Tvättmaskin problem [Ingen felkod]
Tjenare,
Ingen aning om detta är rätt ställe för en fråga om tvättmaskin.. men jag ger det ett försök.
Skriver en TLDR i toppen och en lite längre story under.. pick'n'choose.
TLDR;
Ingen felkod, displayen/maskinen visar istället oklara saker.. som att ett visst program ska ta 1 minut istället för 1½ timme.
Eller ett annat program ska ta "r:26" minuter. Problemet brukar släppa efter diverse norska omstarter och små pill (men jag vet vad det är jag lyckas med som får den att fungera..).
Någon som känner igen problemet och har en lösning?
---------------------------------------------------------
Story;
Jag bor i en hyresrätt och fick för 2 år sedan en topp-matad Elvita tvättmaskin.
För cirka 2 månader sedan så började jag få problem med maskinen.
Den kan helt plötsligt visa väldigt oklara siffor/tecken på displayen och vägra starta.
För att på något mirakulöst sätt bli normal igen efter några dagar.
Detta har hänt 3-4 gånger.. och det jag inte förstår är.. varför den sätter sig på tvären.. och varför den sedan börjar fungera igen.
Är det något jag gör fel som får den att flippa ur? Är det något jag gör rätt för att få den att fungera?
Är det bara slumpen?
Det jag själv gör när detta inträffar är att rengöra filtret längst ner på maskinen.
Tömma den på kläder..
Starta om den XX antal gånger både genom strömbrytare och genom att dra ur sladden.
Spola igenom insidan med vatten (maskinen svarar genom att pumpa ur vattnet).
Kontrollera slangar och vattentillförsel.
Flytta bak/fram maskinen några CM (in case den ställt sig urvåg.. vad fan vet jag..)
Jag har själv ringt till Elon/Elvita support och kundtjänstmedarbetaren hade aldrig hört om problemet tidigare.
Och anledningen till min egna felsökning är att min hyresvärd(elös) är extremt långsam.
Jag har felanmält saker flera gånger och det tar månader + XX antal påminnelser innan något överhuvudtaget händer.. så jag hoppas kunna fixa detta själv - även om jag förstår mina rättigheter.
Någon som vet vad felet kan vara och hur jag kan fixa det?