Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Tack det var riktigt bra förklarat!

Hoppas det kommer lite häftiga unika som även fungerar bra i endgame som Windforce, Shako, Grandfather osv i Diablo 2 gjorde när det var nytt

Som redan nämnts lite så är mycket av fokus på crafting i PoE så det innebär istället att man blir väldigt exalterad vid vissa currency-drops mer än unika (även om det, som sagt, finns väldigt eftertraktade unika i PoE och säkert kommer komma även i PoE2). Det finns ju inget inbyggt loot-filter i PoE (2) så det är tredjeparts som gäller och här brukar Neversinks filter vara riktigt trevliga. Har inte lagt in det än i PoE2 men tänkte göra det inom kort (https://github.com/NeverSinkDev/NeverSink-PoE2litefilter).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Om det tar sån lång tid för dig så tidigt att döda bossar kan du nog optimera lite mer. Hade inga större problem med min monk, min polare rullar på bra med en warrior (vi båda är melee). Är på act 3 nu, det första som satt stopp för mig är trial of chaos...

Ett tips är att använda 'currency' på just vapnet för att få ett bra, det gör mycket.

Gick tillbaka och kollade på vilken level det faktiskt var på mitt vapen -> lvl 9 suck...
grindade lite pengar spenderade det på random vapen i shoppen, fick ett lvl 21 vapen och gick från +15% till +70% spell damage

Kollade även lite djupare på support gems och hade inte kollat tillräckligt bra tydligen.
Hade chain på min Arc spell som gjorde att den tappar 50% damage... Ut med skiten, studsar redan mer än mobs som är kvar.

lyckades även få 2 st uniques när jag mobbade diverse tidigare bossar.
nr 1 - greathelm som ger rage när man tar skada - hade varit trevlig för melee klass
nr 2 - Skor med +10% MS men som ökar chansen med 91% att man blir affected av affliction men man får 20% MS när man är affected by said affliction. (wtf...?)

Utforskade lite mer i act 2 och vill bara framföra mina hjärtliga hälsningar till creature designern som gjorde spindlarna.
"Hoppas hen trampar på en trasig legobit i mörkret".

Ser fram emot helgen när man kan spela lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Utforskade lite mer i act 2 och vill bara framföra mina hjärtliga hälsningar till creature designern som gjorde spindlarna.

Araknofobi much? Spindlarna i PoE 1 var mycket mindre med undantag för stora bossar/rares.

Jag gillar spelet! Är i början av Act 3 som Warrior/Titan. Problemet är att få till ett bra vapen med hög phys dmg. Man gör sig snabbt av med den lilla currency som droppar, har fortfarande en låg level bas, blå 2h mace med T2 inc. phys och lite flat. Runor hjälper lite. Hade varit najs om essences uppgraderade vapen till rares istället för magic, det kanske kommer senare?

Finns det inga alterations i PoE2 eller kommer även dessa senare?

Permalänk
Medlem

Alla som kör Hardcore titta hit.

Startat ett gille "Jönssonligan" ja du hörde rätt.

Skicka PM till mig för invite. Vi har Guildstash och allt!

Visa signatur

🐯 En Svensk Tiger – VOIP, kaos & taktik
🌐 svensktiger.com

Permalänk
Skrivet av Haglund:

Finns det inga alterations i PoE2 eller kommer även dessa senare?

Finns inga och som jag förstod det så är tanken att de inte ska finnas, precis som några andra orbs som togs bort. Men men, det är Early Access, så mycket kan hända fram till och med 1.0

Visa signatur

Vill du gå med i en svensk Path of Exile 2-community på Discord?
https://www.poe2.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Official_P:

Finns inga och som jag förstod det så är tanken att de inte ska finnas, precis som några andra orbs som togs bort. Men men, det är Early Access, så mycket kan hända fram till och med 1.0

Okej, tack för svar. Alterations gjorde ju att man kunde få något användbart på en annars okej eller bra bas, synd att det mesta bara är vendor trash nu. Jag ska inte säga för mycket eftersom jag knappt spelat något, det kanske inte är världens grej att de är borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Gick tillbaka och kollade på vilken level det faktiskt var på mitt vapen -> lvl 9 suck...
grindade lite pengar spenderade det på random vapen i shoppen, fick ett lvl 21 vapen och gick från +15% till +70% spell damage

Kollade även lite djupare på support gems och hade inte kollat tillräckligt bra tydligen.
Hade chain på min Arc spell som gjorde att den tappar 50% damage... Ut med skiten, studsar redan mer än mobs som är kvar.

nr 1 - greathelm som ger rage när man tar skada - hade varit trevlig för melee klass
nr 2 - Skor med +10% MS men som ökar chansen med 91% att man blir affected av affliction men man får 20% MS när man är affected by said affliction. (wtf...?)

