Permalänk
Medlem

Assman: Aha, okej. Får kolla lite där då

Snorch: Nja, de faktum att det är så jäkla mycket att såga och att jag bara har tillgång till fogsvans så fick beijers göra det jobbet.

Trash: Verkar så... Jag skulle vilja ha men både min ekonomi och mitt lilla rum motverkar mot de planerna.

Laggeman:
Isobaric är när man sätter två högtalarelement mot varandra (eller från varandra för den delen). Det kan se ut ungefär såhär:
/|\
l l l
\|/

Sen så polvänder man ena elementet så att de jobbar med varanadra, inte mot.
På detta sätt får man en renare och snärtigare bas och även ett lägre vas (lådvolym).

Nuså har jag arbetat en del och har nu en nästan färdig bashögtalare och en nästan färdig fronthögtalare. Det som behöver göras är att skruva fast elementen och portarna och att göra delningsfilter.
Såhär ser det ut:

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazydog
Assman: Aha, okej. Får kolla lite där då

Snorch: Nja, de faktum att det är så jäkla mycket att såga och att jag bara har tillgång till fogsvans så fick beijers göra det jobbet.

Trash: Verkar så... Jag skulle vilja ha men både min ekonomi och mitt lilla rum motverkar mot de planerna.

Laggeman:
Isobaric är när man sätter två högtalarelement mot varandra (eller från varandra för den delen). Det kan se ut ungefär såhär:
/|\
l l l
\|/

Sen så polvänder man ena elementet så att de jobbar med varanadra, inte mot.
På detta sätt får man en renare och snärtigare bas och även ett lägre vas (lådvolym).

Nuså har jag arbetat en del och har nu en nästan färdig bashögtalare och en nästan färdig fronthögtalare. Det som behöver göras är att skruva fast elementen och portarna och att göra delningsfilter.
Såhär ser det ut:
[IMG]http://equinox.homelinux.net/public/uplfolders/upload6/front_...[/IMG[IMGhttp://equinox.homelinux.net/public/uplfolders/upload6/front.jpg[/IMG
[IMG]http://equinox.homelinux.net/public/uplfolders/upload6/bas.jp...[/IMG

Och det ska du driva med en Yamaha ? ..
Bäst du köper dig ett NAD C270 steg också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Mina byggen:

Satellit, byggd i vinlåda (försärkt förstås). Seaselement för ung. 1000:- i varje. Numera har jag stativ också
http://www.cyd.liu.se/users/~chrek453/talare.JPG

FAN va gryyyyymmt fett snygg, eller kanske inte "snygg" men jävligt originellt och ballt!

Visa signatur

flest prylar när man dör vinner!

Permalänk
Medlem

Fanatic^: Varför skulle jag inte kunna driva det där med en Yamaha för?

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazydog
Fanatic^: Varför skulle jag inte kunna driva det där med en Yamaha för?

Vad jag har hört så är inte Yamahan för strömstark , men den låter Väldigt bra iaf .. Jag vet juh inte , bara en ren gissning att du skulle behöva en effektförstärkare för att få kontroll på basarna ..

Förresten så är det ett jäkla fint bygge

Permalänk
Medlem

Jaha, okej... Låter inte för bra. Men var det för den jag har eller för alla Yamahas modeller? De 110W i 4 ohm/kanal den ska ge borde räcka tycker jag iaf.

Citat:

RX-V440RDS klarar även sina 6x65Watt i 8ohm som är specifierade, enligt minhembio. De skriver följande i belastningstestet:
"Yamaha är Specifierad till 6x65W i 8 Ohm (vi har testat den med 5 kanaler belastade). Förstärkaren klarar att ligga över taket i 8 ohm och nästan i 4 Ohm. Även i 2 ohm lämnar den bra med effekt. Även Yamaha ger dock upp i 1 Ohm. Normal strömkapacitet på 35 Ampere."

Jag tycker det låter som om den ska ha ett helt okej tryck.

Man tackar man tackar Nått bra förslag till vad jag ska klä de med sen?

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazydog
Jaha, okej... Låter inte för bra. Men var det för den jag har eller för alla Yamahas modeller? De 110W i 4 ohm/kanal den ska ge borde räcka tycker jag iaf.

Jag tycker det låter som om den ska ha ett helt okej tryck.

Man tackar man tackar Nått bra förslag till vad jag ska klä de med sen?

Bra att du kom in med Ampere styrkan nu är det nog lugnt ..
Personligen så skulle jag köpa "Black Ash" fusk trä-film från ljudia och klä grejjerna med , eftersom svart är en väldigt neutral fär och passar till nästan allt ..

Permalänk
Medlem

Typ:
http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=7...
Den har jag funderat på iaf. Annars skulle det väll vara: http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=5... Om man ska göra det lite lättare för sig.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazydog

leo-leo: Trevligt med 15"are. Men dina diskanter verkar inte vara några höjdare. PA?

[/B]

Ja jag använder dom till PA system ibland när det är party..
Diskanterna kostade 79:- och är precis som du säger inte världen bästa..
Jag har länge planerat att köpa nya, fastän jag gillar hornljudet ganska mycket..

Nu på senare år så har mitt intresse mer gått över på datorhårdvara istället, så när och om det blir
har jag inte en aning om..

Permalänk
Medlem

Hehe, för mig har det blivit ungefär tvärtom. Jag köpte mitt system i sign i våras och efter det så har övergången till ljud varit ganska självklar iom att jag har ett system som ska räcka ett bra tag frammåt och att man har blivit seriöst intresserad av DJ:ing. Var med och byggde en 400 liters låda med 2 st 1000W 15" eminence basar. Vi har testat den lite granna i källaren och grejjorna som står på hyllorna har svårt att stå still Längtar ganska hårt tills man kan testa den ordentligt på en spelning.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazydog
Hehe, för mig har det blivit ungefär tvärtom. Jag köpte mitt system i sign i våras och efter det så har övergången till ljud varit ganska självklar iom att jag har ett system som ska räcka ett bra tag frammåt och att man har blivit seriöst intresserad av DJ:ing. Var med och byggde en 400 liters låda med 2 st 1000W 15" eminence basar. Vi har testat den lite granna i källaren och grejjorna som står på hyllorna har svårt att stå still Längtar ganska hårt tills man kan testa den ordentligt på en spelning.

Låter ruskigt läckert , sån skulle alla ha

Permalänk

Tänkte visa mina två högtalare gjorde som ett pojekt i 9:an, det är samma typ av element.... http://h4rd.c0r3.org/images/las4.jpg
http://h4rd.c0r3.org/images/las1.jpg

Ena bilden är halvfärdig utan trä och nästa så är de färdiga resultatet.. nästa projekt ska bli att bygga låda åt mina gamla prylar som blev över när jag uppgradera datorn.

Visa signatur

dator:2,6GHz p4 512Mb RAM
server: 1,4GHz amd t-bird 768Mb RAM

Permalänk
Medlem

Mjo, stå bredvid tv:n när man kollar på film. Mums!
Jag kan fota den imorrn om det är nån som är intresserad.

fraz_nasse: Mmm, trevligt trevligt. Låter de bra?
Hehe, man har alltid för lite förvaringsställen och avlastningsytor =P

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk

Ser fint ut! funderar på att bygga egna högtalare själv.. men jag är lite nybörjare på högtalar fronten än så länge

Mer bilder!

Permalänk
Medlem

Hm, tack vare denna tråden så har jag börjat och intressera mig av en ny hobby: Hi-Fi

pga jag är så less på datorer, jag kan det mesta så det har blivit tråkigt.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazydog
Hehe, för mig har det blivit ungefär tvärtom. Jag köpte mitt system i sign i våras och efter det så har övergången till ljud varit ganska självklar iom att jag har ett system som ska räcka ett bra tag frammåt och att man har blivit seriöst intresserad av DJ:ing. Var med och byggde en 400 liters låda med 2 st 1000W 15" eminence basar. Vi har testat den lite granna i källaren och grejjorna som står på hyllorna har svårt att stå still Längtar ganska hårt tills man kan testa den ordentligt på en spelning.

400l låda måste vara otymplig!?
Ett par Eminence Kilomax 15" (antar att det är Kilomax om du säger 1kW) är minsann inget man leker bort, de kan säkert spela sönder all möjlig inredning

Bara en låda?

Edit: Oj vad jag svamlar...

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem

Tjo, hur kan jag ha missat denna tråden!?

Jag kör med PA, men antar att jag är välkommen med mina bidrag ändå!?

Just nu håller jag på att bygga ett par nya 18"-basar:

--> Länk <--

De är, som synes, under konstruktion. Just nu håller jag på med fräsning och stagning.

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk

Assman
MENAR DU ATT DET DÄR ÄR DIN BIL??!!!!

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Assman
MENAR DU ATT DET DÄR ÄR DIN BIL??!!!!

antagligen!! SATAN!! Gryym som fan!

Visa signatur

Intel Core2Duo E6400 2.13ghz @ 3.4ghz | Asus P5B-Deluxe | 3GB Corsair TWIN2X PC2-6400 | Gainward 8800GT @ 700 mhz / 2100 mhz |

Permalänk
Medlem

SvenJohan: Tackar. Det tycker jag att du ska göra. Det är inte så svårt som det kan verka. Men innan du börjar bör du läsa lite om högtalarbyggande. Börja med ljudias guide tex.

Eson: Bra det. Mer hifi till folket!

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

crazydog, vet du något forum som är bra för nybörjare som förklarar allt?

Dessutom så vill jag alltid sticka ut ur mängden. Direkt så ville jag bygga kul-formade högtalare är det bara och använda samma Volym mått som på den kub?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Stiff: Japp =D Använder skåpbil till att transportera den =P
Det var riktigt trevligt att testköra den, grejjorna på hyllorna höll på att skaka ner. Lampor likaså =DDD Den ska iofs bara användas på discon så det är lugnt.
Ja det är en låda.
Ingen aning
Det är klart, alla är välkommna.
Nice! Frekvenskurvorna ser bra ut. Hoppas ser lika bra ut irl. Riktigt små lådor för 18"are måste jag säga. Går det bra att lådorna är så små även fast Vas:en ligger på 309 liter? Mina 12"are har ju en VAS på 340 liter... Men enligt uträkningen så skulle basporten kompensera för att jag körde på en låda på lite över 200 liter.
Skrivit fel nånstans?: "RCF P18 851KN", "Test av lådorna med RCF L18 851KN." Vilket stämmer? Jag antar att det är P18 det ska vara.

SvenJohan: Du kan titta runt här: http://www.ljudia.com/se/teknik/index_teknik.html och speciellt här: http://www.ljudia.com/se/teknik/tips/skola1.html
En sökning på google på "bygga högtalare gav mig 2560 träffar så info finns det gott om.
Jag har inte läst den här men den kan nog vara bra: http://audionova.nu/Dennis/inledning.htm

Edit: Skrev fel

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Det ska definitivt inte vara formad som en kub! Då bildas det lätt stående vågor som får lådan att låda skrot på en viss frekvens (väldigt högt) Det ska alltid skilja några procent mellan de olika måtten.
Är inte säker på att det var det du menade men lika bra att säga det iaf. Det bör man veta.
Räkna fram nått som blir bra (finns ett program på ljudias sida) och sen kan du fråga mig eller någon annan om det verkar bra. Du har min MSN och mitt ICQ nummer i min sign. Lycka till!

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem

Aaah, en sak till.
Stiff: Borde det inte vara nån slags vibrationsdämare, tex gummi eller så som förhindrar kedjorna att skallra? Med en sån där bas så lär de skaka en hel del. =P Jag skulle sätta in lite gummi mellan varje länk.

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk

Tack för länkarna crazydog!

bilder!!

Permalänk
Medlem

Be so good. Men sluta särskriva, speciellt mitt nick =P
Jag kan fotta lite imorrn. Har tagit hem mina lådor nu. Elementen ska fästas och delningsfiltrena ska fixas. Sen är det klart. Bilder på de fungerande högtalarna kommer nog i helgen. Ytan får vänta tills man har lite pengar igen. Är skyldig mina föräldrar runt tusenlappen

Visa signatur

HEPC: -[ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac]-[AMD Ryzen 2700X]-[G.Skill TridentZ RGB 2x16 GB@3333 MT/s]-[Corsair ST600 Platinum]-[be quiet Dark Rock Pro 4]-[Intel 660p 2 TB]-[Gigabyte 2080 Gaming OC]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazydog
Det ska definitivt inte vara formad som en kub! Då bildas det lätt stående vågor som får lådan att låda skrot på en viss frekvens (väldigt högt) Det ska alltid skilja några procent mellan de olika måtten.

Det gör ju inget att lådan är kubformad.
Så länge insidan inte är det så...

Det räcker ju att man har en snedstående vägg, så elimineras stående vågor...
Ju mer "störande" material innuti lådan, desto bättre...
B&W Matrix lådor är ju välkända för att va lite av pionjärer på den fronten, på senare tid har det kommit många olika lådor som är byggda för att förebygga. Audio Pro, Dali, Jamo och Anthony Gallo är exempel på märken som ses ofta av allmänheten.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Assman
MENAR DU ATT DET DÄR ÄR DIN BIL??!!!!

Bilen, den är min ja.

Visa signatur

Kräm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Assman
Bilen, den är min ja.

Hehe, du har inga andra bilder som stärker det påståendet?

En DeTomaso Pantera i det skicket är inte billig...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazydog
Stiff: Japp =D Använder skåpbil till att transportera den =P

Så ni byggde bara en baslåda med dubbla 15"? ajja...
Skåpbil? Jag använde lastbil eller stort bilsläp för att mobilisera min förra bautarigg: Bild1, Bild2.
Spec: Länk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazydog
Nice! Frekvenskurvorna ser bra ut. Hoppas ser lika bra ut irl. Riktigt små lådor för 18"are måste jag säga. Går det bra att lådorna är så små även fast Vas:en ligger på 309 liter? Mina 12"are har ju en VAS på 340 liter... Men enligt uträkningen så skulle basporten kompensera för att jag körde på en låda på lite över 200 liter.

Programmet rekommenderar 78l basreflexlåda för RCF L18 851KN (det är det korrekta namnet). En sådan volym är knappast genomförbar i praktiken, då djupet på lådan skulle bli ca 3dm (5,2x5,2dm baffel). Dessutom var inte responskurvan speciellt bra, men ändå...
Du kan bygga i princip så små lådor du vill så länge du portar rätt, det är det som är grejen med att bygga lådor, att porta rätt för rätt volym/element.
Enkel 18" ska inte vara större än vad mina är

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazydog
Aaah, en sak till.
Stiff: Borde det inte vara nån slags vibrationsdämare, tex gummi eller så som förhindrar kedjorna att skallra? Med en sån där bas så lär de skaka en hel del. =P Jag skulle sätta in lite gummi mellan varje länk.

Kedjor?

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.