Tips ny bra nybörjarkamera för naturfotografi?

Permalänk

Tips ny bra nybörjarkamera för naturfotografi?

Gillar naturen, men gillar också att ha nått och göra och dokumentera lite medans man är ute, och då inte med telefonen, den lägger jag gärna bort så det blir lugnt och skönt.
Finns det någon okay kamera för någon med lätt hobbyintresse som kanske går att uppgradera med objektiv mm om det skulle va så att man tycker det är kul? Pris kanske upp till 3-4 papp, men finns det under det priset med bra kvalité gör det ju inget.

Permalänk
Medlem

Har inte koll på priser men en Tamron 90 macro och en gammal dslr på 24 mpix kan du nog ha kul med.

Autofokus är inte viktigt utan det blir mycket manuellt och sökare.

Klart vr, focus bracketing och spegellöst lockar - men jag vet inte var gränsen går för vad som är ekonomiskt rimligt - det finns ju macro 90 med vr, helt klart värt ett matchande hus om man hittar ett sådant.

Permalänk
Medlem

Du borde kunna hitta en Canon 1xxxD eller Nikon D3XXX begagnat för ~1000kr med kit-objektiv. Det borde också finnas gott om begagnade objektiv som har lite bättre optisk kvalitet än kit-objektivet som du kan köpa till i efterhand om du tycker det verkar roligt. Det krävs lite mer know-how än din telefon för att få bra bilder dock.

Finns säkert dom som tycker att du ska satsa på spegellösa (mirrorless) kameror direkt men då kommer budgeten också springa iväg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tonii:

Du borde kunna hitta en Canon 1xxxD eller Nikon D3XXX begagnat för ~1000kr med kit-objektiv. Det borde också finnas gott om begagnade objektiv som har lite bättre optisk kvalitet än kit-objektivet som du kan köpa till i efterhand om du tycker det verkar roligt. Det krävs lite mer know-how än din telefon för att få bra bilder dock.

Finns säkert dom som tycker att du ska satsa på spegellösa (mirrorless) kameror direkt men då kommer budgeten också springa iväg.

Som teknikfreak och prylnörd så är det klart man vill ha det senaste, häftigaste och gärna dyraste.

Köpte själv en ny Nikon D3000 när jag skulle börja fotografera lite mer. Vad kan den ha kostat? 4000 kr någonstans som ett kit. Sedan uppgraderade jag till en Nikon D7200 för omkring tre gånger så mycket. Tar jag bättre bilder nu? Nej, absolut inte. Men så är man ju en glad amatör som tar sig en liten fotorunda någon gång i månaden bara också... lite skillnad mot de som jobbar dagligen med fotografering.

Visst har utrustningen betydelse... men i de flesta fallen så handlar det om vem som håller i kameran. Inte minst så är det ju tillfället som ger den där lite häftiga bilden. Sedan så ska man vara lite kreativ och konstnärlig av sig också... det är något jag helt saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Som teknikfreak och prylnörd så är det klart man vill ha det senaste, häftigaste och gärna dyraste.

Köpte själv en ny Nikon D3000 när jag skulle börja fotografera lite mer. Vad kan den ha kostat? 4000 kr någonstans som ett kit. Sedan uppgraderade jag till en Nikon D7200 för omkring tre gånger så mycket. Tar jag bättre bilder nu? Nej, absolut inte. Men så är man ju en glad amatör som tar sig en liten fotorunda någon gång i månaden bara också... lite skillnad mot de som jobbar dagligen med fotografering.

Visst har utrustningen betydelse... men i de flesta fallen så handlar det om vem som håller i kameran. Inte minst så är det ju tillfället som ger den där lite häftiga bilden. Sedan så ska man vara lite kreativ och konstnärlig av sig också... det är något jag helt saknar.

Jag började med en Canon 1100D för 12 år sedan eller så och hade den i många år innan jag tillslut bytte upp mig till en Nikon D750 (fullformat var ju enda rätta vägen framåt!) och till den ett par rejäla objektiv! Den stannar mest hemma nu för tiden då den är rätt tung och otymplig att ta mig sig jämfört med 1100D. Det blir dock bättre bilder(tekniskt) pga nyare se sensor och bättre objektiv men det artistiska rådde den inte på tyvärr ^_^

Nu när jag tittar tillbaka på gamla bilder med 1100D så tycker jag ändå att dom är bra för vad den kostade då. Det är klart att den inte fungerade särskilt bra i riktigt dåligt ljus eller i snabba scenarion men hade man lite tid på sig så gick det att få till bra bilder.