Snyggt

Haha, ja spindlarna förtjänar sin egen plats i helvetet

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Som redan nämnts lite så är mycket av fokus på crafting i PoE så det innebär istället att man blir väldigt exalterad vid vissa currency-drops mer än unika (även om det, som sagt, finns väldigt eftertraktade unika i PoE och säkert kommer komma även i PoE2). Det finns ju inget inbyggt loot-filter i PoE (2) så det är tredjeparts som gäller och här brukar Neversinks filter vara riktigt trevliga. Har inte lagt in det än i PoE2 men tänkte göra det inom kort (https://github.com/NeverSinkDev/NeverSink-PoE2litefilter).

Aha nice den där såg inte dum ut heller

Det är tillåtet att lägga in sånt där i spelet då man blir inte avstängd?

Permalänk

Blev köp för mig även då jag spelat väldigt lite PoE1.
Tar det lugnt, rushar inte igenom.

Är väldigt imponerad av grafiken, både fidelity men också hur miljöerna ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Aha nice den där såg inte dum ut heller

Det är tillåtet att lägga in sånt där i spelet då man blir inte avstängd?

Ja, Det finns till och med i options

Options > Game
Längst upp har du filter

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Om du vill ha bra dps increase som spell caster hitta vapen med +levels och gain % of damage as extra fire/cold/lightning damage. Gärna två
Efter dessa mods så kikar du på spell damage eller lightning damage.

Kring a2 lär du hitta minst +2 och 15-25% gain, får du det och går från ett vapen som typ bara har spell damage så kommer du troligen mer än dubblera din dmg.

Den här sökningen är nog en bra start på trade, bara ändra lite värden (kan inte ändra den från jobbet själv).
https://www.pathofexile.com/trade2/search/poe2/Standard/GW30j...

Även om man inte lirar trade så gör det att ha som mall på tidiga vapen (lvl 10-80 iallafall).

Skrivet av Haglund:

Okej, tack för svar. Alterations gjorde ju att man kunde få något användbart på en annars okej eller bra bas, synd att det mesta bara är vendor trash nu. Jag ska inte säga för mycket eftersom jag knappt spelat något, det kanske inte är världens grej att de är borta.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att Alts och scours är borta. Brukade använda flera tusen alts per liga, tycker det är kul att crafta så.

Nu tar man upp en bas från marken, drar trans+aug och slänger tillbaka om den inte prickar två bra mods

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Hunt3rseeker:

Till er som har prestationsproblem i spelet: Det är ett allmänt känt fel med Win11 24H2 som gör så att CPU:n arbetar mer än vad den behöver. Många användare säger att deras CPU når 100% ibland när de är i loading screen. Har hänt för mig flera gånger, och då fryser hela datorn, kan inte gör någonting.

Just detta händer mig.
Fruktansvärt irriterande. Hoppas verkligen detta kan lösas snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Just detta händer mig.
Fruktansvärt irriterande. Hoppas verkligen detta kan lösas snabbt.

Kanske redan är testat osv men "Engine multithread" har en historia av att skapa problem för AMD så att prova ändra den kan lösa saker.

Är en inställning inne i PoE.

Visa signatur

Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Kanske redan är testat osv men "Engine multithread" har en historia av att skapa problem för AMD så att prova ändra den kan lösa saker.

Jag kör en 10400F (japp, den börjar visa sin ålder)

Ska testa att stänga av multithread ändå.

Permalänk
Medlem

Som en nybörjare, om jag ska ta mig an spelet i ett easy mode, vad ska jag i så fall välja för karaktärsträd?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Som jag förstått det så handlar det inte om en bug i spelet, utan det är själva operativsystemet som ställer till det. Jag nedgraderade till 23H2 här om dagen och det har löst problemet för mig.

Visa signatur

| 𝒜𝐼 𝒸𝑜𝓃𝓃𝑜𝒾𝓈𝓈𝑒𝓊𝓇 |
| https://suno.com/@hunt3rseeker | https://civitai.com/user/Hunt3rseeker 🔞|
| RTX 4070 Ti Super 16GB Expert | AMD Ryzen 7 3700x | Gigabyte B550M DS3H | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | EVGA 750 B5 750W | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair 5000D Core Airflow | ASUS ROG Strix Flare MX Red | Logitech G502 Hero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunt3rseeker:

Som jag förstått det så handlar det inte om en bug i spelet, utan det är själva operativsystemet som ställer till det. Jag nedgraderade till 23H2 här om dagen och det har löst problemet för mig.

Ah, visste inte att det var helt bekräftat att windows gör det. Då finns det ju en lösning (även om flesta kanske inte kan använda den).

Skrivet av AmpRC:

Som en nybörjare, om jag ska ta mig an spelet i ett easy mode, vad ska jag i så fall välja för karaktärsträd?

Deadeye, Invoker och Infernalist minions är mest OP atm.

Troligen är spelet enklast om du väljer någon av dessa.

