Snabbkoll: Äger du en robotdammsugare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hur menar du nu? Den dammsuger golvet för mig och fungerar alldeles utmärkt! Körs oftast när jag inte är hemma och på max

Om man mest är hemma så får man ju ingen chans att använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om man mest är hemma så får man ju ingen chans att använda den.

Jaha, du har inget jobb? Min kör medans jag är på jobbet. Och för övrigt så är min robotdammsugare när den är på max inställning ungefär lika högljudd som en vanlig dammsugare (inte handdammsugare). Finns dock 4 olika ljudnivåer på robotdammsugaren och den kan vara rätt tyst om man vill det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Baxtex tipsade tidigare om Valetudo som funkar helt offline till ett flertal modeller:
https://valetudo.cloud/

Har en Roborock S5 som jag tänker testa med

Tack!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Vår Roborock S5 har varit en riktig jäkla trotjänare som strulat föga, bara behövt resetta kartan/använda backupkarta några ggr men annars har den tuffat på! Nu i huset önskar jag ju dock en vettig moppfunktion, och det verkar lite knepigt att lösa under 5-6k dessvärre vilket är lite synd. Kunde bry mig mindre om den självtömmer osv, ge mig bara vettig dammsugare + moppfunktion. Amazon hade ju bra sänkning under prime days på en modell, men 6.8k är svårinsålt till frugan alltså...

Permalänk
Medlem

Frågan var HAR du en robotdammsugare. Ja, två stycken till och med. En gammal iRobot Roomba jag vann för läääänge sedan och en Xiaomi frugan fick på köpet när hon bytte mobil. Startas max två gånger om året, all annan dammsugning görs med en Miele C3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Min effektivitetshjärna gillar inte det här resonemanget, för i praktiken har du ersatt en enhet med två. Om den manuella dammsugaren skulle gå sönder, kommer du köpa en ny då eller kommer du leva med att roboten lämnar lite skit här och var?

Effektivitet är ju bara ett mått (nytta vs resurser). Om du tänker på det som nytta vs pengar eller utrymme så är det kanske ineffektivt, men både gällande pengar och utrymme så är resurserna så pass små. Det som räknas för mig är tiden, och då är det här den absolut bästa lösningen.

En robotdammsugare kan sköta mycket av vardagsunderhållet, men det finns alltid ställen där den inte är så bra. Vid ytterdörren har vi en kant där det samlas grus och damm, och på grund av upphöjningen är roboten inte bra där. I dotterns rum finns det lådor med leksaker som täcker några hörn. I badrummet kommer den inte åt bakom toan. Det här är ställen som inte behöver städas varje dag, men som ändå behöver dammsugas varje eller kanske varannan vecka. Skulle vi inte ha roboten skulle vi antagligen dammsuga lägenheten varannan eller var tredje dag, men på grund av roboten har tiden som sätts på dammsugning minskat med kanske 80-90%.

Men svar på frågan; Skulle den manuella dammsugaren gå sönder skulle jag skaffa en ny, men antagligen en smidigare skaftmodell istället för en traditionell.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har en trotjänare Xiaomi Roborock S5 som funkar fint. Har bytt batteri en gång för något år sen.
Kör en gång i veckan 180kvm.
Funkar kanonbra!
Men jag antar att de nya modellerna är ännu bättre

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Jag läste på pollen: "Är du en robot dammsugare?"

Och till det svarar jag nej

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk

Nope, helt meningslöst för min del, liten lägenhet och jobbar hemifrån 95% av tiden
Kan lätt springa ett varv med en gammal hederlig dammsugare

Permalänk
Medlem

Har en Roborock S6+ MaxV som rullar en bit över 1000 timmar nu och gör en KANONJOBB med långhåriga damer, hundar och katter. Den ersätter absolut inte en vanlig dammsugare men det gör å andra sidan inte skaftdammsugaren heller.

