecklare antas kunna lära sig snabbt på plats.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Det gör man med C också. Och med tangentbord. Har till och med hört att man använder bildskärmar när man gör applikationer för alla operativsystem. Betyder inte att de löser samma problem, eller är jämförbara.

Visual Studio och QT löser helt olika problem.

På arbetsmarknaden är det nog en minoritet som överhuvudtaget bryr sig om att göra applikationer för multipla plattformar. Merparten av dessa utvecklar appar för mobiler som skall kunna köras på både Android och iOS, och där används normalt inte C++ vad jag förstår.
Eller så gör de webb-appar. Som inte heller byggs med C++.
QT är inte heller särskilt vanligt för mobil-appar. Inte riktigt mitt område, men fem minuter med google indikerar att de populäraste ramverken för utveckling av mobilappar är javascript-baserade.

C++ som språk är på väg ut. Långsamt men ändå på väg ut. Så det är inte framtiden.

Visual Studio nämns sällan i platsannonser, även när det används på företaget. Precis som de sällan eller aldrig efterfrågar kunskaper med någon specifik kompilator eller texteditor. Det är sånt som utvecklare antas kunna lära sig snabbt på plats.

Okej. Jag trodde C++ var framtiden med tanke på att det används av så mycket företag.

Notera att mitt område är mikroprocessorer.

Permalänk
Medlem

"enkelt att skapa grafiska applikationer" har inget med utvecklingsmiljö o göra. Det handlar om vilken samling biblioteket du använder.

Använd Visual Studio Code (inte att förväxla med Visual Studio) istället som alla andra så kan du köra vad sjutton du behagar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

QT är som sagt ett ramverk och inte en utvecklingsmiljö.
Visual Studio kan du jämföra med Eclipse.
QT kan du koda i Visual Studio med tillägget QT VS Tools.
C# behöver inte kodas i Visual Studio.
.Net Framework är ett ramverk.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

QT verkar ha sin egna Editor också dock, undrar om det är den TS menar? QT Creator

Vore ju bra om det framgår vad som faktiskt menas @heretic16

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Generellt kan jag säga också att vilken IDE du använder är mindre intressant för din arbetsplats.

Programmerare väljer generellt utvecklingsmiljö utifrån sina egna preferenser. Vissa använder Visual Studio, andra kanske jobbar direkt i en texteditor, ytterligare någon tredje använder någon helt annan utvecklingsmiljö. Det är lite som att fråga en hantverkare vilket märke han använder för sina elverktyg. Det spelar ingen större roll för resultatet, och brukar vara ganska frivilligt för utföraren att välja enligt eget tycke och smak, men det kanske säger en del om dig som människa och hur du jobbar.

Eller på ett annat sätt, tänk dig att plugga på juristlinjen och sedan undrar om din framtida arbetsgivare hellre ser erfarenhet med Google Docs eller Microsoft Office? Det... spelar liksom mindre roll, det viktiga är vad du skriver, inte vilket verktyg du använder, och är det viktigt så förväntas du kunna anpassa dig.

Däremot kan ju så klart erfarenhet inom specifika ramverk, som t.ex. QT, vara meriterande om arbetsgivaren använder det. Däremot så kommer du som programmerare förväntas kunna lära dig, hoppa in och jobba med ett nytt ramverk när det behövs utifrån förändrade projektbehov. Erfarenhet med flera ramverk visar på att du har möjlighet att lära nytt och har bredare erfarenhet.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

"enkelt att skapa grafiska applikationer" har inget med utvecklingsmiljö o göra. Det handlar om vilken samling biblioteket du använder.

Använd Visual Studio Code (inte att förväxla med Visual Studio) istället som alla andra så kan du köra vad sjutton du behagar

VS code är så billigt. Då är det bättre med en riktig IDE

Skrivet av Joppis:

QT är som sagt ett ramverk och inte en utvecklingsmiljö.
Visual Studio kan du jämföra med Eclipse.
QT kan du koda i Visual Studio med tillägget QT VS Tools.
C# behöver inte kodas i Visual Studio.
.Net Framework är ett ramverk.

Jo jag känner till detta.

Skrivet av Pamudas:

QT verkar ha sin egna Editor också dock, undrar om det är den TS menar? QT Creator

Vore ju bra om det framgår vad som faktiskt menas @heretic16

Visual Studio Community 2022. VS Code är för dom som brukade använda vim.

Skrivet av pv2b:

Generellt kan jag säga också att vilken IDE du använder är mindre intressant för din arbetsplats.

Programmerare väljer generellt utvecklingsmiljö utifrån sina egna preferenser. Vissa använder Visual Studio, andra kanske jobbar direkt i en texteditor, ytterligare någon tredje använder någon helt annan utvecklingsmiljö. Det är lite som att fråga en hantverkare vilket märke han använder för sina elverktyg. Det spelar ingen större roll för resultatet, och brukar vara ganska frivilligt för utföraren att välja enligt eget tycke och smak, men det kanske säger en del om dig som människa och hur du jobbar.

