Open AI har problem – GPT 5 ligger efter schemat

Permalänk
Skrivet av Ford Prefect:

Det finns ett oändligt antal sätt att prompta på. Några frågor är bättre än andra frågor - precis som i kommunikation mellan människor. Med ChatGPT så är det, i december 2024, extra viktigt att ge en bra kontext. Det är mer oroväckande om folk litar blint på svaren tycker jag.

Jo, det kan jag iofs hålla med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iliyena:

...egentligen ofarlig, men medan den testar lite saker blir halva planeten blir utloggad från alla kommunikationsvägar och var tredje bank får 0 kr i saldo på alla konton?..

Det här med att AI skulle smita är ju helt absurt.
Det här är alltså modeller som är så avancerade och stora att det behövs hårdvara för 10tals, kanske 100tals miljoner för att köra dom.. samtidigt som man odlar myten att dom skulle kunna "smita' över i vilket server-rack eller vilken laptop som helst..

Jag vet inte om människor som Max Tegmark förstår det, eller om han bara är en nyttig idiot, men skrämselpropagandan är ju också en del av sälj-taktiken, för det man också säger är att AI är mer kompetent än vad den faktiskt är.

För den som tror något annat än att OpenAI har gått all in sell mode så tycker jag man ska kolla upp deras och Microsofts nya definition på AGI.

Skrivet av dblade:

Det är ju första gången i vår livshistoria som vi har fått möjlighet att kommunicera med datorn på vårt egna språk.

Hade man velat skapa datorer som kommunicerar på vårat eget språk så hade man ju skapat det redan från början
Anledningen till att man inte gör/gjorde det är för att det var/är ineffektivt och, med all respekt, idiotiskt.

På sätt och vis kan man säga att alla arbetsplatser har ett eget språk. Säg att jag jobbar med VFX, då finns det en terminologi kring detta, ett språk.
Vissa är applikations-specifika, andra är bransch-specifika.

Det du/man vill göra då är att den helt ta bort den terminologin och ersätta den med "vardags engelska",

Bara för att ta ett exempel, försök få fram färgen hsla(160, 59%, 52%, 0.8) på "vårat eget språk".

Det är som sagt både ineffektivt och idiotiskt.

Permalänk
Skrivet av dblade:

Ja och internet var bara en fluga 🪰

Internet var en väletablerad teknisk lösning när detta sades, men en massa startups som försökte tjäna pengar på ”internetprodukter” fick miljontals dollar i riskkapitalpengar utan att ha ett bra sätt att växla över till en hållbar finansiering genom ett äkta värde i sin produkt. När finansbranschen upptäckte det gick luften ur bubblan: Internet fanns kvar, men många av de sämsta idéerna dog.

Det återstår att se hur många av ”AI”-företagen och -produkterna som överlever resan till att kunna stå på egna ben när kostnaderna måste täckas av betalande kunder snarare än av investerare och företagsledare med FOMO: Ingen vill halka efter, men alla letar fortfarande efter vettiga sätt att använda tekniken på.
Jag ser ju själv områden där vi har viss nytta av gen-”AI”, men är nyttan i alla lägen så stor - och så tillförlitlig - att jättarnas investeringar i datacenter och därtill hörande energiförbrukning kan bäras av vad folk är beredda att betala för det? Personligen tror jag inte det, men det märker vi inom ett par år, räknar jag med. Det vi kommer ha nytta av i framtiden är troligen något som körs i en mycket mindre skala eller något som bygger på en mer effektiv teknologi.

Och som någon annan redan nämnt i tråden: Termen AI har redan stulits och används om något som inte är det. Sen uppfann man termen AGI för att betyda vad AI skulle betyda - men nu flyttar OpenAI målstolparna igen, och kopplar betydelsen av den senare termen till monetär omsättning snarare än teknisk funktion. Det om något tyder väl på att man insett att dagens teknologi faktiskt inte är ett trappsteg på väg mot AI, utan bara en intressant återvändsgränd med begränsade möjligheter och tillämpningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det återstår att se hur många av ”AI”-företagen och -produkterna som överlever resan till att kunna stå på egna ben när kostnaderna måste täckas av betalande kunder snarare än av investerare och företagsledare med FOMO: Ingen vill halka efter, men alla letar fortfarande efter vettiga sätt att använda tekniken på.

