Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ok tack för info, är väl egentligen 6GHz bandet som är av intresse samt ändå ganska schysst hårdvara i övrigt, förutom flash delen, inte för att jag behöver 8GB som Flint 2 erbjuder, kör i princip bara Adguard Home på den, man undrar ju hur många kr de sparat på att inte köra 256MB+, vad kör du för paket på den och hur ser det ut med fria utrymmet?

Eftersom jag fick problem har jag kollat upp nandminnet i denna router lite extra och det står från winbond att det egentligen är 1Gb, men det är densiteten (alltså något jag inte förstår mig på) och 128Mb är det som gäller när man startat OpenWRT.

Har inte hunnit använda min så mycket att jag tagit anspråk på något utrymme alls än så länge.

Skrivet av Gilgamesh:

så om jag förstod rätt, kommer man inte kunna återställa routern till stock firmware om man kör med Openwrt uboot? för och nackdelar med respektive? när kan en snapshot tänkas släppas? Tack

Jag tror det går, men det är komplicerat - alltså ansluta med seriell kabel (det finns en färdig kontakt) och skriva diverse write/erase kommandon i en prompt.

i Asus uBoot finns ett (recovery) webgränsnitt man kan ansluta till med en webläsare och ladda upp en firmware-fil. Den kan du använda när du flashar till OpenWRT och du skulle kunna återställa routern till Asus original på samma sätt om man behöll Asus uBoot.

Det ser ut såhär:

Det finns redan en commit, men jag vet inte om den väntar på granskning eller om den inte är utlagd eftersom de kanske inte helt bestämt sig för vilken version som ska användas ännu.

Kan alltså inte svara på när den kan tänkas komma.

mediatek: filogic: add Asus ZenWiFi BT8 Hardware -------- MediaTek MT7988D SoC (3x Cortex-A53 @1.8 GHz max) 1GB DDR4 RAM 256MB SPI-NAND (Winbond) MediaTek MT7996 BE14000 Tri-Band Wi-Fi 7 3x LAN (2x 1GE MT7988 built-in, 1x 2.5GE MaxLinear GPY211C) 1x WAN (2.5GE MT7988 built-in) LED: RGB PWM (supported as 3x PWM LED) USB: 1x USB 3 Buttons: RESET, WPS UART: 115200 8N1 3.3V Installation ------------ 1. Hold down RESET button and power on the device until LED pulses red. 2. Assign IP 192.168.1.70/24 to your computer's Ethernet port 3. Connect Ethernet to one of the 1GE LAN ports 4. Open browser and visit http://192.168.1.1 5. Upload openwrt-mediatek-filogic-asus_zenwifi-bt8-factory.bin 6. Once OpenWrt initramfs system comes up, do sysupgrade using openwrt-mediatek-filogic-asus_zenwifi-bt8-squashfs-sysupgrade.bin

Edit: eftersom denna instruktion eventuellt inte gäller när den väl släpps är det bäst att stryka över den så att inte någon gör fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Eftersom jag fick problem har jag kollat upp nandminnet i denna router lite extra och det står från winbond att det egentligen är 1Gb, men det är densiteten (alltså något jag inte förstår mig på) och 128Mb är det som gäller när man startat OpenWRT.

NAND-chipp brukar specificeras i Megabit eller Gigabit. Alltså kan du ta 1024 Mbit delat på 8 så får du 128 MB.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av foffen:

Jag har kört asuswrt-meriln i flera år men nu har min RT-AC66U B1 gått ur support från årskiftet och jag skulel behöva uppdatera, men jag hittar ingen bra och billig router för att köra x-wrt på

Alternativt använda Freshtomato på RT-AC66U B1, om x-wrt inte är ett hårt krav.

Permalänk
Medlem

Nu har commit accepterats för:
Asus Zenwifi BT8

samt

Asus Zenwifi BT8 Uboot mod

Skillnaden är att den förstnämnda använder Asus Uboot och den andra OpenWRT:s egna Uboot.

Vill man ha möjlighet att gå tillbaka till Asus original firmware är den första varianten att föredra.

Användaren Remittor på OpenWRT forum (Oleg) har tagit fram sin egen version för BT8 där man kan flasha OpenWRT direkt från Asus firmware update meny - just nu testar jag även möjligheten att gå tillbaka till Asus original firmware från OpenWRT på ett lika smidigt sätt, men det fungerar inte riktigt ännu.

Det är något att tänka på innan man testar- i dagsläget är det alltså krångligt (men fullt möjligt) att gå tillbaka till Asus original firmware, men det kommer förhoppningsvis ett enklare sätt snart.

Finns redan som snapshots hos OpenWRT firmware selector

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Skillnaden är att den förstnämnda använder Asus Uboot och den andra OpenWRT:s egna Uboot.

Vill man ha möjlighet att gå tillbaka till Asus original firmware är den första varianten att föredra.

Anledningen att man vill använda OpenWrt-bootloadern är att den är mer motståndskraftig mot bit-röta om jag förstått diskussionen rätt. Jag kan dock inte redogöra för det tekniska.

Att återställa Asus firmware är då som sagt knepigare, och att skriva över bootloadern är alltid riskfyllt.

Jag har tydligen avslutat min 26-åriga bojkott av Telia nu, genom att beställa ett exemplar för 1800 spänn via dem. Får se vilken variant av bootloader jag väljer.

Edit: Tack Pulver, både för engagemanget med interiörbilder och test, samt tips på det överkomliga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Anledningen att man vill använda OpenWrt-bootloadern är att den är mer motståndskraftig mot bit-röta om jag förstått diskussionen rätt. Jag kan dock inte redogöra för det tekniska.

Det ska tilläggas att det inte bara är att ladda hem och installera, man måste även konvertera filerna för sin router med owrt-ubi-installer:

https://github.com/dangowrt/owrt-ubi-installer/tree/asus-bt8

Skrivet av KAD:

Jag har tydligen avslutat min 26-åriga bojkott av Telia nu, genom att beställa ett exemplar för 1800 spänn via dem. Får se vilken variant av bootloader jag väljer.

Jag trodde nästan att det blivit något fel hos Telia, men priset har ju hållit i sig - antagligen månaden ut.

Skrivet av KAD:

Edit: Tack Pulver, både för engagemanget med interiörbilder och test, samt tips på det överkomliga priset.

Ingen orsak, bara kul att kunna bidra

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Jag trodde nästan att det blivit något fel hos Telia, men priset har ju hållit i sig - antagligen månaden ut.

Jag pratade med Telia om det och de har tydligen massor av dessa routrar, tydligen någon deal med ASUS.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem

Detta är en allmän tråd om OpenWRT så vi ska inte prata för mycket om just Asus Zenwifi BT8, men nu när det finns officiellt tänkte jag beskriva hur man flashar till OpenWRT - utan att öppna lådan, samt går tillbaka till Asus original firmware.

Det finns faktiskt 3 alternativ - 2 från OpenWRT och en inofficiell version från användaren Remittor (Oleg, för de som minns Oleg firmware)

....................................................................

För samtliga alternativ kan det vara bra att ställa in datorn på den fasta ip-adressen 192.168.1.70, nätmask 255.255.255.0, gateway 192.168.1.1 och ansluta med en nätverkskabel från datorn till en av lan-portarna på routern (någon av de 2 i mitten, ej wan eller 2.5Gbit lan)

....................................................................

Alternativ 1.

Jag inleder faktiskt med versionen från Remittor eftersom den är enklast att installera samt gå tillbaka till Asus original firmware med - du gör det direkt via routerns web-gränssnitt, både i Asus och OpenWRT.

På hans Google drive kan man ladda hem hans version av 24.10 OpenWRT för BT8. Ladda hem denna fil:

openwrt-24_zenwifi-bt8-initramfs.trx

Ladda upp den som en firmware-uppdatering direkt i inställningarna i Asus web-gränsnitt:

låt den arbeta ett tag och efter några minuter kan du testa att gå till 192.168.1.1 i webbläsaren så ska du se inloggningsrutan för OpenWRT - routern är dock inte flashad ännu, det är ett steg kvar.

Ignorera varningsrutan om lösenord och tryck på den andra varningsrutan där det står flash image.

Där ska du ladda upp filen:

openwrt-24.10.0-250402-asus_zenwifi-bt8-sysupgrade.bin

Notera att du bara behöver ladda hem filen som heter sysupgrade från denna mapp - inte de andra, och det behöver vara versionen tillverkad 20250402 (som jag länkar till) eller senare - en bugg fixades i denna.

När den har installerat klart har du Remittors version av OpenWRT för Asus Zenwifi BT8

Personligen är jag inte så förtjust i att han använder det gamla utseendet och har en hel del förinstallerade program, men vi har alla olika smak.

För att återgå till Asus original-firmware är det bara att gå till firmware upgrade menyn och ladda upp en Asus original firmware-fil du tagit hem från Asus hemsida för BT8.

Det kommer stå facinstall Detected TRX stock image:

Man ska vara medveten om att det tar ganska lång tid innan installationen av Asus originalfirmware är klar.

...........................................................................................................

Alternativ 2.

Det vanliga alternativet är att ladda hem OpenWRT från firmware selector, välj snapshot till höger och sök efter Asus Zenwifi BT8 (välj inte Uboot mod)

För att kunna följa instruktionerna och installera på ett smidigt sätt behövs webgränssnittet Luci, men det saknas som standard i OpenWRT snapshots - du kan alltså inte ladda hem filerna direkt utan måste först tillverka en version där Luci ingår.

För att göra det trycker du på Anpassa installerade paket och/eller skriptet för den första uppstarten och sedan på Begär bygge - man kan givetvis anpassa mer här som förinstallerade ip-adresser mm om man vill, men Luci är förvalt så det räcker egentligen med det jag skrev.

Efter en stund är bygget färdigt och du kan ladda hem Factory.bin och Sysupgrade (kernel behövs inte i detta fall) - får du problem med att ladda hem kan du istället högerklicka på filerna som skapats och välja "spara som"

Tyvärr fungerar inte alltid byggfunktionen som den ska hos OpenWRT, då får du bara en röd ruta - men det är bara att försöka igen lite senare.

För de som är vana vid OpenWRT kan man givetvis ladda hem filerna direkt och ansluta med ssh till routern med

ssh root@192.168.1.1

och installera med

apk update

och

apk add luci

när routern är kopplad till internet.

Det här är instruktionen för att flasha från OpenWRT:

Installation ------------ 1. Hold down RESET button and power on the device until LED pulses red. 2. Assign IP 192.168.1.70/24 to your computer's Ethernet port 3. Connect Ethernet to one of the 1GE LAN ports 4. Open browser and visit http://192.168.1.1 5. Upload openwrt-mediatek-filogic-asus_zenwifi-bt8-factory.bin 6. Once OpenWrt initramfs system comes up, do sysupgrade using openwrt-mediatek-filogic-asus_zenwifi-bt8-squashfs-sysupgrade.bin

Håll in resetknappen som sitter under routern medans du slår på strömmen tills lampan blinkar rött.

Nu ska du kunna öppna en webbläsare på datorn med adressen 192.168.1.1 och få upp detta:

välj filen

openwrt-mediatek-filogic-asus_zenwifi-bt8-factory.bin

tryck upload, sedan proceed.

Eftersom webbläsaren antagligen inte uppdaterar sig automatiskt kan du efter ett tag testa adressen 192.168.1.1 igen och då ska du få upp inloggningsfönstret för OpenWRT:

Tryck bara login så kommer du till OpenWRT - men du har inte flashat routern ännu.

Du kan ignorera varningsrutan om att lösenord saknas och istället trycka på den andra varningsrutan där det står Flash image

På den nya sidan som kommer upp väljer du flash image igen längst ned på sidan, trycker browse och väljer den andra filen du laddat hem:

openwrt-mediatek-filogic-asus_zenwifi-bt8-squashfs-sysupgrade.bin

och till sist Upload - det är nu routern flashas om till OpenWRT.

Det tar några minuter, men sedan kommer inloggningsrutan upp igen och då är det klart

För att återgå till Asus original firmware måste man först använda sig av Remittors Ubi-cleaner - ladda hem den här:

asus_zenwifi-bt8-ubi-cleaner.trx

Alltså filen längst ned för Asus Zenwifi BT8.

Det du gör är exakt samma tillvägagångssätt som när du flashade OpenWRT - alltså med Asus web recovery tool.

Sätt routern i recoveryläge, ladda upp asus_zenwifi-bt8-ubi-cleaner.trx och tryck på proceed och vänta i ca 1 minut.

Stäng av routern och starta den i recovery-läge igen - denna gång laddar du istället upp en original firmware från Asus och trycker sedan på proceed igen.

Efter en lång stund med mycket blinkande i olika färger är du tillbaka på Asus original - det är mycket möjligt att dina gamla inställningar och inställda ip-adresser är sparade, men annars är Asus standardadress 192.168.50.1 och standard login/lösen är admin/admin

...................................................................

Alternativ 3.

Asus Zenwifi BT8 Uboot mod är för avancerade användare och jag kommer inte säga så mycket om den - de som planerar använda den är antagligen tillräckligt kunniga ändå

Kortfattat så ersätts Asus u-boot med OpenWRT:s egna u-boot, det har givetvis sina fördelar men betyder samtidigt att det är svårare att gå tillbaka till Asus original firmware.

Man ska vara medveten om att det inte bara är att ladda hem filerna från firmware selector och köra, de måste även konverteras med owrt-ubi-installer

Eller så laddar man hem redan konverterade filer, version 1.0 finns här:

https://github.com/dangowrt/owrt-ubi-installer/releases/tag/v...

Jag kör detta på en av mina BT8, men det är lite ofrivilligt eftersom jag "förstörde" en router och lyckades rädda den genom att börja om från början från en helt tom router och installera OpenWRT U-boot och sedan BT8 U-boot mod

Permalänk
Medlem

Nu på morgonen ser man detta om man försöker tillverka sin egen image med Luci hos OpenWRT firmware selector, det är förhoppningsvis fixat snart.

Permalänk
Medlem

@Pulver , tack för guiden! du som kört OpenWRT en stund på BT8, vad är din rekommendation just nu? Är det fortfarande en del buggar som behöver lösas, eller den som de rättade iomed 250402 builden så är OpenWRT stabil på BT8 ?

jag är ännu lite osäker på om jag vill köra openwrt på mina bt8 (och förlora wifi7 / MLO) för att få de mer avancerade router inställningarna. eller alternativt köra en separat router, och ställa om mina bt8 i bridge mesh mode.

potentiellt skulle jag kunna vänta också tills OpenWRT själva implmenterat WiFi 7, och göra omställningen då.

Just nu har jag fullt upp med och migrera service:ar mellan proxmox och min nya truenas. Men efter det så kanske jag börjar kolla på OpenWRT för BT8:orna. (har lite erfarenhet av OpenWRT, kör den som en lxc i proxmox för VPN hantering till andra LXC's, och där har den vart rock solid)

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Wifi7 fungerar och jag tror MLO är tillagt ganska nyligen, men det är ingenting som jag testat själv.

Men, man ska nog inte räkna med att det är "rock solid" - iallafall inte nya tekniker som Wifi7 och MLO.

Jag personligen har inte haft problem utan har kört Ubuntu på en Laptop med wifi7 kort i 320MHz ett bra tag nu:

Men Gilgamesh fick ju problem med avbrott när han spelade så det är nog en del saker som måste fixas innan den är helt stabil.

Och det som fixades i den där 250402 builden av Remittor var funktionen att återgå till Asus original firmware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Wifi7 fungerar och jag tror MLO är tillagt ganska nyligen, men det är ingenting som jag testat själv.

Men, man ska nog inte räkna med att det är "rock solid" - iallafall inte nya tekniker som Wifi7 och MLO.

Jag personligen har inte haft problem utan har kört Ubuntu på en Laptop med wifi7 kort i 320MHz ett bra tag nu:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Men Gilgamesh fick ju problem med avbrott när han spelade så det är nog en del saker som måste fixas innan den är helt stabil.

Och det som fixades i den där 250402 builden av Remittor var funktionen att återgå till Asus original firmware.

Najs! Det är onekligen lockande. Jag kommer nog inte kunna hålla mig
Hur är firmware uppgraderingar på OpenWRT, är det autostött via gränssnittet?

Skall slutföra nuvarande NAS migrering, och migrering av endel service:ar ifrån min proxmox till truenas. Sen tror jag nog jag kommer pröva köra OpenWRT, kanske kommit några nya builds tills dess med.

Då blir det att grotta ner sig lite mer i OpenWRT - Luci, för att lära sig det mer än vad jag använt hitills.
Det nya jag hade viljat lära mig sätta upp är VLAN's samt brandväggsregler mellan dessa för de maskiner/service:ar som får lov att accessa:s mellan vlans.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Najs! Det är onekligen lockande. Jag kommer nog inte kunna hålla mig
Hur är firmware uppgraderingar på OpenWRT, är det autostött via gränssnittet?

Skall slutföra nuvarande NAS migrering, och migrering av endel service:ar ifrån min proxmox till truenas. Sen tror jag nog jag kommer pröva köra OpenWRT, kanske kommit några nya builds tills dess med.

Då blir det att grotta ner sig lite mer i OpenWRT - Luci, för att lära sig det mer än vad jag använt hitills.
Det nya jag hade viljat lära mig sätta upp är VLAN's samt brandväggsregler mellan dessa för de maskiner/service:ar som får lov att accessa:s mellan vlans.

Uppdatering av OpenWRT görs enklast via webgränssnittet, ja. Man laddar upp en upgrade-image och väljer om man vill behålla konfiguration etc. Några klick typ. Det går förstås också bra att uppdatera via konsol om man hellre vill det.

Personligen brukar jag backupa konfigurationsfilerna innan jag uppgraderar också, också bara ett knapptryck. OpenWRT packar ihop konfigurationsfilerna som du laddar ner till datorn.

Det som möjligen kan vara lite småstökigt är att efterinstallerade paket måste installeras om manuellt efter uppgradering. Det finns möjligheter att automatisera detta om man vill. Konfigurationen från tidigare versioner av paketen sparas dock automatiskt, så det är verkligen bara paketen som behöver installeras om.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

enklast är att använda detta för att uppgradera.

https://openwrt.org/docs/guide-user/installation/attended.sys...

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Nu på morgonen ser man detta om man försöker tillverka sin egen image med Luci hos OpenWRT firmware selector, det är förhoppningsvis fixat snart.

Det hälsas från OpenWRT:s forum att detta nu är fixat och kommer fungera inom de närmsta dagarna

Permalänk
Medlem

Tyvärr fungerar det fortfarande inte att bygga en egen image för Asus BT8, de har haft fullt upp med att fixa färdigt den stabila versionen: 24.10.1

Finns att ladda hem från OpenWRT Firmware selector

BT8 kommer dock fortfarande endast finnas som snapshot - det dröjer antagligen ett tag till innan den kan klassas som stabil, även om jag personligen inte upplevt några problem.

Permalänk
Medlem

I alla fall 24.10.0 har en rätt trist brandväggsläcka. Jag kan inte lista ut från release notes av 24.10.1 om den är fixad där eller inte.

Min begränsade förståelse säger att det rör sig om IPv6 (DNS/UDP) som i begränsade fall kan smita förbi DNS hijacking, dvs trafik inifrån och ut. Det tycks vara kärnan eller konfiguration av kärnan som är buggig. Jag avstår nog 24.10 samt master snapshot ett tag till, eftersom jag använder just den funktionaliteten (adblock-paketet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

I alla fall 24.10.0 har en rätt trist brandväggsläcka. Jag kan inte lista ut från release notes av 24.10.1 om den är fixad där eller inte.

Min begränsade förståelse säger att det rör sig om IPv6 (DNS/UDP) som i begränsade fall kan smita förbi DNS hijacking, dvs trafik inifrån och ut. Det tycks vara kärnan eller konfiguration av kärnan som är buggig. Jag avstår nog 24.10 samt master snapshot ett tag till, eftersom jag använder just den funktionaliteten (adblock-paketet).

Med tanke på att de inte säger något om en lösning i kommentarerna till den GitHub issue du länkade så är det väl sannolikt så att det inte är fixat. Det skulle vara om de ändrat default-värdet på rx-gro-list tillbaka till off.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Uppgraderade min mt-6000 och labroutern wrt3200 med owut upp till 24.10.1 utan problem

openwrt är så mycket bättre nuförtiden med auc/owut och liknande apt-get som kommer (finns på snap tror jag)

banip med en karta över alla ipadresser som blivit blockade e ju rätt kul

Permalänk
Medlem

Banana Pi:s nya smart-router kort BPI-RV2 med RISC-V processor finns nu att beställa direkt från tillverkaren på Aliexpress för endast ca 500kr med frakt:

https://www.aliexpress.com/item/1005008834782479.html

Stöd finns redan inlagt i OpenWRT.

Permalänk
Medlem

Fick hem en Asus Zenwifi BT8 igår. Tittat på olika lösningar såsom opnsense i mini-pc, div. router/switch-kombinationer m.m för att få full kontroll på mitt hemnätverk vs min f1x och landade på denna när någon i denna tråd nämnde det fina priset hos Telia.

Ska sätta igång den i eftermiddag och ev. ge mig på OpenWRT-installeringen. Verkar som att denna tråd är den enda som dyker upp när man googlar på ämnet OpenWRT och denna Router, så stort tack för alla utförliga inlägg här ovan.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Tråden i OpenWRT:s forum finns också:

https://forum.openwrt.org/t/support-for-asus-zenwifi-bt8-tri-...

Kanske mest är intressant för att se lite mer bilder på hur routern ser ut på insidan, annars är det mest jag som skriver om problem och andra användare som hittar lösningar

Men det resulterade i en fungerande OpenWRT router till slut

Såg att en av länkarna i min beskrivning ovan inte fungerar längre - Remittors version för BT8, alltså sysupgrade filen laddar man hem den senaste versionen från hans github här:

https://github.com/openwrt-xiaomi/builder/releases

(och väljer Asus Zenwifi BT8)

Permalänk
Medlem

Kanske lite överkurs, men var/hur hittar jag configen officiella OpenWRT-images är byggda med?

Tänkte uppgradera flashminnet i min reserouter (Nexx WT3020) från 64 till 128 Mbit, men originalversionen av u-boot känner inte igen chip-ID för det flashminne jag har liggandes, så behöver slänga in en annan bootloader. OpenWRT monterar mtd0 readonly, så behöver göra en egen build som inte gör det för att kunna flasha en ny bootloader.

Enklaste sättet att slippa bricks pga att jag klantar till det med konfigurationen och bli tvingad att löda loss flashminnet flera vändor är att utgå från den officiella configen och bara ändra hur mtd0 monteras.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kanske lite överkurs, men var/hur hittar jag configen officiella OpenWRT-images är byggda med?

Tänkte uppgradera flashminnet i min reserouter (Nexx WT3020) från 64 till 128 Mbit, men originalversionen av u-boot känner inte igen chip-ID för det flashminne jag har liggandes, så behöver slänga in en annan bootloader. OpenWRT monterar mtd0 readonly, så behöver göra en egen build som inte gör det för att kunna flasha en ny bootloader.

Enklaste sättet att slippa bricks pga att jag klantar till det med konfigurationen och bli tvingad att löda loss flashminnet flera vändor är att utgå från den officiella configen och bara ändra hur mtd0 monteras.

Syftar du på device tree-filen så är det troligen denna:

https://git.openwrt.org/?p=openwrt/openwrt.git;a=blob;f=targe...

Du får växla till lämplig branch matchande versionen du bygger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Syftar du på device tree-filen så är det troligen denna:

https://git.openwrt.org/?p=openwrt/openwrt.git;a=blob;f=targe...

Du får växla till lämplig branch matchande versionen du bygger.

Njae, just devicebiten är det inga oklarheter med, det jag vill är att bygga med exakt samma konfiguration i övrigt som releaseimagen för WT3020, med undantaget att mtd0 ska vara r/w. Problemet är att jag inte vet huruvida defaultconfigen är densamma som i releaseimagen eller ens emanerar i en fungerande image. Annars hade det ju räckt med att välja rätt device i menuconfig och köra på

Egentligen behöver jag bara en image som går in på 64Mbit flash, bootar, ger mig ssh-access, och innehåller mtd-kommandot. Tänkte att ett enkelt sätt att uppnå det är att kompilera med exakt samma konfiguration som releaseimagen (som jag vet fungerar) bortsett från det kring mtd0. När jag väl har en sådan image installerad kan jag flasha ny version av u-boot, testa, dumpa flashminnet, skriva dumpen till första halvan av ett 128Mbit-chip, löda dit, boota, och har då eliminerat mjukvaran som eventuell felkälla.

Vill kort sagt minimera risken att behöva stöka med att löda loss det ytmonterade SOP8-chipet fler gånger än nödvändigt. Lyckas inte dumpa det in circuit med konsistent resultat mha testprobe, så den möjligheten kan räknas bort

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Njae, just devicebiten är det inga oklarheter med, det jag vill är att bygga med exakt samma konfiguration i övrigt som releaseimagen för WT3020, med undantaget att mtd0 ska vara r/w. Problemet är att jag inte vet huruvida defaultconfigen är densamma som i releaseimagen eller ens emanerar i en fungerande image. Annars hade det ju räckt med att välja rätt device i menuconfig och köra på

Vilken konfiguration syftar du på? Du behöver vara lite mer specifik. mtd0 specificeras som Read-Only i dtsi-filen, vilket är anledningen till att jag länkade den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vilken konfiguration syftar du på? Du behöver vara lite mer specifik. mtd0 specificeras som Read-Only i dtsi-filen, vilket är anledningen till att jag länkade den.

Haha, ja, antar du förstått att jag är inne på för mig okänd mark, tack för tålamodet

Syftar på konfigurationen menuconfig spottar ur sig, antar det är .config?

När jag har en konfiguration som är identisk med den som använts när man byggt den officiella imagen (eller i alla fall något som kommer rendera en fungerande image) är nästa steg att ändra mtd0 till r/w, och sedan bygga en image. Tack för den infon i övrigt, hade inte kommit så långt som att ta reda på hur det skulle gå till, men nu vet jag var jag ska leta

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Slänger in ett tips om någon är ute efter en billig router som är lätt att installera openwrt på - Asus RT-AX52 las till igår, commit

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13462237

Ca 600:- och man kan flasha via Asus firmware uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Syftar på konfigurationen menuconfig spottar ur sig, antar det är .config?

Den ligger bredvid image-filerna på officiella platsen för nerladdning. config.buildinfo.

Exempel-länk för x64-bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Den ligger bredvid image-filerna på officiella platsen för nerladdning. config.buildinfo.

Exempel-länk för x64-bygget.

Ah, tack, precis vad jag sökte

Utgick från motsvarande för mt7620, körde menuconfig, plockade bort alla targets utom WT3020 (8M).

Bökade även om i openwrt/target/linux/ramips/dts/mt7620n_nexx_wt3020.dtsi, ändrade

partition@0 { label = "u-boot"; reg = <0x0 0x30000>; read-only; };

till

partition@0 { label = "u-boot"; reg = <0x0 0x30000>; read-write; };

En ren chansning att det ska vara "read-write". Google gav väldigt brusiga resultat när jag försökte hitta nån syntaxreferens för device tree. Det värsta som kan hända är väl dock att jag får löda loss chipet och återställa det mha hw-programmerare.

Det kompilerade hursomhelst utan varningar. Har några ärenden att uträtta, så tänkte vänta tills ikväll med att flasha. Funkar det inte, så testar jag att radera raden helt och hoppas på att det defaultar till r/w istället, om ingen vet rakt av vad det ska vara

Visa signatur