Eller på ett annat sätt, tänk dig att plugga på juristlinjen och sedan undrar om din framtida arbetsgivare hellre ser erfarenhet med Google Docs eller Microsoft Office? Det... spelar liksom mindre roll, det viktiga är vad du skriver, inte vilket verktyg du använder, och är det viktigt så förväntas du kunna anpassa dig.

Däremot kan ju så klart erfarenhet inom specifika ramverk, som t.ex. QT, vara meriterande om arbetsgivaren använder det. Däremot så kommer du som programmerare förväntas kunna lära dig, hoppa in och jobba med ett nytt ramverk när det behövs utifrån förändrade projektbehov. Erfarenhet med flera ramverk visar på att du har möjlighet att lära nytt och har bredare erfarenhet.

Om man säger så här. Är det bättre att investera sin tid i QT eller lära sig Microsofts C++ utvecklingsverktyg? Microsoft brukar ha en tendens att skrota sina produkter, medan QT verkar vara långlivad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Ja du gör det ju inte direkt tydligare med dina svar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Om man säger så här. Är det bättre att investera sin tid i QT eller lära sig Microsofts C++ utvecklingsverktyg? Microsoft brukar ha en tendens att skrota sina produkter, medan QT verkar vara långlivad.

Läs mitt svar igen, jag har redan svarat på din fråga.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Läs mitt svar igen, jag har redan svarat på din fråga.

Jag vet att du svarade. Men du svarade inte vad QT är lämpat till jämfört med Visual Studio.

Jag tolkar som att QT är bättre lämpat för långtidsprojekt då QT stödjer mycket hårdvara. Medan Microsofts produkter är bra om du vill jobba med senaste tekniken, då Microsoft skrotar sina gamla produkter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Jag vet att du svarade. Men du svarade inte vad QT är lämpat till jämfört med Visual Studio.

Jag tolkar som att QT är bättre lämpat för långtidsprojekt då QT stödjer mycket hårdvara. Medan Microsofts produkter är bra om du vill jobba med senaste tekniken, då Microsoft skrotar sina gamla produkter.

QT är ett ramverk, en bunt bibliotek som tillåter dig att bland anant skriva GUI-applikationer som funkar cross-platform i C++.

Visual Studio är en IDE, d.v.s. en gloifierad texteditor med medföljande integrationer med kompilatorer och liknande, samt andra verktyg för att bygga GUI:n i, som kan användas till olika programmeringsspråk. Däribland C++, för projekt som använder QT, om man skulle vilja det.

Att jämföra Visual Studio och QT är som att jämföra ost med knäckebröd.

Jag föreslår att du börjar med att lägga fokus på att sätta rätt namn på saker, och förstå begreppen, det är viktigare än att djupdyka in i detaljerna. Programmering handlar om att lösa problem, inte att hårdplugga detaljer i ett visst ramverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Visual Studio lär inte försvinna i första taget, även om den kanske byter namn så småningom.
Första versionen av Visual Studio kom 1997, men den byggde på den tidigare produkten Visual C++, som i sin tur byggde på Microsoft C/C++ som ursprungligen hette bara Microsoft C, vars version 1.0 släpptes så tidigt som 1983.

Att jämföra Visual Studio med QT är som att jämföra en hammare med spik. Bägge används för att bygga hus, de kan användas tillsammans, men du kan inte byta ut den ena mot det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

VS code är så billigt. Då är det bättre med en riktig IDE

Skulle du kunna utveckla dessa påståenden?

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Skulle du kunna utveckla dessa påståenden?

Vim är en enklare textredigerare. Visual Studio är en stor IDE.

Permalänk
Medlem

Det är nog inte jättevanligt att använda QT Creator för utveckling mot Windows, mot vissa inbyggda system är det nog fortfarande ganska utbrett.

Många QT-program är inte ens korsplattforms, så VS med tillägg förekommer absolut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heretic16:

Om du tror att VSCode bara är en texteditor så har du missat väldigt mycket av vad VSCode kan göra.

Samma sak med Vim, det är långt ifrån en "enklare texteditor". Den har extremt många funktioner som inte finns i en grundläggande texteditor.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att HTML/JavaScript är ett underskattat verktyg för att göra cross-platform applikationer. Jag har tidigare erfarenhet av QT. Det hade sina problem. All korskompilering har sina problem då det snabbt är mycket specifikt per platform.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Jag tycker att HTML/JavaScript är ett underskattat verktyg för att göra cross-platform applikationer. Jag har tidigare erfarenhet av QT. Det hade sina problem. All korskompilering har sina problem då det snabbt är mycket specifikt per platform.

Underskattat? Typ varenda moderna program är skrivet i den teknikstacken, vilket leder till tunga applikationer helt i onödan.

Permalänk
Medlem

Menade du egentligen att fråga om QT vs .NET?

Visual Studio är ett program(IDE) du installerar på din dator för att koda i.
QT är ett ramverk du använder för att slippa uppfinna hjulet igen när du kodar i din valda IDE, och QT är specifikt för C++.

Så du kan köra Visual Studio och C++ med antingen .NET eller QT (eller en miljard andra)
Eller så kan du köra IntelliJ och C++ med antingen .NET eller QT (eller en miljard andra)

Det ena utesluter aldrig det andra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Tror du underskattar VSCode. Kan enkelt bli en IDE tack vare det enorma utbud av extensions som finns. VSCode har fördelen att vara mycket snabbare än VS med. Just för C++ så verkar de flesta föredra VS.

Permalänk
Skrivet av n0kturnal:

Tror du underskattar VSCode. Kan enkelt bli en IDE tack vare det enorma utbud av extensions som finns. VSCode har fördelen att vara mycket snabbare än VS med. Just för C++ så verkar de flesta föredra VS.

Orsaken har med att Visual Studio behöver man licens (kommersiellt bruk) för och är inte öppen källkod.

Sedan är VS Code för Linux också. Där sitter ju alla proffs.

Permalänk
Skrivet av Haptic:

Menade du egentligen att fråga om QT vs .NET?

Visual Studio är ett program(IDE) du installerar på din dator för att koda i.
QT är ett ramverk du använder för att slippa uppfinna hjulet igen när du kodar i din valda IDE, och QT är specifikt för C++.

Så du kan köra Visual Studio och C++ med antingen .NET eller QT (eller en miljard andra)
Eller så kan du köra IntelliJ och C++ med antingen .NET eller QT (eller en miljard andra)

Det ena utesluter aldrig det andra.

Ja! Jag menar QT vs .NET.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Ja! Jag menar QT vs .NET.

Ja, det var ju en helt annan fråga.
Och en som är relativt lätt att besvara.

.NET är mycket populärare än QT ute i arbetslivet.
Var och varannan platsannons nämner .NET medan jag inte ens kan minnas senast jag såg någon som nämnde QT.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jo, men JS är väll bara för webb?
Visst, det finns electron JS. Jag vet. Fortfarande en webbläsare

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Var och varannan platsannons nämner .NET medan jag inte ens kan minnas senast jag såg någon som nämnde QT.

Tack. Där har vi svaret på frågan. Personligen har jag svårt att greppa dot NET. Alla programmerare som jag känner brukar säga "detta är programmerat i dot NET" och samtidigt "dot NET är inget programmeringsspråk". Haha.

Då väljer jag Visual Studio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det är en helt annan fråga, nästan all .NET är "server side". Qt kommer bara användas på klient eller inbyggda system i det sammanhanget, inte för stora webb eller backend-applikationer.

Du ser absolut Qt nämnt i annonser, men då mot inbyggda system. Det är industrin där du utvecklar inbyggda system för fordon, styrsystem och industriella tillämpningar du hittar C++-utvecklare, iaf här i Sverige.

Skrivet av heretic16:

Orsaken har med att Visual Studio behöver man licens (kommersiellt bruk) för och är inte öppen källkod.

Sedan är VS Code för Linux också. Där sitter ju alla proffs.

För övrigt är Visual Studio Community fritt att använda kommersiellt för enskilda utvecklare! Bara att hålla omsättningen under 1 miljon USD eller max fem användare i samma verksamhet.

Nästan ingen sitter och utvecklar Win32-applikationer i Visual Studio Code på Linux, verktyget hjälper dig inte att korsbygga men du kan givetvis använda det för att skriva kod.

Använd de verktyg som passar för uppgiften i fråga och för teamet som ska underhålla.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är en helt annan fråga, nästan all .NET är "server side". Qt kommer bara användas på klient eller inbyggda system i det sammanhanget, inte för stora webb eller backend-applikationer.

Du ser absolut Qt nämnt i annonser, men då mot inbyggda system. Det är industrin där du utvecklar inbyggda system för fordon, styrsystem och industriella tillämpningar du hittar C++-utvecklare, iaf här i Sverige.

För övrigt är Visual Studio Community fritt att använda kommersiellt för enskilda utvecklare! Bara att hålla omsättningen under 1 miljon USD eller max fem användare i samma verksamhet.

Nästan ingen sitter och utvecklar Win32-applikationer i Visual Studio Code på Linux, verktyget hjälper dig inte att korsbygga men du kan givetvis använda det för att skriva kod.

Använd de verktyg som passar för uppgiften i fråga och för teamet som ska underhålla.

Bara notera. Jag skall INTE hålla på med web. Bara inbyggda system.

Så då kanske Qt är lösningen trots allt ?
Eller .NET kanske löser problemet ändå ?