Router specad till (300 + 867 ) Mbps ger bara runt 100 Mbps

Permalänk

Router specad till (300 + 867 ) Mbps ger bara runt 100 Mbps

Jag har en enkel äldre router av typ Asus RT N12 D1, den funkar bra och ger ca 80 Mbps i datorn när man kör trådlöst och sitter nära routern.

Tydligen har vi nu i vårt egna nät (bostadsrättsförening) minst 600 Mbps efter uppgradering av nätet. Så jag lånade en nyare snabbare router som är specad till (300 + 867) Mbps av modell Asus RT-AC 1200 med dubbla frekvensband, för att se om jag får större hastighet men det ligger fortfarande runt 80 Mbps. När jag kör trådat direkt in i datorn med nätverkskabel får jag verkligen höga hastigheter (runt 700 Mbps med Bredbandskollen) både upp och ned så farten finns där. Varför blir det ingen ökning när jag kör trådlöst och sitter nära den nya snabbare routern? Att den är specad till 300+867 Mbps, betyder inte det att den ska klara den hastigheten under ideala förhållanden eller är det siffror som anger nån annan slags hastighet?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Frågar är vad du testar med?
Du kan ha enhet/drivrutiner som inte är nya och klarar hastighet, du kanske är ansluten till 2.4Ghz nät med annan kanalbredd osv.
hastigheten är såklart under "ideala förhållanden" men mer än 80Mbps bör du få iaf.

Permalänk
Medlem

Precis, ansluter du på 2,5 GHz eller 5Ghz?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lolarorsos:

Jag har en enkel äldre router av typ Asus RT N12 D1, den funkar bra och ger ca 80 Mbps i datorn när man kör trådlöst och sitter nära routern.

Tydligen har vi nu i vårt egna nät (bostadsrättsförening) minst 600 Mbps efter uppgradering av nätet. Så jag lånade en nyare snabbare router som är specad till (300 + 867) Mbps av modell Asus RT-AC 1200 med dubbla frekvensband, för att se om jag får större hastighet men det ligger fortfarande runt 80 Mbps. När jag kör trådat direkt in i datorn med nätverkskabel får jag verkligen höga hastigheter (runt 700 Mbps med Bredbandskollen) både upp och ned så farten finns där. Varför blir det ingen ökning när jag kör trådlöst och sitter nära den nya snabbare routern? Att den är specad till 300+867 Mbps, betyder inte det att den ska klara den hastigheten under ideala förhållanden eller är det siffror som anger nån annan slags hastighet?

Den har bara 100 Mbit ethernetportar och hastigheten kommer därför inte att bli högre mot internet men med mycket marknadsföringsfloskler så kan man som du märkt framhäva teoretiska wifilänkhastigheter för att lura köparna...

Asus producerar en hel del skitprylar speciellt inom nätverksområdet och du har tyvärr en sån skräpmaskin som inte hör hemma i ett modernt lan för den hade varit slö även om den funnits för 15 år sedan.
Du måste alltså byta ut N12an mot nått som är "samtida".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Frågar är vad du testar med?
Du kan ha enhet/drivrutiner som inte är nya och klarar hastighet, du kanske är ansluten till 2.4Ghz nät med annan kanalbredd osv.
hastigheten är såklart under "ideala förhållanden" men mer än 80Mbps bör du få iaf.

Oj, här var det snabba svar!

Jag testar med en nyare, runt 2 år gammal bärbar dator med bra prestanda. Hur ser jag vilken hastighet datorn klarar förresten?

Är verkligen inte särskilt insatt i routrar men jag förstår att den har 2 olika frekvensband, ett snabbare med kortare räckvidd och det andra långsammare med längre räckvidd. Väljs inte detta automatiskt av routern när den känner av enheten och hur stark signalen är?
Det finns ju en egen sida för routern där olika inställningar kan göras men jag trodde ärligt talat att routern väljer optimala inställningar automatiskt.

En sån sida ser ut typ så här, ska man behöva göra inställningar i den alltså?

Asus routersida exempel

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den har bara 100 Mbit ethernetportar och hastigheten kommer därför inte att bli högre mot internet men med mycket marknadsföringsfloskler så kan man som du märkt framhäva teoretiska wifilänkhastigheter för att lura köparna...

Asus producerar en hel del skitprylar speciellt inom nätverksområdet och du har tyvärr en sån skräpmaskin som inte hör hemma i ett modernt lan för den hade varit slö även om den funnits för 15 år sedan.
Du måste alltså byta ut N12an mot nått som är "samtida".

