Detta är en allmän tråd om OpenWRT så vi ska inte prata för mycket om just Asus Zenwifi BT8, men nu när det finns officiellt tänkte jag beskriva hur man flashar till OpenWRT - utan att öppna lådan, samt går tillbaka till Asus original firmware.
Det finns faktiskt 3 alternativ - 2 från OpenWRT och en inofficiell version från användaren Remittor (Oleg, för de som minns Oleg firmware)
....................................................................
För samtliga alternativ kan det vara bra att ställa in datorn på den fasta ip-adressen 192.168.1.70, nätmask 255.255.255.0, gateway 192.168.1.1 och ansluta med en nätverkskabel från datorn till en av lan-portarna på routern (någon av de 2 i mitten, ej wan eller 2.5Gbit lan)
....................................................................
Alternativ 1.
Jag inleder faktiskt med versionen från Remittor eftersom den är enklast att installera samt gå tillbaka till Asus original firmware med - du gör det direkt via routerns web-gränssnitt, både i Asus och OpenWRT.
På hans Google drive kan man ladda hem hans version av 24.10 OpenWRT för BT8. Ladda hem denna fil:
openwrt-24_zenwifi-bt8-initramfs.trx
Ladda upp den som en firmware-uppdatering direkt i inställningarna i Asus web-gränsnitt:
låt den arbeta ett tag och efter några minuter kan du testa att gå till 192.168.1.1 i webbläsaren så ska du se inloggningsrutan för OpenWRT - routern är dock inte flashad ännu, det är ett steg kvar.
Ignorera varningsrutan om lösenord och tryck på den andra varningsrutan där det står flash image.
Där ska du ladda upp filen:
openwrt-24.10.0-250402-asus_zenwifi-bt8-sysupgrade.bin
Notera att du bara behöver ladda hem filen som heter sysupgrade från denna mapp - inte de andra, och det behöver vara versionen tillverkad 20250402 (som jag länkar till) eller senare - en bugg fixades i denna.
När den har installerat klart har du Remittors version av OpenWRT för Asus Zenwifi BT8
Personligen är jag inte så förtjust i att han använder det gamla utseendet och har en hel del förinstallerade program, men vi har alla olika smak.
För att återgå till Asus original-firmware är det bara att gå till firmware upgrade menyn och ladda upp en Asus original firmware-fil du tagit hem från Asus hemsida för BT8.
Det kommer stå facinstall Detected TRX stock image:
Man ska vara medveten om att det tar ganska lång tid innan installationen av Asus originalfirmware är klar.
...........................................................................................................
Alternativ 2.
Det vanliga alternativet är att ladda hem OpenWRT från firmware selector, välj snapshot till höger och sök efter Asus Zenwifi BT8 (välj inte Uboot mod)
För att kunna följa instruktionerna och installera på ett smidigt sätt behövs webgränssnittet Luci, men det saknas som standard i OpenWRT snapshots - du kan alltså inte ladda hem filerna direkt utan måste först tillverka en version där Luci ingår.
För att göra det trycker du på Anpassa installerade paket och/eller skriptet för den första uppstarten och sedan på Begär bygge - man kan givetvis anpassa mer här som förinstallerade ip-adresser mm om man vill, men Luci är förvalt så det räcker egentligen med det jag skrev.
Efter en stund är bygget färdigt och du kan ladda hem Factory.bin och Sysupgrade (kernel behövs inte i detta fall) - får du problem med att ladda hem kan du istället högerklicka på filerna som skapats och välja "spara som"
Tyvärr fungerar inte alltid byggfunktionen som den ska hos OpenWRT, då får du bara en röd ruta - men det är bara att försöka igen lite senare.
För de som är vana vid OpenWRT kan man givetvis ladda hem filerna direkt och ansluta med ssh till routern med
och installera med
och
när routern är kopplad till internet.
Det här är instruktionen för att flasha från OpenWRT:
Installation
------------
1. Hold down RESET button and power on the device until
LED pulses red.
2. Assign IP 192.168.1.70/24 to your computer's Ethernet port
3. Connect Ethernet to one of the 1GE LAN ports
4. Open browser and visit http://192.168.1.1
5. Upload openwrt-mediatek-filogic-asus_zenwifi-bt8-factory.bin
6. Once OpenWrt initramfs system comes up, do sysupgrade using
openwrt-mediatek-filogic-asus_zenwifi-bt8-squashfs-sysupgrade.bin
Håll in resetknappen som sitter under routern medans du slår på strömmen tills lampan blinkar rött.
Nu ska du kunna öppna en webbläsare på datorn med adressen 192.168.1.1 och få upp detta:
välj filen
openwrt-mediatek-filogic-asus_zenwifi-bt8-factory.bin
tryck upload, sedan proceed.
Eftersom webbläsaren antagligen inte uppdaterar sig automatiskt kan du efter ett tag testa adressen 192.168.1.1 igen och då ska du få upp inloggningsfönstret för OpenWRT:
Tryck bara login så kommer du till OpenWRT - men du har inte flashat routern ännu.
Du kan ignorera varningsrutan om att lösenord saknas och istället trycka på den andra varningsrutan där det står Flash image
På den nya sidan som kommer upp väljer du flash image igen längst ned på sidan, trycker browse och väljer den andra filen du laddat hem:
openwrt-mediatek-filogic-asus_zenwifi-bt8-squashfs-sysupgrade.bin
och till sist Upload - det är nu routern flashas om till OpenWRT.
Det tar några minuter, men sedan kommer inloggningsrutan upp igen och då är det klart
För att återgå till Asus original firmware måste man först använda sig av Remittors Ubi-cleaner - ladda hem den här:
asus_zenwifi-bt8-ubi-cleaner.trx
Alltså filen längst ned för Asus Zenwifi BT8.
Det du gör är exakt samma tillvägagångssätt som när du flashade OpenWRT - alltså med Asus web recovery tool.
Sätt routern i recoveryläge, ladda upp asus_zenwifi-bt8-ubi-cleaner.trx och tryck på proceed och vänta i ca 1 minut.
Stäng av routern och starta den i recovery-läge igen - denna gång laddar du istället upp en original firmware från Asus och trycker sedan på proceed igen.
Efter en lång stund med mycket blinkande i olika färger är du tillbaka på Asus original - det är mycket möjligt att dina gamla inställningar och inställda ip-adresser är sparade, men annars är Asus standardadress 192.168.50.1 och standard login/lösen är admin/admin
...................................................................
Alternativ 3.
Asus Zenwifi BT8 Uboot mod är för avancerade användare och jag kommer inte säga så mycket om den - de som planerar använda den är antagligen tillräckligt kunniga ändå
Kortfattat så ersätts Asus u-boot med OpenWRT:s egna u-boot, det har givetvis sina fördelar men betyder samtidigt att det är svårare att gå tillbaka till Asus original firmware.
Man ska vara medveten om att det inte bara är att ladda hem filerna från firmware selector och köra, de måste även konverteras med owrt-ubi-installer
Eller så laddar man hem redan konverterade filer, version 1.0 finns här:
https://github.com/dangowrt/owrt-ubi-installer/releases/tag/v...
Jag kör detta på en av mina BT8, men det är lite ofrivilligt eftersom jag "förstörde" en router och lyckades rädda den genom att börja om från början från en helt tom router och installera OpenWRT U-boot och sedan BT8 U-boot mod