Det blir sannerligen intressant. Ett tag till lär nog riskkapitalet pytsa in mer men ju tydligare det blir med diminishing returns desto snabbare lär man börja fundera mer på lönsamheten.

Jag ser ju själv områden där vi har viss nytta av gen-”AI”, men är nyttan i alla lägen så stor - och så tillförlitlig - att jättarnas investeringar i datacenter och därtill hörande energiförbrukning kan bäras av vad folk är beredda att betala för det? Personligen tror jag inte det, men det märker vi inom ett par år, räknar jag med. Det vi kommer ha nytta av i framtiden är troligen något som körs i en mycket mindre skala eller något som bygger på en mer effektiv teknologi.

Även om hypen kring LLM, ChatGPT, Claude mfl fortfarande är enorm har det väl redan börjat hända ganska mycket i den riktningen. I år har det dykt upp allt bättre SLM:er där Microsoft m.fl. lägger en hel del jobb, det har pratats mer om datakvalitet, det har pratats mer om energieffektiv AI, och jobbats mer på implementering faktiska nyttiga tillämpningar.

Men nej för mycket av det folk använder ChatGPT mfl till idag tror jag inte heller att folk är beredda att betala vad det faktiskt kostar, då måste det effektiviseras en hel del.

Och som någon annan redan nämnt i tråden: Termen AI har redan stulits och används om något som inte är det. Sen uppfann man termen AGI för att betyda vad AI skulle betyda - men nu flyttar OpenAI målstolparna igen, och kopplar betydelsen av den senare termen till monetär omsättning snarare än teknisk funktion. Det om något tyder väl på att man insett att dagens teknologi faktiskt inte är ett trappsteg på väg mot AI, utan bara en intressant återvändsgränd med begränsade möjligheter och tillämpningar.

Kanske en återvändsgränd om målet är AGI, men för att integrera i användbara tillämpningar har den väl redan kommit en bra bit men där tror jag det finns rätt mycket kvar att få ut, även om utvecklingen av själva modellerna skulle gå långsammare framöver. Gäller som du säger att hitta en affärsmodell som håller för det också.

Permalänk
Medlem

Men ”minnet” kan aldrig bli längre än dess uppmärksamhetsfönster, och startar du en ny session kommer den inte ha kvar de gamla referenserna utan faller tillbaka på sin ursprungliga träning plus de uppmaningar den fått av modellens ägare.

Kanske viktigast av allt för något som ska assistera i en beslutsprocess: ger du den en massa skitdata så kan den inte själv kolla upp om något av det verkligen stämmer.

Kom ihåg att den är tränad på mer eller mindre all tillgänglig mänsklig text, och att den är en sannolikhetsmaskin utan möjlighet att själv kontrollera saker. Men den har blivit beordrad att aldrig svara ”jag vet inte”.

Dock är det något ChatGTP kan göra idag, den kommer ihåg dina tidigare promptar (vet inte om dessa glöms bort om du tar bort dessa). Något AI:n referatet till när skrivit en närbesläktat fråga. Just inom programmering är just AI smidigare som bollplank än Google någonsin varit och försöka fråga i ett forum är rätt poänglöst, just för hur stämningen är inom dessa forum.

Skrivet av FabriciusRex:

Startups som jobbar med att säkra proccesser i arbetsflöden där man jobbar med AI får ju något att göra.

Och om AIn blir "bättre" än medel så kan man ju ersätta nedre halvan av kodarna med några AIs. Som man ändå iof måsta hålla koll på p.g.a. all skräpkod det spottar ut. Då kan man ju iof anställa tillbaka några av de man sparkade. haha

Dock hur ska man utbilda och träna upp ny personal för ersätta över halvan, när all personal tvingas skola om sig till andra yrken och nya väljer andra utbildningar för man inte kan få de enklaste jobben för bygga upp kunskapen inom X företag?

Jag går par utbildnings kurser inom programmering och de lär mest ut grunderna. Är svårare hitta kurser som passar min nivå.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det om något tyder väl på att man insett att dagens teknologi faktiskt inte är ett trappsteg på väg mot AI, utan bara en intressant återvändsgränd med begränsade möjligheter och tillämpningar.

Begränsade möjligheter? Vad hade du förväntat dig?

Det tog nästan två decennier för den elektroniska miniräknaren att utvecklas från den första prototypen till att bli en central komponent i kassasystem och liknande tillämpningar.

Det vi har tillgång till idag är ett enastående verktyg för alla som verkar inom teknikens värld. Jag själv får hjälp med att utforska nya idéer, friska upp bortglömd matematik eller hantera problem som ligger bortom min egen förmåga. Detta har gett mig möjligheten att snabbt utveckla system som jag tidigare bara kunnat drömma om. Jag har stor hjälp av O1 men ser fram emot O3.

Jag investerar betydande resurser för att få ett försprång och är beredd att satsa ännu mer för att få tillgång till ännu kraftfullare modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Hade man velat skapa datorer som kommunicerar på vårat eget språk så hade man ju skapat det redan från början
Anledningen till att man inte gör/gjorde det är för att det var/är ineffektivt och, med all respekt, idiotiskt.

På sätt och vis kan man säga att alla arbetsplatser har ett eget språk. Säg att jag jobbar med VFX, då finns det en terminologi kring detta, ett språk.
Vissa är applikations-specifika, andra är bransch-specifika.

Det du/man vill göra då är att den helt ta bort den terminologin och ersätta den med "vardags engelska",

Bara för att ta ett exempel, försök få fram färgen hsla(160, 59%, 52%, 0.8) på "vårat eget språk".

Det är som sagt både ineffektivt och idiotiskt.

Det handlar inte alltid om att ersätta teknisk precision, utan om att göra teknologin mer tillgänglig. Som i kodutveckling där fokus ligger på syftet snarare än detaljer, gäller detsamma för färger: det viktiga är användningsområdet.

Ta exempelvis färgen hsla(160, 59%, 52%, 0.8) – kanske används den för att skapa en lugn och naturlig ton i ett gränssnitt eller för att ge visuell hierarki i en design. Syftet är viktigare än syntaxen, och möjligheten att beskriva färgen med ord som "en mjuk grön med viss transparens" gör tekniken tillgänglig även för de som inte känner till exakt kodning.

Nu har vi ett nytt sätt att kommunicera med datorer. Även om det idag främst handlar om ljud, text och bild, ser jag stor potential när modeller (agenter) får tillgång till en rejäl verktygslåda (Visual Studio, Excel, SQL Server m.m.) och om de enklare kan förstå vad jag vill åstadkomma så kan de snabbare hjälpa mig att nå mitt mål. Att sudda bort de gamla CRUD interfacen vi jobbat med sedan vi började arbeta med datorer.

För mig började det med:

Ready?

Permalänk
Skrivet av dblade:

Begränsade möjligheter? Vad hade du förväntat dig?

Det tog nästan två decennier för den elektroniska miniräknaren att utvecklas från den första prototypen till att bli en central komponent i kassasystem och liknande tillämpningar.

Det vi har tillgång till idag är ett enastående verktyg för alla som verkar inom teknikens värld. Jag själv får hjälp med att utforska nya idéer, friska upp bortglömd matematik eller hantera problem som ligger bortom min egen förmåga. Detta har gett mig möjligheten att snabbt utveckla system som jag tidigare bara kunnat drömma om. Jag har stor hjälp av O1 men ser fram emot O3.

Jag investerar betydande resurser för att få ett försprång och är beredd att satsa ännu mer för att få tillgång till ännu kraftfullare modeller.

