Permalänk

Seg dator Windows 10

Jag fick datorn av min bror.
Han tyckte den va seg och den användes inte.
Jag formatera om den och la in Windows 10 på nytt.

Jag har egentligen bara ett program i datorn som jag använder för felsökning av bilar.
Autocom ( felsökning program)
Ccleaner.

Den va precis lika seg ändå att den blev ny installerad.

Har provat stänga av alla program som va autostart.
Tog ca 3minuter för datorn att starta från att jag tryckte på knappen tills jag kunde öppna ett fönster på datorn.

Någon som har tips?

Permalänk
Moderator
Moderator

Stämmer specifikationerna där så är steg 1 absolut att skaffa en SSD.

Det är dock en gammal och redan från start rätt svag CPU och låg mängd minne så det kommer aldrig bli något raketskepp direkt.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Finns inget du kan göra. Laptopen är 12 år gammal vid det här laget och var redan när den lanserades i det lägre budgetsegmentet av laptops.
Linux är troligtvis inte ett alternativ för dig och WinXP (som är mer i linje med laptopens hårdvara) är EOL och en stor säkerhetsrisk att installera.

Permalänk
Medlem

Datorn har nog gjort sitt, svag cpu och för lite RAM men en ssd hade nog snabbat upp den rejält så att du kan forsätta använda den till autodoc, installera OS på SSDn.

Permalänk
Medlem

Två saker.
1, som nämnts, Byt ut HDD:n mot en SSD.
2, Om den fortsätter vara seg, kontrollera temperaturen. Det är inte alls orimligt att det finns "matta av damm" mellan fläkten och kylflänsen som mer eller mindre helt blockerar luftflödet om den aldrig är rengjord. I samband med detta är det även en god idé att byta kylpasta mellan CPU och kylare.

Permalänk

Ofan. Tack alla. Så får jag nog leva med detta. Används som sagt bara i bilen ibland. Men då är det ingen ide att försöka titta något som snabbar upp den.

Permalänk
Medlem

Hade nästan förträngt AMD E1 processorerna.
De var så slöa att även när datorerna var nya så var de nästan oanvändbara.
Även Intel atom datorena från den eran var betydligt vassare och det säger en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Ofan. Tack alla. Så får jag nog leva med detta. Används som sagt bara i bilen ibland. Men då är det ingen ide att försöka titta något som snabbar upp den.

En liten ssd på 120GB går nog att hitta för under hundralappen om man vill, och ger rätt bra skjuts även för gamla datorer

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Byt till SSD och kör en rejält bantad W10-version, typ tiny10 eller iaf https://christitus.com/windows-tool/ för debloat

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Byt till SSD och kör en rejält bantad W10-version, typ tiny10 eller iaf https://christitus.com/windows-tool/ för debloat

Tiny 10 är magiskt, kör det på en snart 20 år gammal Lenovo med ssd, går faktiskt riktigt bra, och bästa tangentbordet jag har på en laptop hemma

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Jag har krånglar till det och kör två operativ system på samma hdd. Får tillägga att den inte blev snabbare eller långsammare av detta så det är inte mitt problem.

Men kan man göra detta med ny hdd också?
Jag vet att jag försökte tidigare med detta på en nyare dator men då sa något ifrån och det gick inte installera w7 på en så pass ny dator.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Jonas_latt:

Jag har krånglar till det och kör två operativ system på samma hdd. Får tillägga att den inte blev snabbare eller långsammare av detta så det är inte mitt problem.

Jag vet att jag försökte tidigare med detta på en nyare dator men då sa något ifrån och det gick inte installera w7 på en så pass ny dator.

Göra vad med ny hdd? Du måste ha en SSD för att ens få nåt flyt och det OS du installerar måste optimeras/bantas ned rejält.
Kan rekommendera nån linux-dist istället.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jonas_latt:

<Uppladdad bildlänk>

Ja det är ingen direkt skillnad på det viset mellan en HDD och SSD kring vad man kan göra.
Bytet kommer göra väldigt stor skillnad i laddtider osv.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Ja det är ingen direkt skillnad på det viset mellan en HDD och SSD kring vad man kan göra.
Bytet kommer göra väldigt stor skillnad i laddtider osv.

Antar man får köpa en adapter så man kan köra ssd i min?

Ursäkta min okunskap om detta.

Brorsan hade en sån här liggandes.
Går det använda med adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Antar man får köpa en adapter så man kan köra ssd i min?

Ursäkta min okunskap om detta.

Brorsan hade en sån här liggandes.
Går det använda med adapter?
<Uppladdad bildlänk>

Det du förmodligen behöver kika på är en "2.5" SATA SSD", som har samma form och kopplingar som din nuvarande hårddisk som sitter i.

Bilden du länkade är den nya generationen, såkallad "M.2 NVME SSD".

Permalänk
Skrivet av Razken:

Det du förmodligen behöver kika på är en "2.5" SATA SSD", som har samma form och kopplingar som din nuvarande hårddisk som sitter i.
https://laptopjoint.com/wp-content/uploads/2023/09/2.5-SATA-hard-drive-vs-SSD-1024x671.png
Bilden du länkade är den nya generationen, såkallad "M.2 NVME SSD".

Finns ingen adapter så hans passar? Smidigt när den finns hos honom några hundra meter bort.
Annars får det bli 2.5 som du skrev.

Permalänk
Medlem

Skulle avråda att köra en adapter, men en sån du letar efter är tex en sån här.
https://amzn.eu/d/79RhkCV

Bättre att köpa en sata ssd direkt.

https://amzn.eu/d/iT6bjlq

Permalänk

Det va bra pris. Tack för alla tips. Får bli en sån hdd och tiny 10.

Permalänk

Jag har kört med exakt såna SSD ovan när jag fixade till några gamla laptoppar och dom fungerar fint. Men kan behöva initieras innan windows känner igen SSD och det har jag fått göra på alla på gamla laptoppar utom MAC som vist gör det själv.

- Kan göras med Managertools i en dator om man har en docka att sätta den i eller sätter SSD i datorn.

- Via Kommandotolken som finns inbyggt i Windows installeringsverktyg.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Skrivet av Jonas_latt:

Det va bra pris. Tack för alla tips. Får bli en sån hdd och tiny 10.

Om du är händig och försiktig så byt pasta på processorn samtidigt när du ändå skruvar upp datorn. Eller minst i alla fall kollar så att det inte är helt täppt där vid fläkten. vanligtvis så brukar det vara en stor tuss som täpper igen alltihop.

Tja om man orkar pilla för ofta är det väldigt smått. Skall du in och pilla så är det viktigt att lossa batteriet så ingen ström är ansluten för det kan paja alltihop. Leta upp yutubeklipp, där nån går genom steg för steg hur man gör.

Vill du sätta ny pasta så skall du ta jättelite. Som plastkulan på en nål.

Pasta
Edit byte från Amazon till I-net för det var billigare.
https://www.inet.se/produkt/5320948/arctic-kylpasta-mx-4-4g

Bra att ha är USB redo så att du kan installera, Flera skruvmejslar som klara mycket små skruv.

Detta är en PackardBell EasyNote TE69KB

Det man bör göra efter installation av windows är att installera Chipsetrivutin själv. kanske vill grafikkortet också ha en drivrutin. AMD Radeon HD 8210 (Om jag hittat exakt rätt modell)

Jag ser att det är 4GB ram och bilden säger 6GB: Det betyder kanske att någon satt i en extra minnesticka på 2GB. Misstänker att i ditt fall så kommer du inte få någon förbättring alls av att byta de 2Gb ramstickan till 4GB.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Jag har kört med exakt såna SSD ovan när jag fixade till några gamla laptoppar och dom fungerar fint. Men kan behöva initieras innan windows känner igen SSD och det har jag fått göra på alla på gamla laptoppar utom MAC som vist gör det själv.

- Kan göras med Managertools i en dator om man har en docka att sätta den i eller sätter SSD i datorn.

- Via Kommandotolken som finns inbyggt i Windows installeringsverktyg.

Har ingen dockstation. Så får hoppas jag klarar i kommandotolken. 😄

Permalänk
Skrivet av Modellören:

Om du är händig och försiktig så byt pasta på processorn samtidigt när du ändå skruvar upp datorn. Eller minst i alla fall kollar så att det inte är helt täppt där vid fläkten. vanligtvis så brukar det vara en stor tuss som täpper igen alltihop.

Tja om man orkar pilla för ofta är det väldigt smått. Skall du in och pilla så är det viktigt att lossa batteriet så ingen ström är ansluten för det kan paja alltihop. Leta upp yutubeklipp, där nån går genom steg för steg hur man gör.

Vill du sätta ny pasta så skall du ta jättelite. Som plastkulan på en nål.

Pasta
Edit byte från Amazon till I-net för det var billigare.
https://www.inet.se/produkt/5320948/arctic-kylpasta-mx-4-4g

Bra att ha är USB redo så att du kan installera, Flera skruvmejslar som klara mycket små skruv.

Detta är en PackardBell EasyNote TE69KB

Det man bör göra efter installation av windows är att installera Chipsetrivutin själv. kanske vill grafikkortet också ha en drivrutin. AMD Radeon HD 8210 (Om jag hittat exakt rätt modell)

Jag ser att det är 4GB ram och bilden säger 6GB: Det betyder kanske att någon satt i en extra minnesticka på 2GB. Misstänker att i ditt fall så kommer du inte få någon förbättring alls av att byta de 2Gb ramstickan till 4GB.

Du såg nog fel. Det är 6 gb original. Och det får nog räcka. Ska bara använda den någon gång i veckan/ månaden.
Tror jag har kvar kylpasta. Ska kolla detta.

Permalänk
Skrivet av Jonas_latt:

Du såg nog fel. Det är 6 gb original. Och det får nog räcka. Ska bara använda den någon gång i veckan/ månaden.

Det är lite udda det är därför. Det brukar vara 1GB, 2GB eller 4GB och sen 8GB.

Ja får inte processorn bra kylning så kan ju processorn klocka ner en del men som folk tidigare nämnt så var den långsam redan när den var ny så lite uppfräschning lär inte bjuda på en jättebotst. Den kanske bara blir lite svalare och tystare i sämsta fall och i bästa fall blir lite minibättre

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr ganska vanligt att det är 2 eller 4 GB som är fastlött i datorer från den tiden och sedan en sticka på antingen eller.
Det finns även en hel uppsjö med moderna bärbara som har ena "modulen" fastlödd... dvs, chippen fastlödda på moderkortet så det är inte någon fysisk modul.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Det är tyvärr ganska vanligt att det är 2 eller 4 GB som är fastlött i datorer från den tiden och sedan en sticka på antingen eller.
Det finns även en hel uppsjö med moderna bärbara som har ena "modulen" fastlödd...

Ja det var så jag tänkte.

4GB fastlött + en slott.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_latt:

Alltså, bry dig inte om att kolla om det är pasta eller inte på cpu när den modellen knappt drar 15watt.
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=AMD+E1-2500+APU&id=2...

Det ger betydligt mindre än det ger huvudvärk och det kommer inte ge något.
Jag har bara bytt från hd till ssd på flera laptops som används dagligen. Det blir som en helt ny dator om cpu har kapacitet från början. Det räcker gott och väl, om inte temperaturen är för hög. https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html
Sen optimera operativsystemet om du använder den dagligen, annars en ren installation och stäng av allt du kan.

1st 8gb raminne sticka, kanske det är och 2gb till grafik?
Det moderkort har troligtvis inte stöd för dualram.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk

Nya ssd hdd installerad ihop med tiny 10.

Från 3 minuter ner till 40 sekunder att starta datorn.

Tack alla.