Snabbkoll: Äger du en robotdammsugare?

Permalänk
Medlem

Väntar på fyndpris på Dreame L10s Ultra! Jag kommer installera Valetudo custom firmware så fort jag får den, och kommer aldrig kopplas upp mot molnet.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

Välldigt många som har RobotRock. Eftersom det är min första så har jag inget att jämnföra med men tycker den är bra.

Permalänk

Roboten kan aldrig ersätta en vanlig dammsugare för den når inte överallt men jag dammsuger med vanlig dammsugare kanske en gång varannan vecka istället och roboten går varannan dag.

Permalänk
Medlem

Ja. Fyra stycken.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Har en Roborock S7 som funkar bra men har även en sladdlös dammsugare(Dyson, totalt skräp) för att ta där roboten inte kommer åt.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har en RoboRock Q5 Pro. Det här är vår andra efter en Electrolux som införskaffades någon gång runt 2017.

Överlag har det varit riktigt bra investeringar. Vi har kvar vår gamla manuella dammsugare, men nuförtiden kommer den ut kanske varannan vecka eller en minut när det verkligen behövs... annars sköts det vardagliga av robotdammsugaren, vilket också gör att det blir betydligt mindre damm i luften och på möbler.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hade sett ett 3:dje alternativ "Har båda". Eller iofs, ett fjärde "Har ingen dammsugare alls" kunde väl funnits med :).

Har en robot och en vanlig dammsugare, vissa saker klarar roboten helt enkelt inte att ta hand om

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sando:

Ja, jag har en RoboRock Q5 Pro. Det här är vår andra efter en Electrolux som införskaffades någon gång runt 2017.

Överlag har det varit riktigt bra investeringar. Vi har kvar vår gamla manuella dammsugare, men nuförtiden kommer den ut kanske varannan vecka eller en minut när det verkligen behövs... annars sköts det vardagliga av robotdammsugaren, vilket också gör att det blir betydligt mindre damm i luften och på möbler.

Min effektivitetshjärna gillar inte det här resonemanget, för i praktiken har du ersatt en enhet med två. Om den manuella dammsugaren skulle gå sönder, kommer du köpa en ny då eller kommer du leva med att roboten lämnar lite skit här och var?

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

En av de sakerna om inte inser man saknar förrän man faktiskt ägt en.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa men allt negativt man läst så köpte jag en batteridriven skaftdamssugare av modell avancerad istället o till bra billigare penning och den fungerar så bra o smidig o springa runt med att de inte känns värt, 3 plans kåk blir inte så smidigt med robott heller , o då går så fort bara slita med skaftsugaren när de är smutsigt nånstans

Permalänk

Jag kommer ej skaffa någon före de är mer som Tesla bot Gen 3
https://www.youtube.com/watch?v=2WXT3cQiLE0&t=463s&pp=ygUTdGV...

Inte ens denna duger, men det börjar bli en hushållsrobot som kan dammsuga, slänga sopor, tvätta etc.

Permalänk
Avstängd

Nej det har jag provat.

Får se om man skaffar en igen när det finns modeller som ersätter en vanlig dammsugare.

Permalänk
Medlem

Alltid varit av den åsikt att vi har såpass liten lägenhet att den skulle hela tiden surra i vägen i våra trånga smala gångar då man redan stöter i varandra hela tiden. Men lite coolt skulle det nog vara med en, man kan ju t.ex. låta den gå en gång i veckan, på helgen så kanske man inte stör sig alltför mycket.

Föräldrarna talar om att de borde få en "ordentlig" ny dammsugare med våtmopp funktion inbakat (såndär skaftdammsugare) men sett att de väger en del och kanske inte är så smidigt för pensionärer att använda, kanske man borde testa robotdammsugare, funkar det inte så tar jag den istället.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Traskar omkring med min vanliga dammsugare (Electrolux) i min stora herrgård på 60kvm. Så nej.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Har en rätt gammal neato d3. Den är okej, men firman har lagt ner så får se hur länge den fungerar. Skulle behöva nytt batteri.
Vill ha en modernare som har kamera så den kan undvika att köra över ex en strumpa eller kabel man råkat ha lite dumt.
Men kommer inte köpa ny förrän den lägger helt, lite får man ju tänka på miljön och plånboken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Min effektivitetshjärna gillar inte det här resonemanget, för i praktiken har du ersatt en enhet med två. Om den manuella dammsugaren skulle gå sönder, kommer du köpa en ny då eller kommer du leva med att roboten lämnar lite skit här och var?

Men den manuella dammsugaren lär ju hålla mycket längre eftersom man använder den mer sällan. Och är man inte en sån som orkar dammsuga varje eller varannan dag med vanlig dammsugare. Så har man ett renare troligtvis ett renare hem med kombinationen robot+manuell vid behov.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Bor i en enplansvilla på 120m2, har en Roborock S6 och en batteridriven skaftdammsugare som komplement. En perfekt kombo! Har mindre trösklar till varje rum, men dom är inga problem. Behöver vara lite högre trösklar för att det ska ställa till bekymmer.

Robotdammsugare och robotgräsklippare är två guldprylar som underlättat vardagen!

Permalänk
Medlem

Äger en men den är för dum och jag för slarvig med att alltid se till att sladdar ligger perfekt och inga leksaker ligger i sina korgar, så denna hamnar på en marknad framöver istället för någon annan som har bättre ordning hemma! 😬

Permalänk
Medlem

Den ägs av min sambo så jag röstade nej även om vi har en sådan hemma. Själv hatar jag robotdammsugaren och kör hellre gammal hederlig dammsugare.

Permalänk
Medlem

Har två, en på varje våning

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Ja, men jag använder den inte. Köpte den som en del av kriget mot mins hund (och i synnerhet hans päls; han hårar hysteriskt mycket). Den här ronden segrade emellertid pälsbollen. Robotdammsugarens borstar förvandlas till garnnystan om jag inte rengör dem minst en gång i veckan. Enklare att lägga den tiden på att dammsuga manuellt istället.

§9 raderat. // MOD
Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Kör en skaftdammsugare som funkar kanon så har övergivit planerna på att införskaffa en robot.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Roborock S6 år 2019 och den har fungerat bra sedan jag köpte den. Det är renare i min lägenhet nu eftersom jag kör den oftare (ca 2 gånger i veckan) jämfört när man dammsög manuellt innan jag skaffade min robotdammsugare.

Så för mig har det helt klart varit värt det. Om jag hade summerat den tid jag hade varit tvungen att lägga ner för att dammsuga sedan 2019 så hade det blivit ganska många timmar och dessa timmer lägger jag hellre på något annat som jag tycker är kul.

Permalänk
Avstängd

En robotdammsugare är en Gudasänd uppfinning för den som bor ensam och har lite tid att dammsuga själv.

Permalänk
Medlem

De låter för mycket för att jag skulle kunna tänka mig att ha en.
En vanlig dammsugare är både tystare och mer flexibel, sedan så ger dammsugning riktigt bra vardagsmotion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

De låter för mycket för att jag skulle kunna tänka mig att ha en.
En vanlig dammsugare är både tystare och mer flexibel, sedan så ger dammsugning riktigt bra vardagsmotion.

Vi kör aldrig vår när någon är hemma. Sätter på den när man är på jobbet eller i väg och handlar eller något liknande. Så är det klart och rent när man kommer hem.

Permalänk
Medlem

Jag använder mestadels en betydligt äldre, billigare, pålitligare, underhållsfri uppfinning som kallas "golvsop" och "spjäll". Kostar ingen el att använda, väsnas inte ett endaste dugg, kryper inte om kring själv kring fötterna på en så man ska hålla på och snava på den heller, helt fantastiskt vad de kunde uppfinna förr i tiden. Behöver inga påsar heller, bara öppna ytterdörren och slänga ut grus, löv och damm dit det kom ifrån.

Permalänk
Medlem

Japp har en Roborock S8 Ultra Pro som är ganska nice förutom att sidoborsten blir böjd av basstationen när den står och laddar =(
Känns ganska illa att en sådan "bugg" gick förbi teststadiet på designen av basstationen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

bokmärker den

Kommer en till Norden 2025, roborock qrevo curv, som har delad borste för "0%" tangled hår och klarar upp till 4cm trösklar genom att kunna höja sig. Inväntar den med spänning.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Jag har en 4 år gammal vanlig electrolux damsugare, en gammal electrolux som jag har till bilen, en Xiaomi s8 MAX som är mitt bästa köp någonsin, en skyffel och borste. Använder nästan enbart robotdamsugaren och borsten och skyffeln.
Den vanliga damsugaren använder jag under sängen då roboten inte går under den.
Som sagt, robotdamsugaren är nog det bästa jag köpt på länge. Den damsuger hela lägenheten 4 ggr i veckan när jag är på jobbet.
På helgen sätter jag på moppen så torkar den golvet samtidigt.
Löjligt gött!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard