Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Det är ett nyköp, har inte en pryl idag.
Därför är jag även lite rådvill.

Fattar. Då kanske du inte fullt ut vet hur du kommer använda datorn heller?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Fattar. Då kanske du inte fullt ut vet hur du kommer använda datorn heller?

Blir grabbens spelmaskin.
R6 siege, Valorant, GTA5, Fortnite, CoD... Etc.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köra på AM5 med ddr5 minne, då har du en platform där du kan uppgradera gpun minst en gång under åren som kommer, och cpun om behovet skulle uppstå.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Köper du begagnat så am4 annars är det bättre och gå på am5 .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Det hade varit mer intressant med en omröstning.

Oavsett så är det idag AM5 med DDR5 som gäller. AM4 har hängt med sedan 2016 nu vilket är mer än föregående generationer., AM3/AM3+.

AM5 har dessutom mognat lite eftersom den kom hösten 2022 och redan har nästan tre år på marknaden.

Själv skrev jag min omåttligt populära och allom uppskattade tråd om just detta, så kanske det finns lite insyn att ta del av i den.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Hade du frågat för 2år sen så hade AM4 varit med i matchen, beprövat och superstabilt, samtidigt fanns det då ett bra utbud. Med en X3D som cpu är dock ett AM4 system en relevant plattform i rätt många år till för både 1080 och 1440 spelande. Men såvida du inte hittar en prisvärd beggad setup så skulle jag idag gå på en AM5a. Så har du tid att leta så kan du göra fynd och spara pengar för ett vassare grafikkort.

Med det sagt så sitter jag på en AM4a och ser inget behov av att uppgradera, det är liten skillnad som inte är värt pengarna för en uppgradering och jag räknar med att sitta på min setup i rätt många år till.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk

själv kör jag på am4 3700x och funkar fint fint med ddr4 på 1080@ 60hz/fps. har en 60hz skärm... skulle jag byta blir det grafikkort först 3060 till 5060.... men jag vill också byta skärm snart... så länge aktivitetshanteraren inte går över 90% på cpun så är jag nöjd med am4... när jag köpte uppg paket mk/cpu/minne kostade det 7000....

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk

Det är spelar väl inte så himla stor roll egentligen, ska du uppgradera från AM4 senare behöver du köpa ett moderkort också som kostar hur mycket då, 2000 kr? Eller så får man lägga pengarna nu. Alla är så klart olika men barn enligt min erfarenhet spelar inga AAA spel ändå och behöver inte så mycket prestanda jämfört med jag själv. Grabben kommer säkert klara sig många år på ett AM4 system och när det väl är dags att uppgradera behövs säkert inte det nyaste och värsta då heller.

Har du tänkt att uppgradera succesivt så tror jag att minnen är bakåtkompatibla och moderkort är som sagt inte så dyrt om man nu vill uppgradera CPU tex. Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Blir grabbens spelmaskin.
R6 siege, Valorant, GTA5, Fortnite, CoD... Etc.

Viktig information:) Då skulle jag vilja säga att de beror lite på ålder och intresse hos pojken.

För ett mindre barn, typ 7-8 så skulle jag säga att en AM4, potentiellt begagnad, kommer fungera utmärkt under ett antal år och kommer hålla nere budget nu. Fast pratar vi begagnat så fungerar Intel-system också bra. Forumet här är ofta bra för att stämma om ifall en maskin är så "gaming" som annonsen gör gällande, i så fall.

Är han 11-12 och redan igång med Valorant/Fortnite, som är känsliga för hög fps, så skulle jag köra på nytt AM5 idag, då processorn blir viktigare i dessa spel. Och dessutom kommer det att ge honom möjlighet att uppgradera själv om några år om han tycker att det är viktigt då.

Jag förmodar att du pratar om paket i ditt första inlägg för att du vill få med en skärm och tangentbord också? Det är bättre nu, men ofta med paket har det varit mer säljande att få med en överdimensionerad CPU på bekostnad av GPU, så det kan vara något att ha med sig i så fall. Titta annars gärna på Sweclockers test av 3 färdigbyggda maskiner för att få lite insikt i hur det kan skilja sig mellan olika maskiner.

Permalänk
Skrivet av Gruarn:

Viktig information:) Då skulle jag vilja säga att de beror lite på ålder och intresse hos pojken.

För ett mindre barn, typ 7-8 så skulle jag säga att en AM4, potentiellt begagnad, kommer fungera utmärkt under ett antal år och kommer hålla nere budget nu. Fast pratar vi begagnat så fungerar Intel-system också bra. Forumet här är ofta bra för att stämma om ifall en maskin är så "gaming" som annonsen gör gällande, i så fall.

Är han 11-12 och redan igång med Valorant/Fortnite, som är känsliga för hög fps, så skulle jag köra på nytt AM5 idag, då processorn blir viktigare i dessa spel. Och dessutom kommer det att ge honom möjlighet att uppgradera själv om några år om han tycker att det är viktigt då.

Jag förmodar att du pratar om paket i ditt första inlägg för att du vill få med en skärm och tangentbord också? Det är bättre nu, men ofta med paket har det varit mer säljande att få med en överdimensionerad CPU på bekostnad av GPU, så det kan vara något att ha med sig i så fall. Titta annars gärna på Sweclockers test av 3 färdigbyggda maskiner för att få lite insikt i hur det kan skilja sig mellan olika maskiner.

Bara dator är aktuellt idag. Skärm o tbord etc finns redan. Skärm blir nästa steg.
Grabben är 12 och flitig gejmer sedan flera år.
Fortnite, CoD och liknande blandat med Rocket, league, gta, forza, Fifa har rullat i flera år på Xbox.
Nu blir steget över till pc aktuellt. Mycket pga kompisar och pga 14 åring bror som köpte gamingpc förra våren.

Den burken blev ett modifierat a150 färdigbyggt från Komplett. Am5, 7500f, 7700xt, ddr5. Mycket nöjd med det paketet. Motsvarande drar dock iväg upp mot 17000 idag vilket är för mkt.

Funderar nu på am5 ändå och sneglar på arc b580 som gpu, 7600x cpu, ddr5 minnen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Bara dator är aktuellt idag. Skärm o tbord etc finns redan. Skärm blir nästa steg.
Fortnite, CoD och liknande blandat med Rocket, league, gta, forza, Fifa har rullat i flera år på Xbox.
Nu blir steget över till pc aktuellt. Mycket pga kompisar och pga 14 åring bror som köpte gamingpc förra våren.

Den burken blev ett modifierat a150 färdigbyggt från Komplett. Am5, 7500f, 7700xt, ddr5. Mycket nöjd med det paketet. Motsvarande drar dock iväg upp mot 17000 idag vilket är för mkt.

Funderar nu på am5 ändå och sneglar på arc b580 som gpu, 7600x cpu, ddr5 minnen...

Något i den här stilen kanske? Väldigt mycket för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Det är ett nyköp, har inte en pryl idag.
Därför är jag även lite rådvill.

Då är AM5 ett bättre köp.
32GB DDR5 (2x16GB) borde räcka länge (går även att uppgradera vid behov).

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Något i den här stilen kanske? Väldigt mycket för pengarna.

https://komponentkoll.se/bild/eBfyz.png

Köra orginal kylare till cpu?

Vad tror du om Arc b580 som gpu för att få ner priset en aning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Köra orginal kylare till cpu?

Vad tror du om Arc b580 som gpu för att få ner priset en aning?

Originalkylaren kommer funka bra med ett välventilerat chassi som I3 Neo. Går ju alltid att köpa till en kylare senare om man vill.

Visst kan du köra på B580. 7800 XT är dock ca 55 % snabbare i 1440p.

Permalänk

Originalkylaren kommer funka bra med ett välventilerat chassi som I3 Neo. Går ju alltid att köpa till en kylare senare om man vill.

Visst kan du köra på B580. 7800 XT är dock ca 55 % snabbare i 1440p.

Ja förstår b580s begränsning men väldigt tilltalande prislapp o tester säger än ok i 1440p.

Ser att du har med thermalright ofta, de finns inte på inet som det verkar. Har du rimligt tips på alternativ? B580 kräver inte mer 600w agg ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Eftersom det redan finns en AM5 setup i familjen så skall du definitivt gå på en sådan för lillebror oxå. En uppgradering på ena maskinen gör att även den andra kan få byta cpu eller få mer minne. Det är helt enkelt inget att snacka om då.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Eftersom det redan finns en AM5 setup i familjen så skall du definitivt gå på en sådan för lillebror oxå. En uppgradering på ena maskinen gör att även den andra kan få byta cpu eller få mer minne. Det är helt enkelt inget att snacka om då.

