Snabbkörda CPU- och renderingsbenchmarks som ändå är hyfsat rättvisande?

Permalänk

Snabbkörda CPU- och renderingsbenchmarks som ändå är hyfsat rättvisande?

Naturligtvis ska jag köra stabilitetstester under längre tid, men det vore bra att ha ett CPU-test som tar 20 sekunder och levererar ett enkelt mätresultat ut. Gärna med en mix av beräknings- och minnesåtkomstinstruktioner som är typiska för spel, 3D-modelleringsapplikationer och kompilering.

Dessutom ett CPU+GPU-test liknande FurMark som man kan köra på samma vis på 20 s och få ut ett FPS-värde (average, min/1% lows).

Detta för att snabbare pejla in rätt inställningar i grova drag.

Jag tänkte höra mig för vad som rekommendas. Gäller gaming-PC:n i sign.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Finns vad jag vet inget benchmark som gör vad du vill.
Bäst är att testa i de spel du kommer att spela och de program du vill köra.

Men jag kan direkt säga att om du fortfarande kör en 4790k så gör du inte ditt 3070 några tjänster.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det inte finns är för att resultatet inte representerar verkligheten. Du kan med lite vilja få skyhöga resultat under 20s innan värmen slår i taket och CPU'n klockar ner sig. Det resultatet hjälper ingen när dom allra flesta spelsessioner pågår längre än så.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Finns vad jag vet inget benchmark som gör vad du vill.
Bäst är att testa i de spel du kommer att spela och de program du vill köra.

Men jag kan direkt säga att om du fortfarande kör en 4790k så gör du inte ditt 3070 några tjänster.

Intressant nog är den fortfarande kompetitiv.

RDR2 är spelbart, dock 35-60 FPS, Id Tech stadig 120 FPS. Senaste årens utveckling har sett CPU:er få halverad frekvens och massa mer kärnor, som utnyttjas till varierande grad. Nu gäller ju min fråga fortfarande att maxa prestanda hos den CPU jag har. Någon dag kanske jag köper helt ny PC, men då av någon annan anledning än prestandaproblem överlag.

Skrivet av tonii:

Anledningen till att det inte finns är för att resultatet inte representerar verkligheten. Du kan med lite vilja få skyhöga resultat under 20s innan värmen slår i taket och CPU'n klockar ner sig. Det resultatet hjälper ingen när dom allra flesta spelsessioner pågår längre än så.

Se OP varför jag vill ha 20 sekunder. Jag vill se hur prestandan påverkas t.ex. genom att stänga av låst maxfrekvens, idla mellan frames om spelet tvingar Vsync. Detta är ju åtgärder som överlag skulle kunna sänka tempen, så att man kanske kan höja max lite grann.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av HolyFather:

Intressant nog är den fortfarande kompetitiv.

RDR2 är spelbart, dock 35-60 FPS, Id Tech stadig 120 FPS. Senaste årens utveckling har sett CPU:er få halverad frekvens och massa mer kärnor, som utnyttjas till varierande grad. Nu gäller ju min fråga fortfarande att maxa prestanda hos den CPU jag har. Någon dag kanske jag köper helt ny PC, men då av någon annan anledning än prestandaproblem överlag.

Se OP varför jag vill ha 20 sekunder. Jag vill se hur prestandan påverkas t.ex. genom att stänga av låst maxfrekvens, idla mellan frames om spelet tvingar Vsync. Detta är ju åtgärder som överlag skulle kunna sänka tempen, så att man kanske kan höja max lite grann.

tbh så känns det ändå som att avg på typ en 10 min session ger ett mer verkligt värde att jämföra än 20s kallstart till färdig när det kommer till såna ändringar som kan ge allt från 0 - ~100 fps skillnad och dessutom ev kan påverkas ytterligare när man börjar närma sig T-limit efter en längre tid vilket ev kan vara ganska gränsfall om du äns når på 20s.

håller med 4790K är fortfarande ganska kompetent speciellt i fåtrådade spel uppskrämd till typ 4700+Mhz på alla kärnor men den kommer halka väldigt mycket om spelet kan hantera mer än 4 trådar samtidigt då HT i all ära men de virituella trådarna är relativt slöa jämfört med den riktiga kärnan och man når dimnishing return ganska fort att köra på dessa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows