Virtualhost till en folder blockerar phpmyadmin

Permalänk
Avstängd

Virtualhost till en folder blockerar phpmyadmin

Hej
Så jag har satt igång en server med Apache2 et.c. och så satte jag en virtualhost till en folder enligt den här guiden: https://www.youtube.com/watch?v=A76zPHJxG6E. Visst fungerade det att nå sidan efteråt när jag gick in på webbservern i webbläsaren fast http://servern.org/phpmyadmin/ (är inte riktiga domänen fast för att visa bara) fungerade inte. Så jag kan inte logga in på phpmyadmin längre.

Jag har typ detta i typ server.org.conf (exakt enligt guiden):
<VirtualHost *:80>
ServerName servern.org
ServerAlias www.servern.org
DocumentRoot /var/www/html/servern.org
DirectoryIndex index.html
ErrorLog ${APACHE_LOG_DIR}/servern.org_error.log
CustomLog ${APACHE_LOG_DIR}/servern.org_access.log combined
</VirtualHost>

Sen så har jag prövat att skapa en ny virtualhost del i filen som såg ut såhär:
<VirtualHost *:80>
DocumentRoot /etc/phpmyadmin
ServerName phpmyadmin
ServerAlias phpmyadmin
</VirtualHost>

Detta fungerar inte. Så hur ställer jag in Apache2 att visa phpmyadmin nu efter att ha följt den där guiden?

Permalänk

Kolla upp och jämför om samma user & group har rättigheter till både /var/www/html/servern.org samt /etc/phpmyadmin.

Varför lägger du inte bara phpmyadmin-mappen i följande sökväg? /var/www/html/servern.org/phpmyadmin
Då blir den ju nåbar på servern.org/phpmyadmin

Oavsett val se till att användare & grupp för båda sökvägarna du anger är samma.

Permalänk
Medlem

Det du säger i din andra Virtual host är att du ska lyssna på domänen "phpmyadmin", vilket inte kommer fungera om du inte lägger in det i hosts-filen för datorn du ansluter med, eller i routern.

ServerName måste vara domän, t.ex google.com eller subdomain.google.com.

Använd inne i ditt första VirtualHost block:
Alias /phpmyadmin /etc/phomyadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marabon:

Det du säger i din andra Virtual host är att du ska lyssna på domänen "phpmyadmin", vilket inte kommer fungera om du inte lägger in det i hosts-filen för datorn du ansluter med, eller i routern.

ServerName måste vara domän, t.ex google.com eller subdomain.google.com.

Använd inne i ditt första VirtualHost block:
Alias /phpmyadmin /etc/phomyadmin

Tack. Fick det att funka med typ följande rader i VirtualHost delen i .conf filen:

Alias /phpmyadmin /usr/share/phpmyadmin
<Directory /usr/share/phpmyadmin>
Options FollowSymLinks
DirectoryIndex index.php
</Directory>