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Labrador Retriever

Permalänk
Skrivet av Linsu:

Har en Roborock S6+ MaxV som rullar en bit över 1000 timmar nu och gör en KANONJOBB med långhåriga damer, hundar och katter. Den ersätter absolut inte en vanlig dammsugare men det gör å andra sidan inte skaftdammsugaren heller.

Kan princip kopiera det du skriver förutom att enda jag använder vanliga dammsugaren till är att tömma dammsugaren och
sen en swiffer för övriga ytor
1311 h

Permalänk

Nej, men är nyfiken på en damsugarrobbot.. om det kommer? 😁

Visa signatur

CPU: i9 14900K GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte Z790 Gaming X RAM: 32 GB DDR 5
PSU: Seasonic Focus GX ATX3 1000W CPU-Kylare: Corsair iCUE H150 RGB 360
Chassi: Aerocool APNX Creator C1 Lagring: NVMe SSD 1TB + NVMe SSD 4TB + SATA SSD 4TB

Permalänk
Medlem

Jag gjorde det förut, Den användes dock ganska sällan så jag gav bort den till lille syrran istället som precis hade flyttat hemifrån och hade en katt.

Hade bekymmer med att den fastnade i dörrmattan också, Så även om jag satt på jobbet och kände att "Ah kanske ska köra igång dammsugaren" så blev det ändå inget då den gjorde halva jobbet och sen fastnade vid dörren.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

Nej, men jag har planer på att köpa en i närtid. Har kollat en hel del på reviews och nu får vi se vad som kommer till black friday, mellandagsrea osv.

Permalänk
Avstängd

nej, jag har en vanlig dammsugare. Är de värt med robot om man inte är lat?

Permalänk
Medlem

Hur många "smarta" prylar måste man hemma?

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skurh1nk:

Hur många "smarta" prylar måste man hemma?

Beror på, hur mycket egen osmarthet behöver du kompensera för?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

49% har inte en robotdammsugare, jävlar vad sossar på sweclockers!
Jag har 2 R-D, fan bästa man kan köpa! Snart dags att byta S5an men bättre modell.

Jag ser inte behovet, har aldrig dammsugit, på något sätt försvinner det av sig själv. Jag vet inte hur det fungerar? Är nog så för många tror jag, därav statistiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

nej, jag har en vanlig dammsugare. Är de värt med robot om man inte är lat?

Det är väl upp till var och en vad man har lust att lägga sin fritid på tänker jag.
Vi lägger 5-10 minuter på att lyfta upp stolar, öppna dörrar, plocka upp saker från golven, sen får robotdammsugaren köra av golven som tar den ca 70-80 minuter. Jag hade dammsugit snabbare själv, tar ca 60min, men robotdammsugaren är noggrannare, mappar upp rummen med sin laserscanner och går systematiskt fram och tillbaka över golven och missar inte något område.
Därmed får jag 50 minuter över till annat vid varje tillfälle det skulle dammsugas.

Jag sitter inte i soffan och ser på när den jobbar. Jag startar den ibland på morgonen, sen åker jag till jobbet. Eller så går jag ner i garaget och jobbar på mina projekt Det blir ganska många timmar per år.

Vi uppskattar verkligen denna hjälp i vardagen.
Varken jag eller frugan trodde att den skulle funka så bra som den gör.
Men vårt hem har bra förutsättningar för robotdammsugare med låga trösklar osv. Så är det inte för alla.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Nej. Bor ensam i en medelstor lägenhet. Det tar mig max tio minuter att grundligt dammsuga hela, och då gör jag det garanterat bättre än en robotdammsugare, så det känns inte motiverat att skaffa en. Men jag köpte en till mina föräldrar och den är uppskattad. Men de bor i villa och är lite äldre.

Har man en stor bostad, har småbarn som sprider smulor och annat, eller har husdjur som fäller, då är det också vettigt att ha en som gör grovjobbet ofta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S