Bra tanke, det hade jag inte tänkt på.
Am5 blir det.
Nu ska jag bara bestämma mig för komponenter med hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Idag är ju en 5700X3D snabbare än 7600X, och helheten billigare. Och ska man inte ha 500 FPS så behövs inte bättre CPU på länge. Jag tror AM4 kommer räcka fint även till Nvidias 6000-serie eller AMDs motsvarande

Summan är ju att man får ett steg bättre grafikkort med väldigt små förluster

Fast om du jämför 5700x3d mot 9600x så är den ju inte snabbare (spelprestanda) och de kostar i stort sett lika mycket.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/31399?key=9263318...

Jag tycker personligen skillnaden är för liten idag för att välja AM4 framför AM5. Kanske om man har extremt trång budget så att 500-600 spelar stor roll. Eller om man har DDR4 minnen man vill nyttja liggande. Visst kanske man aldrig använder möjligheten att stoppa i en framtida 10800x3d eller så men skadar inte att kunna. Sen bör andrahandsvärdet när man säljer med stor sannolikhet vara en aning högre för ett am5 system just pga det tillåter betydligt snabbare processorer.

Men som du säger är det inget större fel på ett am4 moderkort med en ryzen 5000.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Fast om du jämför 5700x3d mot 9600x så är den ju inte snabbare (spelprestanda) och de kostar i stort sett lika mycket.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/31399?key=9263318...

Jag tycker personligen skillnaden är för liten idag för att välja AM4 framför AM5. Kanske om man har extremt trång budget så att 500-600 spelar stor roll. Eller om man har DDR4 minnen man vill nyttja liggande. Visst kanske man aldrig använder möjligheten att stoppa i en framtida 10800x3d eller så men skadar inte att kunna. Sen bör andrahandsvärdet när man säljer med stor sannolikhet vara en aning högre för ett am5 system just pga det tillåter betydligt snabbare processorer.

Men som du säger är det inget större fel på ett am4 moderkort med en ryzen 5000.

Skillnaden mellan budgetsystem med AM4 och AM5 är dock klart mer än 500-600 kr.

Permalänk
Medlem

Om det är viktigast att hålla det så billigt som möjligt, välj möjligen AM4.
I alla andra fall välj AM5.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan budgetsystem med AM4 och AM5 är dock klart mer än 500-600 kr.

https://komponentkoll.se/bild/qPvkU.png

https://komponentkoll.se/bild/QTicu.png

7500 f finns för under 2000.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

7500 f finns för under 2000.

Ja, fast den saknar kylare.

Permalänk
Medlem

Om man vill bygga budget AM5 så finns ju nu Ryzen 8400f för ca 1600kr.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min 5700x3d! Kör den med en 4070ti super i 1440p. Förutom div UE5 spel (där jag inte riktigt klandrar cpun i första hand) är de inga problem med bottleneck. Kommer ji uppgradera förr eller senare. Men känns som om gpun kommer bli ett problem innan cpun (tyvärr?) Men är man ok med o sänka settings tänker ja att jag borde klara mig ett par år utan nå större problem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mantichore:

Blir tokig på alla val.
Många paket kör vad jag förstår lite äldre plattform med Am4 moderkort och DDR4 minnen.
Läser jag mellan raderna så bör man idag köpa am5 och ddr5 minnen?

Priset drsr iväg, är Am4 och DDR4 fortfarande något ni kan rekommendera för spelande i dagsläget 1080p eller låser jag in mig när jag senare vill uppgradera skärmen till högre upplösning?

Jag skulle säga AM5 om du vill maximera prestanda. Om det är snävare budget och du inte har tänkt köpa vassare grafikkort än RTX 4070 hade jag hellre valt i5-12400f och ett B760-kort med DDR5.

Permalänk
Hedersmedlem

För långvarigheten och framtida uppgraderingsmöjligheter hade jag rekommenderat AM5. Men sen som många redan påpekat bör du gå på det som passar dina behov och din budget bäst.