Tjena! Precis kommit igång med spelandet igen och dator behöver lite kärlek. Har för närvarande
gtx 1060 3gb kort
rog strix z490-f gaming
Intel i5 gen 10 10300
16gb ram
650 watt ström
Nu till min fråga. Kikat lite på intel ark b580 som dock är ett pci4.0 kort. Är det ett bra alternativ trots mitt gamla 3.0 moderkort eller kommer det bli pannkaka? Är det smartare att kika på begagnad gpu och vad skulle ni rekommendera då? Vill försöka hålla liv i datorn en stund till men man kommer väll behöva uppdatera allt ändå tillslut. Tacksam för hjälp! 😃
b580 har viss overhead på äldre cpuer. Utan att sett specifika siffor för just en 10300 så skulle jag nog kollat på röda eller gröna laget. Typ 7600 eller 4060
Jag hade nog tittat närmare på en RTX 4060. Det har snarlik prislapp, samtidigt som mjukvara och drivrutiner är betydligt mognare. För att inte tala om kvaliteten på DLSS 4. B580 är ett bra val, men det finns bättre för samma peng! Häng inte upp dig på pci-e 3.0, det brukar inte vara mer än några procents prestanda skillnad från en generation till en annan - och då egentligen bara med toppmodeller.