Kompabilitetsproblem: Maximus VI Impact + i7 4790S

Permalänk
Medlem

Kompabilitetsproblem: Maximus VI Impact + i7 4790S

Yo!

Jag har ett äldre ITX-projekt som jag pysslat med en tid och försökt få fatt i exakt, eller iaf ungefär, dom delar jag vill ha.

Det jag landat i nu är bland annat:
Asus ROG Maximus VI Impact
i7 4790S
HyperX/Corsair Dominator minnen (inte bestämt mig där än)

Men problemet här är att moderkortet verkar ha någon slags kompabilitetsproblem med processorn.
CPU_LED lyser och skärmen är helt svart när jag försöker starta med 4790S
Jag har testat med en i5 4670K i Maximus VI Impact och det funkar finemang och jag har testat 4790S i ett annat moderkort och det går också bra. Så hårdvaran är iaf inte defekt vad det verkar.
Jag har också testat med andra minnen, kört bara en dimm i närmsta slotten osv.
CMOS resettat med att ta ur batteriet.
Också testat med två olika nätagg utan någon skillnad.
Har testat BIOSversion 1603 och 1505 - men det är fortfarande dött.

Jag har googlat, letat YT-videos och försökt med chatgpt, men just nu är det en dead end.

Halp plz!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zelian:

Yo!

Jag har ett äldre ITX-projekt som jag pysslat med en tid och försökt få fatt i exakt, eller iaf ungefär, dom delar jag vill ha.

Det jag landat i nu är bland annat:
Asus ROG Maximus VI Impact
i7 4790S
HyperX/Corsair Dominator minnen (inte bestämt mig där än)

Men problemet här är att moderkortet verkar ha någon slags kompabilitetsproblem med processorn.
CPU_LED lyser och skärmen är helt svart när jag försöker starta med 4790S
Jag har testat med en i5 4670K i Maximus VI Impact och det funkar finemang och jag har testat 4790S i ett annat moderkort och det går också bra. Så hårdvaran är iaf inte defekt vad det verkar.
Jag har också testat med andra minnen, kört bara en dimm i närmsta slotten osv.
CMOS resettat med att ta ur batteriet.
Också testat med två olika nätagg utan någon skillnad.
Har testat BIOSversion 1603 och 1505 - men det är fortfarande dött.

Jag har googlat, letat YT-videos och försökt med chatgpt, men just nu är det en dead end.

Halp plz!!

Är alla pinnar i CPU-sockeln intakta och rena? Är processorns kontaktytor rena? Är enda jag kan tänka på om inget annat är sönder...

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Är alla pinnar i CPU-sockeln intakta och rena? Är processorns kontaktytor rena? Är enda jag kan tänka på om inget annat är sönder...

Inte kollat det supernoga, men kan kika.
Tänkte tanken, men resonerade som att isf borde väl det märkas med en annan cpu/moderkort också? Men kanske inte?

Permalänk
Medlem

Här är en bild på sockeln.
Jag ser inget avvikande iaf.

Permalänk
Medlem

Har du testat med bios version 1402:

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem

Nope - jag hittar den inte på ASUS hemsida

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack, hittade 1402 där!

Dock rönte det ingen framgång. Resultatet blev det samma.
CPU_LED lyser och skärmen är fortsatt svart =/
Funkade bra med 4670K

Permalänk
Medlem

när du testar, testar du med inbyggda grafiken eller med grafikkort?

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber]

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

när du testar, testar du med inbyggda grafiken eller med grafikkort?

Kör utan GPU, dvs kopplar skärmen direkt i moderkortet.

Permalänk
Medlem

Testa med GPU om du har en tillgänlig, ibland så kan den inbyggda grafikdelen krångla..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av herbamare:

Testa med GPU om du har en tillgänlig, ibland så kan den inbyggda grafikdelen krångla..

Jag testade med GPU också, men det är samma sak - svart skärm.
Och just att CPU_LED lyser på moderkortet gör mig väldigt konfunderad :S

Permalänk
Medlem

Använde du USB BIOS Flashback eller det inkluderade verktyget BIOS Updater? Jag har ett vagt minne av att en av Asus representanter på Asus eget forum skrev att EZ Flash av någon anledning inte kunde genomföra uppdateringens alla ändringar fullt ut.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med EZ flash, ja. Det var det enda jag fick att fungera. Och det står även rätt version när jag kollar i BIOS efter att ha flashat. Men det kanske ändå kan vara att någon del av uppdateringen inte kom med då..?

USB BIOS Flashback fick jag inte att fungera. Helt dött liksom, inget hände. Läste någonstans att man skulle använda ett 2.0 USBminne och inte 3.0 (som jag använde) men flera andra sa att det inte spelade någon roll, såatteh..?

BIOS Updater protesterade först om att den behövde någon ATK-(vaddetnuhette) och när jag skaffat det sa den sen att den inte hittade någon fil att flasha med.
EDIT: Och vad jag kan förstå behöver inte den filen ligga placerad på något speciellt ställe? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelian:

Jag har kört med EZ flash, ja. Det var det enda jag fick att fungera. Och det står även rätt version när jag kollar i BIOS efter att ha flashat. Men det kanske ändå kan vara att någon del av uppdateringen inte kom med då..?

USB BIOS Flashback fick jag inte att fungera. Helt dött liksom, inget hände. Läste någonstans att man skulle använda ett 2.0 USBminne och inte 3.0 (som jag använde) men flera andra sa att det inte spelade någon roll, såatteh..?

BIOS Updater protesterade först om att den behövde någon ATK-(vaddetnuhette) och när jag skaffat det sa den sen att den inte hittade någon fil att flasha med.
EDIT: Och vad jag kan förstå behöver inte den filen ligga placerad på något speciellt ställe? Eller?

För USB flashback:
Filen måste ha rätt namn, ligga i roten på ett fat32 formatterat USB minne och dessutom sitta i rätt USB port.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

För USB flashback:
Filen måste ha rätt namn, ligga i roten på ett fat32 formatterat USB minne och dessutom sitta i rätt USB port.

Check, check, check!

När jag sen trycker på knappen för att starta flashen så är det som att inget händer (sure, maximus vi impact har inga leds för det vad jag kan se?) - vilket även bekräftas efteråt då versionen inte ändrats.

Permalänk
Medlem

Försökt leta upp gamla trådar om samma problem, man måste uppdatera Management Engine Interface också. Asus har en officiell version för ditt moderkort på sin sida.
https://rog.asus.com/motherboards/rog-maximus/rog-maximus-vi-...

Exempel på annan användare med samma problem, som uppdaterade MEI och sen använde BIOS Updater
https://www.overclockers.com/forums/threads/asus-maximus-vi-h...

BIOS Flashback har aldrig varit något problem för mig men jag har alltid använt samma 15+ års gamla sticka.

Permalänk
Medlem

Hmm intressant!
Dock, är det inte ME firmware man behöver då, som har med cpu-stöd att göra? Kan man verkligen uppdatera den via windows? Trodde bara man kom åt mjukvarudelen av den därifrån och inte firmware?
Eller har jag fattat något fel?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga varför kravet på ME firmware är där eller hur det går till, men med BIOS Updater verkar det vara ett krav för att kunna använda verktyget. Många trådar från den tidsperioden verkar ha tagits bort.

Jag kom ihåg denna problematik just för att jag skulle uppdatera BIOS och följde Asus guide, men många inlägg på Asus forum handlade om att folk som inte hade USB BIOS Flashback ej fick det att fungera. Men jag kunde som tur var använda USB Bios Flashback.

I denna tråd är det en annan som skriver om just IME men i det fallet fick denne nedgradera versionen för att det skulle fungera.
https://forums.tomshardware.com/threads/asus-bios-updater-for...

Permalänk
Medlem

Nää fattar. Nackdelen när man ger sig på lite äldre grejer I guess

Utifrån vad jag förstår är det dock just firmware man måste åt, och det går i princip inte att komma åt på så pass gamla kort - utom att det är något som ska följa med vid en flash av bios. Men trist nog verkar inte det funka =/
Testade iaf att gå via Windows också, men gav inget resultat - fortfarande samma sak: CPU_LED lyser och jag får ingen bild.

Jag kommer göra så att jag lägger ned idén med 4790S och får köra på en annan CPU istället. Lite trist, men vad gör man? ^^

Tack för alla hjälp iaf - om inte annat så lärde jag mig lite på vägen. Alltid något!