Infernalist minions verkar väldigt enkelt mekaniskt att spela, men du kan behöva läsa en guide för att komma igång ordentligt.
Finns t.ex denna https://maxroll.gg/poe2/build-guides/minion-army-infernalist-...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Hunt3rseeker:

Tror jag haft 24H2 installerat mer än 10 dagar tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Om du vill ha bra dps increase som spell caster hitta vapen med +levels och gain % of damage as extra fire/cold/lightning damage. Gärna två
Efter dessa mods så kikar du på spell damage eller lightning damage.

Kring a2 lär du hitta minst +2 och 15-25% gain, får du det och går från ett vapen som typ bara har spell damage så kommer du troligen mer än dubblera din dmg.

Den här sökningen är nog en bra start på trade, bara ändra lite värden (kan inte ändra den från jobbet själv).
https://pathofexile.com/trade2/search/poe2/Standard/6yVlBbbCG

Även om man inte lirar trade så gör det att ha som mall på tidiga vapen (lvl 10-80 iallafall).

Jag tycker det är väldigt tråkigt att Alts och scours är borta. Brukade använda flera tusen alts per liga, tycker det är kul att crafta så.

Nu tar man upp en bas från marken, drar trans+aug och slänger tillbaka om den inte prickar två bra mods

Jag är melee (Titan). Men tack för länken till Trade, visste inte ens att det fanns i PoE2.
Jo saknar också de gamla orbsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Jag är melee (Titan). Men tack för länken till Trade, visste inte ens att det fanns i PoE2.
Jo saknar också de gamla orbsen.

Mjo men personen jag svarade åt verkar vara caster

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jättekul och väldigt snyggt. Sen fattar man inte allt och hinner inte läsa på pga. ytterst lite tillgänglig speltid men förhoppningsvis kommer det.

Enkel fråga, kan man specca om? Vore kul att testa lite annat än det man valt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Mjo men personen jag svarade åt verkar vara caster

Missade det helt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Enkel fråga, kan man specca om? Vore kul att testa lite annat än det man valt.

Spelets "legally distinct Deckard Cain" tillåter dig att specca om dina passiva skills.

Dock går det inte att specca om skill/support-gems, men dom kan man farma bäst man vill ändå

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Spelets "legally distinct Deckard Cain" tillåter dig att specca om dina passiva skills.

Dock går det inte att specca om skill/supporr-gems, men dom kan man farma bäst man vill ändå

Tackar

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan ju tillägga att det sannolikt blir ohållbart att totalt respecca till en helt annan build, i alla fall om det görs ofta för att testa olika builds. I början är det inte så dyrt, men vid högre level så kostar det på att specca om hela trädet...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Hur är spelet med kontroll eller Steam Deck?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hur är spelet med kontroll eller Steam Deck?

Funkar fint med kontroll.
Har spelat på min Steam deck och det funkar trots en hel del dips under 30fps. Föredrar köra det på mitt PS5 dock.

Visa signatur

Bara för idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det kan vara så att inte alla items finns i listan, eller så är det helt enkelt så att det inte finns mer uniques.

Här har du en lista för Path of exile 1
https://pathofexile.fandom.com/wiki/List_of_unique_bows

Värt att tänka på dock är att i POE1 så var det någon enstaka båge man använde under LVLing, sedan var det till 97% en bra gul båge man letade efter.

T.ex så ska du ha en väldigt specifik build som är byggd efter en specifik unique båge för att slå en bra rare, och ändå så kommer nog en bra rare vara bättre.
T.ex så kommer du inte hitta en bättre unique båge DPS mässigt än en bra rare:
<Uppladdad bildlänk>

En sådan båge kommer 99 % av spelarbasen aldrig att kopiera. 😃 PoE1-crafting är så otroligt bra. En sådan båge kan ta ett team på 10 personer flera veckor och hundratals timmar att skapa.

Permalänk
Medlem

Har hunnit spela cirka 7-8h. Jag började efter första patchen så ingen erfarenhet förre den.
Jag bara älskar det. I mitt tycke det bästa arpg som har gjorts, möjligtvis delad första plats med diablo 2. Och då är vi bara i EA, detta kommer bara bli bättre. Tempot är top notch och drop raten är perfekt.

Permalänk
Skrivet av karlpop:

Har hunnit spela cirka 7-8h. Jag började efter första patchen så ingen erfarenhet förre den.
Jag bara älskar det. I mitt tycke det bästa arpg som har gjorts, möjligtvis delad första plats med diablo 2. Och då är vi bara i EA, detta kommer bara bli bättre. Tempot är top notch och drop raten är perfekt.

Ja, jag har haft superkul hittills! Visst, det finns en del att fixa, men är rätt säker på att GGG har koll på det mesta och att produkten som släpps i form av 1.0 kommer att bli fantastisk.

Visa signatur

Vill du gå med i en svensk Path of Exile 2-community på Discord?
https://www.poe2.se