Missförstå mig rätt: LLM:er är skitcoola inom ramarna för vad de är, och hur högljudd kritiker jag än är av deras dåliga sidor är jag faktiskt också någon som tar hjälp av dem under vissa omständigheter - jag tror inte jag skrivit ett helt Powershellscript på egen hand på flera månader, exempelvis.

Det jag återkommande klagar på hos dem är just skillnaden mellan vad de är - och vad de sannolikt kommer förbli - och vad de marknadsförs som. Det senare leder till att för många får en felaktig uppfattning om deras kapacitet och framtida utvecklingsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det handlar inte alltid om att ersätta teknisk precision, utan om att göra teknologin mer tillgänglig.

Som någon redan har varit inne på, säg det då, kalla det för det. Det är bredd, inte spets.
Utvecklingsmässigt tar det oss 30-40 år tillbaka i tiden.

Skrivet av dblade:

Detta har gett mig möjligheten att snabbt utveckla system som jag tidigare bara kunnat drömma om. Jag har stor hjälp av O1 men ser fram emot O3.

Så, vad har du utvecklat? Samma sak kan ju någon som inte kan måla säga om "paint by numbers", det innebär inte att "paint by numbers" är någon revolution.

Skrivet av dblade:

Det tror jag säkert. Du får gärna bevisa motsatsen, men det ger dig inget försprång, det tar dig som bäst till en mgn-nivå.

Permalänk
Datavetare

Men ”minnet” kan aldrig bli längre än dess uppmärksamhetsfönster, och startar du en ny session kommer den inte ha kvar de gamla referenserna utan faller tillbaka på sin ursprungliga träning plus de uppmaningar den fått av modellens ägare.

Kanske viktigast av allt för något som ska assistera i en beslutsprocess: ger du den en massa skitdata så kan den inte själv kolla upp om något av det verkligen stämmer.

Kom ihåg att den är tränad på mer eller mindre all tillgänglig mänsklig text, och att den är en sannolikhetsmaskin utan möjlighet att själv kontrollera saker. Men den har blivit beordrad att aldrig svara ”jag vet inte”.

Men det sista är väl ändå just en sådan sak som blivit långt bättre under 2024, i alla fall med betalversionen av ChatGPT (GPT-4o).

Får rätt ofta svar som "kan inte svara på det då jag helt enkelt inte har nödvändigt information". Detta är ett konkret svar på en väldigt specifik teknisk fråga:

"Specific timing details for these transitions are proprietary and not publicly available."

Skulle säga att LLMs idag är extremt användbara. Enda man måste ha med sig är att de, likt vilken expert som helst, kan göra fel. Så man bör bara använda den till frågeställningar där man själv är rätt insatt i domänen så man har en bra känsla för när svaret kanske hamnat i diket.

Går ju så otroligt mycket snabbare att lära sig detaljer om nya ramverk, förutsatt att man känner till den korrekta nomenklaturen och använder den i promptar.

Sen är dagens stora LLMer exceptionellt bra på att resonera i rent matematiska termer. I alla fall ChatGPT visar väldigt tydligt hur den kommit fram till svaret, precis som man fick lära sig på mattelektionerna i skolan

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Skulle säga att LLMs idag är extremt användbara. Enda man måste ha med sig är att de, likt vilken expert som helst, kan göra fel.

Det här är ett oerhört märkligt svar, du verkar mena att det är en framgång när du får svaret "jag vet inte".

Som andra redan har sagt, dom är användbara, men dom är inga experter.
Ställer man specifika frågor om programmering t.ex. så blir det väldigt tydligt att svaret kommer från API-dokumentationen, och jag behöver inte betala flera hundra kronor per månad för att läsa den.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Det här är ett oerhört märkligt svar, du verkar mena att det är en framgång när du får svaret "jag vet inte".

Som andra redan har sagt, dom är användbara, men dom är inga experter.
Ställer man specifika frågor om programmering t.ex. så blir det väldigt tydligt att svaret kommer från API-dokumentationen, och jag behöver inte betala flera hundra kronor per månad för att läsa den.

Skulle säga att svaret man får från ChatGPT är långt bättre än det man kan få från API-dokumentationen. Det specifikt då man kan föra ett resonemang och få den att ge svar/exempel på väldigt specifika problem, något som av praktiska skäl aldrig går att få in i en API-dokumentation.

Min erfarenhet (från att numera använda ChatGPT väldigt mycket) är att det många gånger är rätt kritiskt att använda de korrekta termerna samt vara väldigt specifik i sin fråga. Det kräver typiskt någon form av domänkunskap från frågeställaren. Om man får den delen fel finns helt klart en risk att man får svar på något annat än man själv ansåg sig fråga om, men då är det främst hos frågeställaren och inte den som svarar bristen ligger.

Andra exempel är att låta ChatGPT göra olika former av sammanställningar av data, där "data" kan vara så luddigt som output från ett program/websida/dokument/etc som också innehåller massa (för sammanställningen) irrelevant information. ChatGPT är otroligt bra på att analysera innehållet, extrahera relevant information på rätt sätt och göra sammanställningen. Även här är det kritiskt att använda rätt termer för vad det man faktiskt vill få gjort!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xeonist:

Och för att ta detta: absolut!!!

Ställer man en väldigt specifik fråga där LLM:en kan dra slutsatsen att den faktiskt inte kan svara är det ju otroligt värdefullt att den faktiskt säger det. Ofta står det ju också varför den inte kan svara.

Tar man en enklare LLM är det inte alls osannolikt att man får ett svar, som då per definition är nonsens. Testade ställa samma fråga som jag beskrev ovan till LM-Studio körandes en rätt liten LLM. Den svarande glatt med ett totalt nonsens-svar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Som någon redan har varit inne på, säg det då, kalla det för det. Det är bredd, inte spets.
Utvecklingsmässigt tar det oss 30-40 år tillbaka i tiden.
Så, vad har du utvecklat? Samma sak kan ju någon som inte kan måla säga om "paint by numbers", det innebär inte att "paint by numbers" är någon revolution.

Det tror jag säkert. Du får gärna bevisa motsatsen, men det ger dig inget försprång, det tar dig som bäst till en mgn-nivå.

Jag känner inte att jag behöver bevisa något för jag har sett resultatet på mitt konto 💰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ställer man en väldigt specifik fråga där LLM:en kan dra slutsatsen att den faktiskt inte kan svara är det ju otroligt värdefullt att den faktiskt säger det. Ofta står det ju också varför den inte kan svara.

Jag håller inte med.
Om den alltid sa "jag vet inte", istället för att svara fel, då skulle jag hålla med dig.

Som det är nu är det som bäst en digital manifestation av Dunning Kruger, och i värsta fall en religion i varande, där vi kommer få/behöva människor som tolkar "skrifterna", och jag tycker redan vi ser stam/sektliknande tendenser, likt Windows vs Mac, Linux vs Windows eller x86 vs ARM.

Tänk om det var såhär med miniräknare, att 20% av svaren var fel, och man kunde bara räkna på tal som man typ redan visste svaret på.

Eller inom något annat område inom datorer.
20% av Coca Cola-loggorna jag gör blir fel färg, eller 20% av mina SMS går till fel nummer.

Hade det varit på det sättet hade såklart aldrig miniräknaren blivit en central komponent någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag känner inte att jag behöver bevisa något för jag har sett resultatet på mitt konto 💰

Om jag fattat dig rätt… det var nån som skrev att de får sparka alla programmerare på lägre nivå men jag tror tvärtom att detta kommer göra att de på lägre nivå blir lika duktiga som de skarpaste vilket gör att företagen inte kommer vilja anställa dyra personer vilket gör att lönerna stagnerar för utvecklare osv…

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Men det sista är väl ändå just en sådan sak som blivit långt bättre under 2024, i alla fall med betalversionen av ChatGPT (GPT-4o).