Jovisst, den gamla har ju sina begränsningar men den nyare jag nämnde borde väl med sina bättre specs få åtminstone märkbart högre fart?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lolarorsos:

Jovisst, den gamla har ju sina begränsningar men den nyare jag nämnde borde väl med sina bättre specs få åtminstone märkbart högre fart?

Vad har du för wifikort i datorn ? Finns det annat/andra som använder wifi, BT och liknade inom radioräckvidd ?
Wifi använder ett delat medium så har du något annat som använder frekvenserna inom radioräckvidd så påverkar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som andra säger, kolla vilket band du är ansluten på och om båda är aktiva för den delen
Kan ligga på två olika id, dvs ett wifi för 2.4 ett annat för 5

Permalänk

Som mrqaffe sa, båda routerna har endast stöd för 100mbit på ethernet portarna. Så 600mbit från väggen blir 100mbit, sedan förlorar du lite på trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolarorsos:

Om det är Gigabit LAN på den så ja, annars är det som ovan nämnt om porten bara klarar 100Mbit får du inte ut mer ändå, bara för att den är ny behöver den inte klara mer.

Permalänk
Rekordmedlem

Sorry missade att även 1200 bara har 100 Mbit portar, Asus gör som sagt en hel del ren skit för att lura folk.

RT-N12 D1
RT-AC1200 V2
RJ45 for 10/100Mbps BaseT for WAN x 1
RJ45 for 10/100Mbps BaseT for LAN x 4

https://www.asus.com/se/networking-iot-servers/wifi-routers/a...
https://www.asus.com/networking-iot-servers/wifi-routers/asus...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som nämnts ovan så sitter begränsningen antagligen i WAN-portens 100 Mbit/s länkhastighet. Källan.

Om du vill lära dig lite om lurendrejeriet avseende annonserade länkhastigheter på WiFi så tycker jag den bästa förklaringen finns här.

Permalänk
Skrivet av Holypalaswe:

Som mrqaffe sa, båda routerna har endast stöd för 100mbit på ethernet portarna. Så 600mbit från väggen blir 100mbit, sedan förlorar du lite på trådlöst. https://i.imgur.com/MfVJopP.png

Ok, det verkar logiskt, fastän den andra routern är nyare, lite dyrare, har dualband och annat lull-lull så är den i princip inte bättre än den gamla, åtminstone inte vad gäller hastighet. Toppen, tack för all input. Ska jag byta blir det alltså till en som ger högre fart ut. Ethernetportarna, det är väl de fysiska portarna men klickar i nätverkskabeln i, men vilken spec tittar jag alltså efter om jag letar efter en router med högre fart trådlöst?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lolarorsos:

Ok, det verkar logiskt, fastän den andra routern är nyare, lite dyrare, har dualband och annat lull-lull så är den i princip inte bättre än den gamla, åtminstone inte vad gäller hastighet. Toppen, tack för all input. Ska jag byta blir det alltså till en som ger högre fart ut. Ethernetportarna, det är väl de fysiska portarna men klickar i nätverkskabeln i, men vilken spec tittar jag alltså efter om jag letar efter en router med högre fart trådlöst?

Wifi 6e eller wifi 7 är det som idag är "bra" bland nya modeller, man få då tillgång till 6 GHz bandet och de är allmänt bra i övrigt och det gör skillnad även om klienterna inte har 6 GHz stöd.
En budgetrouter bör ha wifi 6 och under det ska du nog undvika modellen helt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av KAD:

Som nämnts ovan så sitter begränsningen antagligen i WAN-portens 100 Mbit/s länkhastighet. Källan.

Om du vill lära dig lite om lurendrejeriet avseende annonserade länkhastigheter på WiFi så tycker jag den bästa förklaringen finns här.

Tack för länken, ska läsa igenom den vid tillfälle, verkar förklara problemet bra.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Wifi 6e eller wifi 7 är det som idag är "bra" bland nya modeller, man få då tillgång till 6 GHz bandet och de är allmänt bra i övrigt och det gör skillnad även om klienterna inte har 6 GHz stöd.
En budgetrouter bör ha wifi 6 och under det ska du nog undvika modellen helt.

Toppen, tack för det tipset. Fantastiskt att få en förklaring och möjlig lösning på problemet efter bara nån timme eller så här på forumet!