Får rätt ofta svar som "kan inte svara på det då jag helt enkelt inte har nödvändigt information". Detta är ett konkret svar på en väldigt specifik teknisk fråga:

"Specific timing details for these transitions are proprietary and not publicly available."

Skulle säga att LLMs idag är extremt användbara. Enda man måste ha med sig är att de, likt vilken expert som helst, kan göra fel. Så man bör bara använda den till frågeställningar där man själv är rätt insatt i domänen så man har en bra känsla för när svaret kanske hamnat i diket.

Går ju så otroligt mycket snabbare att lära sig detaljer om nya ramverk, förutsatt att man känner till den korrekta nomenklaturen och använder den i promptar.

Sen är dagens stora LLMer exceptionellt bra på att resonera i rent matematiska termer. I alla fall ChatGPT visar väldigt tydligt hur den kommit fram till svaret, precis som man fick lära sig på mattelektionerna i skolan

Det kan vara att jag inte ställer den sorts fråga som får "jag vet inte"-svar. Som du skriver finns det frågor som är meningsfulla att försöka ställa, men jag upplever fortfarande att även med en mycket detaljerad beskrivning av vad jag vill ha hjälp med blir svaret ofta något jag behöver lägga ner tid på att rätta upp i så resultaten blir korrekta. Som du säger: Frågar man inom sitt domänområde så vet man ju när den sticker ut och cyklar, men frågar man om något där man faktiskt inte vet svaret är det bäst att man har möjlighet att kolla upp vad man får tillbaka: Det kan stämma men kan lika gärna inte göra det och du vet som sagt inte utifrån svarets karaktär vilketdera det är.
Sen ska sägas att jag på arbetstid är låst till att använda Microsofts Copilot, och det behöver inte nödvändigtvis vara den skarpaste kniven i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja och internet var bara en fluga 🪰

Vi hade ju en enorm krasch när IT-bubblan sprack år 2000. Inte orimligt att det blir en stor "AI-krasch" också inom de närmsta åren. Det betyder inte att tekniken kommer att försvinna, men den kommer inte längre vara lika hajpad och man kommer inte kunna tiodubbla värdet på sitt företag genom att säga att man håller på med AI, precis som att man inte längre kan tiodubbla värdet på sitt företag genom att lägga till "dot com" i företagsnamnet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vi hade ju en enorm krasch när IT-bubblan sprack år 2000. Inte orimligt att det blir en stor "AI-krasch" också inom de närmsta åren. Det betyder inte att tekniken kommer att försvinna, men den kommer inte längre vara lika hajpad och man kommer inte kunna tiodubbla värdet på sitt företag genom att säga att man håller på med AI, precis som att man inte längre kan tiodubbla värdet på sitt företag genom att lägga till "dot com" i företagsnamnet.

Visst, värdet på många amerikanska bolag har just nu väldigt höga P/E-tal. Om vi tittar på Nvidia specifikt, ligger deras P/E runt 50, vilket inte är helt orimligt med tanke på deras marknadsdominans – eller hur?

Samtidigt finns det en risk att marknaden rekylerar tillbaka när efterfrågan mättas. Det är också möjligt att flaskhalsar, som bristen på elektricitet för att driva alla AI-datacenter, kan begränsa tillväxten.

Många spekulerar i att vi närmar oss en bubbla som kan spricka. Visst kan det komma korrigeringar, men på lång sikt tror jag att trenden är uppåt. Det påminner här om bitcoin: marknaden går upp och ner, och det är svårt att förutse när större rörelser sker. Det handlar om att investera med tålamod genom både upp- och nedgångar.

Det finns fortfarande de som har väntat i decennier på det perfekta tillfället att köpa sin första fastighet. Allt känns dyrt om man tittar på vad det kostade förra året. Det skapas bara mer pengar.

Permalänk
Skrivet av tapcatfan:

Microsoft äger GitHub, så de är redan löst.

Jepp, och de verkar inte bry sig ett dugg om vilka licenser utvecklarna har publicerat sina verk under så det är bara för dem att tuta och köra.